Hoitsut! Love-tentistä?!
Onko vaikee? Vaatiiko paljon lukemista? Mitenkäs iv-osa tentistä? Minulla ei kotihoidossa ole iv-juttuja ollenkaan, joten hirvittää se tentti ilman käytännön kokemusta aiheesta! Onko se iv-osa pakollinen kaikille sairaanhoitajille, vaikka työnkuvaan ei iv-jutut kuulukaan?
Kommentit (79)
Olen röntgenhoitaja, enkä tarvitse läheskään kaikkea sitä tieta, jota tenttimateriaaliin kuuluu/tentissä kysytään, silti olen mukisematta opiskellut aineiston ja tenttinyt hyväksytysti ;)
Pulinat pois ja opiskelemaan - ei se nyt liian vaativaa kenellekään joka on valmistunut minkä tahansa sortin hoitajaksi.
Lääkelaskuihinkin on hyviä harjoitustehtäviä.
Ja eiks se mene niin, että työnantaja on velvollinen antamaan lisäopetusta, jos ei saa tenttiä läpi...
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 20:19"]Ihan perseestä koko love. Missä muussa ammatissa kyykytetään ihmisiä näin ja vielä ilman korvausta? [/quote] Et tainnut päästä läpi?
[/quote]
Joo kenkää tuli, mistä olen todella kiitollinen.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 20:19"]Ihan perseestä koko love. Missä muussa ammatissa kyykytetään ihmisiä näin ja vielä ilman korvausta? [/quote] Et tainnut päästä läpi?
[/quote]
Joo kenkää tuli, mistä olen todella kiitollinen.
[/quote]
Lähinnä sitä kysyin, että montako kertaa sait yrittää?
Pakko kommentoida tähän väliin - en ymmärrä mikä siinä tentissä on niin vaikeeta. Heti valmistumisen jälkeen tein ja ekalla läpi, ilman lukemisia. Kyllä nuo on ihan perusjuttuja, koulussa käyty läpi. Mutta ehkä se joillekki tuottaa sit enemmän päänvaivaa..
T:sh
No minusta se vaikeus oli siinä materiaalin paljoudessa, aivan hirveesti luettavaa. Mutta itse tentti sitten tosiaan olikin helppo, seuraavalla kerralla en aio lukea mitään, kyllähän tuo kaikki jo työelämästä tuttua asiaa olikin. Mutta kun sitä ei ennen tenttiä tiennyt.
Öö..mikä ongelma tuossa Lovessa nyt oikein on? Itseä ei huvittanut edes lukea, kun kaikki oli päivänselvää asiaa ja laskuista nyt aina pääsee läpi, jos osaa hieman päätellä sekä käyttää verrantoa. Koittakaapa tenttiä akuuttilääkkeiden osio ;-) Terveisin Tehohoitaja.
Nykyään tosiaankin myös kotihoidossa ja palveluasumisen puolella on iv-tiputuksia.
Terveydenhuollon ammattihenkilön ammattieettisiin velvollisuuksiin kuuluu osata ja tietää lääkehoidosta. Lisäksi jokainen terveydenhuollon ammattihenkilö on velvollinen ylläpitämään ja kehittämään ammattitoiminnan edellyttämää ammattitaitoa ja perehtymään ammattitoimintaansa koskeviin säännöksiin ja määräyksiin.
Itse kukin joutuessamme potilaan rooliin toivomme, että meitä hoitavilla on ajantasaiset ja potilasturvallisuutta edistävät toimintatavat ja osaaminen.
Eikös nuo love asiat ole pitänut osata jo koulussa?
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 20:19"]Ihan perseestä koko love. Missä muussa ammatissa kyykytetään ihmisiä näin ja vielä ilman korvausta?
[/quote]
Et tainnut päästä läpi?
[/quote]
Minä pääsin läpi kerrasta ja olen täysin samaa mieltä kuin tuo kirjoittaja.
Niistä liuoslaskuista. Olen valmistunut sairaanhoitajaksi 25 vuotta sitten ja ollut kenttätyössä koko ajan. IKINÄ MILLOINKAAN en ole joutunut laskemaan/tekemään sellaisia liuoslaskuja. Ne ovat aina valmiita liuoksia! Miksi niitä siis täytyy laskea? Ymmärrän toki annoksen laskemisen esim iv-antibiootista, mutta en muita litkuja. Miksi ne täytyy tenttiä??
Nämä asiat LOVE -koulutuksessa käydään jo ihan ammattikoulussa, lähihoitajan perustutkinnossa läpi.
Ihan suututtaa, että kauan työelämässä olleet suhtautuvat tähän noin kielteisesti, vaikka tarkoituksena on kuitenkin ylläpitää jokaisen lääketietoisuutta sekä potilasturvallisuutta. HÄVETKÄÄ!
Ettäs kehtaatte! Siinä on toisten henki ja terveys kyseessä, siksi reputuksia ei sallita! Jos ei opiskelu sen vertaa kiinnosta, että ei potilaan henki ja terveys pätkääkään kiinnosta, niin sitten on kyllä väärällä alalla! Onko käynyt kertaakaan mielessä, että vaikka noita laskuja ei yleensä omassa työssä edes tarvitsisi, niin ei tarvita kuin yksi, huom yksi ainoa erikoistilanne koko työuran aikana, ja te mokaatte sen lääkkeen annostelun, niin se on sen potilaan ainoa kroppa ja ainoa elämä, ja potilaan terveys voi siitä lähteä romuttumaan radikaalistikin - jos siis jää henkiin...
Vai onko tämä joku myrkkyhoitsujen sympatiapalsta???
Ihan perseestä koko love. Missä muussa ammatissa kyykytetään ihmisiä näin ja vielä ilman korvausta?
Love olis ihan ok, jos se keskittyis nimenomaan siihen omaan alueeseen. Esim psykpuolella ei meinaa hirveesti iv:tä olla, sisätautien osastolla ei kipupumppuja välttämättä, synnärillä ei pahemmin mietitä "peruspillereitä" eli esim verenpainelääkkeitä ja sen sellaisi..
Meillä on nyt Loven lisäks ollu tänä vuonna 2 muutakin nettitenttiä, pakollisia. Niitä on vaan kruksattu että tehty on, sen jälkeen kukaan ei kysele perässä. Pänttääminen näihin vie aikaa, eipä yksi kahdeksan tunnin "koulutuspäivä" riitä. Loput luetaan työvuorossa aina kun ehtii. Ketään ei kiinnosta kotona lukea ilmaiseksi niinkuin opiskeluaikoina, kun on perhe ja arki pyöritettävänä työn ohella.
Lovessa kyllä meni viikon jollei kahdenkin illat ihan "harakoille".
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 14:19"]Tiedän ihmisen, joka kävi LOVE-tentissä ainakin kahdeksan kertaa, sitten lopetti kertomisen käymisestään. Ei kukaan tietojeni mukaan potkuja ole saanut kukaan. Joku aiheesta paremmin tietävä voisi kertoa, miten käy niiden, jotka eivät pääse läpi?
[/quote]
Anteeksi toisto, kiireessä näppäilen:)