Kilpirauhasen ongelmia
Tietysti joku ajattelee että tämä teksti ei tänne kuuluu, mutta kirjotampa siltikin. Minulla otettiin kilpirauhaskokeet viimeviikolla. Tuloksena oli omituisesti tsh 0,1 ja muut arvot normaalit. Eli ainoastaan tuo arvo mikä vaikuttaa liikatoiminnalta. Kuitenkin lääkäri aikoi miettiä maanantaihin mitä tässä tehdään kun tuo ei voi olla liikatoimintaakaan kun joku toinen arvo oli sitten taas normaali eikä koholla. Onkohan täällä kohtalotovereita? Mua mietityttää nyt ihan hirveästi tämä juttu. Oireita mulla on ollu jo parin vuoden aikana käsittämätön väsymys ja silti unta ei tahdo yöllä tulla, jne.liuta muita oireita.
Kommentit (2)
olin myös kokeilla viime viikolla ekaa kertaa ja en ole saanut vielä tuloksia. Niitä tässä odottelen. Itseasiassa en edes tiedä, miksi multa ne kokeet otettiin, gyne määräsi ne mulle, kun suunniteltiin hormonikierukan asentamista. En tajunnut kysyä, että pitääkö ennen sitä varmistaa, että kilpirauhastoimista on kunnossa. Tietääkö joku tätä?
MDD:n kautta saa otettua laajemman kilpirauhaspaneelin, missä voi näkyä jotain sellaisia ongelmia, mitä tuossa peruspaneelissa ei näy.
Esimerkiksi käänteis-t3-ongelmat (eli ns. kilpirauhashormonoresistenssi) ei näy peruspaneelissa, mutta se tuntuu samalta kuin kilpirauhasen vajaatoiminta. Sen saa yleensä korjattua t3-lääkityksellä.