Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fantasiakakun hinta?

Vierailija
06.05.2012 |

Tekisi mieleni ostaa tyttäreni syntymäpäiville jokin upea fantasiakakku. Eräs tuttavani tekee sellaisia ja sanoi kakun hinnaksi noin 90e. Kakku on 15 hengelle lukuisine marsipaani ja sokerimassakoristeineen ja mousse täytteineen. Mä en tiedä yhtään noista hinnoista. 90e tuntuu jotenkin kalliilta. Onko kukaan tilannut kakkuhelmeltä fantasiakkkuja? Mitä ne maksaa?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen kotona kakkuja tutuille ja ystäville,ja miksei tuntemattomillekkin. Kuukaudessa 4-8 kakkua ja mulle menee hinnat niin,että käytetyt raaka-aineet,kakun koko ja työaika vaikuttaa hintaan.

Esim. 10 hlö fantasiakakku maksaa n.20-30

15hlö 35e

20hlö 40e

jne.

Joskus hinnoittelen myös kakun koon mukaan niin,esim.jos teen kolmikerroksisen kakun,jossa on paljon aikaa ja materiaaleja käytetty,niin hinta on yleensä 80e. Siinä tosin raaka-aineet maksaneet yleensä n.30-40,eli puolet jää itelleni.

Ja mielelläni pidän nämä hinnat,sillä haluan että asiakkaita riittää ja kaikki tilaavat useita kakkuja myöhemminkin :-) 

Vierailija
42/55 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan leipojalle viedä itse leivotut kakkukerrokset sekä mahdollisimman paljon koristeaineksia valmiiksi? Saisi sitten keskittyä ihan koristeluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
13.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kunnon hanskat.

ainakin mun mielestä. Käsineet kädessä on todella vaikea tehdä pieniä koristeita.

Vierailija
44/55 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen tutuille kakkuja tilauksesta. Kallein on ollut 65 €. Siinä oli marsipaanista 3D Teletapit n. 18 hengen kakun päällä.

Angry birdsejäkin on tullut tehtyä hintaan 40€/kakku.

Kakuissa on täytteenä joku mousse asiakkaan toiveiden mukaan ja ne on päällystetty marsipaanilla.

Teenkö siis liian halvalla?!

Vierailija
45/55 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fantasia pitsan tiedän, siihen saa neljä omaa täytettä makusa mukaa ja maksaa viisi euroa viereisessä Ytte&Mosse pitseriassa.

Vierailija
46/55 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös eri asia tehdä kakkuja harrastuksena kuin työkseen . Harrastelija, joka ei maksa yrittäjän veroja, ei voi pyytää täyttä hintaa, ainakaan mun mielestäni.

Vierailija
47/55 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fantasia pitsan tiedän, siihen saa neljä omaa täytettä makusa mukaa ja maksaa viisi euroa viereisessä Ytte&Mosse pitseriassa.

"pikkusen" eri asia, ku neljä vapaavalintaista täytettä :D

Vierailija
48/55 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satin-ice, pinnalle, suklaata, jne. täytteisiin, muut koristeet päälle, niin tuli pelkät raaka-aineet maksamaan 70e. Oli pellillisen kokoinen ja korkea normikakun verran. Jos haluaa siis muutakin makua kuin perus sokerikakkupohja... Esim. kotimaiset pakkasvadelmat maksaa kohtuullisesti kaupassa...

Kun tein kakun, niin siihen meini 2 päivää... Siis iltaa töiden jälkeen :) Fantasiakakkuja kun on niin monellaisia :)

Tällainen näkökulma :)

Vierailija
49/55 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kotonaan tekee sivutoimisesti kakkuja tilauksesta.

http://www.facebook.com/kakkumaavivalacake

Fantasiakakkujen hinnat alkaen: kermakakku 40€, massakuorrutekakku 50€, hyydykekakku 25€. Muoto- ja kerroskakut ovat ns. peruskakkuja kalliimpia. Pienin kakkukoko 10 hlö.

Vierailija
50/55 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:40"]

Voisikohan leipojalle viedä itse leivotut kakkukerrokset sekä mahdollisimman paljon koristeaineksia valmiiksi? Saisi sitten keskittyä ihan koristeluun.

[/quote]

Kannataisikohan sun sitte ihan itse tehdä...jos värkitkin viet? Kyllä se nykypäivänä on että useimmat ihmiset eivät osaa arvostaa kunnon käsityöläisiä. Ne jotka eivät itse osaa valittavat hinnoista siksi etteivät tajua millainen työ yhdessäkin 10 munan kakussa. Tilaushetkestä asiakkaan pöytään on niin monta vaihetta ja jos niistä kaikista minuuteista veloitettaisiin ei päästäisi lähellekkään 90e vaan mennään rajusti yli.

Tässä on pieni muistilista teille ihmiset jotka ette ymmärrä mistä hinta koostuu

1. Tilausksen otto ja suunnitteluun kulunut aika (harvemmalla meistä on liukuhihna kotona josta nappia painamalla liukuu kakkuja)

2. Tarvikelista tekeminen (Kyllä useimmat meistä joutuvat tekemään kauppalistan, laskemaan resepteihin käytettäviä määriä jne.)

3. Tarvikkeiden osto. Kauppaan ajaminen. Kaupoissa kiertely ja jonottaminen...kyllä näistä ei useimmat edes veloita.

Sokeriveron jne myötä leivontatarvikkeet ovat ällistyttävän kalliita. Kuten kaikki sokeripitoiset tuotteet. 30 hengen kakkuun saa helposti uppoamaan 40 euroa tarvikkeisiin.

4. Pohjien leipominen. 6 munan kakkupohjan leipomiseen menee tunnista puoleen toista tuntiin. Tähän aikaan sisältyyn paljon sähkön käyttöä.

5. Kakku on uunissa. Mitäs sitten...no tiskataan. Vesi lämpenee sähköllä joka tottakai maksaa samoin kuin itse vesi. Myös viemäristä alas menevä vesi maksaa.

6. Täytteet. Täytteiden vatkaaminen/keittäminen/sekoittelu jne. sähköä/sähköä/sähköä

7. Kakun valmistaminen. Kakku halkaistaan, kostutetaan, täytetään, kasataan ja lähes poikkeuksetta kuorrutetaaan jonkinlaisella vaahdolla tai kreemillä. Tähän hyvin nopealta kuluu noin 15 minuuttia hitaammalta helposti tunti.

8. Kakun koristelu. Kakun pursottaminen, päällystäminen helposti aikaa kuluu ainakin puoli tuntia. nkeskiverto fantasia kakun koristeiden tekemiseen aikaa kuluu 3-5 tuntia. Monet koristeet tehdään jo hyvissä ajoin ennen itse kakun tekemistä siksi että ne saadaan kuivatettua. Varsinkin kunnon käsityölaiset, jotka eivät käytä näitä kauppojen silikonimuotteja joutuvat tekemään monta tuntia käsillä väkerrystä. Jos on tilattu jonkun tietyn näköinen hahmo sen taustatyöhön joutuu myös kuluttamaan aikaa (se on sitä palkatonta aikaa)

Myös elintarvikevärit maksaa...paljon. Vaikka kaupasta saa valmiita massoja jotka maksavat 3-4 euroa pkt se ei tarkoita sitä että päällysteisiin ei menisi enempää rahaa. Lähes poikkeuksetta jos haluaa käyttää kaupan massoja niitä menee vähintään kaksi helposti kolmekin pakettia.

Vierailija
51/55 |
07.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Yhteenvetona

Värkit 40 € + Työhön/Sunnitteluun/Taustatyöhön noin 12 tuntia aikaa +Sähkön/veden/bensan käyttö

90€ kakusta - 40 € värkkeihin = 50 € 12 tunnin työstä eli tuntipalkka on hurjat 4,17€ josta sitte leipoja maksaa ne sähköt/vedet/bensat/pesuaineet

Mitä työtä itse tekisitte alle 4 € tuntipalkalla? Epäilen ettei montaa ole. Siksi uskon että kakkuja tehdään rakkaudesta niihin ja sokeriin. Ihmisille jotka eivät itse leivo järki käteen. Kaikki työ on arvokasta.

Vierailija
52/55 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ammattilainen tekee kakkuja tai mitä tahansa syötävää, on käsineet aina oltava kädessä koskettaessa tuotteisiin joita ei paisteta.

Vierailija
53/55 |
20.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fantasiakakun valmistamiseen menee sekä aikaa että tarvikkeita ihan eri suhteessa kuin "tavalliseen". Lisäksi sellaisen tekeminen vaatii taitoa ja harjoitusta, kuten mikä tahansa vähän vaativampi harrastus. Tekijälle maksetaan siis myös osaamisesta, joka itseltä puuttuu.

Olen tehnyt lukuisia fantasiakakkuja, joten tiedän, mistä puhun. Yleensä olen valmistanut ne ystäville "ilmaiseksi" tai pyytänyt rahaa vain raaka-aineista, kun kyseessä on ollut kyllin merkittävä tilaisuus. Sittenkin on tuntunut, etteivät kaikki ole ymmärtäneet, miten paljon omaa rahaa ja aikaa olen joutunut käyttämään kuhunkin kakkuprojektiin. En esimerkiksi kehtaa laskuttaa kakun tilaajalta työtä varten hankkimistani muoteista tai muista välineistä, jotka jäävät itselleni - vaikka olisinkin joutunut hankkimaan tietyn muotin tai väriaineen vain toteuttaakseni ystävän tilaustoiveen.

Olenkin tämän asetelman takia kyllästynyt koko harrastukseen. Ystävä katsoo "maksaneensa" kakusta antaessaan 20 euroa raaka-aineisiin, mutta minulla on kakun leipomiseen ja koristeluun käyttämäni tuntien lisäksi mennyt useampi ilta koristeiden valmistamiseen, olen joutunut ajamaan etäällä sijaitsevaan erikoisliikkeeseen hankkimaan tarvikkeita, maksanut niistä ym. 20-30 euroa ja lisäksi jättänyt laskuttamatta omasta kaapista ottamistani jauhoista ja muista perustarvikkeista... Esim. pelkkä marsipaani/sokerikuorrute 30 hengen fantasiakakkuun maksaa helposti 15 euroa.

Kun tilaat kaverilta fantasiakakun, kannattaa siis muistaa, että sen tekemiseen tosiaan menee harrastelijalta helposti 1-2 työpäivän panos kaikkinensa. Sitten voit miettiä, mihin hintaan itse suostuisit vastaavan vaivan näkemään. Kun sana osaajasta kiirii, niitä kakkutilauksia alkaa tulla puolitutuiltakin tai jopa tuttujen tutuilta, jotka olettavat, että kakkuharrastaja "mielellään leipoo" (koettu on). Ap:n tuttava toimii mielestään ihan oikein asettaessaan työlleen käyvän hinnan. Jos se tuntuu liian suurelta, voi aina kääntyä ammattilaisten puoleen.

Vierailija
54/55 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan näin kymmeniä koristeellisia kakkuja tehneenä voin sanoa, että kannattaa itse kokeilla näprätä tehdä ne koristeet ja siihen lisäks kakkupohjan teko, täytteen teko ja täyttäminen. Ota aikaa ja mieti sitten kun kakku on valmis paljonko itse velottaisit.

Kermakakun mansikkahillolla pyöräyttää nopsaan ja siitä voi sen 30e maksaa.

Massat ei ole ilmaisia ja koristeiden teko vaatii aikaa.

Vierailija
55/55 |
24.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaus on vuodelta 2012

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän