G: Minkä ikäisenä sinua ensimmäisen kerran seksuaalisesti häirittiin?
Ja nyt en tarkoita mitään molemminpuolista mukavaa flirttiä, vaan ikävää häirintää.
Aloitan:
Olin 12v, kun häirittiin kaksi kertaa. 60v sukulainen kehui mun tissejä kaikkien kuullen sukujuhlilla. Myöhemmin toinen sukulaismies tarjosi "purkkaa" ja tunki kondomeja käteen.
Kommentit (308)
Isommat lapset (varhaisteinit) houkuttelivat naapurintytön kotiin katsomaan pupuja ja raiskasivat.
ja humalaiset miehet, nyt ajatellen ehkä noin parikymppiset vasta, tulivat nauraa röhöttäen vastaan ja yhdellä oli vehje ulkona mitä sitten esitteli minulle. Juoksin täysillä kotiin enkä uskaltanut kertoa kellekään.
tai häiritty. Miten tämän jutun ottais, kävelin kotiin noin kilometrin matkan Joensuun tietä,auto pyhähtyi keskim ikäinen mies kysyi, voisiko hän maalata minusta taulun, kun olen niin kaunis. Sanoin ei tietenkään, mies lähti sitten ajamaan. Olin jotain 13-14 vuotias. Tästä jutusta on useita kymmeniä vuosia.
kirjaston hississä pyörätuolissa istuva mies alkoi hivellä takapuoltani.
Nykyäänkin ahdistun hisseissä ja ahtaissa paikoissa yleensäkin, sekä keski-ikäiset p - tuolissa istuvat miehet näyttävät minusta " hämäriltä ".
Siinä on että tuntuu että aina samoja tyyppeä ahdistellaan seksuaalisesti aina uudestaan ja uudestaa? En siis sano mitenkään että uhri olisi ite syyllinen mutta ihmettelen kun usein joku kertoo jotain että on ahdisteltu, raiskattu tms niin näitä kokemuksia mahtuu elämään monta krt! Yhtä ystäväänikin on lapsena kopeloitu, sitten teininä käyetty hyväksi jne. Jotenkin miettiin viestittääkö uhrit tai ovatko ne usein samantyyppisiä tai jotain kun yhä uudestaan käy niin. Kun onhan se aika pieni prosentti mahd. Että just samaan lapseen elämän aikana tapahtuu kaikki seksuaalinen häirintä ja toiset ei koe tollasta ikinä... Vai mikä siinä on....
Eikö näille uhreille esim ole kotona ikinä opetettu että vieras ei saa koskea tiettyynpaikkoihin jne ja asioista pitää puhua kotona aina jos jotain tapahtuu? Monet salaavat vanhemmiltaan tälläset kokemukset aikuisikään asti.miksi?
Mieheni sisko on ollut lapsena hyväksikäytön uhri, häntä on monta eri aikuista miestä käyttänyt hyväksi. Olen kuullut hänen itsensäkin ihmettelevän, että mikä helvetin merkki hänessä on ollut että tätä saa hiplata... Hän on tosin kotoisin hyvin epämääräisistä oloista, ja käsittääkseni nämä hiplailijat ovat olleet jotain isän kavereita tms. Yök :(
isäni työkaverin perheen kesämökillä. Omat vanhempani olivat selvinpäin mutta isän työkaveri oli koko illan vahvassa humalassa.
Hän yllätti minut pukeutumasta uimapukuuni, oli ilmeisesti hiipinyt perääni ja vakoillut minua jonkin aikaa. Hän kävi suoraan rintoihini kiinni kehuskellen että minulla on kivat pikkutissit. Mies jolla oli itsellään samanikäinen tytär!!!
Puristaminen sattui mutta pahinta oli kauhea häpeäntunne joka liittyi naiseksi kasvamiseen ja aikuisten miesten turvallisuuden katoamiseen.
Eka ja tokaluokkalaisena jouduin aina tukiopetukseen, mielestäni ilman syytä. Kahdenkesken ollessa miesopettajalla oli tapana laittaa käsi puseronsisään ihoavasten ja silitellä. Vastenmielinen ukko! Pari valittua sanon varmasti jos joskus vastaan kävelee. En ollut ainoa jolle näin tapahtui.
Siinä on että tuntuu että aina samoja tyyppeä ahdistellaan seksuaalisesti aina uudestaan ja uudestaa? En siis sano mitenkään että uhri olisi ite syyllinen mutta ihmettelen kun usein joku kertoo jotain että on ahdisteltu, raiskattu tms niin näitä kokemuksia mahtuu elämään monta krt! Yhtä ystäväänikin on lapsena kopeloitu, sitten teininä käyetty hyväksi jne. Jotenkin miettiin viestittääkö uhrit tai ovatko ne usein samantyyppisiä tai jotain kun yhä uudestaan käy niin. Kun onhan se aika pieni prosentti mahd. Että just samaan lapseen elämän aikana tapahtuu kaikki seksuaalinen häirintä ja toiset ei koe tollasta ikinä... Vai mikä siinä on....
Eikö näille uhreille esim ole kotona ikinä opetettu että vieras ei saa koskea tiettyynpaikkoihin jne ja asioista pitää puhua kotona aina jos jotain tapahtuu? Monet salaavat vanhemmiltaan tälläset kokemukset aikuisikään asti.miksi?
Mieheni sisko on ollut lapsena hyväksikäytön uhri, häntä on monta eri aikuista miestä käyttänyt hyväksi. Olen kuullut hänen itsensäkin ihmettelevän, että mikä helvetin merkki hänessä on ollut että tätä saa hiplata... Hän on tosin kotoisin hyvin epämääräisistä oloista, ja käsittääkseni nämä hiplailijat ovat olleet jotain isän kavereita tms. Yök :(
Tätä on muistaakseni ihan tutkittukkin. On helpompi käyttää hyväksi lasta, jolla on huono tukiverkko. Silloin on todennäköisempää ettei lapsi esimerkiksi kerro kenellekkään. Usein lapsilla joilla on puutteita luotettavissa aikuissuhteissa on myös tarve hakeutua mukavan tuntuisen aikuisen seuraan, mikä antaa hienot mahdollisuudet pedofiileille kunhan vaan hetken esittävät kivaa. Pedofiilit kyllä tunnistavat nämä suojattomat lapset varmasti helposti. Näkyyhän se tietyllä tavalla lapsen käytöksestä jos kotona ei ole asiat hyvin.
Ja kun lapsena joutuu hyväksikäytetyksi ja traumatisoituu sopivasti, on myös aikuisena heikompi pitämään puoliaan. Kasvaa ehkä siihen uhrin identiteettiin tai tottuu siihen että ihmissuhteisiin liittyy tällaista vallankäyttöä. Ei tunnista niitä merkkejä epänormaaleiksi, jotka vihjailevat että suhde on menossa huonoon suuntaan, vaan pitää niitä normaaleina ja asiaankuuluvina.
naapurissa vähän aikaa asunut ukko pariin kertaan esitteli lemmikkikäärmettään. hänelleä oli siis yökäärme, jota ei voinut tuoda päivänvaloon joten piti sitä taskussaan. me sitten siliteltiin äijän opastuksella hänen taskussaan ollutta käärmettään joka meni sitten jäykäksi ja vielä sylki innostuessaan. käärmeem valkoinen sylki ei ollut kuulemma myrkyylistä ja maistui aika suolaiselta.
Joku puliukko heilutteli lerssiään ja veti käteen jossakin puskassa, kun kävelimme kaverin kanssa ohi, olimme n. 12-vuotiaita.
Suurinpiirtein 14-vuotiaina kävelimme kaverini kanssa kaupungilla, kun viereen ajoi auto ja sieltä kaksi miestä houkutteli meitä autoon. Kieltäydyimme useasti ja he vain inttivät. Kun viimein käskin vetää käteen ja painua helvettiin, ajoivat pois ja haukkuivat huoriksi. Myöhemmin kuulimme, että vastaavanlaisia tapauksia oli ollut muitakin ja jotain yksin kulkenutta tyttöä oli yritetty pakottaa autoon väkisin.
Joskus kesämökillä olimme tuttavaperheen kanssa. Äiti lähetti minut saunaan edeltä, jossa vielä oli tuttavaperheen isä. Hän sanoi jotakin sellaista, että tulitko munaa katsomaan ja esitteli elintään. Olin ehkä 10-vuotias.
Vanha mies kyttäsi leikkiviä lapsia kauempaa pusikoista kiikareilla, kohteeksi joutui monia lapsia. Asiasta tiedettiin melko yleisesti, mutta mitään ei tehty. Johtui kai siitä, että kyseinen ukko oli jollakin tavalla tunnettu ja tärkeä.
Alle kolmevuotiaana ensimmäiset kerrat. Sukulainen kosketteli mutta näitä en kunnolla muista ja muistikuvat ovat alkaneet palautua vasta viime vuosina.
Sitten ala-asteiässä oli ahdisteleva musiikinopettaja. Halusi aina pitää tietyllä tavalla kiinni opetustilanteissa. Suht samassa iässä näin myös itsensäpaljastajan koulun parkkipaikalla.
Ohikulkijoiden kourimiset esimerkiksi lenkillä tulivat sitten teini-iässä kuvaan, samoin kuin oudot kommentit baarien vessajonoissa. Kaksikymppisenä oli myös ahdisteleva kiinteistövälittäjä, kävin kyydillään katsomassa asuntoa ja kosketteli reittäni autossa.
Sitten tietysti kotona vanhempani ovat aina käyttäytyneet seksistisesti ja viimeistään teini-iässä kommentoineet avoimesti vartalon muutoksia. Siinä mielessäkin kaikki ei ole oikein rekisteröitynyt muistiin. Kyllä se taitaa olla totta että jos saa kotoaan arvostavan suhtautumisen kehoonsa niin osaa puolustautua maailmallakin helpommin.
ja toisen kerran kun rekkakuski nosteli mua haarovälistä ja kouri samalla.
Sitten olin noin 9-10 v kun isoisäpuoleni kännissä kouri mua sieltä yöllä. Heräsin siihen.
Olen tosin jo aikuinen nainen, mutta usein pukeudun kohtalaisen provoisoivasti. Haaveilen ihmisen tappamisesta ja odotan vain, että joku reppana tulee joskus tekemään lähempää tuttavuutta, jotta saan toteuttaa fantasiani.
Olkoon se kostoksi kaikille, teille väärin tehdyille.
naapurissa vähän aikaa asunut ukko pariin kertaan esitteli lemmikkikäärmettään. hänelleä oli siis yökäärme, jota ei voinut tuoda päivänvaloon joten piti sitä taskussaan. me sitten siliteltiin äijän opastuksella hänen taskussaan ollutta käärmettään joka meni sitten jäykäksi ja vielä sylki innostuessaan. käärmeem valkoinen sylki ei ollut kuulemma myrkyylistä ja maistui aika suolaiselta.
Itse olisin todellakin tiennyt ja tyttäreni tietää mikä moinen käärme on
olin 11-vuotias ja tulossa koulusta kotiin kun eräs mies läksi seuraamaan ja pyysi että tulisin hänen kotiinsa katsomaan kissanpentuja. Asuimme kaupungissa enkä ollut koskaan nähnyt miestä aiemmin. Olin hirvittävän eläinrakas mutta allerginen kissoille, joten kieltäydyin. Mies jatkoi ruinaamista ja siinä vaiheessa lähdin juoksemaan kotiin. Muistan ettei syynä ollut pelko, vaan sellainen hölmö asia että häpesin kertoa kissa-allergiasta (lapsen logiikkaa siis). Kerron kotona äidille mitä tapahtui ja silloin vasta sain ensimmäisen kunnon valistuksen tuntemattomien miesten välttelystä. Myöhemmin on tullut kaikenlaista kohdalle, pervo ratsastuksenopettaja, uimarantojen rantapuskien itsensäpaljastelijoita tietysti ja takamukselle taputteleva työnantaja kesätyöpaikassa mansikkamaalla (olin 14, mies jotain 50+).
samainen setä kantoi mut jo pikkutyttöna aina vaaalle ja samalla kopeloi ohimennen, mutta tuo 15- vuotiaana tapahtunut juttu oli jo sen verran kauhea
niin "ihanasti" hän tuli iholle hönkimään tupakan hajuaan, ohimennen kosketti takapuollta tai rintaa. Saatto laittaa käden käden päälle tai käden reidelle, YÖK!
-24-
Kaupungilla porttikongissa pultsari yllätti takaa ja kouraisi haaroista. Olin äidin ja isosiskon kanssa, mutta kukaan ei ehtinyt havaita eikä edes huutanut äijälle. Tosi ahdistavaa. Olin n. 10.
Oltiin vanhempien kanssa laivalla. Siinä ravintola alueella, päiväsaikaan, olin pannut merkille, että yksi mies seurailee minua katseellaan ja muutenkin.
Koin sen ahdistavana ja välttelin miestä koko ajan.
Isosiskon kanssa kuitenkin juostiin ympäri laivan aluetta ja yhdessä hetkessä mies asetteli itsensä niin, että sai otettua minusta kiinni kun kävelin ohitse. Veti hiuksista ja olisi varmaan tehnyt muutakin jos en olisi onnistunut rimpuilemaan itseäni irti.
Jossakin vaiheessa myöhemmin päivällä mies aiheutti jotakin hälinää ja laitettiin putkaan. Loppu ajasta ei tarvinut enää nähdä koko tyyppiä.
Tämä tapahtui 1991. En ole muuten koskaan tästä sanonut vanhemmilleni. Ajattelin vissiin että olisivat vain sanoneet, että sinne ei saa enää mennä, enkä ollut menossa muutenkaan, joten tuntui ehkä turhalta.
Tämän jälkeen näitä on tapahtunut harvakseltaan aina silloin tällöin. Muutaman kerran yritettiin teininä ostaa seksiä (päällä ihan tavalliset vaatteet), sitten on ollut jotain reiden hipelöimistä.
Olen nyt 32 v. naimisissa ja raskaana. Olin tuulipuvussa kävelyllä tässä viikko sitten ja joku ulkomaalainen mies tuli kyselemään että haluaisinko ehkä seuraa. Miettikää, kävelyllä tuulipuvussa, hiukset ponnarilla, ei meikkiä. Jotkut miehet ilmeisesti aktivoituvat pelkästään naissukupuolisen olennon läsnäolosta tekemään typeriä ehdotuksia, oli nainen minkä ikäinen ja näköinen tahansa ja tilanne mikä tahansa. En tiedä miten tässä maassa uskaltaa tyttölasta kasvattaa.