Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiysneuvola rasittaa

Vierailija
03.05.2012 |

En kertakaikkiaan jaksaa enää neuvolatätiäni! Todella ärsyttävä! Odotan viidettä (ja viimeistä) lastani. Olen normaalipainon alarajoilla, kun en ole raskaana ja paino on palautunut aina jälkitarkastuksen jälkeen tismalleen samaan kuin ennen raskautta (49-50kg). Raskauksien aikana on tullut 8-11kg. Nyt olen rv 36 ja lapset ovat syntyneet yleensä vkolla 38.

Minulla on mielestäni ollut tässä raskaudessa hieman turvotusta nyt loppua kohden, mitä ei yleensä ole ollut. Jäljellä olisi vielä ne pari viikkoa. Neuvolassa alkoi viimeksi vituttamaan toden teolla, kun terveydenahoitoja otti painoni puheeksi ja sanoi, että on verrannut sitä edelliseen raskauteen, että nyt näyttäisi tulevan reippaasti. Raskauksia ei saisi kuulema vertailla keskenään, mutta ei ollut omien sanojensa mukaan malttanut olla vertailematta. (Nyt on siis tullut 10kg ja raskautta jäljellä ehkä pari viikkoa.)

Siis mitä helvettiä? Mietti siis syytä painonnousuuni, kyseli ruokavaliosta ja liikunnasta. Sanoin, että liikuntaa tulee neljän lapsen ja yrityksen pyörittämisen muodossa enkä närästykseltä ja tälläkin kertaa läpi raskauden kestäneeltä pahoinvoinnilta ole pystynyt syömään juuri muuta kuin salaattia ja pussikeittoja. Lääkärikin sanoi viimeisellä käynnillä, että hyvä kun on kuitenkin tullut painoa. Piste i:n päälle oli terveydenhoitajan soitti eilen päivää neuvolakäyntini jälkeen, jossa otti vielä "hurjan" painonnousuni ja mitä sille voisi vielä tehdä. Lopetin puhelun ja sanoin, että huono hetki. Pitäisikö valittaa jonnekin. Paino on sitä paitsi tullut ihan tasaisesti pitkin raskautta!!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan outoa. Itsellä paino nousi molemmissa raskauksissa 25 kg eikä siitä kukaan muuta sanonut kuin että näin siinä usein käy kun on niin laiha kun minäkin olin ennen raskautta...

Vierailija
2/9 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nimenomaan!! Mielestäni minun painoiselle saa tulla tämän verran ja lääkärin mukaan pitäisikin tulla! Ärsyttää ja vituttaa, kun tunnen itseni muutenkin normaalioloon verrattuna mammutiksi ja neuvolassakin aletaan sitten aiheetta kuittailemaan. Pitäisikö asia ottaa jossain puheeksi, minusta tässä on joku "virhe"!? Prkle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ens kerralla että paljonkos sitä normaalipainoiselle yleensä normaaliraskaudessa tuleekaan kiloja ja toiseksi kun kerran täti vertailit jo niin tässähän ollaan juuri samoissa painoissa kuin edellisiltäkin lapsilta..Voi daa, kyllä jollakin tätillä on nyt suuret murheet :D

Vierailija
4/9 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo painon kyttääminen. meillä on mies vetässy herneet nenään kun tytärtä neuvolassa pompotettiin jatkuvasti kontrolleissa nimenomaan kun painoa ei kertynyt. Itse nyt raskaana ja mun mielestä just eka käynnillä viimeksi th painoti jostain vihkosesta että keskimäärin pitäs tulla 11- jotain kiloa painoa. Muistan oikein ku viime raskaudessa itsellä tuli 8 kg ja se oli vähän ja sitä mietittiin välillä että mikä on (no pahoinvointi...) Mutta ottaa kyllä aivoioon täällä---

Vierailija
5/9 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

milloin tulee liian vähän painoa milloin liian paljon. Omiani odottaessa "ihanne" painonlisäys, josta puhuttiin olis +12kg nyt luin eilen jostain (sori en muista mistä) että tavallinen painon lisäys olisi +8kg. Itselläni tuli ekasta 17kg ja toisesta 10kg (tähän voisi huomioida melkein vielä ekasta jääneet 3kg), kumpikaan ei kelvannut neuvolalle... niin tai näin aina väärinpäin.

Vierailija
6/9 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti haluaa vaan ehdottomasti päteä. Valitettavasti tuollaiset tyypit päätyvät helposti neuvolaan ja siellä ymmärtävät toimeensa kuuluvan ehdottomasti neuvomisen. Myös sellaisissa tapauksissa, joissa siihen ei ole todellista tarvetta.

Vierailija
7/9 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin erittäin terve ylipainoa lukuunottamatta koko raskausajan, en oksentanut kertaakaan eikä ollut ongelmia verenpaineissa tai sokereissa. Silti sitä painoa kytättiin kuin kaiken määrittävää tekijää. Koska ajat olivat aina eri aikaan vuorokaudesta, painoni luonnollisesti vaihteli. Kerran tulin neuvolaan aamusta syömättä, illalla kakanneena ja paino oli kaksi kiloa vähempi kuin viime punnauksella. Terkka ihmetteli tätä. Seuraavalla kerralla aika oli iltapäivästä, söin juuri ennen neuvolaa ja paino oli ennallaan eli +2kg. Terkka sitten alkoi paasaamaan oikeista ruokatavoista...huhhuh. Niin ja kokonaispainoa tuli raskauden aikana 12kg, josta 8kg jäi synnärille ;). Terve vauva tuli!

Vierailija
8/9 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti haluaa vaan ehdottomasti päteä. !!! Päätin lopettaa ainaisen murehtimisen ja vaihtaa neuvolaa. Erityisesti ärsyttää että sieltä soitetaan joka neuvolakäynnin perään (kuten tässä tapauksessa) ja valitetaan ja pädetään.

Jos valitusta tulee painonnoususta raskaana ollessa niin on 100% varma että sitä tulee jatkossa myös lapsen kasvusta/"kasvamattomuudesta" kuten meillä.

Neuvolan vaihtaminen käy helposti ilmoituksella. Ainakin meillä espoossa. Ei muuten sattuisi olemaan muita Nöykkiön neuvolasta jotka ovat tyytymättömiä palveluun?

Vierailija
9/9 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

törppö neuvolan th! minulle tuli painoa reippasti lisää raskauden aikana, erityisesti loppuraskaudessa turvotuksen muodossa, mutta ei siitä mitään meteliä nostettu. Oli 3 eri terveydenhoitajaa, joilla kävin loppuaikana; painoa saattoi tulla lisää kahden vuorokauden aikana pari kiloa, seuraavalla kerralla putosi taas alaspäin. Kukaan ei pitänyt sitäkään mitenkään ihmeellisenä eikä soitellut perään. Muutenkin painoa oli kerääntynyt jo lähes 15 kiloa ennen tätä turvotusjojoilua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi