Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan luovuttanut plasmaa?

Vierailija
04.05.2012 |

kuinka kauan meni luovutukseen?

Miten voit luovutuksen jälkeen?

Harkitsen tätä vaihtoehtoa koska olen verenluovuttaja, mutta urheilen paljon ja yleensä luovutuksen jälkeen juoksut ovat hitaampia ja juokseminen tuntuu raskaalta. Kestää noin viikko ennenkuin tunnen olevani se mikä olin ennen luovutusta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kun luovutat punasoluja, luovutat joka kerta samalla myös plasmaa ja trombosyyttejä.

Vierailija
2/6 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa vain haluttu veren osa otetaan talteen ja muut osat palautetaan takaisin luovuttajalle. Koneellista verenluovutusta kutsutaan myös afereesiksi. Afereesitoimintaa on Helsingin Kivihaan ja Sanomatalon veripalvelutoimistoissa.

Soveltuvuutta afereesiluovuttajaksi arvioidaan samalla tavalla kuin kokoverenluovuttajilla, mutta luovuttajalta kysytään pituus ja paino. Afereesilaite laskee veritilavuuden luovuttajan sukupuolen, pituuden ja painon perusteella. Jos luovuttajan painoindeksi (BMI) on korkea, 36 tai yli, ei laite pysty luotettavasti laskemaan todellista veritilavuutta. Afereesiluovutus ei ole tällöin mahdollista.

Afereesiluovutusten välin tulee olla vähintään 14 vrk. Plasmaa voi luovuttaa enintään 26 kertaa vuodessa eli 15 litraa vuoden aikana. Verihiutaleita voi luovuttaa korkeintaan 12 kertaa vuodessa. Afereesin ja kokoveriluovutuksen välillä täytyy miehillä on vähintään 30 vrk:n ja naisilla vähintään 45 vrk:n tauko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
18.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen pahasti allerginen ampiaisen pistolle ja paarman puremalle. Olen saanut molemmista anafylaktisen shokin. Hoitaja katsoi paksusta kirjasta, että herkkyyteni voi siirtyä vereni mukana potilaaseen, joka saa vertani. Eli saan pitää vereni itselläni. Hieman kyllä harmitti, sillä olen ensihoitaja ja koen verenluovutuksen melkein enemmän jokamiehen velvollisuutena.

Vierailija
4/6 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 45 min kesti, ja olo oli ihan normaali sen jälkeen. Plasman luovutus sopii varmasti urheilijalle, koska hemoglobiini ei laske.

Vierailija
5/6 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boikotissa on

Vierailija
6/6 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

historiallisesti he sen aloittivat ja sen takia sen hoitavat

Mielestäni se on kaunis tapa auttaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä