Zaran laatu = 0
Zaran vaatteet näyttävät hyviltä kuvissa: muodikkaat ja kivannäköiset mallit ja leikkaukset, yksityiskohtia. Mutta... kankaiden laatu on surkea, venyvät ja vanuvat muodottomiksi tuotapikaa. Kirppistavaraa viimeistään pesun jälkeen. Siis todella, Zaran nykyiset vaatteet ovat kaukana siitä laadusta mitä oli Stockmannin aikana. Nyt arvosanaksi ala-arvoinen.
Kommentit (30)
Zara on tosiaan ihan roskaa ja sieltä löytyy tuollaisia no wash-vaatteita, viimeksi näin siellä paljettisomisteisen jakun, jota ei siis voi pestä ollenkaan. Täytyy kyllä mainita potentiaalisena poikkeuksena roskalaatuun nahkasaapikkaat, jotka ostin Zaran talvialesta parilla kympillä (ulkomailla), ovat pysyneet yllättävän hyvässä kunnossa ja ovat muutenkin aika järeän oloiset kengät. Tosin pitkäaikaisesta kestosta ei ole varmuutta.
5 jatkaa: Mulla on noin 8 vuotta sitten ostettu Zaran musta perustakki ja se on säilynyt hyvässä kunnossa tähän päivään asti, esim. tänä talvena olen pitänyt sitä lähes joka päivä. Nyt on havaittavissa hieman kulumaa hihansuissa, mutta muuten se on hyvä ja kelpo takki halpisketjun takiksi. Aion vielä pitää sitä vielä pitkään! Mulla taitaa olla myös yksi Zarasa vuonna 2006 ostettu t-paita jossain kaapin perällä ja sekin on ihan pitokuntoinen yksilö.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:54"]
Zara on laadultaan kokolailla samaa huttua kuin H&M. En yhtään kykene ymmärtämään tätä suomalaisblogien hypetystä.
[/quote]
H&M:llä huomattavasti parempaa laatua kuin Zaralla, ja ne niiden vaatteet voi sentään pestä, lisäksi H&M:llä on aitoa merinovillaa, kasmiria, silkkiä yms olevia vaatteita eikä pelkkää tekokuitua kuten Zaralla näyttää olevan.
Mulla on Guessilta ostettu neule ja jakku, varmaan vuosilta 2006-2007, ja ne on edelleen kuin uusia. Tämä päivänä kun katsoo vastaavia liikkeessä, niin laadussa toivomisen varaa, hinnat ovat silti vaan monin-moninkertaiset ulkomaihin verrattuna, josta omani tuolloin 2006-7 ostin.
En tiedä Suomen Zarasta, mutta täällä päin Zarassa on myös puuvillaa, silkkiä ja nahkalaukkuja sekä nahkakenkiä. En kutsuisi H&M:n laatua "huomattavasti" paremmaksi, samassa paikassa ne kamat on tehty.
Mikä järki on no wash vaatteilla, ymmärrän jos on joku muotinäytöstä varten tehty paperimekko, jota ei voi edes kaupan rekistä käydä hakemassa. Mutta tavalliset vaatteet, vielä silkkiä eikä voi pestä?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:57"]Sitten oli aika laittaa se pesuun ja katsoin pesulappua, siinä luki NO WASH. Ei käsinpesua, ei kuivapesua vaan "EI OLLENKAAN PESUA".
[/quote]
Monesti unohdan katsoa pesulapun tekstin kaupassa. Olisin raivoissani jos mulle kävisi noin! Törkeää tehdä vaatteita joita ei voi pestä
Zara on laadultaan kokolailla samaa huttua kuin H&M. En yhtään kykene ymmärtämään tätä suomalaisblogien hypetystä.
[/quote]
Niinpä. Olis mielenkiintoista tietää, mistä se Zaran rummutus suomalaisissa blogeissa johtuu.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:50"]Zaran vaatteet näyttävät hyviltä kuvissa: muodikkaat ja kivannäköiset mallit ja leikkaukset, yksityiskohtia. Mutta... kankaiden laatu on surkea, venyvät ja vanuvat muodottomiksi tuotapikaa. Kirppistavaraa viimeistään pesun jälkeen. Siis todella, Zaran nykyiset vaatteet ovat kaukana siitä laadusta mitä oli Stockmannin aikana. Nyt arvosanaksi ala-arvoinen.
[/quote]
Eipä niitä sinne kirppiksellekään kannata raahata, kukaan ei maksa edes 20 senttiä virahtaneesta tai piloille kutistuneesta vaatteesta. Roskis on valitettavasti ainoa osoite.
Mikä järki sitten ostaa niitä vaatteita jos ne noin huonoja ovat? Mulla ei ole ainuttakaan vaikka jokusen kerran olen käynyt tsekkaamassa mutta heti huomasi, ettei ne olleet oikein kaksisia.
Esim neuleet on ihan toivottoman nyppyyntyviä, niitä en enää zarasta osta. Pari nahkalaukkua ja yksi takki on palvelleet hyvin monta vuotta.
Meinasin kerran haksahtaa tuollaiseen pesukelvottomaan silkkipaitaan. Onneksi tuli katsottua lappua tarkemmin. Kuka nyt veisi edes pesulaan jatkuvasti jotain töissä pidettävää paitaa, juhlapaidan voisikin viedä mutta harkitsen kyllä sellaistakin ostosta tarkkaan.
Hei, olen se, joka avautui malliketjussa Zaran vaatteiden laadun romahduksesta. Halppisrytkyjähän nämä ovat aina perimmiltään olleet, mutta vielä 4-5 vuotta sitten Zarasta saattoi tehdä yllättäviä löytöjä. Minulla on edelleen aktiivikäytössä 2006-07 ostettuja Zara-vaatteita, mm. yhdet "paremmat" työhousut. Mielestäni laatu alkoi selvästi laskea 2009-10, mutta vielä kolme vuotta sitten joitain vaatteita saattoi ostaa, koska ne olivat kivan mallisia.
Kahtena viime vuonna tason laskun on kuitenkin ollut niin käsinkosketeltavaa, että itse olen tainnut tehdä viimeiset Zara ostokseni näillä näkyminen viime kesäkuussa. Eron materiaalien ja viimeistelyn laadussa todellakin huomaa. Täälläkin joku mainitsi silkkipaidat, joita ei voi pestä. Itselläni on Zaran todella paljon käytetty silkkipaita muistaakseni kesältä 2009 - ihan varmasti hankittu kuitenkin ennen talvea 2010, koska muistan tilaisuuden, jossa sitä tuolloin käytin. Sen sentään saa pesettää kemiallisesti, ja on pesetettykin, ainakin kolmesti. Samoin viime vuonna paljon pitämäni Zaran toppatakki vuodelta 2007-08 alkoi vihdoin näyttää niin kulahtaneelta, ettei se päällä oikein olisi kehdannut mennä töihin. No, saman mallisia olisi ollu tarjolla kyllä ihan Zaran Suomen myymälöissäkin, melko lailla samaan hintaan. Näiden takkien kankaat kuitenkin olivat selvästi ohuempaa materiaalia, varsinkin vuorit, jotka olivat pluruja ja takertuivat vetoketjun väliin. Ostin kesällä 2009 samaa Zaran noin 20 euron sekoitekankaista t-paitaa usean eri värisenä, koska tykkäsin mallista. Käytin paitoja 3 kesää, ja ne ovat kaapissa edelleen suhteellisen hyväkuntoisina. Viime kesänä tein saman tempun, paidat olivat hoitolapun mukaan samaa materiaalia. Kaikki nukkaantuivat lähes käyttökelvottomiksi ensimmäisessä pesussa, ja yhteen tuli reikä.
Olen ehkä vanhanaikainen, mutta kun löydän kivan vaatteen, haluan käyttää sitä usammankin kuin kaksi, kolme tai edes viisi kertaa. Siksi en oikeasti enää halua tuottaa itselleni pettymystä ostamalla Zaran kivannäköistä, mutta heti kulahtavaa tai jopa rikki menevää vaatetta. Olen siirtynyt ostamaa hiukan kalliimpia vaatteita harvemmin, kun varaakin nykyään on, ja myönnän, suorien kilpailijoiden vaatteita, joiden laatu ei ole laskenut yhtä jyrkästi, vaan jotka ovat päin vastoin jopa esitelleet hiukan hintavampia ja laadukkaampia linjoja.
Ostin hiljattain Zarasta kevyen ja ilmavan blouse-tyyppisen paidan. Kassalla minulle sanottiin, että viskoosilla on tapana pikkuisen kutistua pesussa, joten paita kannattaa silittää heti pesemisen jälkeen. Pesin paidan ihan ohjeiden mukaisesti ja silitin sen kosteana. Ennen pesua paita oli ollut suorastaan löysä, mutta kuivuttuaan se ei mennyt enää päälleni. Napit eivät pysyneet kiinni, ja kainaloista paita oli niin tiukka, etten pystynyt liikuttamaan käsiä kunnolla.
Netistä löytämieni vinkkien perusteella pesin paidan uudelleen ja aloitin epätoivoisen venytysoperaation. Kiskoin ja revin märkää paitaa useampaan otteeseen joka suuntaan hitain liikkein, jotta lähes 40 euroa ei olisi mennyt ihan kankkulan kaivoon. Lopulta kunnon vääntämisen jälkeen sain paitaa venyttyä sen verran, että se meni päälleni, mutta mukavan ilmavasta paidasta oli tullut ihoa nuoleva ja täysin tyköistuva.
En enää oikein viitsi tuota valkoista paitaa käyttää, jos jok'ikiseen pesukertaan kuuluu tuo sama venyttäminen. Minulla on muitakin viskoosivaatteita ja niiden vähäinen kutistuminen on minulle tuttua, mutta kaikki muut viskoosivaatteeni kutistuvat vain pikkuriikkisen ja saavat kyllä vanhan muotonsa takaisin ihan lyhyen käytön jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:28"]En tiedä Suomen Zarasta, mutta täällä päin Zarassa on myös puuvillaa, silkkiä ja nahkalaukkuja sekä nahkakenkiä. En kutsuisi H&M:n laatua "huomattavasti" paremmaksi, samassa paikassa ne kamat on tehty.
[/quote] sisääostajasta se on kiinni minkälaista lumppua vaatekauppaan tilataan . Suomeen yleensä tulee niitä halvimpia ja vähiten näyttäviä vaatekappaleita..
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:55"]
[/quote]
Niinpä. Olis mielenkiintoista tietää, mistä se Zaran rummutus suomalaisissa blogeissa johtuu.
[/quote]
No ette ilmeisesti isommin kuitenkaan ulkkisblogeja seuraa. Rummutetaanhan Zaraa ulkomaisissa blogeissakin, varsinkin Jenkeissä, jossa liikkeitä on vain isoimmissa kaupungeissa. Esimerkiksi Zaran "skort", eli se hameen ja sortisien yhdistelmä, oli The Blogiasu viime tai toissa keväänä. En nyt muista kumpana, viime kevään trendit menivät isosti ohi muutenkin ison mahan kanssa. ;-)
Uskon, että laadun heikentyminen on (sekin!) osittain blogi-kulttuurin syytä. Joo, kovasti puhuvat vaatekaapin kulmakivistä, jonka voi ottaa käyttöön uudestaan kausi toisensa jälkeen. Harvalla 20-vuotiaalla tyttösellä kuitenkaan on vielä sellaista vaatevarastoa, josta voisi ottaa uusiokäyttöön "10 vuoden takaisen suosikin" sen tultua muotiin uudestaan, koska ovat silloin luultavasti pukeutuneet johonkin koon 130 Barbie-puseroon. Itse olen kolmivitonen, ja vasta ihan parin viime vuoden aikana olen havainnut kaappin pohjalle (kaappitilaakin on enemmän kuin sinkkuyksiössä) muutamaksi vuodeksi unohtuneiden vanhojen vaatteiden edes olevan mitenkään nykyisen makuni mukaisia.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:23"]
5 jatkaa: Mulla on noin 8 vuotta sitten ostettu Zaran musta perustakki ja se on säilynyt hyvässä kunnossa tähän päivään asti, esim. tänä talvena olen pitänyt sitä lähes joka päivä. Nyt on havaittavissa hieman kulumaa hihansuissa, mutta muuten se on hyvä ja kelpo takki halpisketjun takiksi. Aion vielä pitää sitä vielä pitkään! Mulla taitaa olla myös yksi Zarasa vuonna 2006 ostettu t-paita jossain kaapin perällä ja sekin on ihan pitokuntoinen yksilö.
[/quote]
Niin, huomioithan, että tämä oli vielä sitä aikaa, kun laatua vielä oli. Nyt siis EI OLE. Jos nyt ostaisit sieltä takin, se ei kestäisi samalla tavalla.
Mä muuten käytän oikeastaan pelkästään n. 10 v ostamiani vaatteita, koska ovat käyttökelpoisia vieläkin. Viime vuosina olen ostanu ihan muutaman vaatekappaleen ja menevät käyttökelvottomiksi tosi nopeasti. No, eipähän tarvitse laittaa rahaa tällä hetkellä vaatteisiin, sillä onneks kaapit täynnä vanhoja hyvälaatuisia vaatteita!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:28"]En tiedä Suomen Zarasta, mutta täällä päin Zarassa on myös puuvillaa, silkkiä ja nahkalaukkuja sekä nahkakenkiä. En kutsuisi H&M:n laatua "huomattavasti" paremmaksi, samassa paikassa ne kamat on tehty.
[/quote] sisääostajasta se on kiinni minkälaista lumppua vaatekauppaan tilataan . Suomeen yleensä tulee niitä halvimpia ja vähiten näyttäviä vaatekappaleita..
[/quote]
No tuota, olen viimeisen vuoden aikana käynyt suurin odotuksin Zaran liikkeessä Roomassa (sellainen Helsingin Sokoksen kokoinen kompleksi) ja Lontoossa (Denhamsia vastapäätä, olisiko New Bond Streetin ja Oxford Streetin kulmassa?). Kummastakin olen lähtenyt ilman kassin kassia, vaikka hinnat ovat selkeästi alhaisemmat kuin Suomessa ainakin Roomassa. Punnan kursseja en lähtenyt laskemaan, kun en mitään kivaa löytänyt.
Aleksin Zaran asiakaskunnasta sitä paitsi huomattavan suuri osa on venäläisiä turisteja, joten siellä kyllä myydään ihan kivasti "näyttävämpiä malleja", jotka ovat päässeet myös Zaran kansainväliseen Lookbookiin.
- 16, jolla tosiaan näyttää olevan tästä asiasta sanottavaa, mutta ottakaa tämä entisen ja pahasti pettyneen fanin vuodatuksena. ;-)
Musta tuntuu pahalta ostaa jotain jättikokoja zaralla, siksi en siellä käy. Olen kokoa 36 tai 38 muualla, jokunen vaate taitaa olla jopa 40. Zaralla olen L tai XL.
Mulla on zaran silkkitunika jota ei voi pestä....No olen useaan kertaan pessyt sen käsin silkinpesuaineella ihan onnistuneesti. Ostaessani kysyin kiellosta ja vastaus oli, että siksi kun eivät takaa, etteivät värit leviä pesussa. Eivätkä siis kyllä ole levinneet.
Kävin keskustan Zara-liikkeessä eräänä päivänä, katselin pastellinvärisiä jakkuja ja paitoja ja huomasin että niissä jokaisessa oli jotain kakkaraitaa, ihan kuin joku varastokärry olisi ajanut niiden yli ennen näytille nostamista! Eikö ne enää tarkista edes tuotteidensa kuntoa ennenkuin laittavat myyntiin???!