au pairit lontoossa
myötähäpeä
mä en ainakaan tollasia juoppoja,teinejä ja todellisuudesta irtautunutta vanhaapiikaa ottaisi kotiini.
Kommentit (196)
Itse olin Lontoossa au pairina yli 20 vuotta sitten, ja kyllä siellä jo silloin oli kaikenlaista sukankuluttajaa. Au-perheeni äiti kertoili juttuja aiemmista au paireista (ihan positiivisessa hengessä, koska oli oikeasti tosi kiva ihminen) ja kertoi mm. miten helpottunut oli kun minä söin samaa ruokaa kuin muu perhe. Edelliselle ei ollut kelvannut. Yksi toisessa perheessä ollut tuttu oli iskenyt perheen isän, mikä sekin mielestäni oli aika hassu tilanne. Jossain perheessä oli pitänyt siivota koko ajan, joten au pair oli häipynyt viikon jälkeen ja ilmoittanut perheen olevan mielisairaita (oli ehkä oikeassakin, mutta silti).
Mira on aika kakaramainen, mutta toki hänen työajat olivat aika kohtuuttomat olettaen, että hän saa sen normaalin au pairin taskurahan (eli jotain 70 puntaa viikossa? Mitä lie summat nykyään). Myötätuntoa siksi tunnen. Tuo on käsittämätöntä, että perhe pistää pihalle samana päivänä, eikä anna esim. viikkoakaan aikaa löytää uutta isäntäperhettä. Mulla ei ois sydäntä tehdä noin vieraassa maassa yksin olevalle nuorelle tytölle!
joo hyvä pointti, olisi pitänyt antaa Miran jäädä yöksi/pariksi. Ja Hillasta huomaa että vaikka on ns maalaistyttö niin pärjää maailmalla kun on sinut itsensä kanssa, eikä yritä esittää mitään
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 13:41"]
Meilla on perheessamme taalla Lontoossa au pairi, joten seurasin sarjaa mielenkiinnolla. Taytyy kylla sanoa, etta olen aika jarkyttynyt siita, miten paljon kotitoita jotkut perheet tettivat au paireilla sarjassa. Meille ei koskaan ole tullut edes mieleen pyytaa au pairia silittamaan vaatteitamme tai huoltamaan kenkiamme. Lapseen liittyvat kotityot ja astianpesukoneen tyhjennys ovat ok mutta muita hommia varten ainakin meilla kay varta vasten siivooja.
[/quote]Johtuisko siitä että noi oli suomalaisia. Suomalaiset on briteille alempirotuisia itäihmisiä joita voi pitää kuin kotieläintä
[/quote]
Se oli kyllä suomalais-brittiläinen perhe, missä tyttö joutui kiillottamaan isännän kengät :DD
Mun kokemusten perusteella just suomalaiset on piheimpiä ja oottaa au pairilta siivoamista enemmän kuin perusbritit tms. Useimmilla briteillä au pairin palkkaavilla perheillä on siivooja, joku puolalainen yleensä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 10:17"]
Järkyttävää, että Hillan äiti ei SUOSTU puhumaan englantia! Edes vähän, muutaman sanan olis voinut opetella tuota tapaamista varten. Ei olisi liikaa pyydetty. Kuka tahansa suomalainen pystyy sanomaan jotakin. Todella epäkohtelias nainen!
[/quote]
No ei tosiaankaan jokainen osaa. Esim mun äiti ei ole koulussa lukenut muuta kuin saksaa ja italiaa. Niitä osaa kyllä jonkin verran, pientä keskustelua, mutta englantia ei tosiaankaan osaa sanaakaan. Ei se englanti ole aina ollut koulussa pakollista.
Mutta sinä taas aivan varmasti sinä pystyt käymään peruskeskustelua vaikka swahiliksi, jos tarve tulisi. Et ole sitä päivääkään opiskellut, mutta hei, varmaan ihan lennon aikana pystyisit sisäistämään jonkun 30 tunnin alkeiskurssin, vai mitä...
[/quote]
Ei, en pystyisi käymään "peruskeskustelua" kielellä kuin kielellä. MUTTA: pystyisin vaikka sen lennon aikana (tai aikaisemmin) opettelemaan esim. hei, näkemiin, kiitos ja ole hyvä -fraasit. Näin olenkin tehnyt mihin tahansa maahan matkustaessani. Se on alkeellisinta kohteliaisuutta.
Toisekseen englantia puskee Suomessa joka tuutista. Luulisi siitä edes jotain tarttuvan ihan kenelle tahansa.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 10:17"]
Järkyttävää, että Hillan äiti ei SUOSTU puhumaan englantia! Edes vähän, muutaman sanan olis voinut opetella tuota tapaamista varten. Ei olisi liikaa pyydetty. Kuka tahansa suomalainen pystyy sanomaan jotakin. Todella epäkohtelias nainen!
[/quote]
No ei tosiaankaan jokainen osaa. Esim mun äiti ei ole koulussa lukenut muuta kuin saksaa ja italiaa. Niitä osaa kyllä jonkin verran, pientä keskustelua, mutta englantia ei tosiaankaan osaa sanaakaan. Ei se englanti ole aina ollut koulussa pakollista.
Mutta sinä taas aivan varmasti sinä pystyt käymään peruskeskustelua vaikka swahiliksi, jos tarve tulisi. Et ole sitä päivääkään opiskellut, mutta hei, varmaan ihan lennon aikana pystyisit sisäistämään jonkun 30 tunnin alkeiskurssin, vai mitä...
[/quote]
Ei, en pystyisi käymään "peruskeskustelua" kielellä kuin kielellä. MUTTA: pystyisin vaikka sen lennon aikana (tai aikaisemmin) opettelemaan esim. hei, näkemiin, kiitos ja ole hyvä -fraasit. Näin olenkin tehnyt mihin tahansa maahan matkustaessani. Se on alkeellisinta kohteliaisuutta.
Toisekseen englantia puskee Suomessa joka tuutista. Luulisi siitä edes jotain tarttuvan ihan kenelle tahansa.
[/quote]
Kyllähän se siinä jotain sano. Mutta kyllä muakin jännittäis puhua englantia kameroiden edessä kun tietäis et kaikki arvostelee sen jälkeen.
Ainakin ohjelmasta sai sellaisen kuvan, että Mira kasvoi kyllä neljän kuukauden aikana kovasti henkisesti. Mutta mikä se totuus sitten on, sitähän ei muutamien tuntien ohjelman perusteella voi tietää.
Mutta kovan matkakuumeen noille seuduille ohjelma kyllä sai aikaan. Ja ehkä tähän tulee joskus uusi kausi ja uudet au pairit.
Minkätakia Miran kaltainen henkilö on lähteny au pairiksi?
Hilla ja aleksi ovat vielä yhdessä :)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:15"]
Minkätakia Miran kaltainen henkilö on lähteny au pairiksi?
[/quote]Eiköhän se eka perhe ollut kauhea ja sai Miran huonot puolet esiin. toisessa perheessä alkoi sujua ihan Ok.
Hillan suhde oli ihan normaali ja kukapas ei olisi mustasukkainen jos
poikis/tyttis bilettää jossain muualla.
Anna oli tosi kiva ja hauska.
jasmiina oli tosi ihana .
Hauskinta oli, että kaikki oli rennosti kameran edessä. 90-luvulla kaikki olisivat olleet paljon jäykempiä :D
Uskomatonta, kuinka lapsellisia voivatkaan 18v nykyään olla. Missä ihmeen umpiossa noita nuoria kasvatetaan/pidetään. Ei minkäännököistä realistista kuvaa arjen elämisestä, paitsi tietenkin viinan ja bilettämisen osalta.
Täällä viisikymppinen mutsi, joka katsellut muutaman kerran ohjelmaa ja ihmetellyt mielessään, että minkä ikäisiä tytöt ovat. Itse olin reilu parikymppisenä vieraassa maassa, ensimmäistä kertaa ulkomailla, 10 kk ja käyttäytymiseni oli kyllä aivan jotain muuta kuin noiden tyttöjen. Olin kerrossiivoojana ja tiskarina, ja nuo kaikki tytöt eivät kyllä olisi kestäneet sitä duunia! Ihme valittajia ja pumpulissa ovat varmaan eläneet, mutta eiköhän elämä opeta jossain vaiheessa. Onneksi eivät ole omia lapsiani, koska häpeäisin todella paljon! Jos järkeä olisi enemmän päässä niin olisivat tajunneet ottaa kaiken irti tuosta kokemuksesta.
onkohan tyttöjen seurustelusuhteet kestäneet? tietääkö kukaan?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 20:53"]Itse oon nyt au-pairina ja katoin ku sarjasta kuulin niin kaikki jaksot putkeen, kuten moni muukin au-pair kuulu tehneen. Musta ehkä hauskinta on, kun tytöillä oli niin kovaa koti-ikävää, vaikka kuitenkin olivat "vain" 4kk reissussa, kun itse oon ainakin sen 8kk juurikin Lontoossa. Ja sitten vielä tuntu hassulta, kun kävivät Suomessakin puolessavälissä, eihän tommosen ikävän kansa kannata Suomeen lähtä käymään ruokkii vain ikävää.
Ite tykkään tosi paljon Annasta, muistuttaa yhtä kaveriani. Hillan uskoisin pärjänneen paremmin, jos ois keskittyny enemmän täällä oloon, eikä siihen poikakaveriin siellä Suomessa. Kyllähän sitä yhteyttä kannattaa pitää, mutta tommonen jatkava tarkkailu ja yhteydenpinto ei oo tässä tilanteessa kovin hyvä idea.
Jasmiinasta ja Mirasta kyllä huomaa, ettei ne nyt ollu ihan oikeassa hommassa ja varsinkin Miran kohalla miettiin, että jos on kerran kokiksi valmistunu niin eikö ois ollu parempi vaihtoehto hakea vaikka kokin hommia täältä.
Ite lähdin ekaks syksyllä au-pairiksi mutta se pesti kesti vain kuukauden päivät, kun lapset eivät alkaneet tykkäämään ja olivat melko vaikeita tapauksia. Päädyin sitten kotiin takasin ja tammikuussa uus yritys, koska haluan oppia tekemään työtä lasten kanssa ja kantamaan sen vastuun ja täällä nyt onkin sitten sujunu paremmin Rankkaa tää homma kyllä on, että pakko ihmetellä miten nuo tytöt on jaksanu käyä niin paljon rellestämässä clubeilla. Ite just ja just jaksan käyä viikonloppusin ehkä yhtenä iltana pubissa istumassa kavereiden kanssa.
[/quote]
Asut siis Lontoossa? :)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 02:06"]
Sarjalla on tosi huono suomentaja, jos ei tiedä, että "tea time" ei ole välipala vaan PÄIVÄLLINEN. :o
[/quote]
Onko tee+ voileipä sun mielestä päivällinen?
Huh huh, mitä vauvoja. Olen itse ollut 16-vuotiaana 2kk Ruotsissa kouluvaihdossa, 17-vuotiaana kierrettiin Eurooppaa koko 2kk kesäloma ja 18-vuotiaana sitten käytiin armeija. Mutta kaikki tämä onkin varmaan nykyään epäinhimillistä, vaikka on kaikki matkapuhelimet, internetit ja hilavitkuttimet toisin kuin 25 vuotta sitten. Oma 14-vuotias tyttäreni olisi nyt varmaan tuota tasoa ja 16-vuotias sukulaistyttö, joka opiskelee lukiossa 150 km päässä kotoa paljon kypsempi. Mutta ilmeisesti täällä mammojen mielestä kenellekään ei saa tulla mistään paha mieli, ja jos tulee niin voi käyttäytyä ihan niin epäkypsästi kuin haluaa.
Anna on jotenkin teennäisen oloinen mutta hoitaa duuninsa hyvin. Jasmine superkaunis! Ja Hillan boyfriend pelottavan mustis, Hillana eroaisin ja äkkiä.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 00:45"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 22:14"]Onkohan näillä blogeja kellään? :) Anna on todella sympaattinen, mutta muut on aika rasittavia.
[/quote]
tol jasmiinal on ainakin http://jasu-prettyinblack.blogspot.fi oon lukenu jo ennen tätä ohjelmaa ja siel kyl vaikuttaa mukavalta
[/quote]
Jee kiitos!
En IKINÄ päästäis omaa tytärtäni au pairiksi. Ihan säkää millaisen perheen saa.
Kokemusta on (tosin Milanosta), huonolla palkalla vieraassa perheessä. Au pairia kohdellaan kuin jotain palvelijaa, mitään yksityisyyttä ei ollut vaikka oli vapaalla.
Mieluummin ihan sitten muihin töihin tai kielikurssille ;)
Minusta ovat herttasia, ihania nuoria naisia. Kyllä tuo pieni pinnallisuus ja biletys kuuluu asiaan nuorena. Tulee mieleen oma au pari kesä Ranskasta vuosien takaa. Ja hemmetin rankkaahan lasten kanssa oleminen on, itsellä 6kk ja 4 vuotiaat lapset ja kotihommat siihen päälle niin ei se ihan helppoa ole. Saati jos lapset ei tottele yhtään ja tietty ne vierastaa aluksi+ vieras kieli.