Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyisikö työnantajalle ilmoittaa raskaudesta tässä tapauksessa aiemmin kuin laki sanoo?

04.05.2012 |

Olen aloittamassa työt vasta 1.9. ja jäämässä äitiyslomalle joko 15.10 tai 1.11. riippuen kuinka kauan jaksan töissä. Mutta Kela sanoo että äitiysloma alkaisi 15.10. Jos 2kk ennen täytyy viim ilmoittaa, niin onko minulla velvollisuutta ilmoittaa aiemmin sen perusteella, että työn jatkajaa on vaikea löytää/hakuun tarvitaan enemmän aikaa? Onko asia minun vastuullani muuta kuin kohteliaisuudesta työnantajaa kohtaan?

Työkaverini (jonka paikalle olisin siis tulossa) painostaa ilmoittamaan aiemmin..

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos voi osoittaa, että tulot ovat luonteeltaan jatkuvia, kuten ap:n tapauksessa on, koska työ on vakituinen

Vierailija
22/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli niiden perusteella (6kk ennen vapaan alkua) saan sitä parempaa rahaa. Ainahan voi tapahtua vaikka että jään auton alle, kukapa noista tietää. mutta tämänhetkisen tiedon varassahan sitä täytyy aina toimia. Kyseessä ei ole hoitoala eikä vanhainkoti. Ja tietysti jos joudun sairaslomalle aiemmin, silloin sille ei voi mitään. ;utta ainakin ekan lapsen kohdalla tein opiskeluita suunnilleen synnytystä edeltävällä viikollakin, ei mitään ongelmaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta muistanko väärin: äitiysraha maksetaan viimeisimmän vahvistetun verotuksen mukaan TAI viimeisten 6kk työtulojen mukaan jos ne ovat X % isommat mitä verotuksessa. Eli toisin sanoen, jos ap noin lyhyen aikaa töissä, niin ehtiikö edes vaikuttaa hänen äitiysrahaan tuo työpätkä?

Kysyn siksi, ettei ap laste saavansa X euroa koska on töissä pikku pätkän, sillä käsittääkseni tuo pätkä ei riitä saamaan parempaa äitiysrahaa...

Muutenhan kaikkien kannattaisi olla pari viikkoa superpitkiä päiviä töissä jotta saisivat ison äitiyrahan.

Kyseessä on poikkeuksen poikkeus. Eli koska ap. valmistuu ammattiin elokuun lopussa hänen äitiyspäivärahansa lasketaan siitä lyhyestä ajasta jnka hän ehtii olla töissä. Kannattaa tehdä sen muutaman viikon aikana mahdollisimman paljon öitä, pyhiä ja viikonloppuja.

Vierailija
24/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan kysyä ammattiliitosta miten menetellä. Tietysti kannattaa mennä töihin ja saada kunnollinen äitiyspäiväraha. Oletko jo allekirjoittanut työsopimuksen?

Siis tiineenä oleva kommunisti !

Vierailija
25/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työsuhde alkaa vasta ilmoittamisen jälkeen, niin eiköhän työnantaja peru koko jutun kuultuaan, että tulet vaan muutamaksi viikoksi. Perehdyttäminen on kallista puuhaa. Samoin koeajalla irtisanomiseen ei tarvita mitään syytä, jos pääset aloittamaan.

Jos työnantaja sinut todella haluaa, niin ottavat sinut paljon mieluummin äitiysloman jälkeen, jos nyt hoidat tämän heitä ajatellen.

Vaikea tilanne.

Vierailija
26/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka henkilötunnuksien perusteella tälläisistä

"työntekijöistä" aiheuttavat yritykselle valtavat

kustannukset ja lisätyötä muille.

Olen katkaisuhoidossa 14 päivää päivän kotona ennen

6-kuukauden kuntoutusta. Pitääkö minun ilmoittaa työnantajalle että pidän kesälomani sen jälkeen ja

tulen päiväksi töihin ja lähden äitiyslomalle.

Vierailija
27/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikana ei irtisanota, vaan työsuhde puretaan. Koeaikanakaan ei saa purkaa työsuhdetta ilman pätevää syytä.

Vierailija
28/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ilmoittaisin heti ensi viikolla niin heillä on kunnolla aikaa etsiä sijainen.

, toisekseen olivat ikionnellisia kun täönne vakkarisopimuksella jonkun saivat, jotta tulisi asiakkaat hoidetuksi.

Vierailija
29/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona peräkkäin. Välissä olin kotona 2kk ja toisen raskauden äitiyspäiväraha/vanhempainpäiväraha maksettiin ennen ensimmäisen lapsen saamista työssäoloni palkan mukaan. Eli ei sinun töihin tarvitse mennä rahan takia.

Vierailija
30/30 |
04.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon tilanteita, joissa raskaudesta on kerrottava paljonkin ennen sitä minimiä kahta kuukautta ennen laskettua aikaa.

Osalla odottajista työ on sen verran raskasta, että he pääsevät varhennetulle erityisäitiysrahakaudelle. Tai osassa töitä työtehtäviä on järjesteltävä niin, etteivät raskaana olevat joudu tekemisiin esim. vaarallisten aineiden kanssa.

Meillä on sikala, jossa on yksi työntekijä. Meillä käytetään n. 3 viikon välein oksitosiinia sioille, ja ne annokset ovat isoja, kun on isoista eläimistä kyse. Itse en raskaana ollessa uskaltanut suurin piirtein katsoa sikalaan päin, etten saa sitä oksitosiinia iholle. Se voi aiheuttaa keskenmenon jo kosketuksesta.

Jos meidän työntekijä tulee raskaaksi, niin kyllä sen on pakko kertoa siitä heti plussan jälkeen, koska jonkun muun on mentävä raskauden aikana tekemään ne oksitosiinipistokset. Ei tuossa kohdin voi pitää kiinni niistä periaatteista, ettei ole pakko kertoa työnantajalle vielä moneen kuukauteen.