Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko suomalaisen opiskelijan tärkein tehtävä valmistautua palvelemaan ruotsinkielisiä?

Vierailija
07.05.2012 |

Tästä uutisesta saa sellaisen käsityksen, että suomalaisen tärkein tehtävä on palvella ruotsinkielisiä. Onko asia todellakin näin vielä yli 200 vuotta Ruotsista irtautumisen jälkeen?

http://www.hs.fi/kotimaa/Ty%C3%B6ryhm%C3%A4+Ruotsin+opetuksen+aikaistam…

"Korkeakouluopiskelijoista arviolta viidennes ei saavuta valtionhallinnon kielitutkinnon tyydyttäviä taitoja vastaavaa tasoa."

Mitä sitten? Kuinka moni korkeakoulusta valmistunut sijoittuu valtionhallintoon ???

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa nyt perhanan rantaruotsalaiset viittomakielikin varmuuden vuoksi niin saatte ajettua asioita. Minä olen asioinut Saksassa jo 1 kk:n asumisen jälkeen opiskeltuani saksaa yläasteella VAPAAEHTOISESTI 2 v. ja myöhemmin 1 v. On se ihme ettette suomea opi kymmenien vuosien Suomessa asumisen jälkeen. Vähän kuin Venäjän virolaiset, ei vaan kieli taitu. On huonoja kielipäitä näillä...

niitä suomalaisia, jotka pitävät virkamiesten kielitaitovaatimuksia kohtuuttomina?

Vai niitä suomalaisia, jotka pelkäävät asioida ruotsinkielisissä kunnissa?

Vai niitä ruotsinkielisiä, jotka eivät osaa esim. selvittää verovirastossa vähennyksiään suomeksi (aika monelle suomenkielisellekin se on tuskaa!)

Ketä mahdat tarkoittaa...

PS: mulla on aika hyvä kielitaito, puhun sujuvasti englantia, ruotsia, saksaa, venäjää... ja silti olen sitä mieltä, että on kaksi eri asiaa asioida kirjastossa ja kaupassa ja hakea viranomaispalveluita.

Vierailija
22/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomaisilta sen sijaan edellytetään oman hallinnonalansa hallinta molemmilla kielillä, ja se siis velvoittaa ihan yhtä hyvin äidinkieleltään suomenruotsalaisia virkamiehiä.

Hahaa, tiedätkö yhtään, miten siitä "virkamiesruotsista" pääsee läpi? Ei todellakaan tarvitse osata yhtään mitään. Se on pelkkä simputuskeino. Ruotsinkielinen, joka ei suostu puhumaan suomea, ohjataan ruotsinkieliselle virkailijalle.

Ensin paheksut Hesarin artikkelia, jossa todetaan tosiasia eli se, että monelle suomenkielisellä on huono ruotsinkielentaito. Ja meuhuat, että miksi muka edes pitäisi osata... Ja nyt sitten käytät sitä faktaa - siis kielitaidon tosiasiallista heikkoutta - perusteluna sille, että virkamiesvaatimuksista pitäisi luopua. Oikeasti, ei tuollaista ristiinasiointia OLE. Siitä yksinkertaisesta syystä, ettei kukaan osaa kaikkia hallinnonaloja, ja se maallikko kuntalainen menee kyllä virastoon asioimaan juurikin hakemaan oman, tarvitsemansa hallinnonalan viranomaistietoa ja -päätöksiä. Oikeakielinen, mutta täysin väärän hallinnonalan ihminen ei siis kelpaa. En minä saa erityisopetuspäätöstä kirjastotoimesta, enkä rakennuslupaa päivähoitohallinnosta.

Pakkoruotsi on VÄÄRÄ keino turvata viranomaispalvelut, kuten käytännössä on jo moneen kertaan havaittu. Pakkoruotsin lisääminen ja aikaistaminen ei tule parantamaan ruotsinkielistä palvelua tippakaan. Katsos kun sellaisen kielen osaaminen ei säily, jota ei käytännössä tarvitse koskaan käyttää. Ruotsinkielistä palvelua voidaan tarjota jatkossa mm. seuraavasti: - isoissa kaupungeissa oma "luukku" ruotsinkielisille, jossa siis ruotsinkielinen virkailija - pienissä kaupungeissa palvellaan ruotsinkielisiä ajanvarauksella tai etätulkkauksen avulla.

Johan sulle nyt jo selvästi todistettiin, ettei eri hallinnonalan virkailijasta ole selvittämään toisen hallinnonalan asioita, vaikka kuinka kielitaito riittäisikin.

Olen muuten toimittaja ja lukenut kunnallispolitiikkaa, tehnyt siitä gradunkin. Tiedän ilmeisesti sinua paljon paremmin sen, miten spesifiä kunnallishallinto on. Jopa samasta virastosta harva uskaltaa mennä antamaan ohjeita asioissa, jotka eivät suoraan kuulu hänelle. Siitä - vääristä tiedoista - joutuu herkästi oikeudelliseen vastuuseen.

Joku etätulkki voisi tulla kyseeseen EHKÄ jos tekniikka antaisi myöden ja varaa olisi. Siinäkin tapauksessa viranomaisasiointi kävisi kovin hankalaksi, kun pitäisi varata ajat sekä ao. virkamiehen että tulkkaajan kanssa ja varmistaa, että tulkki osaa ao. alan termistön.

Usko tai älä, helpointa on edelleenkin vain vaatia sitä kielitaitoa. Halukkaita on toistaiseksi riittänyt, en ole kuullut että kielitutkinnon puutteen vuoksi kunnissa podettaisiin merkittävässä määrin työntekijäpulaa...

Kielitutkinnon suorittaminen on täysin eri asia kuin kyky antaa ruotsinkielistä palvelua.

Todella harva suomenkielinen virkailija osaa ruotsia paremmin kuin ruotsinkielinen asiakas suomea. Ruotsinkielisen palvelun vaatiminen on tyypillisesti vain periaatekysymys. Asiat hoituisivat hyvin suomeksikin.

5% vähemmistö kuitenkin on vain 5% vähemmistö ja tämän realiteetin kanssa tulisi vähitelle oppia elämään. Aidosti kaksikielisillä alueilla palvelua saa, mutta muualla ei voi olettaa saavansa ruotsinkielistä palvelua. Eikä todellakaan ole kohtuullista vaatia jokaista suomenkielistä opettelemaan ruotsia muutaman ummikon vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa nyt perhanan rantaruotsalaiset viittomakielikin varmuuden vuoksi niin saatte ajettua asioita. Minä olen asioinut Saksassa jo 1 kk:n asumisen jälkeen opiskeltuani saksaa yläasteella VAPAAEHTOISESTI 2 v. ja myöhemmin 1 v. On se ihme ettette suomea opi kymmenien vuosien Suomessa asumisen jälkeen. Vähän kuin Venäjän virolaiset, ei vaan kieli taitu. On huonoja kielipäitä näillä...

niitä suomalaisia, jotka pitävät virkamiesten kielitaitovaatimuksia kohtuuttomina? Vai niitä suomalaisia, jotka pelkäävät asioida ruotsinkielisissä kunnissa? Vai niitä ruotsinkielisiä, jotka eivät osaa esim. selvittää verovirastossa vähennyksiään suomeksi (aika monelle suomenkielisellekin se on tuskaa!) Ketä mahdat tarkoittaa... PS: mulla on aika hyvä kielitaito, puhun sujuvasti englantia, ruotsia, saksaa, venäjää... ja silti olen sitä mieltä, että on kaksi eri asiaa asioida kirjastossa ja kaupassa ja hakea viranomaispalveluita.

Sori, unohtui siis asioin Saksassa ihan viranomaisten kanssa ja nyt 3 vuoden aikana ei ole mitään asiaa mitä en osaa saksalaisten viranomiasten kanssa selvittää.

Ja tämäkö veisi suomenruotsalaisilta kymmeniä vuosia ?

Vierailija
24/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja verkkoon on helppo tehdä sivut eri kielillä.

Skypellä tai vastaavalla voidaan taas ottaa helposti yhteys vaikka ruotsinkielisen kaupungin virastoon ja saada sieltä apua tarvittaessa.

Pakkoruotsille ja jokaiselta virkamieheltä vaadittavalle ruotsin taidolle ei oikeasti ole mitään perusteita.

Vierailija
25/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele jos joutuisit saksan kielen lisäksi harjoittelemaan turkkia, sitä kun Saksassa puhee 5% väestöstä :)

Vierailija
26/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippumatta työtehtävässä oikeasti tarvittavasta ruotsin taidosta, vaaditaan todistus ruotsin taidosta! Tämän on ristiriidassa EU:n työvoiman vapaan liikkuvuuden periaatteen kanssa, sillä tämä käytäntö hankaloittaa suomen kieltä osaavienkin ulkomaalaisten työllistymistä Suomessa.

Vierailija
27/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele jos joutuisit saksan kielen lisäksi harjoittelemaan turkkia, sitä kun Saksassa puhee 5% väestöstä :)

Niinpä, mutta onneksi Saksassa käytetään vielä älyä. Onhan täällä paljon muitakin kansallisuuksia, mutta on ihan selvää, että maassa on yksi ja ainoa virallinen kieli ja se on saksa.

Suomenruotsalaiset täytyy olla melko lahjatonta porukkaa jos ei pysty suomen kieltä oppimaan.

Vierailija
28/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas tyhmä kysymys, ei tietenkään ole. tarkoitus on antaa kaikille opiskeljoille mahdollisuus siihen että voisivat työskennellä julkishallinnossa/politiikassa ym myöhemmin.

Vierailija
29/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas tyhmä kysymys, ei tietenkään ole. tarkoitus on antaa kaikille opiskeljoille mahdollisuus siihen että voisivat työskennellä julkishallinnossa/politiikassa ym myöhemmin.

Pitäisikö jokainen kouluttaa lääkäriksi, jotta olisi mahdollisuus työskennellä lääkärinä joskus myöhemmin?

Eikä politiikassa tarvita ruotsin taitoa... Katainen ei osaa ruotsia, Vanhanen ei osaa ruotsia... Jos pääministeriksi asti päsee ilman ruotsin taitoa, niin ei se kovin tärkeä voi olla...

Vierailija
30/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee aloite ruotsinkielen virallisen aseman purkamisesta, tai tue asiaa ajavia poliittisia puolueita. Ihan turha mussuttaa, että ei oo reilua...

Fakta on kumminkin monessa muussakin maassa, että vähemmistöjen asemaa pyritään turvata kielisäännöksin. Suomessa voimme olla ylpeitä siitä, että viranomaispalvelua saa molemmilla kielillä.

Se on sitten yksittäisen virkamiehen asia osata selittää oman alansa jutut molemmilla kielillä. Vastuu on hänen itsensä, ja iso osa sen osaakin, vaikka ei MUITA asioita snakkaakaan ruåttiksi tosta vaan.

Nettiasiointi lisääntyy, ja se on hyvä lisä - ja silti pitää voida soittaa vaikkapa nyt rakennusvirastoon kysyäkseen lisätietoja, kaikkea ei voi kaavakkeessa selittää. Ja hyvä niin.

Vierailija
31/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva meillä osaa ruotsia, ruotsinkieliset asiakkaat ohjataan äidinkieleltään ruotsinkielisille, heitä sentään on. Mikään kouluruotsi ei valmenna puhumaan virkamiesruotsia eikä mikään kurssi ylläpidä kielitaitoa, jos ruotsia joutuu käyttämään kerran kuukaudessa. Eli minun kohdallani ruotsin kieli on ammatillisesti täysin turha, mielummin osaisin venäjää, jota sitäkin tarvitaan työssäni, tai viroa.

Vierailija
32/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, että joku osaa. Jos ei paikanpäällä, niin puhelimen päässä oleva osaa.

Se on sitten yksittäisen virkamiehen asia osata selittää oman alansa jutut molemmilla kielillä. Vastuu on hänen itsensä, ja iso osa sen osaakin, vaikka ei MUITA asioita snakkaakaan ruåttiksi tosta vaan.

Vierailija
33/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen perusteella se virkamiesruotsi on ihan läpihuutojuttu. Sen saa suoritettua kun jaksaa istua ne muutaman tunnin paikalla ja pari kertaa avaa suunsa siellä. Turha itkeä tommosesta kun olis paljon tärkeämpiäkin asioita joita voisi itkeä.

Vierailija
34/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä noita ruotsinkielen vaatimuksia lähinnä siitä syystä, että ne virkamiesruotsin kokeet pääsee läpi ihan auttavalla mongerruksella. Itse juuri ne suoritin ja ruotsinkieli ei todellakaan ole hallinnassa. Aivan turhaa.

Vierailija
35/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisen viranomaisen ei tarvitse osata molempia kotimaisia. Riittää, että joku osaa. Jos ei paikanpäällä, niin puhelimen päässä oleva osaa.

Vierailija
36/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen perusteella se virkamiesruotsi on ihan läpihuutojuttu. Sen saa suoritettua kun jaksaa istua ne muutaman tunnin paikalla ja pari kertaa avaa suunsa siellä. Turha itkeä tommosesta kun olis paljon tärkeämpiäkin asioita joita voisi itkeä.

Kyllä se itkettää, kun ruotsin tilalla olisi voinut lukea jotain tarpeellisempaa kieltä, johon myös itsellä olisi motivaatio käyttää ja ylläpitää.

Vierailija
37/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi jo aika eduskunnan päättää että suomesta tulee yksikielinen (suomi) maa.

Vierailija
38/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi jo aika eduskunnan päättää että suomesta tulee yksikielinen (suomi) maa.

Se onkin vähän hassua, kun mitään tarvetta Suomen yksikieliseksi muuttamiseen ei varsinaisesti ole, mutta tällaiset "raportit", joissa virheellisesti haetaan pakkoruotsille perusteet perustuslaista, lisäävät vaatimuksia muuttaa maa yksikieliseksi. Eli tässä pakkoruotsittajat ikään kuin pissaavat omiin muroihinsa.

Vierailija
39/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisi jo korkea aika poistaa ruotsinkieleltä virallinen asema Suomessa. Eiköhän se vielä meidän elinaikanamme tapahdukin.:-)

Vierailija
40/40 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun nyt kouluaan aloittavat ovat työiässä?

Tuskinpa kovin montaa. Nyt näyttää siltä, että kieliopintoja suunnitellaan 1800-luvun eikä tulevaisuuden tarpeita ajatellen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä