Tyttöjen ilkeilystä
Päiväkotineuvottelussa tuli selville, että 4-5-vuotiaista tytöistä suurin osa kuuluu "jengiin", joka kiristää toisia synttärikutsuilla jne. tyyliin vaan jos teet sitä ja sitä oot mun kaveri ja vaan silloin kelpaat joukkoon. Olet ruma jos sinulla ei ole hello kitty-vaatteita jne.
Omani ei ole siihen joukkoon kelvannut ja ehkä ihan hyvä niin.
Asiasta tuli kuitenkin surullinen olo, mistä pienet tytöt ovat oppineet tuollaisen käyttäytymismallin? Tuskin se geeneissä.
Kommentit (23)
olen törmännyt tyttöjen sorsimiseen ja ilkeään pelailuun, mutta en olisi arvannut, että se alkaa noin varhain.
Pahimmissa tapauksissa jo alakouluikäiset tytöt lähettelevät kiusatuille viestejä joissa nimittelevät huoraksi, lesboksi jne. Mihin on maailma mennyt, omalta kouluajaltani en tuollaista muista.
Itse olin kahdessa eri päiväkodissa harkkarina. Toisessa (joka muutenkin oli ihan perseestä, ne tädit siis) kiusaaminen oli ihan yleistä. Ne kaksi vanhinta tyttöä (eli 5v) kiusasivat ja lällättivät surutta pienemmille tytöille jne. Ja jättivät leikkien ulkopuolelle. Tädit eivät puuttuneet asiaan mitenkään.
Itse yritin puuttua, mutta yhden tädin mielestä siihen ei tarvitse "antaa tyttöjen setviä itse ongelmansa".
Toinen päikkäri oli taas todella loistava. Ja vaikka siellä olikin pari pikku kiusaajan alkua, jotka yrittivät määrätä kaikesta ja yrittivät haukkua toisia lapsia jne. Niin siihen puututtiin VÄLITTÖMÄSTI ja joka kerta aamupiirissä sitten kerrattiin, että miten leikitään muiden kanssa ja kelleen ei saa sanoa rumasti, että me ei leikitä sun kanssa.
Koko syksyn kerrattiin ja sitten se loppui.
tuohon pomottamiseen ja kiristykseen ei ole puututtu, tyttäreni on ollut päiväkodissa 3 vuotta, synttärikutsuja tullut 0. Ja siis on ihan normaali, sosiaalinen ja soma, mutta ei "lapsipissis". Olen yrittänyt lohduttaa, että päiväkodistakin tyttökavereita varmaan jossain vaiheessa löytyy, nyt leikkii poikien kanssa, koska heidän sosiaaliset kuvionsa ovat helpompi.