Mitä sellaista teet kesälomallasi, mitä itse haluat ja mistä pidät?
Kolmas viikko kesälomaa alkoi. Kaikki aika on mennyt kotitöissä ja ruokaa laittaessa, ja jossain lasten synttäreillä olen ollut ja joitakin lasten kavereita meillä ollut hoidettavana. En koe rentoutuvani. Mitään mökkejä ja matkoja meillä ei ole tiedossa. Mistä sitä virtaa oikein saisi, kun tuntuu, että kesälomallakin aika menee siihen, mikä on pakko tehdä?
Kommentit (30)
ja melkein kaikki mitä teen on kivaa. Mökkeilen tuttujen ja vanhempieni kanssa, käymme englannissa, ystävälläni keskisuomessa ja grillaamme kavereiden kanssa takapihalla.
Minulla on vain yksi lapsi (koululainen), joten se kulkee kätevästi mukana ja käy leireillä ja kesäkerhossa.
pihalle lukemaan kirjaa, rentouttaa.
Olen myös pyöräillyt lasten kanssa ja aloittanut pari uutta liikuntaharrastusta itsekseni.
Olen eronnut ja vietän pääsääntöisesti koko loman lasten kanssa. Kun lapset ovat isällään yön yli joinain viikonloppuina, käyn mökillä saunomassa ja uimassa tai terassilla kavereiden kanssa.
Pitkään nukkuminen ja päiväunet rentouttaa myös kummasti. Istutin viime kesänä vähän kukkia pihamaalle, nyt on kiva kitkeä penkkiä ja seurata, kuinka kukat kasvavat.
Mitään erikoisia ruokia en jaksa laitella, ihan peruskotiruokaa, kuumina päivinä lapsille ei edes oikein maistu mikään. Grilliä toki kuumennetaan ja myöhemmin kesällä herkutellaan mansikoilla ja herneillä...
Siivoamiseenkaan en niin kovasti panosta, lapset juoksevat kuitenkin koko ajan sisältä ulos ja kantavat hiekkaa jaloissaan. Menen itsekin pihalle istumaan, niin ei tarvitse katsella sotkuja :). Talvella ehtii sitten taas siivoilla enemmän. Pyykkien peseminen on muuten kesällä ihan kivaa, on mukava, kun ne voi levittää ulos kuivumaan.
Lasten kavereita meilläkin pyörii tässä. Kiva, kun niillä on seuraa ja leikkivät keskenään. Ja välillä lapset pääsevät vastavuoroisesti kylään.
Heti ekana loma-aamuna lähdetään ja 3 vkoa ollaan poissa. Juuri ap:n esittämien asioiden vuoksi ei koskaan kotona lomalla! Mökkikin myytiin kun se oli vain rangaistussiirtola ja appikset aina ilona
ja katson, mikä kasvi on avannut nuppunsa.
Puutarha on kotiäidin pelastus.
Uin ja nautin ihanista kala- ja äyriäisruuista, shoppailen kenkiä ja laukkuja. Kotimaassa rentoudun mökillä ja teen pieniä reissuja lähiympäristöön mukaviin paikkoihin. Ja luen paljon.
Kotitöitä vain pari tuntia päivässä (ei ne työt siitä karkaa eikä juuri lisäänny), kevyttä ruuanlaittoa, leipomista.
Mutta ihan parasta, makoilen lampaiden kanssa laitumella useita tunteja päivässä heinänkorsi suussa. On niin rentouttavaa katsella niiden touhuja ja saada välillä märkä lampaanpusu nenään.
minä haluaisin matkoille ja mökille, tai sitten johonkin täysihoitolaan, että saisi vaikka kerran lomalla edes mennä valmiiseen pöytään. No, menen tästä laittamaan tiskit koneeseen...ap
ikkunat ja hoitaa pyykkihuolto ajan tasalle, mutta ihan peruskotihommissa on hurahtanut aika. Tosin ollaan käyty mm. Hevisaurus-konsertissa, ostettu pihaan puita ja pensaita yms. En oikein tajua, mihin se aika hurahti.
Onneksi keskiviikkona lähdetään minilomamatkalle kylpylään kahdeksi päiväksi! Ei tarvitse tehdä ruokaa, ei tiskata, pyykätä eikä käydä kaupassa.
Meillä on tiedossa mökkiloma heinäkuussa, mutta siellä ei ainakaan ole lomaa tiedossa. Mökki on laittamatta kesäkuntoon, joten pari päivää menee, kun mökkiä pesee ja puunaa ja myrkyttää (muurahaisia, hiiren kakkaa, kuolleita ja eläviä ampiaisia, hyttysiä), sitten pitäisikin taas kaataa puita, harventaa, kitkeä, leikata nurmikkoa, pilkkoa halkoja jne. Loputonta hommaa sielläkin. Toivottavasti säät suosivat, niin voi aina välillä pulahtaa järveen...
Mutta ajattelin yrittää tässä välissä aina vähän nauttia. Aurinkoisena päivänä istahdan aurinkotuoliin ja luen lehteä - ainakin hetken. Sateisella säällä käpristyn sohvan nurkkaan.
Onneksi tiedossa on ainakin vierailua tuttavien mökillä, muutaman päivän vierailu erääseen pikkukaupunkiin lasten ja heidän kummitätinsä kanssa sekä muuta pientä touhua.
Niin, lomaa mulla on vielä koko heinäkuu.
ja itse kävelen/juoksen sillä aikaa, käyn aina joka ilta uimassa lasten kanssa, käydään sukulaisissa, veneillään, käydään pikku reissuilla. Loman lopuksi etelään viikoksi, sitä odotan tosi paljon.
Ja välillä tavallinen kotielämäkin on lomalla kivaa kun ei ole kiire ja mm. ruokaa voi laïtella rauhassa
sitä kaikkea. Kotityöt ei ole mitään jatkuvaa pakkoa, joskus voi jättää jotain tekemättä ja lähteä vaikka rannalle tai pyörälenkille tai eväsretkelle tms. Itsehän sen valitsee mitä on "pakko" tehdä.
Itselläni kesäloma alkaa kuukauden päästä ja ollaan menossa 2 lyhyehkölle lomamatkalle, toinen lapsen kanssa ja toinen aikuisten kesken. Lisäksi mökkeillään ja käydään rannalla, pyöräilemässä, mummolassa ym. mitä tulee mieleen.
lasten, miehen, ja sukulaisten ehdoilla mennään. Ihan niin kuin aina ennenkin.. Kukaan muu ei voi/pysty/kykene joustamaa, joten minä sitten joustan ja joustan. Tuskin tarvitsee sanoa, että en juurikaan odota "lomaa" innolla...
siellä hoidetaan vain pakolliset ja veneillään ja uidaan ja nautitaan.
Kotosalla mennään rannalle eväiden kanssa, tehdään rauhassa pihahommia, lenkkeilen yksin ja perheen kanssa. Pyydetään naapureita istumaan terassille ja otetaan parit oluet, paistetaan lettuja yms.
Aikuisten kesken käydään terassilla.
Lopuksi käyn ystävieni ja lasten kanssa risteilyllä.
Mun mielestä kaikki on lomalla kivaa. En suostu kotiorjaksi kodinhoitohuoneen ja keittiön väliin, eikä kukaan sitä multa odotakaan. Lomalla rentoudutaan ja nautitaan, hoidetaan velvollisuudet sitten muulloin :)
kun olen 365 yötä vuodessa kotona. Nuo pikkureissut mökeille, sukulaisiin, veneillä yms. kuulostavat kivoilta. Itselläni ei ole esim. yhtään sukulaista, jolle voisi mennä käymään. ap
lapsilla on pakko olla jotain ruokaa päivittäin, ja puhtaita vaatteita.
pikkuiseni itse sängystä syliin hetkeksi nauttimaan äidin kainalon lämmöstä. Se on ihanaa. Normaalisti lähden töihin ennen lasten heräämistä.
Kaipa kaikilla lapsiperheiden äidit saavat lomansa hukutettua vain kotitöihin ja niihin "pakko tehdä" -asioihin. Työt ei tekemällä lopu esim.pihalla. Itse en nakkaa paskaakaan vaikka nurmikko kasvaisi yli ihannepituuden tai pyykkivuoret kasvais loman aikana.
Aion mennä lasten kanssa rannalle, nähdä kavereita ja todella tehdä sitä, mikä hyvältä tuntuu. Se voi olla yhtenä päivänä yhtä ja toisena toista. Myöskään meillä ei ole matkoja varattuna. Vanhempien mökille on aina avoimet ovet ja täysipalvelu, mutta siellä ei kuitenkaan pysty sillä lailla rentoutumaan, kuin toivottavaa olisi. Eli vielä: TEE SITÄ MISTÄ ITSE TYKKÄÄT ! Jätä kaikki muu vähemmälle. Hauskaa lomanjatkoa.