Miten tunnistaa lahjakas lapsi? Onkohan minun lapseni lahjakas?
Meidän tytöllä oli keskiarvo ala-asteelta lopussa 9,7. Tyttäremme oppii nopeasti ja on kiinnostunut aika monesta asiasta. Miten me vanhemmat voisimme tukea lastamme paremmin? Pitäiskö tyttö laittaa joillekin kursseille tai harrastuksiin? Vai antaako sen nyt rauhassa kehittyä? Murrosikä taitaa olla alkamassa, eli eihän toi siis mikään lapsi enää ole...
Millaisia kokemuksia teillä muilla on? Vouhotanko mä nyt ihan turhasta?
Kommentit (45)
on kolmannelle luokalle menevä poika, joka on kaiketi monissa jutuissa keskiarvoa älykkäämpi ja eskarissa etenkin kehuivat ja sanoivat, ettei varmaan koulussa tule todellakaan ongelmia olemaan. Koulun kahden ekan luokan opettaja on myös sanonut, että poika on älykäs ja monessa lahjakas. Mutta kun se ongelma meillä on, että poikaa ei yhtään nappaa koko koulu. On yleensä käyttäytynyt suht kiltisti ja viihtyy toisten kanssa (vaikka sos. taidot taitavat olla taidoista huonoimmat), mutta avainsana on PAKKO, eli kun on pakko tehdä jotain, käy kaikki vaikeaksi. Poika oli ennen eskaria kotihoidossa (kävi kerhossa) ja sai leikkiä tosi vapaasti, otti itse selvää monista asioista ym. luovaa, mutta sopeutuminen koulun pakkomaailmaan on ollut tuskaa. Mikään kodin ulkopuolinen harrastuskaan ei kiinnosta. Kotona selvittää erilaisia luonnontieteiden asioita, leikkii paljon ym. Kauhulla odotan mitä kolmas luokka tuo tullessaan. Harmittaa todella, kun pojalla olisi mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta hukkaa mahdollisuutensa tehokkaasti :(
oma motivaatio on se kaikkein tärkein. Ulkoapäin motivointi harvoin onnistuu yhtä hyvin.
Olen se, jonka kolmannelle menevällä pojalla on se ongelma, että koulu on pakkopullaa. Poika on aina ollut hitaasti lämpiävä, joten en olettanutkaan, että kiljuisi riemusta kouluun päästyään. Ja sinänsä minulle riittää, että suht hyvin koulun selvittää, en odota mitään kymppejä, mutta pelkään vain, että motivaatio laskee entisestään. Toisaalta poika kaipaisi koulussa haasteita, mutta jos aine tai sen aihealue ei kiinnosta, on opettelu todella vastenmielistä. Poika on aina ollut todella itsepäinen. Herttainen ja kiltti sinänsä, sellainen elä ja anna toistenkin elää -tyyppinen. Mutta se vastarinta on hirveä, jos hänen elämäänsä "puututaan" mitä koulu luonnollisesti tekee. Jälkeenpäin ajatellen olisi varmaan kannattanut laittaa lapsi hoitoon ja totuttaa siihen, että vapaata leikkiä on vartti kerrallaan jne., sillä vaikka hän nyt on monesta kiinnostunut ja älykäs ja luova, on sopeutuminen koulumaailmaan todella vaikeaa :( Sinänsä olen pojasta ylpeä ja nautin, kun hän saa kotona todella paneutua kiinnostuksenkohteisiinsa. Ja lisäksi minusta on ihanaa, että hän todella pitää leikkimisestä ja ulkoilusta. Eli yritän ajatella optimistisesti :)
koulunkäynti ala-asteen loppuvaiheella, ei yläasteella eikä lukiossa ja se näkyi arvosanoissa. Näidenkään jälkeen ei kiinnostanut kuin vasta muutaman vuoden työssäolon jälkeen. No hyvin menikin yliopisto-opinnot ja hyvin on mennyt töissä sen jälkeen.
Ei ne asiat aina mene niin yksioikoisesti. Onhan meillä presidenttikin, jolla seiskan keskiarvo kouluajoilta, mutta hienosti on pärjännyt elämässä =D
Eikä se, onko kouluttautunut korkealle tai tehnyt mahtavaa uraa ole mikään tae lahjakkuudesta ja älykkyydestä. Meillä ihmisillä on erilaisia kiinnostuksen kohteita ja erilaisia elämäntilanteita. Pääasia, että tekee jotain tämän yhteiskunnan hyväksi, ellei ole sairastunut niin ettei voi.
Oon joo ite saanu viime keväänä kuudennen tokariin ka. 9.7 ja ei se multa kyllä lukemista vaatinu ja opettajaki oli aika lepsu. Seiskalla joulutokarin ka. 9.3 aika rennosti. En jasa panostaa kouluun ja joskus jopa turhaudun ku koulu on liian helppo ja tylsää... Eikä ne numerot ees kiinnosta. Esim. ruotsi 10 vaikka motivaatio 0 . Sosiaaliset taidot ei niin kehittyneitä. En tunne itteäni neroksi vaan sosiaalisesti ehkä vähä syrjäytyneeksikin, joskus yksinäiseksi. Mutta silti, harrastan ja oon aktiivine ja koulun ulkopuolella on iha kivaa. Koulu EI oo ainoo lahjakkuuden mittari!!!!!!!!! Tai ehk mä oon vähä lahjakas ku sain Mensan epävirallises nettitestis ÄO 131= parempi ku 98 prosentilla ja oon luonnontieteis- matemaattis-luokil, mut SILTI. T. Minä 13 vee
Eihän tuo ole suurikaan ongelma. Anna kotona mahdollisuudet jatkaa kaiken tutkimista ja selvittämistä omatoimisesti ym. Vahdi sen verran pakkopulta, että läksyt tulevat tehdyiksi. Kyllä se siitä. Tuolaisen lapsen paikka olisi ollut Montessori-opetuksessa, niin saisi oppia itsenäisesti asioita selvittäen sen koulunkin. Toisaalta, jos kotona on mahdollisuutta asioiden selvittämiseen hyvin, niin normiopetuksessakin menee luultavasti ihan kunnialla.