G: Nyt rehellisesti, milloin viimeksi kävit gynekologilla?
Tunnustan, viimeksi kun asetettiin kierukka, ja sen käyttöaika loppuu syksyllä, eli reilu 4v sitten.
Ei vaan inspaa, vaikka pitäisi... Tätini kuoli munasarjasyöpään suht nuorena, siltikään ei vain saa varattua sitä aikaa.
Kommentit (85)
mammografiassa + ultrauksessa joka toinen vuosi
kasvaimet ym viat näkyvät ultrassa, kyllä siellä on käytävä ainakin joka toinen vuosi
Erikseen gynellä en ole käynyt koskaan. Menkkaongelmien tiimoilta kävin terveyskeskuslääkärillä joskus tarkistuttamassa alapään, sukupuolitautipolilla olen joskus käynyt ronkittavana, papa-koe on otettu kahdesti (terveyskeskuksessa ja omanikäisten joukko"kutsunnoissa").
mutta gynellä en muista käyneeni koskaan. Miksi pitäisi jos ei ole vaivoja?
meillä ei ole täällä erikseen gynejä terveyskeskuksessa, mutta papassa kävin viimeksi 2v sitten. Ja muutenkin on ronkittu alapäätä säännöllisesti, tarpeen mukaan.
varmaan joku 8 vuotta sitten
En kyllä aio lähiakoina mennäkään kun ei ole varaa eikä mitään varsinaista vaivaakaan.
joten käyn kerran vuodessa. Papa otetaan joka toinen vuosi.
Yleislääkärillä kyllä pariin otteeseen gyneasioissa + papa tuossa vuoden alussa.
Sairaalan naistentautien erikoislääkärillä maaliskuussa.
Ja sairaalassa gynekologisessa leikkauksessa huhtikuussa.
Jälkitarkastus tulossa lokakuussa.
Oliskohan tässä tarpeeksi housuttomana kekkulointia yhdelle vuodelle ?
viimesen vajaan 2 vuoden ajalta, gynellä ultrassa, sairaalassa katsottiin löydöstä uudestaan, leikattiin, n vuosi sitten 40v papa, jälkitarkastus. No oon nyt ainakin syksyyn näillä
mammografiassa + ultrauksessa joka toinen vuosi
En tapaa laukata muillakaan erikoislääkäreillä joka vuosi. Ehkäisyasiat hoituvat terveyskeskuksessa.
Gynekologini toivotti hyvää loppuelämää, kun sovimme ehkäisyn lopettamisesta tarpeen päätyttyä vaihdevuosien myötä. Sanoi, että ellei tule kovia kuumia aaltoja tai muuta tarvetta hormonikorvaushoitoon niin normaalit papa-seulonnat riittävät.
Käyn säännöllisesti, noin vuoden välein. Eihän se kivaa ole, mutta ei tulisi mieleenkään käydä harvemmin. Mulla on kyllä ihan huippu-ihana gyne, olen käynyt samalla vuodesta -92.
kasvaimet ym viat näkyvät ultrassa, kyllä siellä on käytävä ainakin joka toinen vuosi
Eihän aivokasvaimienkaan varalta tutkita ellei ole oireita.
mutta vain naisten odotetaan heittäytyvän puolialasti tutkittavaksi "varmuuden vuoksi". Eräänlaista sukupuolista alistamista sekin.
Gyne ottaa samalla papan, ei tarvitse erikseen mennä. Joka kerta ultrataan. Viimeksi pari vuotta sitten löytyi kohtu täynnä ylimääräistä, joka poistettiin myähemmin kaavinnalla sairaalassa, onneksi ei löytynyt mitään vakavaa. Mitään oireita minulla ei ollut, täysin yllätys siis.
Sain samalla myös lähetteen mammografiaan, josta saa Kela-korvauksen, kun on lääkärin lähete. Gynen mukaan 40 vuotta täyttäneen pitäisi käydä kahden vuoden välein mammografiassa, jos itsellä tai suvussa ei ole ollut rintasyöpää. Ylsityisesti tehtynä radiologi antaa vastauksen heti ja ultraa rinnat myös mammografian jälkeen, joten on tosi perusteellinen tarkastus.
Huollatte varmaan autonnekin joka vuosi, joten miksi ette itseänne, vaikka oireita ei olisikaan? Ettei olisi sitten joskus liian myöhäistä...
mutta vain naisten odotetaan heittäytyvän puolialasti tutkittavaksi "varmuuden vuoksi". Eräänlaista sukupuolista alistamista sekin.
EI kyse ole mistään alistamisesta, vaan ihan naisen omasta terveydestä ja parhaasta.
Siinä vaiheessa kun eturauhassyövän riski on iän puolesta kasvanut.
Vai olenko ymmärtänyt väärin? Vastasin jo kerran mutta siihen ei ole vastattu :P
En minä siellä juokse jos ei ole oikeaa tarvetta eli esim. ehkäisyasioita tai jotain vaivoja. En minä muutenkaan käy muitakaan ruumiinosia tarkastuttelemassa muuten vaan vaikka niihinkin voi tulla vaikka syöpä.