Vieläkin suututtaa meidän häissä yksi juttu
Nimittäin vieraiden pukeutuminen. Yksi tuli farkuissa ja neuleliivissä, yhdellä teinillä oli farkut ja oranssi huppari, parilla naisella housut ja kauluspaita. Parilla miehellä ei pukua...
Ja tiedän, etten saa täältä ymmärrystä, mutta voisitteko hetken ajatella miltä tuntuu järjestää juhlat nätissä paikassa, kustantaa illallinen juomineen... eikä meillä ollut kutsussa tilinumeroa eikä missään lahjalistaa. Olisi ollut kiva, jos ihmiset olisivat panostaneet mutta ei :/
Miksi jotkut ei välitä?
Kommentit (52)
Tämän takia aion jättää omiin häihini muutaman kutsumatta, sillä tiedän etteivät he osaa pukeutua enkä halua pilata sillä elämäni tärkeintä päivää.
Alipukeutuminen tilaisuuteen nähden on moukkamaista. Oikein pukeutumalla kunnioitetaan juhlittavia ja tilaisuutta, kaikki eivät vaan valitettavsti vieläkään ymmärrä tätä. Kotona jokainen voi rötvätä kuten tahtoo, juhlaan pukeudutaan juhlan vaatimalla tavalla.
Ei ole välttämättä kyse siitä etteivät he välitä. On olemassa paljon ihmisiä, jotka eivät koe pukeutumista kovinkaan suureksi asiaksi. Sen takia he eivät aina muista tai osaa ymmärtää, että joku voi ottaa heidän vaatetuksensa loukkaavana tekona sillä he eivät itse sitä kokisi niin.
Toisten ihmisten kunnioittaminen on toki erittäin tärkeä asia, mutta yhtä tärkeää on yrittää antaa anteeksi ja ymmärtää toisten tahatonta ajattelemattomuutta. Asia olisi toki eri, jos vieraasi olisivat tieten tahtoen yrittäneet vaatevalinnoillaan kertoa, että heitä ei hääsi kiinnosta. Mutta sitä tuskin uskot itsekään?
Ymmärrän sinua. Hieman ot, mutta. Me olimme sukulaisten häissä, joissa todella tolkutettiin meille että pitää pukeutua hienosti, näihin on panostettu. Hatut ja kaikki mainittiin. Häissä juotiin kotiviiniä ja ruokana oli kiusausta, ja morsiusparin laaja ystäväpiiri trikoissa ja varvastossuissa. Mosriuspari perheineen olivat pukeutuneet mutta ystävät eivät, mutta me ilmeisen junttisuku saatiin hierveät ukaasit..
Niin! Vain Suomessa! Minun ulkomaalaiset kaveritkin ihmettelee että miten porukka laittaa täällä enemmän rahaa viinaan kuin vaatteisiin.
Mun bestiksen hautajaisiin yksi pariskunta tuli shortseissa ja t-paidassa. Vaikka asiasta on jo 10 vuotta, viha nousee pintaan aina tuota ajatellessa.
tämän takia hääkutsussa kannattaa mainita pukukoodi esimerkiksi yhdessä hääkutsussa oli PUKUKOODI:HÄIDEN MUKAINEN ELI JUHLAVA
ihan vain sen takia että tyhmimmät ja juntimmatkin ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:32"]
Ymmärrän sinua. Hieman ot, mutta. Me olimme sukulaisten häissä, joissa todella tolkutettiin meille että pitää pukeutua hienosti, näihin on panostettu. Hatut ja kaikki mainittiin. Häissä juotiin kotiviiniä ja ruokana oli kiusausta, ja morsiusparin laaja ystäväpiiri trikoissa ja varvastossuissa. Mosriuspari perheineen olivat pukeutuneet mutta ystävät eivät, mutta me ilmeisen junttisuku saatiin hierveät ukaasit..
[/quote]
Täytyy vielä lisätä, että olimme siis ainoita hyvin pukeutuneita hattuneimme yms kanssa. Häät itse eivät oikein yltäneet kohutulle tasolle..
Voi hellanlettas, pienestä se teidänkin onnenne on kiinni. Ettei vaan oikeesti olisi se osallistuminen tärkeämpää kun morsimen mielenmukainen pukeutuminen.
Ja veikkaan että besitksen hautajaisissa ainakaan bestis joka oli pääosassa ei valittanut pukeutumisesta
Noita ihmisiä on. Mun sisko tuli arkivaatteissa mummon hautajaisiin ja hänen mies ei viitsinyt kuumuuden takia laittaa pukua päälle. Muakin ottaa niin päähän. Pukeutuminen tällaisiin juhliin oikein ja asiallisesti näyttää kunnioitusta minusta.
Kaikenlaista... mutta moukkamaista on puhua noista juhlavaatteettomistakin selän takana pahaa juhlapaikalla.
Eiköhän farkuissa tai legginsseissa paikalle tulevat koe minkäänlaista pistoa, kun näkevät muiden asut? Ilmeisesti ajattelevat olevansa itse mukavan rentoa porukkaa vähän siistimmissä arkivaatteissaan.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:26"]
Nimittäin vieraiden pukeutuminen. Yksi tuli farkuissa ja neuleliivissä, yhdellä teinillä oli farkut ja oranssi huppari, parilla naisella housut ja kauluspaita. Parilla miehellä ei pukua...
Ja tiedän, etten saa täältä ymmärrystä, mutta voisitteko hetken ajatella miltä tuntuu järjestää juhlat nätissä paikassa, kustantaa illallinen juomineen... eikä meillä ollut kutsussa tilinumeroa eikä missään lahjalistaa. Olisi ollut kiva, jos ihmiset olisivat panostaneet mutta ei :/
Miksi jotkut ei välitä?
[/quote]
Ymmärrän kiukkusi. Meidän häissä miehen puolen sukulaiset olivat järjestäneet sellaisen kaulinleikin yllätysohjelmanumerona, vaikka kerroimne etukäteen ettemme halua mitään leikkejä häihimme.. Oli todella tyrmistynyt olo. Mielestäni olisi ollut kohteliasta edes vihjaista etukäteen, mielipiteen kysymisestä nyt puhumattakaan.
Menin miesystäväni sukulaisen häihin ketä en ollut edes ikinä tavannut. Halusin silti pukeutua hineosti ihan vain kunnioittaakseni sitä, että he ovat minutkin kutsunut. Ja tietysi myös peruskäytöstavoiltaan pitäisi tietää pukukoodit juhliin kuin juhliin, jos ei niin tälläisille junteille voisi olla hyvä lahja ensi jouluna kultaisen käytöksen käsikirja.
Oma isäni on aivan mahtavan hieno ja hyväsydäminen mies. Hän ei kuitenkaan osaa aina pukeutua tilanteen mukaan. Hän voi laittaa juhlaan kuin juhlaan likaiset verkkarit, jos joku ei ole opastamassa. Ei hän sitä pahalla tee. Hän ei vain oikein pukeutumisen suhteen osaa asettautua toisten kenkiin. Pun intended.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 14:37"]
Voi hellanlettas, pienestä se teidänkin onnenne on kiinni. Ettei vaan oikeesti olisi se osallistuminen tärkeämpää kun morsimen mielenmukainen pukeutuminen.
Ja veikkaan että besitksen hautajaisissa ainakaan bestis joka oli pääosassa ei valittanut pukeutumisesta
[/quote]
Minusta voi kyllä mieluummin vaikka jättää osallistumatta, jos vaihtoehto on täysin tilaisuuteen sopimattomassa asussa (tyyliin farkut&t-paidat) osallistuminen. Ei tämä rahakysymyskään voi olla, köyhäkin voi hankkia sen yhden juhla-asun vaikka käytettynä. No naisilla tietysti on oltava vuodenajan mukaan pukeutumisen vuoksi ainakin kaksi, mutta yleensä naisten juhlamekkoja voi löytää halvemmalla kuin miesten pukuja.
Mulla ei ole käsitystäkään mitä vierailla oli päällään meidän häissä. Tärkeintä oli, että olivat paikalla juhlimassa meidän kanssa.
Tilaisuuden mukaan pukeutuminen opitaan jo normaalissa kasvatuksessa. Aikuisille ihmisille on outoa ja noloa moisesta normaalikäytössäännöstä edes huomauttaa.
Kaikenlaista on tullut nähtyä. Tosin päivähäihin ei kai iltapuvut ole edes suotavia, joten nämä, jotka niihin pukeutuvat, tekevät hekin ison mukan.
Olen tosiaan ollut häissä, joissa morsiamen sisko oli pukeutunut farkkuihin ja farkkutakkiin, toisissa häissä taas serkullani oli mustat caprihousut ja napillinen paitapusero.
En ole tarkka pukukoodista, mutta eikö juhliin pitäisi tulla juhlavissa vaatteissa esim. juhlahousuissa ja jakussa tai edes juhlavassa puserossa/tunikassa. Eräs ystäväni tuli häihin valkoisissa housuissa ja hopeakimalteisessa jakussa ja oli ehdottomasti yksi tyylikkäimmistä. Ei se juhlava pukeutuminen vaadi aina sitä mekkoa puhumattakaan mistään iltapuvusta.
Toki meillä jokaisella on eri käsitys juhlavasta pukeutumisesta. En usko, että kukaan voi pitää sopivana hääpukeutumisena farkkuja ja farkkutakkia tai hautajaispukeutumisena punaista neulepuseroa
"Tumma puku" on ainakin minusta suht yksiselitteinen ohje.
Ei kaikki tajua tuollaisia asioita... MEillä ainakin on toiselta puolelta niin "junttia" sukua että eivät yhtään edes ymmärrä mikä heidän pukeutumisessaan on vikana. Kun ei siinä suvussa ole koskaan mitään hienompia häitä ollut tapana.
Siksi en jaksanut itse yhtään loukkaantua siitä, että vieraita oli hyvinkin arkisissa vaatteissa, ja minua ärsytti jotkut snobit omat sukulaiseni jotka vittumaiseen sävyyn selän takana kommentoivat niiden miehen sukulaisten vaatteita ja kampauksia. Minulla pääasia on että tulevat, ja koska tiedän että eivät ole vittuillakseen pukeutuneet "väärin" vaan laittaneet mielestään asialliset häävaatteet sen mukaan millaisissa häissä ovat ennen olleet, ihan ok.