N aapurin ainokainen on juuri sellainen "kultamussu"...
joka saa tehdä muille mitä vaan, haluta mitä vaan ja saa sen, sanoa toisille mitä vaan jne.
Hän määräilee, pomottaa, narisee, arvostelee, vaatii, tekee ohareita jne...ja ikää pojalla 8v. Oksettavan itsekeskeisesti kasvatettu lapsi!
Kommentit (154)
koska olin vanhemmilleni maailmannapa...kunpa minulla olisi edes niitä sisaruksia.
Kaksi aikuista - yksi tai kaksi lasta -dynamiikka toimii hyvin. Jos lapsia on enemmän tai aikuisia vähemmän, niin dynamiikka kärsii, eikä jakseta kasvattaa. Lapset ovat suoraan sanottuna pellolla, levottomia ja rauhattomia. Vastahan joku sosiaalialan ihminen oli sitä mieltä, että rauhattomat paikat, kuten marketit eivät ole hyväksi pienelle vauvalle. Samaa voidaan soveltaa suurperheisiin. Lestadiolaisperheet ovat hyvä esimerkki, jota jaksetaan av:llakin vuodesta toiseen päivitellä.
ja väitän kyllä oppineeni heiltä paljon siitä miten ollaan kivoja porukassa. Väitän myös että opin heidän kauttaan sen miten minä en ole maailman ainoa lapsi.
lellitty, mulla ei ollut mitään väliä. Maatalossa ei ollut tytöllä väliä, ainakaan meidän perheessä. Paras ystävä on ainokainen ja maailman kiltein ja empaattisin.
ja sisaruksia oli 7. Lapsuus oli helvetti. Kyllä, kasvoin lestaperheessä. Itse en ole lesta. Olin vielä vanhin, ja jouduin pääasiassa kasvattavaan sisarukseni. Äitini ei jaksanut, oli täysin uupunut. Isäni taas ajatteli, ettei kuulu hänelle. En vieläkään siedä meteliä aikuisena.
jotka kasvatetaan uskomaan olevansa maailman napoja olivatpa sitten ainoita tai eivät. Uskon myös siihen että useimmin he juuri ovat ainoita lapsia ja sen takia saavat kaiken huomion ja panostuksen. Kun ei tarvitse tottua jakamaan niin totutaan siihen että ollaan kaiken keskipisteenä...tai siis sellainen riski varmasti on olemassa.
kovasti kun ovat saaneet erityishuomiota ja mainintaa siitä että ovat porukoissa aina niitä empatiakykyisimpia ja osaavat hienosti ottaa muita huomioon. Toisilla on voimavaroja ja taitoa kasvattaa kun toisilla ei ole eikä se ole lasten lukumäärästä kiinni!
joka vihasi lapsuuttaan isossa perheessä, missä kaikki oli kirppiskamaa ja mihinkään ei ollut varaa+ että sisarusten kanssa oli aina riitaa ja vanhemmat eivät jaksaneet puuttua. Miksi ihmiset tekevät monta lasta, jos eivät jaksa niitä kasvattaa?????????
täällä on monikin sitä mieltä että ainokaiset ovat useammin itsekkäitä. Sehän on ihan yleinen käsitys ainokaisista.
Ei kiinnosta jonkun palstamamman mielipide. Kukaan teistä ei kuitenkaan uskalla päin naamaa tulla sitä sanomaan :D Luusers.
minä ainakin sanon naapurilleni miksen halua hänen lastaan meille leikkimään. Ystävättäreni tietää myös ettei kannata tarjota lastaan meille hoitoon kuin jos on aivan pakottava tarve.
Parhaiten käyttäytyvät ovat joko ainokaisia tai 1-2 sisaruksen kanssa kasvaneita. Suurperheiden lapset osaavat pitää ehkä paremmin puoliaan. Kuitenkin! Ne kaikista kauheimmat kakarat tulevat myös tästä ainokaisten tai 1-2 sisaruksen katraasta. Lapset mahdollisesti eri isille, kasvatus on jätetty tekemättä. Sitten on diagnooseja, keskittymishäiriöitä, kehityshäiriöitä ja ongelmia koulussa läpi peruskoulun. Monesti alempien sosiaaliluokkien lapset menevät tähän kastiin kun vanhemmilla ei ehkä riitä tarpeeksi aikaa lapsilleen, takana mt-ongelmia jne. Toisaalta tästäkin ryhmästä löytyy niitä poikkeuksia.
jos on yksi lapsi. Oli taas niin sekavaa tekstiä.
Etköhän ymmärtänyt kuitenkin mitä ajoin takaa. Eli jos sisaruksia on 2-3 niin lapset saattavat olla kaikki eri isälle. Jos lapsia on 1, saattaa lapsella on parhaimmillaan 2-3 isäpuolta.
ei ole varaa esim. matkustaa. Meitä oli 10-henkinen perhe ja lähipuisto oli ainoa, minne oli varaa. Kaverit menivät Särkikseen ja osa jopa ulkomaillekin. Me emme päässeet minnekään. Vaatteet myös aina käytettyjä, koskaan ei saanut uusia. Kyllä se katkeraksi tekee.
Mutta yleensä korkeasti koulutetuilla on vähemmän lapsia, kuin ns. alemmalla sosiaaliluokalla.
Itse duunari, jolla 2 lasta :)
vaikka lapsena ei ollut varaa kaikkeen samaan mihin perheissä joissa oli vähemmän lapsia. Mikään ei ole sen ihanampaa kuin että on sisaruksia joille jakaa ilot ja surut ja tietää että ne ovat ne joihin voi aina luottaa. Ystäviä tulee ja menee mutta hädän hetkellä mulla ollut aina ne sisarukset auttamassa! Ei todellakaan ole missään vaiheessa tarvinnut harmitella...
vaikka lapsena ei ollut varaa kaikkeen samaan mihin perheissä joissa oli vähemmän lapsia. Mikään ei ole sen ihanampaa kuin että on sisaruksia joille jakaa ilot ja surut ja tietää että ne ovat ne joihin voi aina luottaa. Ystäviä tulee ja menee mutta hädän hetkellä mulla ollut aina ne sisarukset auttamassa! Ei todellakaan ole missään vaiheessa tarvinnut harmitella...
Ja yksikään sisaruksista ei ole minulle läheinen. Asumme kaikki ympäri Suomea eikä kukaan pidä yhteyttä toiseensa, sen verran vittumainen oli meidän lapsuus.
Minulla sisko, jolla vakavia mt-ongelmia jo nuorena, ja olen saanut kärsiä hänen tempauksistaan koko ikäni.
"Korkeasti koulutetut myös lellivät enemmän lapsiaan
"
korkeammin koulutettujen lapsista tulee myös todennäköisemmin korkeasti koulutettuja. Onkohan sekin yhteydessä lellintään?
Minulla sisko, jolla vakavia mt-ongelmia jo nuorena, ja olen saanut kärsiä hänen tempauksistaan koko ikäni.
Minunkin siskollani on ollut vakavia mt-ongelmia koulukiusauksen takia koko elämänsä, hän on todella laittanut minut jaksamisen rajoille mutta päivääkään en vaihtaisi pois. Siskoni on minua 4 vuotta nuorempi ja olen aina halunnut puolustaa ja hoivata häntä, ja nuorena hän oli elämäni "valo". Sisareni on kaikista "vioistaan" huolimatta ollut minulle aina rikkaus ja ylpeyden aihe.
Voisitko sinä oikeasti sanoa että olisit onnellisempi jos siskoasi ei olisi? Kyllä kylmää sydäntä minulla..
useampilapsisen perheen lapsilla sekä on myös todettu, että ainoat lapset osaavat jakaa paremmin tavaroitaan yms. toisten kanssa. Tämä pätee siis tilastollisesti, variaatiotahan tietysti eri ihmisryhmissä löytyy. Joko voitaisiin siis lopettaa turhanaikainen lässytys, että ainokaiset ovat itsekkäämpiä ja sosiaalisilta taidoiltaan heikompia, koska sille ei löydy todellisuuspohjaa?
Minunkin siskollani on ollut vakavia mt-ongelmia koulukiusauksen takia koko elämänsä, hän on todella laittanut minut jaksamisen rajoille mutta päivääkään en vaihtaisi pois. Siskoni on minua 4 vuotta nuorempi ja olen aina halunnut puolustaa ja hoivata häntä, ja nuorena hän oli elämäni "valo". Sisareni on kaikista "vioistaan" huolimatta ollut minulle aina rikkaus ja ylpeyden aihe.
Voisitko sinä oikeasti sanoa että olisit onnellisempi jos siskoasi ei olisi? Kyllä kylmää sydäntä minulla..
useasti puukottaa. Kyllä, siskoni on yrittänyt puukottaa minua harhoissaan, myös vanhempiani on yrittänyt puukottaa. Plus räkinyt minua, potkinut, lähettänyt herjauskirjeitä. Luojan kiitos on nyt suljetulla. Sielläkin käy hoitajien päälle. Joten pidäpä suusi kiinni, kun et mistään mitään tiedä!!!!!!!
tämä av-meininki. Kamala sota pystyssä. Eikö tässä nyt ole jo monta kertaa tullut esille, että mitään tiettyä leimaa ei voi lapselle laittaa vain sen perusteella, että onko useamman lapsen perheestä vai ainokainen. Niin paljon riippuu vanhemmista, kasvatuksesta ja lapsen temperamentista. Niin paljon on erilaisia lapsia ja perheitä, että se oman kadun "luotettava tilastollinen otanta" ainokaisista tai monen lapsen perheistä ei kerro mitään lopullista totuutta asiasta.
Lisäksi mietin, että jos on huonosti käyttäytyviä lapsia kylässä tai omalla kadulla, niin eikö se ole jokaisen aikuisen vastuulla vähän kasvattaa samalla myös sitä naapurin muksua, jos huomaa, että nyt ei leikkihetki tms. mene ihan mallikkasti?
Pitäiskö lopettaa ajoissa palstailu ettet vaan näe painajaisia sinulle kummittelevista hymiöistä :D:D:D:D:D:D....