Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi tarhaan kun itse vapaalla?

Vierailija
11.02.2014 |

Ikuisuusaihe kai, mutta tilanne siis tämä:

Lapsi 3,5v on ma-to tarhassa, perjantait aina isän kanssa kotona. Olin hoitovapaalla siihen että lapsi täytti 3, ja nyt lapsi on ehtinyt jo mukavasti tottua tarhaelämään, saanut kavereita ja viihtyy hoidossa. Tarhapäivä on max 7h, n.8.45 -15 yleensä.  Minä tulen kotiin 16.30 ja vietän iltani aina lapsen kanssa. Lauantaisin saan olla lapsen kanssa kaksin, kun isä käy töissä.  Sunnuntait tykätään sitten viettää koko perhe yhdessä – minä ja mieheni emme siis juuri  vietää aikaa kahdestaan muuten kuin tietenkin pari tuntia joka ilta arkisin.

Nyt  mulla on yksi kohta yksi arkivapaa, keskiviikko, jonka otin vapaaksi kun luultiin että hiihtoloman ajan tuttu tarha olisi kiinni, eikä haluttu lähteä siihen rumbaan että kuljetetaan kauemmas varahoitoon (ei ole omaa autoa). Nyt kuitenkin oma tarha onkin auki normaalisti. Mies ehdotti, että voisin silti pitää vapaan suunnitellusti mutta viedä lapsen tarhaan, kun siellä on nyt normaalia pienempi ryhmäkin, kun osa on poissa hiihtoloman takia. Hän voisi ottaa kuulemma myös osan päivästä vapaaksi, ja viedä minut leffaan ja syömään.

Musta vaan tuntuu oudolta viedä lapsi tarhaan, jos mä en ole töissä. Mulle on kuitenkin yritetty syöttää ajatusta, että voisi olla ok viettää hetki miehen kanssa kaksin, kun lapsi kerran viihtyy tarhassa ok, ja että viikkoon tulee hassu katko, jos on keskiviikon kotona ja torstain taas tarhassa, ja sitten taas pe vapaana. Onko kukaan muu tätä mieltä?

Mun pitää kysyä av:lta koska tiedän että täältä saa parhaat huudot, haukut ja tuomiot!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tulis mieleenkään viedä lasta tarhaan vapaapäivänä. Kyllä lapsikin tarvitsee ja ansaitsee vapaata välillä.

Vierailija
22/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä lapsen  voi tuoda, jos kerran muutenkin on usein kotona (tosin maksuhyvitystähän siitä sitten menee). Mutta jos kerran empii, että tuntuu oudolta ja hölmöltä, niin silloin ehkä kannattaa ehkä luottaa omiin vaistoihin ja pitää lapsi kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän vähän omaa iltapäivävapaata, jos silloin tällöin pääsen oikein aikaisin töistä. Shoppailen, lepään, siivoan, katson boksilta jonkun oman ohjelman tms. Sitten haen lapsen vähän normaalia aikaisemmin tarhasta, että on ehtinyt levätä ja leikkiä siellä. Muina päivinä haen lapsen heti kun töistä pääsen tai sitten mies hakee, jos ehtii ennen minua. 

Joulun aikaan vein lapsen hoitoon kahdeksi päiväksi, eka päivä oli n. 8.30-14.30, toinen 8.30-12. Lapsi sai olla lomalla tuota ennen 12 päivää yhteen menoon. Omalla sairaslomallani lapsi on hoidossa myöskin. Lapsen hoito kuumeessa tai mahataudissa ei ole ihan paras tai nopein tapa levätä ja tervehtyä. 

Vierailija
24/36 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä. En ihan kaikkien kommentteja ymmärtänyt, mutta nauratti tuo 'vihaan kaltaisiasi vanhempia' :D Mä herään joka aamu kuudelta, että ehdin kasiksi töihin että pääsen lähtemään neljältä, että voin viettää mahd pitkän illan lapsen kanssa. Mitään iltamenoja tai edes harrastuksia mulla ei ole viikolla, koska en raaski olla lapsesta erossa yhtään pidempään kuin pakko. Lapsen isä taas tekee lyhyttä päivää ja lyhyttä viikkoa, jotta lapsen ei tarvi olla tarhassa kuin 4pv/viikko ja max 7h/päivä. Eli teemme yleensä kaikkemme, jotta lapsen ei tarvi olla tarhassa yhtään sen enempää kuin absoluuttinen pakko.

Ja leffoja alkaa siis jo 11 aikaan, joten ehtisi ihan hyvin viemään lapsen tarhaan aamu-ulkoiluun (about 9) ja sitten ruoka + leffa jossain järjestyksessä, ja lapsi tarhasta 14.30 aikaan.

Olemme ilmoittaneet että on hoidossa hiihtolomaviikon normaalisti (eli ma-to), en tietenkään veisi jos ilmoitettu että ei tarvi hoitopaikkaa. Varmistin loman jo ennen kuin ilmoitimme mitään tarhaan (jolloin siis saimme tietää että pitävätkin meidän tarhan auki).

Ap

Vierailija
25/36 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:03"]

Ihmettelen miksi teillä ylipäätään on lapsia jollette niitä jaksa hoitaa???? En tietekään veisi lastani päiväkotiin jos itse olisin vapaalla.

[/quote]

Ja siis huom, olin hoitovapaallakin sen 3 vuotta, joten kyllä minä jaksan ja haluankin lapseni kanssa olla! Nyt olikin kyse siitä, että mies haluaisi olla minun kanssani kun se on kerrankin mahdollista.

Ap

Vierailija
26/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä maksuhyvitystä? [quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 19:19"]

Minun mielestä lapsen  voi tuoda, jos kerran muutenkin on usein kotona (tosin maksuhyvitystähän siitä sitten menee). Mutta jos kerran empii, että tuntuu oudolta ja hölmöltä, niin silloin ehkä kannattaa ehkä luottaa omiin vaistoihin ja pitää lapsi kotona.

[/quote]

Vierailija
27/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallisella puolella (ja ainakin meidän yrityksen päiväkodeissa myös yksityisellä puolella) on lomaviikkojen aikoina hoidosta saatavana maksuhyvitys. Eli niiltä päiviltä, kun lapsi on pois, saa hoitomaksuista alennusta,

Vierailija
28/36 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on selvästi ajateltu lapsen parasta noissa hoitoasioissa ja varmaan muutenkin.

Pidä vapaapäivä ihan hyvällä omatunnolla ja nautiskele miehesi kanssa.

Kyllä ne henkilökunnan lomat on päätetty noiden kyselyiden perusteella.

t: lastenhoitaja

Vierailija
29/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat jo parikymppisiä nuoria. Ehkä vika on/ oli minun omassa päässäni lasteni ollessa pieniä, mutta itselleni ei olisi juolahtanut mieleenkään pitää heitä minuuttiakaan pitempään hoidossa kuin mikä oli välttämätöntä työn takia. Siis en vaan kerta kaikkiaan olisi RAASKINUT viedä heitä hoitoon yhtään ylimääräistä, koska halusin itse nauttia äitinä lasteni seurasta!!!

Ja ihan vallan mainiosti ainakin meillä onnistui siivoamiset ja kaupassa käymiset lastenkin kanssa.

Eikä kukaan lapsi tarvitse toisten lasten seuraa joka ikinen päivä tuntitolkulla, eikä siihen pidä lasta totuttaakaan. 

Ja kun monet vanhemmat selittää hoitoon viemisiään usein kalliilla hoitomaksuilla, niin en oikein ymmärrä sitä: Rahako se ratkaisee, miten paljon vanhempi haluaa viettää aikaa lapsensa kanssa vai mistä moinen tunnekylmyys?

Vierailija
30/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vanhemmista ei edes tiedä kaikkia oman lapsensa taitoja koska eivät viitsi,jaksa,kerkeä paneutua lapsen kanssa viettämään aikaa... Eikä lapsi opi käyttäytymään esim siellä kaupassa jos et siellä käy hänen kanssaan... Ja mikä pahinta vanhemmat luulevat ettei lapsi tajua äidin olevan kotona ja hän hoidossa

Vierailija
31/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäät kotiin. Joka ikinen tukimarkka minkä voi yhteiskunnalta nyhdätä pitää nyhdätä. Siksi että ei ole olemass asääntöä joka sen keiltäisi, päin vastoin. Ja siksi että kaikki muutkin tekevät niin. Ei kukaan muu sitä säästettyä rahaa tai tuntia siellä tarhassa olisi tarvinnut kuitenkaan, se on jo korvamerkitty sinulle ja vain sinulle. Nauti vapaapäivästäsi.

Vierailija
32/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miksi teillä ylipäätään on lapsia jollette niitä jaksa hoitaa???? En tietekään veisi lastani päiväkotiin jos itse olisin vapaalla.

Vierailija
33/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joka ikinen syys-talvi-ja heinäkuu olleet aina lapset kotona, jos emme itse ole saaneet lomaa,  eikä myöskään molemmat isovanhemmat (työelämässä) olemme palkanneet lastenhoitajan kotiin. Ihan vain siksi, että mahdollisimman moni päiväkoti-täti/setä saisi viettää lomansa ja olla omien lastensa kanssa, sillä sen he ovat ansainneet.

Vierailija
34/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt muutamassa eri kaupungissa lto:na, ja näissä kaikissa paikoissa on ollut linjauksena se, että loma-aikoina lapsen saa tuoda hoitoon vain vanhemman opiskelun tai työn takia. Lisäksi, jos olet ilmoittanut lomaviikolle, että lapsesi on hoidossa päivät  se ja se, niin tämä on sitovaa. Muina kuin loma-aikoina tuollainen harvinainen herkku miehen kanssa on ihan ok, mutta loma-aikoina se on tiukempaa.

Vierailija
35/36 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vie sitä

Vierailija
36/36 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä vaan vapaata! Hyvää se tekee! Eikä tarhaan kuulu pätkääkään se oletko töissä vai hieronnassa!

Meidän lapsi hermostuu jos hänet hakee "liian aikaisin" tarhasta, joten päivinä jolloin molemmat pääsemme aiemmin töistä (ehkä kerran-kaksi/kk) käymme aina mieheni kanssa joko salaa pullakahveilla tai kotona pikaisella, ennen kuin haetaan lapsi.

Ketään ei kiinnosta sun ja kuppasen ukkos pikaiset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi