Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieläkin suututtaa meidän häissä yksi juttu

Vierailija
31.12.2013 |

Nimittäin vieraiden pukeutuminen. Yksi tuli farkuissa ja neuleliivissä, yhdellä teinillä oli farkut ja oranssi huppari, parilla naisella housut ja kauluspaita. Parilla miehellä ei pukua...

Ja tiedän, etten saa täältä ymmärrystä, mutta voisitteko hetken ajatella miltä tuntuu järjestää juhlat nätissä paikassa, kustantaa illallinen juomineen... eikä meillä ollut kutsussa tilinumeroa eikä missään lahjalistaa. Olisi ollut kiva, jos ihmiset olisivat panostaneet mutta ei :/ 

Miksi jotkut ei välitä?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksipä minä en mene läheistenkään häihin, en mä nyt ala yksien juhlien takia mitään kalliita kertakäyttöisiä vaatteita hommaamaan. 

Vierailija
22/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakäyttöisiä? Minulla on kaksi kotelomekkoa ja kahdet kengät ja pari juhlavampaa neuletakkia. Asusteita vaihtamalla näillä on menty jo monet juhlat. Miesystäväni on piinkova vasemmistolainen eikä laita ikinä solmiota, ei ennen myöskään pukeutunut juhliin. Menimme hänen veljensä häihin ja miehellä oli puku, pukukengät ja pukupaita. Suku tuli onnittelemaan minua siitä että sain jääräpään muuttumaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:52"]

Siksipä minä en mene läheistenkään häihin, en mä nyt ala yksien juhlien takia mitään kalliita kertakäyttöisiä vaatteita hommaamaan. 

[/quote]

Oman juhlamekkoni olen ostanut yli kymmenen vuotta sitten alennusmyynnistä 20 eurolla. Ei ollut kallis, eikä jäänyt kertakäyttöiseksi.

Yritän pitää vaatevarastoni pienenä mutta toimivana, ja minusta toimivaan vaatevarastoon kuuluu myös jotain juhlavampaa.

Vierailija
24/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi sinusta se, että naisilla oli housut, on mielestäsi pukeutumismoka?

Vierailija
25/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei tarvitse hommata kertakäyttöisiä, voi hankkia yhden puvun, jota käyttää sitten kaikissa juhlissa. 

Mä ottaisin juhliini mieluummin vieraan, joka ei tuo mitään lahjaa mutta on asiallisesti juhlan luonteen mukaan pukeutunut, kuin vieraan joka tuo kalliin lahjan mutta on arkisissaan.

Vierailija
26/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:37"]

Voi hellanlettas, pienestä se teidänkin onnenne on kiinni. Ettei vaan oikeesti olisi se osallistuminen tärkeämpää kun morsimen mielenmukainen pukeutuminen.

Ja veikkaan että besitksen hautajaisissa ainakaan bestis joka oli pääosassa ei valittanut pukeutumisesta

[/quote]

Minusta voi kyllä mieluummin vaikka jättää osallistumatta, jos vaihtoehto on täysin tilaisuuteen sopimattomassa asussa (tyyliin farkut&t-paidat) osallistuminen. Ei tämä rahakysymyskään voi olla, köyhäkin voi hankkia sen yhden juhla-asun vaikka käytettynä. No naisilla tietysti on oltava vuodenajan mukaan pukeutumisen vuoksi ainakin kaksi, mutta yleensä naisten juhlamekkoja voi löytää halvemmalla kuin miesten pukuja.

[/quote]

Hautajaiset tulee yleensä vähän lyhyemmällä varo-ajalla, joten hyvin voi olla että siinä kuussa just ei ole varaa laittaa yhtään ylimääräiseen. Shortsit on kyllä vähän o_O

Hääkutsussa kannattaa olla se pukukoodi aika selkeästi ilmoitettu. Mun täytyy kyllä myöntää etten ymmärrä tuollaista hössötystä pukeutumisesta, meidän häissä kaikki oli läheisiä ja sukulaisia jotka haluttiin vaan paikalle, saman katon alle juhlimaan. Se naimisiinmeno oli pakollinen syy ja vihkiminen tapahtuikin pienellä porukalla maistraatissa. Hävetti vähän se, että oltiin huomion keskipisteenä vaan koska päätettiin virallisesti pariutua, mutta juhlista jäi ihanat muistot kun molempien läheiset oli kerrankin paikalla! Eikä tulis mieleenkään läheisistäni jättää kutsumatta tai haukkua jotain jolla ei nyt ollut ihan asu viimeistä huutoa. 

Vierailija
27/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä teidän häät järjestettiin? Itse olen pukeutunut nk. maalaishäihin usein vähän arkisemmin, tyyliin kukkamekko (siisti kuitenkin!), kuin sitten sellaisiin häihin jotka esim. järkätään keskustassa ravintolassa, hotellissa. Usein myös mietin millainen suhde morsiusparilla on pukeutumiseen, ovatko he rentoja vai aina huolliteltuja jne. - ja sitten sen mukaan valitsen asun. ...Farkut ja hupparit kuulostaa kyllä aika ankealta asuvalinnalta minne vaan :/.

Me toivottiin meidän rentoihin häihin myös rentoa pukeutumista, mutta silti osa tuli puku päällä tällingissä :D.

Vierailija
28/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 15:20"]

[/quote]

Oman juhlamekkoni olen ostanut yli kymmenen vuotta sitten alennusmyynnistä 20 eurolla. Ei ollut kallis, eikä jäänyt kertakäyttöiseksi.

Yritän pitää vaatevarastoni pienenä mutta toimivana, ja minusta toimivaan vaatevarastoon kuuluu myös jotain juhlavampaa.

[/quote]

Niin minäkin! Kaksi kotelomekkoa, kumpikin 20 euroa löytyivät eurojen tultua. Toinen käy hautajaisiin, toinen häihin, kumpi tahansa esim. pikkujouluihin. Malli iätön, tosin välillä mahtuu paremmin. Huonommin kun mahtuu, niin silloin jakku tai villatakki päälle. On pari muuta uutta (ja kallista) mekkoa, mutta ne taitavat vanhentua nopeasti.

Vierailija
29/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 15:20"]

[/quote]

[/quote]Minut on kutsuttu vain yksiin juhliin viimeiseen 20 vuoteen, ja viime aikoina tuota painoa on kertynyt, joten ei varmasti edes edellisvuonna hommattu menisi.

Minä en vain tarvitse muita vaatteita kuin verkkarit ja kumpparit normaalielämässä, juhlat jääköön sitten väliin jollei niihin farkut ja joku paita käy, jotka nekin olisivat pyhävaatteita mulle jos mulla sellaisia siistejä olisi.

Vierailija
30/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:33"]

Mun bestiksen hautajaisiin yksi pariskunta tuli shortseissa ja t-paidassa. Vaikka asiasta on jo 10 vuotta, viha nousee pintaan aina tuota ajatellessa.

[/quote]

poikaystäväni hautajaisissa oli osa naisista minihameissa ja paidan kaula-aukot  alhaalla. mies puoliset ystävät fruittari kuteissa. Kyllä vituttaa vieläkin puhuivat vain että tällaista ****** haluaisi. Todellisuudessa ei vaan raskittu laittaa päälle mitään mikä peittää ""parhaat"" puolet. Tunnen nämä ystävät aivan liian hyvin ja kaikki sellaisia huomion hakusia nii miehet ku naisetkin peilin kans naimisii. Hautajaisten jälkeen lähtivät baariin ja kutsuivat kyllä meidät läheisimmätkin ystävät ja sukulaisia mukaan, mutta meillä oli suru päivä.

Vierailija
31/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän! Mun häissä porukka pukeentui hyvin. Tai siis, rennosti, mutta asiaankuuluvasti. Miehillä oli puvut / chino-kauluspaitayhdistelmät (oli kuuma kesäpäivä). Naiset leningeissä. Osalla nuoremmista naisista oli hivenen erikoisia leninkejä, mutta olivat kyllä yrittäneet pukeutua nätisti, oman tyylisuuntansa mukaisesti. Yksi ainoa tyyppi tuli paikalle farkuissa - kyllä musta oli melkoinen juntti. Ja kaikenlisäksi, ihan hyvä kaveri mun puoleltani... Hävetti hänen puolestaan!

Vierailija
32/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostimme muutamalle sukulaiselle juhla-hameen/tumman puvun, koska halusimme, että häissämme ei tarvitse kenenkään hävetä vaatteitaan. On niin köyhiä sukulaisia, ettei niillä ole muuta kuin reikäisiä villapaitoja ja öljytahraisia verkkareita, joissa käyvät joka tapahtumassa. Ovat olleet niihin tyytyväisiä ja käyttäneet sen jälkeen muissakin juhlissa. Pari tonnia niihin yhteensä meni, mutta olimme säästäneet kylliksi yli varsinaisen hääbudjetin, jotta noihin oli meillä varaa.

Vierailija
33/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:37"]

Voi hellanlettas, pienestä se teidänkin onnenne on kiinni. Ettei vaan oikeesti olisi se osallistuminen tärkeämpää kun morsimen mielenmukainen pukeutuminen.

Ja veikkaan että besitksen hautajaisissa ainakaan bestis joka oli pääosassa ei valittanut pukeutumisesta

[/quote]

Minusta voi kyllä mieluummin vaikka jättää osallistumatta, jos vaihtoehto on täysin tilaisuuteen sopimattomassa asussa (tyyliin farkut&t-paidat) osallistuminen. Ei tämä rahakysymyskään voi olla, köyhäkin voi hankkia sen yhden juhla-asun vaikka käytettynä. No naisilla tietysti on oltava vuodenajan mukaan pukeutumisen vuoksi ainakin kaksi, mutta yleensä naisten juhlamekkoja voi löytää halvemmalla kuin miesten pukuja.

[/quote]

Hautajaiset tulee yleensä vähän lyhyemmällä varo-ajalla, joten hyvin voi olla että siinä kuussa just ei ole varaa laittaa yhtään ylimääräiseen. Shortsit on kyllä vähän o_O

Hääkutsussa kannattaa olla se pukukoodi aika selkeästi ilmoitettu. Mun täytyy kyllä myöntää etten ymmärrä tuollaista hössötystä pukeutumisesta, meidän häissä kaikki oli läheisiä ja sukulaisia jotka haluttiin vaan paikalle, saman katon alle juhlimaan. Se naimisiinmeno oli pakollinen syy ja vihkiminen tapahtuikin pienellä porukalla maistraatissa. Hävetti vähän se, että oltiin huomion keskipisteenä vaan koska päätettiin virallisesti pariutua, mutta juhlista jäi ihanat muistot kun molempien läheiset oli kerrankin paikalla! Eikä tulis mieleenkään läheisistäni jättää kutsumatta tai haukkua jotain jolla ei nyt ollut ihan asu viimeistä huutoa. 

[/quote]

Nimenomaanhan asun ei ole tarvinnut olla viimeistä huutoa, vaan on peräänkuulutettu sitä että voisi hankkia edes sen yhden juhlavan asun, jossa voi mennä sitten niihin yllättävästi tuleviin hautajaisiinkin (tietysti sen yhden asun pitäisi sitten olla musta, mutta naisillekin on kivoja pikkumustia). Ihmeellistä ajatella, että mikään sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvä ei saisi maksaa mitään. 

Vierailija
34/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi kerran niin, että kaveri kutsui valmistujaisjuhliinsa ja sanoi, että rennot vaatteet päälle (tyylillä että istutaan iltaa ulkona kesäiltana). Ja kappas vain, olinkin sitten ainut jolla oli rennot vaatteet, kaikilla muilla oli mekot, korkkarit, sukkahousut jne. Sain hieman katseita...

Vierailija
35/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 16:00"]

Minulle kävi kerran niin, että kaveri kutsui valmistujaisjuhliinsa ja sanoi, että rennot vaatteet päälle (tyylillä että istutaan iltaa ulkona kesäiltana). Ja kappas vain, olinkin sitten ainut jolla oli rennot vaatteet, kaikilla muilla oli mekot, korkkarit, sukkahousut jne. Sain hieman katseita...

[/quote]

Kai seuraavalla kerralla ymmärrät, että "rento" juhlapukeutuminen ei ole sama kuin siisti arkivaatetus vaan lähinnä sitä, että ei tarvitse ihan iltapukuun pukeutua. Juntillakin on mahdollisuus kehittyä.

Vierailija
36/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:30"]

Alipukeutuminen tilaisuuteen nähden on moukkamaista. Oikein pukeutumalla kunnioitetaan juhlittavia ja tilaisuutta, kaikki eivät vaan valitettavsti vieläkään ymmärrä tätä. Kotona jokainen voi rötvätä kuten tahtoo, juhlaan pukeudutaan juhlan vaatimalla tavalla.

[/quote]

Mutta ei kaikki ihmiset ymmärrä noita tuommoisia mikä on juhliin sopivaa. Meidän suvussa ainakin on semmoisia "yksinkertaisia maalaismöykkyjä" osa ettei heillä ole hajuakaan siitä mikä olisi vähääkään hienompiin häihin sopivaa pukeutumista. Seppälän kesäinen kukkamekko ja rullalla nilkassa olevat polvisukat on heistä luultavasti jo oikein juhlava vaatetus, kun oikein mekko, kun ei semmoisia kotona koskaan pidä...

Vierailija
37/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:26"]

Nimittäin vieraiden pukeutuminen. Yksi tuli farkuissa ja neuleliivissä, yhdellä teinillä oli farkut ja oranssi huppari, parilla naisella housut ja kauluspaita. Parilla miehellä ei pukua...

Ja tiedän, etten saa täältä ymmärrystä, mutta voisitteko hetken ajatella miltä tuntuu järjestää juhlat nätissä paikassa, kustantaa illallinen juomineen... eikä meillä ollut kutsussa tilinumeroa eikä missään lahjalistaa. Olisi ollut kiva, jos ihmiset olisivat panostaneet mutta ei :/ 

Miksi jotkut ei välitä?

[/quote]

Niin, joillain suututtaa vieraiden pukeutuminen, jotkut ilotsevat rakkaudesta. Meitä on niin moneksi.

Mikä on muuten mielestäsi avioliiton tarkoitus

Vierailija
38/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, vastaan vähän närkästyneenä että avioliiton tarkoitus on kyllä selvä. Juhlapuketuminen taas ei joillekin ole, ja siinä tässä oli kyse.

Vierailija
39/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 16:00"]

[/quote]

Kai seuraavalla kerralla ymmärrät, että "rento" juhlapukeutuminen ei ole sama kuin siisti arkivaatetus vaan lähinnä sitä, että ei tarvitse ihan iltapukuun pukeutua. Juntillakin on mahdollisuus kehittyä.

[/quote]

Kaveri todellakin tarkoitti vaatteet arkirennoiksi, koska illanvietto oli tyyliä makkaranpaisto. Ei vaan ollut ilmeisesti juuri muille siitä ilmoittanut.

Enkä tosiaan ole juntti. Jos ei kaveri olisi noin sanonut, olisin pukeutunut kauniisti ja juhlavasti ja ollut juurikin tuota korkkarikansaa, koska olen tyyliltäni naisellinen.

Vierailija
40/52 |
31.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joku semmonen ajatus ollut aina, että teinien kohdalla pukeutuminen juhlatilanteissa annetaan anteeksi :) Ei monet vaan tajua vielä nuorina, kuinka tärkeää ja minkälainen kunnianosoitus oma pukeutuminen tilaisuuteen on.  Toki jotkut jo teineinä ymmärtää nämä, mutta ei kaikki, ja joillain jopa kauhea angsti vaihe (eli jos äiti on erehtynyt pyytämään laittaan mekon, niin ihan varmasti tungetaan ne farkut ja huppari päälle).

Muiden kohdalla sen sijaan on vähintään ajattelematonta pukeutua noin. Nuo kauluspaitaiset naiset ovat pukeutuneet "smart casual" -pukukoodin mukaan mielestäni, mikä on yleistynyt valtavasti. Ovat siis aidosti saattaneet ajatella, että pukeutuminen sopii päiväjuhlan tyyppiin. Parhaitenhan tällaisilta välttyy, kun laittaa kutsuun pukukoodin. Sen jälkeen jos joku on tätä noudattamatta on hän törppö. 

Hyväksyn myös nuorten miesten kohdalla pukeutumisen kauluspaitaan ja siisteihin housuihin. Puvut ovat todella kalliita, ja kaikilla ei perhe osta sitä kuuluisaa yo -pukua (millä monet kulkevat sitten kolmikymppisiksi asti). Olisi mielestäni todella ikävää, jos joku sukulaispoika jättäisi tulematta häihini, sen takia ettei hänellä ole varaa panostaa pukuun. Voisitko koittaa ajatella niin, että ihana kun sentään tulivat, vaikka heillä ei ollut hienoja vaatteita? Enemmänhän se on takuulla heitä hävettänyt, ja osa saattanut jopa sen häpeänkin uhalla tulla onnittelemaan teitä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme