Vieläkin suututtaa meidän häissä yksi juttu
Nimittäin vieraiden pukeutuminen. Yksi tuli farkuissa ja neuleliivissä, yhdellä teinillä oli farkut ja oranssi huppari, parilla naisella housut ja kauluspaita. Parilla miehellä ei pukua...
Ja tiedän, etten saa täältä ymmärrystä, mutta voisitteko hetken ajatella miltä tuntuu järjestää juhlat nätissä paikassa, kustantaa illallinen juomineen... eikä meillä ollut kutsussa tilinumeroa eikä missään lahjalistaa. Olisi ollut kiva, jos ihmiset olisivat panostaneet mutta ei :/
Miksi jotkut ei välitä?
Kommentit (52)
Ymmärrän ap:n ärtymyksen. Suomalaisten käytöstavat ovat joutuneet täysin romukoppaan. Juhlavalla pukeutumisella kunnioitetaan isäntää ja emäntää, tässä tapauksessa hääparia. Onko se nyt niin kamalan vaikeaa joskus olla 10 tuntia vähän paremmissa vaatteissa?
"elämäni tärkeintä päivää"
Ei sulla kovin merkittäviä sitten tapahdu.
Mitenkäs niiden sukulaisten ja tuttavisen pukeutuminen kun kuulevat avioerouutisen? Ai niin, siitähän ollaankin hyshys kun onhan se noloa että on ensin lopotettu ikuisesti sitäjatätä ja sitten mies löytääkin uuden......
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:26"]
Nimittäin vieraiden pukeutuminen. Yksi tuli farkuissa ja neuleliivissä, yhdellä teinillä oli farkut ja oranssi huppari, parilla naisella housut ja kauluspaita. Parilla miehellä ei pukua...
Ja tiedän, etten saa täältä ymmärrystä, mutta voisitteko hetken ajatella miltä tuntuu järjestää juhlat nätissä paikassa, kustantaa illallinen juomineen... eikä meillä ollut kutsussa tilinumeroa eikä missään lahjalistaa. Olisi ollut kiva, jos ihmiset olisivat panostaneet mutta ei :/
Miksi jotkut ei välitä?
[/quote]
Oletko ap ajatellut että jokainen vieras panostaa omalla tavallaan? Mun sukulaismiehillä oli meidän häissä varmaan sinun tavallasi ajateltuna kamalat vaatteet, mutta tiedän että esim. setäni oli ostanut vartavasten uuden flanellipaidan Tokmannilta ja laittoi nk. paremmat kengät. Mies ei ikinä pidä pukua tms. ja meitä lämitti kyllä se että hän oli panostanut. Samoin äitini oli kauluspaidassa ja toppasaappaissa, hän kävi silti kampaajalla. Ihmiset ovat erilaisia, ja voin vannoa että KUKAAN ei pukeudu häihin sillä ajatuksella että katsotaas miten paljon morsianta vituttaa!! Meidän hääkuvat on koomisia kun me ollaan parhaimmissamme ja sitten siellä on flanellipaitoja ja toppasaappaita ja kirkossa yhdellä miehellä oli pipo jonka anoppi siltä nappasi päästä. :D Ei se ole niin justiinsa, minusta on mukavaa kun ihmiset saavat tulla omina itsenään, me ei kuitenkaan olla Ruotsin kuninkaallinen hääpari joten etiketistä voidaan joustaa jos vierailla muuten on mukavaa. :)
Minä olen tollukka :( Onnistun joka kerta joko yli- tai alipukeutumaan tilaisuuksiin... Harvoin olen samassa pukukoodissa muitten kanssa. Miehen siskon häissä olin täysin ylipukeutunut muuhun seurueeseen nähden ja rippijuhliin taas menin rennon kesäisessä mekossa ja kaikki muut olivat viimeisen päälle pukeutuneet...
Ja sit mikä on kellekin juhlavaate. Okei, miehillä luulis olevan helppoa tumma puku sopii minne vaan.
Jos nainen on tottunut aina olemaan lökäreissään ja jättiteepparissa, niin se tarjoustalon trikoomekko voi hänen mielestään olla todellakin juhlava. Etenkin jos pesee tukkansa ja sipaisee ripsiväriä.
Siis jotenkin tämä nykyinen häävöyhötys alkaa olla jo naurettavaa. Tavalliset talliaiset menee naimisiin ja jotkut ottaa oikein velkaa niinkin tyhjänpäiväiseen kuin häihin (vaikka asutaan vuokralla jossakin lähiökopperossa ja ajetaan vanhalla halvalla autonrämällä), hääpukua, -paikkaa ja krumelureja valitaan kuin oltaisiin etusivun vakioväkeä, saadaan hermoromahdus kun servetin sävy on puoli astetta eri kuin hääkutsun fontissa, järjestetään show leipomolle kun kakussa on koriste väärässä kulmassa ja vielä vieraatkaan eivät osaa oikealla tavalla olla ja pukeutua tähän Ainutlaatuisen Erikoiseen ja Ihmeelliseen tilaisuuteen, joka tapahtuu vain kerran (muahaha, ja toisen ja kolmannen).
Olen joskus ihmetellyt, miksi ihmiset ei erostaan tee samanlaista numeroa, puolet eroaa, joten alkaa olla sukulaisilla ja tuttavilla ehkä hieman kiinnostuksen puutetta kun taas tulee lissun häihin kutsu ja taas lissu vöyhöttää eikä se taaskaan ole vakuutteluista huolimatta ikuista :D
Tumma puku ei suinkaan ole niin helppo. Jos on hyvin pitkä ja laiha mies, kuten minulla, niin eipä löydy sopivaa. Hihat jäävät lyhyeksi ja lahkeet lepattavat. Tietysti teettämällä saisi, tiedän kyllä.
"Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista vaan se olkoon salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan silmissä kallis." 1Pt 3:3-4
Vierailija kirjoitti:
tämän takia hääkutsussa kannattaa mainita pukukoodi esimerkiksi yhdessä hääkutsussa oli PUKUKOODI:HÄIDEN MUKAINEN ELI JUHLAVA
ihan vain sen takia että tyhmimmät ja juntimmatkin ymmärtää.
Sellaista pukukoodia ei ole kuin HÄIDEN MUKAINEN ELI JUHLAVA
Vain tyhmät ja juntit laittavat tuollaisen pukeutumisohjeen kutsuun, koska he eivät osaa katsoa etikettioppaasta virallisia termejä eri pukukoodeille.
Minun mielestäni naisella täytyy olla juhlissa hame tai mekko. Miehillä tietenkin puku, niin, että on puvun housut ja kauluspaita ja puvun takki. Ja juhlakengät. Monesti miehillä näkee farkut ja kauluspaidat ja puvun takin!
Itse pukeudumme juhlavasti jokaiseen juhlaan, mutta jos joku tulee meidän juhliimme "huonosti" pukeutuneena, niin saa hän toki tulla, kunhan vain tulee, se on meille pääasia!
Joillakin asun puuttuminen voi oikeesti johtua vaikka rahasta, joten parempi, et tulee arkisissa vaatteissa, kun ei ollenkaan.
Kerran meillä oli lapsen synttärit kesämökillä. Pidimme hänelle suuret juhlat ja kirjoitin kutsuun, että "hyvin rento asu" ja monella miehellä oli puku päällä. Kävihän se niinkin....