Ihan oikeasti,MITEN vuohenputkista pääsee eroon? Melkein jo itkettää :(
Ostettiin talo jonka piha on ollut hoitamatta ainakin 5 vuotta ja sen kyllä huomaa :(
Joka ikinen pensas ja puu rehottaa ympärillään vuohenputkea,kaikki perennat ja sellaiset jo kuolleet niiden alle.MITÄ MÄ TEEN?
Ja kun ei todellakaan ole varaa lähteä tekemään pihaa täysin alusta uusiksi..
Tästä on varmaan viikko kun yhdenkin puskan alusen putsasin ja nyt jo rehottaa TAAS 15cm alut sieltä!
Kommentit (47)
Mä en osaa nähdä vuohenputkea samanlaisena ongelmana kuin esim. lupiinia tai voikukkaa taikka jättipalsamia. Kitkiessä, siimatessa ja ruohoa leikatessa se menee nurin siinä missä nurmikkokin.
Käyttäkää vaan niitä myrkkyjä, niin kuolee pölyttäjät samalla 😡
Ihan samaa kun sun mies tekee sun kanssa; täytyy kyntää syvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
syömällä niistä pääsee eroon. Moni ihminen voisi olla valmis tulemaan itse niitä sieltä kitkemään, jos kerrot, että vuohenputkia saa käydä keräämässä teidän tontilta ilmaiseksi, kunhan kaikki häviää.
Mikä vitsi! Ei edes mikään ahne eläin jaksa syödä sitä määrää vuohenputkea, jota täällä kasvaa. Kohta tuo syö koko talon.
Jaa että kaivaa juurenpalat maasta? Tämän ehdotuksen tekijällä ei ole mitään käsitystä siitä, mitä on kaivaa juuria noin parin aarin alalta.
sinä taas tunnut olevan pahasti vieraantunut luonnosta, kun et tajua yksinkertaisimpia keinoja saada ei-toivotut kasivt pois omasta puutarhasta. Miksi kuvittelet, että yhden ihmisen pitäisi ne kaikki vuohenputkesi käydä syömässä?
Vuohenputki tulee takaisin kaikkien pressuvuosien jälkeenkin ennen pitkää. Pitää hyväksyä. Onneksi ei ole haitallinen vieraslaji. Kitkemisestä yms. touhuamisesta vuohenputki vain leviää juurenpaloiillaan.
Pihan voi pitää siistinä kosmeettisesti eli ajamalla vähän väliä ruohonleikkurilla lyhyeksi pahimmat vp-alueet. Ja kun huomaat, että joku maanpeitekasvi (suikeroalpi, maahumala, rönsyansikka tms., joka jää kasvamaan ruohonleikkuukorkeuden alapuolelle eli ei vahingoitu ruohonleikkuussa) ottaa ihan itsestään alaa vp:ltä, tue sen leviämistä eli anna olla parhaitten alueitten rauhassa.
Keksimiesi/ostamiesi/muualta tuomiesi/rakastamiesi kasvien istuttaminen ei onnistu vp:n sekaan.
Tue lajeja, jotka leviävät tontillasi itsestään ja jotka voit hyväksyä. Älä koskaan lannoita puutarhaasi, se rikastuu kun pitäisi köyhtyä!!!!
Ylilannoitus toimii aina.