Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Polvikipu juostessa -> lääkäri käski laihduttaa (kuva)

Vierailija
07.05.2012 |

http://aijaa.com/0074710147803

Kävin lääkärillä juostessa tulevan polvikivun takia ja se käski ensiksi laihduttaa 5 kiloa ja jos tämä ei auta niin sitten lisätutkimuksia. Siis täh?! En mielestäni oo ylipainoinen, vaikka pehmeyttä löytyykin.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kunnossa; kyseessä voi oll pitkänkin ajan saatossa syntynyt rasitusvamma, jolle tuli viimeinen pisara.

On olemassa pronaatio ja supinaatio; onko molemmat tarkistettu vai vain pronaatio?

Juoksukengien iskunvaimennus kestää noin 800 km, jos juoksee kovalla alustalla ja pehmeällä alustalla kestävät noin 1000 km. Kenkiä on vaihdettava riittävän usein.

Et ole kertonut, mistä kohtaa polvesi kipeytyy?

Vierailija
22/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kunnossa; kyseessä voi oll pitkänkin ajan saatossa syntynyt rasitusvamma, jolle tuli viimeinen pisara.

On olemassa pronaatio ja supinaatio; onko molemmat tarkistettu vai vain pronaatio?

Juoksukengien iskunvaimennus kestää noin 800 km, jos juoksee kovalla alustalla ja pehmeällä alustalla kestävät noin 1000 km. Kenkiä on vaihdettava riittävän usein.

tekniikka oikea? Väärä kyykkäystekniikka, noin 98 % kyykkää väärin, aiheuttaa polvikipua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta fyssarin mukaan neutraali, vähän vaimentava lenkkari on paras. Lenkkareissa ei oo supinaatiotukea eikä kuulemma pohjallinsta näin vähäiseen vaivaan tarvita. Mulla on useammat lenkkarit joita vaihtelen ja uusia hankin vuosittain. Ei tuu edes tota 800 kilsaa täyteen per pari. Kyykätessä pidän huolen, ettei polvi mene yli varvaslinjan ja että ne on aina jalkaterien päällä. Kyykätessä polvikipua ei ole. Kipu tuntuu oikean polven ulkosyrjällä. ap

tekniikka oikea? Väärä kyykkäystekniikka, noin 98 % kyykkää väärin, aiheuttaa polvikipua.

Vierailija
24/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin kuvassa näkyvä "vinoselkäisyys" johtuis selkärangan käyryydestä - aika hemmetin paha skolioosi sais olla, jos se noin vinoon vetäisi! Selvästihän kyse on vain lihasten asennosta, paino toisella jalalla.

Vierailija
25/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene urheiluvammoihin erikoistuneelle lääkärille. Ja unohda nää hullut täällä (ja se lääkäri myös) jotka käskee laihduttamaan. Haloo...

Vierailija
26/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta fyssarin mukaan neutraali, vähän vaimentava lenkkari on paras. Lenkkareissa ei oo supinaatiotukea eikä kuulemma pohjallinsta näin vähäiseen vaivaan tarvita. Mulla on useammat lenkkarit joita vaihtelen ja uusia hankin vuosittain. Ei tuu edes tota 800 kilsaa täyteen per pari. Kyykätessä pidän huolen, ettei polvi mene yli varvaslinjan ja että ne on aina jalkaterien päällä. Kyykätessä polvikipua ei ole. Kipu tuntuu oikean polven ulkosyrjällä. ap

Yleisin virhe kyykätessä on se, että porukalla selkä kallistuu alas eteen ja perse työntyy pitkälle taakse.

Selän tulee pysyä suoran vertikaalisessa linjassa eli rintakehä ja vatsa eivät saa mennä reisien päälle. Oikea kyykyasento on sama kuin se asento, mikä sinulla on kun istuudut tuoliin. Kyykätessä pitää aina laittaa kantapäiden alle pieni koroke oikean tekniikan varmistamiseksi.

Lueppa tämä linkki. Onko mitään tuttua?

http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3125

T. se, joka on esittänyt ison joukon kysymyksiä :)

Vierailija
27/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvikipu on tullut viimeisen puolen vuoden aikana. Juossut oon jo useamman vuoden. ap

Mieti mikä on muuttunut? Oletko vaihtanut juoksukenkiä? Onko lenkkialustat muuttuneet esim. puolikovista koviin? Juoksetko enemmän kuin ennen? Onko lihakset liian kireät?

Ensimmäisellä kerralla itselläni polvikipu tuli vääristä lenkkareista. Muutos ei ollut iso, mutta riittävä. Toisella kerralla lisääntynyt pyöräilyn määrä aiheutti polvikipua (uusi kuormitus) ja kolmannella kerralla polvivaivoja aiheutti liian kireät lihakset.

Jos sinulla on tullut polvikipuja sen jälkeen kun massaa on tullut 5 kg lisää, ei ole mahdotonta, että se aiheuttaisi polvikivut. Kropalla kestää aikansa tottua tapahtuneisiin muutoksiin. Todennäköisesti -jos kerran polvessa ei ole mitään vikaa- polvivaivoihin löytyy monta pientä syytä (esim. painon muutos, kireät lihakset ja uudet lenkkarit). Mieti siis mikä on muuttunut ja lähde jäljittämään kivun syytä sitä kautta.

Vierailija
28/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta toi laihdutus. Itse en harrasta juoksua eikä mulla ole varmaan ihan samantyyppistä vaivaa kuin sulla, mutta siis polvivaivoja kuitenkin, eikä lääkäri tommoista vihjaillut. Mitoiltani oon suunnilleen sama kuin sä, n. 54/158. Hoikaksi yleensä sanotaan, vaikka itse haluaisinkin vähän kiinteytyä :P

Vierailija
29/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lekuri yritti vain päästä sinusta eroon mahd. nopeasti tai sitten ihan vaan vittuili.

Vierailija
30/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vartalo oli kuin minun :). Minulla on Skolioosi jota hoidettiin tukiliivillä 4 vuotta. Ei se siitä täydelliseksi koskaan suoristu vaan jää juuri tuollaiseksi miltä ap kuvassa näyttää. Hiukan vinoksi. Hämmästyinkin kun luin ketjua eteenpäin, ettei skolioosia ole, olin aivan varma, kuva on kuin minun vartalosta!

Itselläni polvet ovat aina vaivanneet, juosta vielä pystyn (32v) mutta pyöräily on täytynyt unohtaa jo aika päiviä sitten :(. Pelkään, että juoksulle käy samoin jossain vaiheessa. Isälläni on myös ollut ongelmia polvien kanssa joten osasin jotenkin odottaa. Lääkärissä en ole käynyt koska vaiva ei ole haitannut ainakaan vielä elämääni pahemmin. Saa nähdä jos juoksukin alkaa vaivaamaan polvia, on käännyttävä lääkärin puoleen. Painon pudotus tuntuu kyllä hullulta joten kysyisin toisen lääkärin mielipidettä!

Vierailija
31/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vartalo oli kuin minun :). Minulla on Skolioosi jota hoidettiin tukiliivillä 4 vuotta. Ei se siitä täydelliseksi koskaan suoristu vaan jää juuri tuollaiseksi miltä ap kuvassa näyttää. Hiukan vinoksi. Hämmästyinkin kun luin ketjua eteenpäin, ettei skolioosia ole, olin aivan varma, kuva on kuin minun vartalosta!

Itselläni polvet ovat aina vaivanneet, juosta vielä pystyn (32v) mutta pyöräily on täytynyt unohtaa jo aika päiviä sitten :(. Pelkään, että juoksulle käy samoin jossain vaiheessa. Isälläni on myös ollut ongelmia polvien kanssa joten osasin jotenkin odottaa. Lääkärissä en ole käynyt koska vaiva ei ole haitannut ainakaan vielä elämääni pahemmin. Saa nähdä jos juoksukin alkaa vaivaamaan polvia, on käännyttävä lääkärin puoleen. Painon pudotus tuntuu kyllä hullulta joten kysyisin toisen lääkärin mielipidettä!

juoksu ja viimeisenä pyöräily. Itse asiassa pyöräily on osa polvivaivoijen kuntoutusta.

Vierailija
32/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri oikeasti tutki mun polvet (synnynnäisiä vikoja, kulumaa nuoresta asti, ihan paskana nyt 42-v) ja järjesti mut leikkaukseen (tulossa kesällä). Ylipaino on isolta osalta SEURAUS, koska en pääse edes kunnolla kävelemään, en päässyt lapsenakaan, mutta sehän ei edes kaikkia ortopedeja kiinnosta... Nyt olen saanut kunnon fysioterapiaa ja kävely on helpottunut => paino alkanut heti pudota...

Vierailija
33/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty liikkumaan, on syötävä vähemmän. Turha selittää ylipainoa hunoilla polvilla.

Jokaisella 30 v täyttäneellä löytyy kulumia; kuuluvat elämään.

Vierailija
34/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia höpövastauksiakin olet saanut.

Ortopedille arvioon. Ei sun laihtua tarvi, olet hoikka. Olisko polvinivelen sisällä jotain vikaa. Ilmeisesti jalkafysioterapeutilla oletkin jo käynyt?

t. Lääkäri

Vierailija
35/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei tarvisi arvuutella vaivaansa vauvapalstalla. Ja sinne pääsee ihan yksityisesti kaikissa isoissa kaupungeissa.

Vierailija
36/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kallis, mutta kaipa sitä täytyy mennä ihan oikealle asiantuntijalle. Työterveyslääkärit nyt on mitä on. Toisaalta, voishan sitä muutaman kilon kuitenkin pudottaakin. Ei ehkä kuitenkaan viittä, koska se olisi jo melkein 10% painostani. ap

Vierailija
37/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yleensäkin laitoit kuvan tänne..ihmetyttää.

Vierailija
38/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa polvea kipu on? Rasituksessa? Levossa? Sattuuko koukistus? Ojennus?

Vierailija
39/55 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun luulin omaksi kuvakseni. Olen kyllä muutaman sentin pitempi ja muutaman kilon painavampi. Ikäkin on sama. Juoksen vähän vähemmän. Samanlaiset kamppeetkin löytyy kaapista. Ja viisi lasta on, montako ap:llä?

Vierailija
40/55 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako lasta?