Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Nyt rehellisesti, milloin viimeksi kävit gynekologilla?

Vierailija
02.05.2012 |

Tunnustan, viimeksi kun asetettiin kierukka, ja sen käyttöaika loppuu syksyllä, eli reilu 4v sitten.

Ei vaan inspaa, vaikka pitäisi... Tätini kuoli munasarjasyöpään suht nuorena, siltikään ei vain saa varattua sitä aikaa.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ja kenen siihen olisi piätnyt vastata?

kasvaimet ym viat näkyvät ultrassa, kyllä siellä on käytävä ainakin joka toinen vuosi

Eihän aivokasvaimienkaan varalta tutkita ellei ole oireita.

mutta vain naisten odotetaan heittäytyvän puolialasti tutkittavaksi "varmuuden vuoksi". Eräänlaista sukupuolista alistamista sekin.

Kyllä sitä varmaan "tietyssä iässä" tutkitaan, mutta miesten tuskin odotetaan teini-ikäisestä lähtien antavan jonkun vuosittain tutkia sitä "hanuriaan" mahdollisen syövän takia, vaikka oireita ei olisi. Naisten juoksuttaminen gynellä naisten "omaksi parhaaksi" tuo mieleen monet muut asiat joita naisilta odotettiin ihan vain "naisten parhaaksi". Siinä vaiheessa kun eturauhassyövän riski on iän puolesta kasvanut. Vai olenko ymmärtänyt väärin? Vastasin jo kerran mutta siihen ei ole vastattu :P

En nyt ole varma mitä yritit tuolla lauseen tapaisella ilmaista, mutta mä mainitsin tuon "vastasin jo" -jutun ihan vaan selittääkseni miksi toistan samaa asiaa.

mutta ajattelit kuitenkin vastata? Ja hyödyntää pienenkin mahdollisuuden vittuilla? Aristaako paikat gynetutkimuksen jäljiltä?

Vierailija
42/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kettuile, mä valistan sua:D

kasvaimet ym viat näkyvät ultrassa, kyllä siellä on käytävä ainakin joka toinen vuosi

mutta vain naisten odotetaan heittäytyvän puolialasti tutkittavaksi "varmuuden vuoksi". Eräänlaista sukupuolista alistamista sekin.

Kyllä sitä varmaan "tietyssä iässä" tutkitaan, mutta miesten tuskin odotetaan teini-ikäisestä lähtien antavan jonkun vuosittain tutkia sitä "hanuriaan" mahdollisen syövän takia, vaikka oireita ei olisi. Naisten juoksuttaminen gynellä naisten "omaksi parhaaksi" tuo mieleen monet muut asiat joita naisilta odotettiin ihan vain "naisten parhaaksi". Siinä vaiheessa kun eturauhassyövän riski on iän puolesta kasvanut. Vai olenko ymmärtänyt väärin? Vastasin jo kerran mutta siihen ei ole vastattu :P

En nyt ole varma mitä yritit tuolla lauseen tapaisella ilmaista, mutta mä mainitsin tuon "vastasin jo" -jutun ihan vaan selittääkseni miksi toistan samaa asiaa.

mutta ajattelit kuitenkin vastata? Ja hyödyntää pienenkin mahdollisuuden vittuilla? Aristaako paikat gynetutkimuksen jäljiltä?

Mä olin se joka "kettuili". Mutta kyllä tuolla skitsoilijalla aristaa paikat nyt sen verran että turha varmaan sen enempää keskustella asiasta. Aika aggressiivinen reaktio meinaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi naisilta sitten ei seulota syöpää verkikokeilla? Olisi varmaan helpompaa ja nopeampaa? Vai onko tämä nyt se juttu, että naisten ja miesten fysiikka on niin erilainen, että miehet pääsevät helpolla ja naiset joutuvat paljastelemaan ja maksamaan kalliita gynemaksuja?

Siksi otetaan näyte limakalvolta ja kohdunnapukasta eli papa. Siinä näkyy solumuutokset, jotka eivät ole kehittyneet vielä syöväksi ja on helpompi parantua/parantaa. Rintasyöpäkin todetaan helpoiten tunnustelemalla ja mammografiassa. Eturauhassyöpä selviää hormoneista, siksi se PSA-testi.

Voisko joku th tai ääkäri jatkaa, koska tarkemmin en osaa tälle jankuttajalle vastata?!?! Loppuu oma lääketieteellinen yleissivistys tähän. Kiitos.

mutta voit toki leimata tiedonhalun jankuttamiseksi. Kysely ja kyseenalaistaminen usein koetaan häiritsevänä.

Edelleenkään en ole saanyt järkevää vastausta, miksi naisten hedelmällisyys on niin tärkeää, että joka vuosi pitäisi käydä syöpäseulonnassa. Mutta jso joku haluaa maksaa turhasta, niin hauskaa matkaa gynekologille.

Vierailija
44/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kettuile, mä valistan sua:D

Mä olin se joka "kettuili". Mutta kyllä tuolla skitsoilijalla aristaa paikat nyt sen verran että turha varmaan sen enempää keskustella asiasta. Aika aggressiivinen reaktio meinaan.

Vierailija
45/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en kävisi. Vieläkun voin käydä yksityisellä ja vakuutus maksaa.

Kyllä mä mutenkinkäyn kerran vuodessa terveystarkastuksessa. Verikokeet, verenpaineet yms. Mammot yms.

Vierailija
46/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkään en ole saanyt järkevää vastausta, miksi naisten hedelmällisyys on niin tärkeää, että joka vuosi pitäisi käydä syöpäseulonnassa. Mutta jso joku haluaa maksaa turhasta, niin hauskaa matkaa gynekologille.

Kyllä siihen syöpään voi ihan kuollakin. Siksi moni varmaan mielellään noita palveluita käyttää. Pakkohan ei ole tietenkään kuin kuolla.

Vierailija
47/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en kävisi. Vieläkun voin käydä yksityisellä ja vakuutus maksaa.

Kyllä mä mutenkinkäyn kerran vuodessa terveystarkastuksessa. Verikokeet, verenpaineet yms. Mammot yms.

että käytkö terveystarkastuksessa esim. ammatin takia vai ihan muuten vain (oman mielenrauhna takia)?

Vierailija
48/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyminen on skitsoilua?

Ja kontemploida asiaa. Mulla on liian seesteinen olo että jaksaisin alkaa tappelunhaluisten kanssa vääntämään.

Vierailija
49/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen syöpään voi ihan kuollakin. Siksi moni varmaan mielellään noita palveluita käyttää. Pakkohan ei ole tietenkään kuin kuolla.

Diabetes tyyppiä 2 on yleinen, hoitamattomana hitaasti tappava ja usein alussa oireeton, mutta sitä ei säännöllisesti seulota eikä ihmisiä kehoteta vuosittain juoksemaan mittaamassa sokeriarvojaan, vaikka se olisi aika helppoa. Miksiköhän näin. Ja sitten ne kaikki muut syövät naisten syöpien lisäksi, joita ei seulota. En tämän perusteella omasta pussistani maksaisi yhdellekään gynekologille, mutta se on oma päätökseni.

Vierailija
50/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kontemploida asiaa. Mulla on liian seesteinen olo että jaksaisin alkaa tappelunhaluisten kanssa vääntämään.

tuskin haukkuvat toisia skitsoiksi, jostain muusta varmaan on kyse. Voisit vaikka lukea keskusteluohjeet, jos olet unohtanut jotain.

Vierailija
51/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalaisilla naisilla on vahva mielikuva siitä, että gynekologilla tulisi käydä kerran vuodessa. Suomeen onkin kotiutunut käytäntö, jossa vähemmän osaamista vaativat asiat hoidatetaan naistentautien erikoislääkärin yksityisvastaanotolla, mutta sen sijaan vastuullisesti vaativa raskauden seuranta on keskitetty äitiysneuvoloille. Eikä naisilla ole tästä huonoa sanottavaa.

Tutkimusprofessori Elina Hemminki ei ole löytänyt ainuttakaan tutkimusta, joka puoltaisi erikoislääkärin käyttämistä perusterveystarkastuksen tekemiseen tai ylipäänsä vuosittain tehtäviä gynekologisia tarkastuksia."

Se gyne millä minä olen käynyt on sanonut että jos ei ole riski-iässä, ei ole mitään oireita ja harrastaa seksiä vain yhden kumppanin kanssa, voi gynellä käydä vaikka vain viiden vuoden välein.

Vierailija
52/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin haukkuvat toisia skitsoiksi, jostain muusta varmaan on kyse. Voisit vaikka lukea keskusteluohjeet, jos olet unohtanut jotain.

Vierailija
53/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 vuotta sitten, kun kierukka laitettiin.

Vierailija
54/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänne yhtään viestiä jossa sanoisin toista tappelunhaluiseksi tai skitsoksi? Vittuiluun olen vastannut, se kai minulle sallitaan? Minusta on kummallista, että joku leimaa tuntemattoman ihmisen skitsoksi siksi että tämä ajattelee eri tavalla (ja omilla aivoillaan).

Vierailija
55/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

th, kyllä ronkkinut paikkoja

Vierailija
56/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalaisilla naisilla on vahva mielikuva siitä, että gynekologilla tulisi käydä kerran vuodessa. Suomeen onkin kotiutunut käytäntö, jossa vähemmän osaamista vaativat asiat hoidatetaan naistentautien erikoislääkärin yksityisvastaanotolla, mutta sen sijaan vastuullisesti vaativa raskauden seuranta on keskitetty äitiysneuvoloille. Eikä naisilla ole tästä huonoa sanottavaa.

Tutkimusprofessori Elina Hemminki ei ole löytänyt ainuttakaan tutkimusta, joka puoltaisi erikoislääkärin käyttämistä perusterveystarkastuksen tekemiseen tai ylipäänsä vuosittain tehtäviä gynekologisia tarkastuksia."

Se gyne millä minä olen käynyt on sanonut että jos ei ole riski-iässä, ei ole mitään oireita ja harrastaa seksiä vain yhden kumppanin kanssa, voi gynellä käydä vaikka vain viiden vuoden välein.

Gynekologien ammattikunta on saanut erittäin tehokkaasti aivopestyä suurimman osan naisista, että pitäisi käydä vuosittain gynekologilla ja papa-kokeessa. Papa-koe otetaan viiden vuoden välein joukkoseulonnassa ja tämä riittää. Jos on jotain solumuutoksia, käydään kokeessa useammin.

Kaikkein räikein juttu oli sellainen, missä rahanahne gynekologi selitti, että gynekologilla pitäisi alkaa käydä heti, kun kuukautiset alkavat. Anteeksi, kuinka? Miksi pitäisi raahata täysin terve n. 13-vuotias tyttö gynekologille sillä perusteella, että kuukautiset alkavat?

Ärsyttää, miten kaikki naiseuteen liittyvä on täysin medikalisoitu ja vielä enemmän ärsyttää, että naiset ovat niin tyhmiä, että haksahtavat tähän. Esim. vaihdevuosien hormonikorvaushoitohan on Suomessa yleisempää kuin muualla Euroopassa, varmaankin aika pitkälti tämän "kerran vuodessa gynelle" -periaatteen vuoksi. Helppohan siinä on sitten gynen kaupata hormoneita potilaalle.

Vierailija
57/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee gynekologilla käytyä pari kertaa kuussa.

Vierailija
58/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli synnytyksen jälkitarkastus - lasketaanko sitä? Tyttö on nyt 11,5 vuotta.

Vierailija
59/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukan vuositarkastukset hoitaa terveydenhoitaja. (Ja kyllä, todellakin haluan tietää että se kapistus on kunnolla paikallaan)

Vierailija
60/85 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänne yhtään viestiä jossa sanoisin toista tappelunhaluiseksi tai skitsoksi? Vittuiluun olen vastannut, se kai minulle sallitaan? Minusta on kummallista, että joku leimaa tuntemattoman ihmisen skitsoksi siksi että tämä ajattelee eri tavalla (ja omilla aivoillaan).

Joo, pahoittelen että tuo eka viestini tosiaan oli vähän vittuileva, siinä mielessä "mä aloitin". Ei vaan tahdo aina jaksaa kun ihmiset kirjoittaa juuri ja juuri ymmärrettävää kieltä täällä.

Mutta sitten taas mitä tulee tuohon "aristaako paikat gynetutkimuksen jäljiltä" -kommenttiin niin aika vittumainen ja röyhkeä kommentti sekin on. Vaikutit sellaiselta tyypilliseltä av-tappelijaprovolta, mutta ehkä vaikutelma oli väärä.