amerikkalainen kotiaiti hetken palstalla
Kommentit (49)
Et sä ole sen kummempi tallaaja vaikka asut siellä usassa ja tittelis on kotiäiti!
Muistetaan etta usalainen lahjakas lapsi vastaa suomalaista keskivertolasta. Usassa hyva lukutaitokin on kova juttu
Kyllä amerikkalaisissa lapsissa on myös ihan oikeasti lahjakkaita. Tokihan suomalaiset ovat maailman ylivoimaisin kansa, mutta kyllä niissä muissakin kansakunnissa on ihan älykköjä. Onneksi kansakunnan älyn- ja lahjakkuuden tasoa ei (vielä) mitata esimerkiksi keskustelupalstojen kommenttien tasolla...
Tulosten mukaan? Oman kokemuksen mukaan? Olisi kiva saada jotain konkreettista, koska itse olen suorittanut opetusharjoitteluni siten, että mukana oli viisi amerikkalaista opettajaa tarkkailemassa. Kommentit ja kehut, joita heiltä saimme, olivat aika erikoisia, ja siitä olen saanut käsityksen, että amerikkalaisten opettajien taso on aika huono. Esim. BA-koulutus vastaa meillä alempaa yliopistotutkintoa, eikä meillä yksikään opettaja ole vain sitä suorittanut. Auskultoinnit ja opettajankoulutusopinnot tulevat meillekin sen normaalin maisterintutkinnon päälle. Olen siis yläasteen ja lukion opettaja, ja seuraavia asioita kommentointiin opetuksessamme: - meillä ei ole lainkaan luentoja, heillä esim. historiassa lähinnä luennoidaan - meillä on runsaasti ryhmätöitä, tehtävämonisteita, erilaisia opetusmateriaaleja, vaikka välineistö ei olekaan uusinta uutta - opettaja saa opettaa persoonallaan - opettajalla on rento kontakti oppilaisiin ja hän saa heidät mukaan - kaikki tekevät samaa ja silti onnistutaan Tiedän, että esim. amerikkalaisissa elokuvissa usein esitellään lasten monenmoisia luonnontiedeprojekteja tms. mutta ilmeisesti kyse on ala-asteopetuksesta ja high school -puolella onkin sitten näitä luennoitsijoita. Toki tästä on aikaa kohta 10 vuotta, joten tilanne voi olla jo kovin erilainen. Näiden amerikkalaisten opettajien mielestä meidän opetuksemme 10 v sitten oli paljon laadukkaampaa, oppilaskohtaisempaa ja oppilaslähtöisempää kuin heidän. Mutta toki saattoivat amerikkalaiseen feikkitapaan vain valehdella. Minä suomalaiseen tapaan kyllä uskoin, mitä minulle sanottiin. Kaipaan siis konkreettisia mittareita, miten päihittävät Suomen koulut opetuksen tasossa. Suomessa on totuttu mittaamaan asiaa oppimistuloksilla mutta muutkin mittarit käyvät. Lisäksi vielä sitä tiedustelen, että käyvätkö kaikki lapset näitä kouluja vai jääkö amerikkalaisten leffojen tapaan ne kaikista köyhimmät pois kouluista, jolloin ilman muuta tulokset vääristyvät, kun se heikoin aines ei ole koulussa niin kuin on Suomessa.
joka ei maksa mitaan? (Not talking about migrant workers and illegals).
Miksi et hae johonkin opettajavaihto-ohjelmaan jotta nakisit ihan omin silmin.
Lukio varsinkin on USAssa paljon kokonaisvaltaisempi kokemus kuin Suomessa ja tuskin mitaan tulosvertailuja talta palstalta loydat.
Yliopistot vaativat muutakin kuin akateemisia (SAT) tuloksia, harrastuksia, erikoisosaamista ja yhteiskuntapalvelua.
t. am.ope
salaa Suomeen, kun teet tällaisen aloituksen? Montako lasta sinulla on? Ovatko kaikki jo kouluikäisiä?
Tulosten mukaan? Oman kokemuksen mukaan? Olisi kiva saada jotain konkreettista, koska itse olen suorittanut opetusharjoitteluni siten, että mukana oli viisi amerikkalaista opettajaa tarkkailemassa. Kommentit ja kehut, joita heiltä saimme, olivat aika erikoisia, ja siitä olen saanut käsityksen, että amerikkalaisten opettajien taso on aika huono. Esim. BA-koulutus vastaa meillä alempaa yliopistotutkintoa, eikä meillä yksikään opettaja ole vain sitä suorittanut. Auskultoinnit ja opettajankoulutusopinnot tulevat meillekin sen normaalin maisterintutkinnon päälle. Olen siis yläasteen ja lukion opettaja, ja seuraavia asioita kommentointiin opetuksessamme: - meillä ei ole lainkaan luentoja, heillä esim. historiassa lähinnä luennoidaan - meillä on runsaasti ryhmätöitä, tehtävämonisteita, erilaisia opetusmateriaaleja, vaikka välineistö ei olekaan uusinta uutta - opettaja saa opettaa persoonallaan - opettajalla on rento kontakti oppilaisiin ja hän saa heidät mukaan - kaikki tekevät samaa ja silti onnistutaan Tiedän, että esim. amerikkalaisissa elokuvissa usein esitellään lasten monenmoisia luonnontiedeprojekteja tms. mutta ilmeisesti kyse on ala-asteopetuksesta ja high school -puolella onkin sitten näitä luennoitsijoita. Toki tästä on aikaa kohta 10 vuotta, joten tilanne voi olla jo kovin erilainen. Näiden amerikkalaisten opettajien mielestä meidän opetuksemme 10 v sitten oli paljon laadukkaampaa, oppilaskohtaisempaa ja oppilaslähtöisempää kuin heidän. Mutta toki saattoivat amerikkalaiseen feikkitapaan vain valehdella. Minä suomalaiseen tapaan kyllä uskoin, mitä minulle sanottiin. Kaipaan siis konkreettisia mittareita, miten päihittävät Suomen koulut opetuksen tasossa. Suomessa on totuttu mittaamaan asiaa oppimistuloksilla mutta muutkin mittarit käyvät. Lisäksi vielä sitä tiedustelen, että käyvätkö kaikki lapset näitä kouluja vai jääkö amerikkalaisten leffojen tapaan ne kaikista köyhimmät pois kouluista, jolloin ilman muuta tulokset vääristyvät, kun se heikoin aines ei ole koulussa niin kuin on Suomessa.
joka ei maksa mitaan? (Not talking about migrant workers and illegals).
Miksi et hae johonkin opettajavaihto-ohjelmaan jotta nakisit ihan omin silmin.
Lukio varsinkin on USAssa paljon kokonaisvaltaisempi kokemus kuin Suomessa ja tuskin mitaan tulosvertailuja talta palstalta loydat.
Yliopistot vaativat muutakin kuin akateemisia (SAT) tuloksia, harrastuksia, erikoisosaamista ja yhteiskuntapalvelua.
t. am.ope
Näin siis olen ymmärtänyt opetussuunnitelmien pohjalta ja toki voin olla väärässä, mutta käsittääkseni amerikkalaisen college-järjestelmän (jota ei voi verrata missään nimessä yliopistoon) pari ekaa vuotta vastaa meidän lukiotamme tiedollisesti (muista taidoista en sano mitään). Vasta pari viimeistä vuotta ovat yliopistotasoisia, ja sen takia collegesta valmistuneita voi verrata yliopiston lyhyempään tutkintoon (esim. humanististen tieteiden kandidaatti).
Siskoni oli muuten vaihto-oppilaana high schoolissa, ja tiedollisesti high school on lukio-opiskelijalle läpihuutojutto. Sai sitten sieltäkin graduation partyn eli valmistui high schoolista 16-vuotiaana.
aina törmää noihin jotka on ollut vaihdossa High schoolissa ja sanoo, etta on niin helppoa. Eihän ne vaihto-oppilaat valikoikkaan niitä vaikeinpia kursseja mitä niissä kouluissa on tarjolla. Nehän ottaa vaan sen alimman mahdollisen ja vähiten tunteja mitä on tarjolla. Täällä kun on mahdollista ottaa todellakin kovatasoisia kursseja jo high schoolissa ja niillä saa jo collegestakin viikkoja suoritettua.
Ihan turha verrata jotain vaihtovuotta jenkeissä ja sitä mitä joku joka haluaa saada kunnon pisteet tulevaisuuteen ja asuu täällä tekee samaan aikaan koulussa.
Samoin tuo sinun college vertaus, eikös Suomessakin joudu suorittamaan yliopistossa perusopinnot alussa, niin ainakin minä jouduin aikoinani. Ei alussa muuta ollutkaan kuin se "turha" ja silti se oli pakko saada alta pois, kuului opintoviikkojen pakollisiin aineisiin kaikilla.
Collegeja USAssa on monen eri tasoisia. Toiset on todellakin kuin yliopistoja, toiset sitten commynity collegeja.
Mulla poika on juuri suorittamassa yliopistossa bachelor's degreetä.
joka ei maksa mitaan? (Not talking about migrant workers and illegals). Miksi et hae johonkin opettajavaihto-ohjelmaan jotta nakisit ihan omin silmin. Lukio varsinkin on USAssa paljon kokonaisvaltaisempi kokemus kuin Suomessa ja tuskin mitaan tulosvertailuja talta palstalta loydat. Yliopistot vaativat muutakin kuin akateemisia (SAT) tuloksia, harrastuksia, erikoisosaamista ja yhteiskuntapalvelua. t. am.ope
Näin siis olen ymmärtänyt opetussuunnitelmien pohjalta ja toki voin olla väärässä, mutta käsittääkseni amerikkalaisen college-järjestelmän (jota ei voi verrata missään nimessä yliopistoon) pari ekaa vuotta vastaa meidän lukiotamme tiedollisesti (muista taidoista en sano mitään). Vasta pari viimeistä vuotta ovat yliopistotasoisia, ja sen takia collegesta valmistuneita voi verrata yliopiston lyhyempään tutkintoon (esim. humanististen tieteiden kandidaatti). Siskoni oli muuten vaihto-oppilaana high schoolissa, ja tiedollisesti high school on lukio-opiskelijalle läpihuutojutto. Sai sitten sieltäkin graduation partyn eli valmistui high schoolista 16-vuotiaana.
uskoa mitaan kirjoittamaasi.
Sisaresi saama party=bileet, tarkoitit varmaan diplomaa=todistus;)?
Amerikkalaisessa college jarjestelmassa on:
Community College josta saaa vain Associate Degreen jolla ei kaytannossa ole paljoakaan arvoa.
4 vuotinen College josta valmistuu Bacheloriksi.
University/College josta saa Bachelor, Masters ja PhD paperit ja myos PostDoc.
Maailman parhaat yliopistot loytyvat USAsta, Suomessa ei ole yhtaan vastaavan hyvaa. Helsingin YO on kansainvalisissa rankkauksissa sijalla 79.
.
Maailman parhaat yliopistot loytyvat USAsta, Suomessa ei ole yhtaan vastaavan hyvaa. Helsingin YO on kansainvalisissa rankkauksissa sijalla 79.
Miten mittaat tuota paremmuutta?
Ja kuka täällä väitti että aasialaiset yliopistot ovat parempia, mutta niiden tutkimuksia ei saada yleiseen tietoon, kun kukaan ei osaa kieltä.. Kyllä se vaan kuulkaas on niin, ettei missään laadukkaassa yliopistossa julkaista tutkimusta pelkästään oman maan kielellä.. Jenkeissä on hyvä rahoituspohja yliopistoilla, joten niissä voidaan tehdä laadukasta tutkimusta!