IL: Sosiaalijärjestön pääsihteeri vaatii: Ei vauvoja supermarketteihin!
http://www.iltalehti.fi/perhe/2012050515534816_pr.shtml
"- Vauvat tarvitsevat rauhallisen elinympäristön. Elokuvissa tai supermarketeissa ei ole rauhallista, vaan vilkkuvia värejä ja paljon ihmisiä.
Liika virikkeellisyys häiritsee Sutelan mukaan vauvan unta ja siitä tulee levotonta. Supermarkettiin Sutela ei veisi vauvaa myöskään sen takia, että siellä on hänen mukaansa paljon basilleja."
Mitä hittoa? Että kaupassakaan ei saisi käydä? Hohhoijaa.
Kommentit (33)
Oikea ylivilkkaus ei kyllä johdu telkkarista, oikeastaan melkeinpä päinvastoin: hyperaktiivinen höseltäjä saattaa rauhoittua ainoastaan telkkarin ääreen...neurologinen sairaus ei tule tuosta vain, kyllä siinä on kyse muustakin kuin telkkarin taustaäänistä tai supermarketeista. Jos näin ei olisi, miten voisi esim. Kiinassa olla terveitä lapsia ollenkaan kun meteliä on aamusta iltaan, isokin perhe asuu 20 neliön kopissa jne.?
Suomalaisen äidin osa ei ole helppo, enpä voi muuta sanoa. Aika kultaa muistot tuollakin tantalla, tuskinpa olisi noin yksin ja ehdottomalla tavalla omia lapsiaankaan hoitanut! Tosin tämä taitaa olla sitä sukupolvea, jolla oli anoppi/oma äiti apuna ja kunnan kotipalvelu...
Minä olen samaa mieltä tuosta että e vauvoja supermarketteihin. Niin kauan kun vauva on pieni voi ostokset hoitaa pikku lähikaupassakin tai lähettää miehen/mummon/naapurin/kummin tekemään ostokset. Vauvaa kannattaa suojella turhilta ärsykkeiltä ekat kuukaudet. Jos ette edes tällaista tajua niin tyhmiä olette. Aina säälittää ne riemuidiootit jotka vievät suunnilleen laitokselta tuodun näköisen vauvansa johonkin Prismaan kärryissä. Lapsi saa vain tauteja ja levottomuutta.
Ei niistä pikku lähikaupoista saa kaikkia tuotteita. Ja aina ei mies satu olemaan kotona (vaan esim töissä) juuri silloin, kun huomaa, että tarvitsee jotain, mitä ei siitä viereisestä pikku-Siwasta saakaan. Ja kuka oikeasti KEHTAA juoksuttaa jotain perheen ulkopuolisia ihmisiä (naapureita!) omilla kauppa-asioillaan vain sillä perusteella, että "vauva saa liikaa ärsykkeitä, jos käyn pikaisesti Prismassa".
Ja muuten kaikkia tuotteita ei joku muu edes voi hakea. Itse ostin imetyspaitoja ja imetysliivejä vauvan ollessa ihan pieni. Imetyksen takia en voinut jättää vauvaa kotiin, ja vaatteet halusin tietenkin luonnollisesti sovittaa. Eipä niitä missään pikku lähikaupoissa myydä, vaan ihan keskustan hulinaan piti mennä, hui kauheaa.
Joku supermarket ei muuten aiheuta mitään valtavaa ärsykepiikkiä vauvalle, joka kenties nukkuu vaunuissaan (ehkä jopa harson/liinan takana). Enemmän ääniä ja melua ja valojen vaihtelujakin tulee jo ihan liikenteessä kulkiessa.
kirjoitin OSASYY. ADHD-oireet ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Kaikilla oirehtivilla EI ole ADHD, vaan osalle lapsista ärsykkeet ja vanhempien käytös ovat aiheuttaneet oireet. Näin uskon.
Minulla on omia lapsia, joiden vauvavuoden olen tietoisesti pyrkinyt rauhoittamaan. He eivät ole katsoneet tv:tä ihan pienenä, tv on muutenkin päivisin kiiinni. Nykykään katsotaan lastenohjelmia toisinaan. Musiikki ei pauhaa meillä jatkuvasti eikä joka viikko käydä huvipuistoissa, Hoplopissa tai muissa vastaavissa, runsaasti ääni-, valo- ja väriärsykkeitä sisältävissä paikoissa.
Kaupoissa on käyty aina, mutta harkinnan mukaan. En ole vauvojen kanssa harrastanut tuntikausien shoppailua kauppakeskuksissa. Pidemmät shoppailureissut olen tehnyt yksin.
En usko Sutelan tarkoittavan kieltoja, vaan herättelevän vanhempia. Kaikki kun eivät ymmärrä näitä asioita itse.
Hänellä on pitkä kokemus ensi- ja turvakodista, joten näkemystä löytyy.
Mistä luulette lapsilla todella yleisten ylivilkkaus- ja keskittymisoireiden johtuvan? Kyllä liika virikkeellisyys on varmasti osasyy.
Vauvakinosta Sutelalla ei ehkä kuitenkaan ole kokemusta. Siellähän nimenomaan ei ole kirkkaita ja välkkyviä valoja saati kovia ääniä.
Pelottavaa tuollainen peesaaminen.. Onko sinulla omia lapsia? Olet kyllä sellainen tapaus, että pelottaa jo ihan lastesikin puolesta. :(
Uskomatonta, että sinäkin menet vielä peesailemaan mokomaa totuuden torvea! Mutta onnea vain sinullekin, kiva että jollekin tuollainen soopa uppoaa.
miten voisi esim. Kiinassa olla terveitä lapsia ollenkaan kun meteliä on aamusta iltaan, isokin perhe asuu 20 neliön kopissa jne.?
Virallisen tilaston mukaan mielenterveysongelmista kärsii seitsemän prosenttia Kiinan 1,3 miljardista asukkaasta. Brittiläinen lääketieteen julkaisu Lancet kuitenkin arvioi, että psyykkisiä ongelmia on Kiinassa joka viidennellä aikuisella. Lehden mukaan ammattiapua saa vain yksi tusinasta tarvitsevasta.
Kiinan terveysministeriö raportoi mielenterveysongelmien lisääntyneen yli 50 prosenttia vuosina 2003-2008. Etenkin masennus ja ahdistuneisuus ovat lääkärien mukaan yleistyneet.
henglailevat vauvojen kanssa kauppakeskuksissa tuntikausia useana päivänä viikossa? Miten tämä vaikuttaa vauvaan vai vaikuttaako mitenkään?
Itse ole niin vanhanaikainen (ja kotona viihtyvä), että ajattelen ihan tavallisen kotielämän ja ulkoilun olen vauvalle hyvä kasvupohja, mutta en silti ajattele, että minun tapani on ainut hyvä tapa - tai edes paras.
maanpäälliselle helvetille. Lauantaina Lahden Prismassa kolme vauvaa (alle 3 kk) huusi eri puolilla kauppaa suoraa huutoa, mutta vanhempansa eivät tehneet mitään, antoivat rääkyä. Tuttiahan ei nykyisin äänenvaimentimena käytetä, joten kaikki ostajat saivat todella vankan äänisaasterokotteen vauvahimoa vastaan.
Ei se vauva kaupassa vaan ne vanhemmat, jotka eivät edes yritä tehdä vauvan elämää hyväksi. Maailmaan mahtuu huutoa, mutta jos pieni lapsi huutaa hädissään, auttaa siihen kummallisen usein kuiva vaippa, ruoka ja uni. Supermarketissa kaikkia näitä on hankala samantien järjestää.
Kyllä vauvaan paras elin- ja oloympäristö on rahallinen ja tasainen. Eikä lapset tarvitse virikkeitä. Pikkulapsi keksii ihan itse itselleen leikkejä ja tekemistä kun on tylsää, ei tarvitse sen takia mihinkään hoploppiin viedä tai päiväkotiin.
Kyllä vauvaan paras elin- ja oloympäristö on rahallinen ja tasainen. Eikä lapset tarvitse virikkeitä. Pikkulapsi keksii ihan itse itselleen leikkejä ja tekemistä kun on tylsää, ei tarvitse sen takia mihinkään hoploppiin viedä tai päiväkotiin.
ei niistä vauvakinoista, kaupassa käymisestä tai vaikka kahvilasta (oli tuossa toisessa ketjussa) haetakaan vauvalle virikkeitä. Vaan ne ovat normaalia elämää, jossa vauva kulkee nyt mukana. Ihan samalla tavoin kuin perhe käy piknikillä, mökillä, sukulaisten tai ystävien luona, tekee kotitöitä, jne. Ei perheen kaikkien toimintojen tarkoituskaan ole viihdyttää vauvaa, joskin kaikkien niiden toimintojen ohessa voi myös viihdyttää ja hoitaa vauvaakin.
ja saada alati vellovat äiti-lapsi armaadat lakaistua maton alle pois ulkomaalaisten silmistä.Onkohan joku huomauttanut asiasta sosiaalitädeille.
Somalitkin häädettiin pois assalta kun ulkomaalaiset alkoivat huomautella asiasta lehdissään.
En usko että onnistuu.
No huhhuh! et sinäkään mikään järjen jättiläinen ole näemmä!Vai voi hoitaa pikku marketeissakin,vaan jos niitä ei ole lähettyvillä? Ja lähettää nyt tuntematon naapuri ostoksille puolestasi! Tai mummo joka asuu 600 kilometrin päässä tai kummit jotka ovat töissä päivät ja illallako sitä pitäisi heitä sitten häiritä, että käyttekö kaupassa kun minä en voi mennä, että vauva ei saa basilleja tai ärsykkeitä! Mietippä miten YH:äidit hoitaa ostoksensa jätetäänkö vauvat kotiin yksinään? HOHOIJAA!! Joku järkevä oli myös iltalehden palstalle älynnyt kirjoittaa, että jättäkää huutavat kakaranne autoon kun menette kauppaan!! Voi herranjestas mitä ehdotuksia!!!
Pitäiskös sitä mennä kysymän tuolta naapurin juoppo pariskunnalta, et tuotteko samalla meille pari purkkia nannia vauvalle kun menette kaljaa ostamaan ja antaa kymppi kouraan massia...No sinne meni kymppi mut nannit ei tullu ikinä perille,,,Eikä ne pöpöt tartu ku vauvan kanssa markettiin meneepi!Eikä tee vauvaa levottomaksi se on varma se!Aivan hullun ehdotus tuo homma niinko tuo kirjoituskin, vierailijalta 6.5.2012 10:53
vauvoja voi myös kantaa katoliinassa kasvot äitiin päin, jolloin viriketulvalta pääsee piiloon ja vauva saa olla tutussa sylissä.. :) näitä tapoja kun on monia.. joillakin vauva roikkuu rintarepussa kasvot menosuuntaan ja jotkut pitävät vauvoja kaukaloissa.. siitä vi sitten miettiä mikä on hyväksi ja mikä ei!
Että kaikki vauvat laitetaan lääkkeillä koomaan heti kun pää putkahtaa esiin ja tätä koomaa jatketaan 18v asti. Sitten eivät saa basilleja, ei tarvitse ruokkia julkisesti, eivät saa uhmakohtauksia, eivät haise/kaiva nenää/hengitä julkisilla paikoilla, ei tarvita neuvolatoimintaa, eivät perseile teineinä eivätkä muutakaan. Problem solved!!