Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi tarhaan kun itse vapaalla?

Vierailija
11.02.2014 |

Ikuisuusaihe kai, mutta tilanne siis tämä:

Lapsi 3,5v on ma-to tarhassa, perjantait aina isän kanssa kotona. Olin hoitovapaalla siihen että lapsi täytti 3, ja nyt lapsi on ehtinyt jo mukavasti tottua tarhaelämään, saanut kavereita ja viihtyy hoidossa. Tarhapäivä on max 7h, n.8.45 -15 yleensä.  Minä tulen kotiin 16.30 ja vietän iltani aina lapsen kanssa. Lauantaisin saan olla lapsen kanssa kaksin, kun isä käy töissä.  Sunnuntait tykätään sitten viettää koko perhe yhdessä – minä ja mieheni emme siis juuri  vietää aikaa kahdestaan muuten kuin tietenkin pari tuntia joka ilta arkisin.

Nyt  mulla on yksi kohta yksi arkivapaa, keskiviikko, jonka otin vapaaksi kun luultiin että hiihtoloman ajan tuttu tarha olisi kiinni, eikä haluttu lähteä siihen rumbaan että kuljetetaan kauemmas varahoitoon (ei ole omaa autoa). Nyt kuitenkin oma tarha onkin auki normaalisti. Mies ehdotti, että voisin silti pitää vapaan suunnitellusti mutta viedä lapsen tarhaan, kun siellä on nyt normaalia pienempi ryhmäkin, kun osa on poissa hiihtoloman takia. Hän voisi ottaa kuulemma myös osan päivästä vapaaksi, ja viedä minut leffaan ja syömään.

Musta vaan tuntuu oudolta viedä lapsi tarhaan, jos mä en ole töissä. Mulle on kuitenkin yritetty syöttää ajatusta, että voisi olla ok viettää hetki miehen kanssa kaksin, kun lapsi kerran viihtyy tarhassa ok, ja että viikkoon tulee hassu katko, jos on keskiviikon kotona ja torstain taas tarhassa, ja sitten taas pe vapaana. Onko kukaan muu tätä mieltä?

Mun pitää kysyä av:lta koska tiedän että täältä saa parhaat huudot, haukut ja tuomiot!

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen töissä päiväkodissa ja vihaan sinun kaltaisia vanhempia!!!! Ymmärrätkö että myös me hoitajat tarvitsemme lomaa ja juuri sinunlaisten vanhempien takia ryhmät on yli buukattuja ja hoitajat eivät saa lomaa mm kuin koulujen loma aikoina eli esim hiihtolomalla??? lasten hoitopäivää voi verrata aikuisten työpäivään eli myös lapset tarvitsevat lomaa. Oletpa itsekäs ihminen kun edes ajattelet vaihtoehtoa lapsi hoidossa minä vapaalla. 

Vierailija
2/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin tehtiin kysely viikkoja sitten, että tarvitseeko lapsi hoitoa hiihtoloman aikana.

Jos vastasi ei tarvitse, ei voi hiihtolomalla viedä.

Hiihtoloma, kuten joulunaika ja heinäkuu ovat poikkeusaikaa päivähoidossa. Hoitoa vain todella tarvitseville etukäteisvarauksen mukaan.

Vanhempi, joka on itse vapaalla, on törkeä jos vie lapsensa hoitoon kuitenkin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes mietit, kun moni vie äitiyslomalla olessaan muut lapset hoitoon toistuvasti.

Vierailija
4/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie vain. Siitähän meille maksetaan, että voimme rakkaita kullannuppujanne katsoa, jotta te vanhemmat voitte viettää rauhassa vapaapäivää. Mitä sitä suotta lapselle vapaapäivää keskelle viikkoa. Lapsellahan saattaa vielä mennä rytmit siltä viikolta sekaisin. Sano vielä aamulla päiväkodissa, että lähdet rentoutumaan kotiin.

Vierailija
5/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen, tuskinpa olet päiväkodissa. Jos olisit, et alkaisi yhdestä päivästä syyllistää ketään tuolla tavalla. 

Mutta ap, miten ajattelitte oikeasti sen keskiviikon hoitaa? Meinaan iltapäivänäytökset päättyvät stadissakin arkisin iltaviiden hutakoilla, ja päiväkotin e tuskin on auki ainakaan pitkään sen jälkeen. Puhumattakaan siitä, että menisitte vielä sen päälle syömään.

Muutoin sanoisin, että jos ette ota tuollaista tavaksi, niin onhan se hyväksi joskus hoitaa sitä parisuhdettakin, kaikilla ei ole muuta hoitajaa lapselle järjestettävissä.

-lto vuodesta 2005-

Vierailija
6/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mäkin mietin tota, että miten te meinaatte käydä elokuvissa ja syömässä ja ehtiä silti hakemaan lapsen ajoissa?

Vierailija
7/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä vaan vapaata! Hyvää se tekee! Eikä tarhaan kuulu pätkääkään se oletko töissä vai hieronnassa!

Meidän lapsi hermostuu jos hänet hakee "liian aikaisin" tarhasta, joten päivinä jolloin molemmat pääsemme aiemmin töistä (ehkä kerran-kaksi/kk) käymme aina mieheni kanssa joko salaa pullakahveilla tai kotona pikaisella, ennen kuin haetaan lapsi.

Vierailija
8/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 tiedoksi olen ryhmässä missä on kaksi muuta hoitajaa ja lapsia 23 joista 7 on jompi kumpi vanhemmista kotona.... 

Vierailija
9/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä lähtien päivähoito on ollut vanhempien eikä lasten oikeus?

Vierailija
10/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai yksittäisen vapaapäivän voi pitää. Onhan siellä kotiäitien kaksivuotiaatkin joka päivä. Kai sinullakin on kerran oikeus pitää vapaata.

Vierailija
11/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta nautit vapaapäivästäsi ja viet lapsen hoitoon! Tuskin tuo on kuitenkaan joka viikkoista ja ei minun mielestäni kuulu kellekään mitä teet. Itse meinasin ottaa keväällä lomapäivän ja viedä silti lapsen hoitoon. Lapsi on perhepäivähoidossa, joten ei sekoita hoitotädin systeemejä millään lailla.

Vierailija
12/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhteistä aikaa on niin harvoin kuin mulla ja miehelläni (ehkä 1-2 kertaa vuodessa) niin mikä jottei. Itse voisin käyttää tilaisuuden hyödyksi, mutta huolehtisin siitä että myös lapselle tulee normaalia lyhyempi hoitopäivä. Joko veisin vasta kun olisimme kaupungille lähdössä tai hakisin pari tuntia normaalia aiemmin.

Mua ärsyttää tarhatädit, jotka syyllistää omasta ajasta. Mun lapsen ryhmässä ei onneksi tuohon sorruta, mutta naapuriryhmän tädit ovat toista maata. Sain kyllä kuulla osani kun etätyöpäivänä osallistuin puhelinneuvotteluun samalla kun kävin lenkillä. Tuo oli 3h mittainen kokous ja koska siitä vain pieni osa koski suoraan minua, päätin hyödyntää tuon ajan lenkkeilemällä. Kyllä kuului räpätystä kun lasta hain neljän jälkeen asiakaspuhelusta eroon päästyäni. Koska asia ei heille kuulunut, en kommentoinut asiaa muutoin kuin sanomalla että en ala päivän kulkua ruotimaan hänelle. Seuraavana päivänä kyllä oman ryhmän hoitajalle kerroin tapahtuneesta.

Vierailija
13/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:27"]mistä lähtien päivähoito on ollut vanhempien eikä lasten oikeus?

[/quote]

Päivähoitojärjestelmän syntymästä lähtien.

Vierailija
14/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä hoitajia jotka valittaa että ne joutuu oleen töissä vaikka joku muu olisi vapaalla. Ammatin valinta kysymys.

On hoitaja töissä oli pk:ssa monta lasta tai yksi. Toki ymmärrän että jos ajoissa ilmotetaan, että mahdollisimman moni lapsi vapaalla niin voi osa työntekijöistä päästä vapaalle mutta aina joku on töissä. Ja palkka maksetaan siitä että lapsia hoidetaan tietty aika! Kyllä muissakin ammateissa on omat hyvät ja huonot puolet. Ihan turhaa valitusta. Jos kaikki hoitaisivat lapsensa kotona ei hoitajille riittäisi töitä, mitäs sitten tekisit, saisit vapaata mutta en myöskään palkkaa?

Vierailija
15/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:20"]

olen töissä päiväkodissa ja vihaan sinun kaltaisia vanhempia!!!! Ymmärrätkö että myös me hoitajat tarvitsemme lomaa ja juuri sinunlaisten vanhempien takia ryhmät on yli buukattuja ja hoitajat eivät saa lomaa mm kuin koulujen loma aikoina eli esim hiihtolomalla??? lasten hoitopäivää voi verrata aikuisten työpäivään eli myös lapset tarvitsevat lomaa. Oletpa itsekäs ihminen kun edes ajattelet vaihtoehtoa lapsi hoidossa minä vapaalla. 

[/quote]ja se yhden  lapsen poissaoloko teille sitä lomaa suo? Tuskinpa vaan. Oma lapseni on yksityisessä päiväkodissa ja siellä moni perhe on yksityisyrittäjiä joista osa tekee töitä kotona, myös minä. Lapseni viihtyy päiväkodissa erittäin hyvin ja odottaa viikonloppunakin että pääsee takaisin tarhaan. Jos  olisin vapaalla keskellä viikkoa, hän haluaisi päiväkotiin joka tapauksessa. Päiväkodissamme on kullekin viikolle omat teemansa ja muut aktiviteetit ja jos hän jäisi niistä pois vapaapäiväni takia, hoitajille tulisi ylimääräinen työ saattaa hänen askartelunsa ja muut juttunsa samaan pisteeseen kuin muilla on. Et varmastikaan  ole meidän päiväkodistamme, siellä kaikki ovat ihania ja aidosti tykkäävät lapsista. Myös me vanhemmat teemme pajon päiväkodin hyväksi omalla vapaallamme. 

Vierailija
16/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin hoidan asioita ns omalla ajalla kun lapset pk:ssa, monesti perjantaisin itsellä lyhyt päivä eli saatan päästä jo puolilta päivin. Saatan käydä jo viikonlopun ruokaostoksilla tai siivota himassa ja haen lapset sitten. Lapset on jokatapauksessa päivälevolla eli miksi mennä kesken hakemaan. Tai yrittää selvitä kaupasta tai siivoamisesta lasten kanssa. Olo on itsellä rennompi kun hommat tehty ja kun haen lapset saan keskittyä niiden kanssa olemiseen. Ja silloinkin haen lapset aikaisemmin, enkä venytä päivää pitkäksi. Mutta nautinnollista silloin tällöin (ei viikoittain) saada edes hetki aikaa itselle vaikka se meneekin koko perheelle hyödyllisiin asioihin :)

Vierailija
17/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:20"]

Joo, mäkin mietin tota, että miten te meinaatte käydä elokuvissa ja syömässä ja ehtiä silti hakemaan lapsen ajoissa?

[/quote]

mietin samaa, voisikoap vastata, miten suunnittelitte tuon hoitaa?

Vierailija
18/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadista en tiedä, mut kyllä meillä maakunnassa on päivänäytöksiä jo puoliltapäivin, eli varsin hyvin ehtii syömään leffan jälkeen. Vielä viime vuonna kun esikoinen oli 5-vuotias, hän halusi aina ja ehdottomasti olla kanssani kotona, jos olin vapaalla keskellä viikkoa. Nyt eskarina se täytyy ehdottomasti roudata päiväkotiin, ku siellä on kaverit :D vaikka ite pääsisinki helpommalla ku pysyttäis vaan molemmat kotona.

Vierailija
19/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:56"]

Stadista en tiedä, mut kyllä meillä maakunnassa on päivänäytöksiä jo puoliltapäivin, eli varsin hyvin ehtii syömään leffan jälkeen. Vielä viime vuonna kun esikoinen oli 5-vuotias, hän halusi aina ja ehdottomasti olla kanssani kotona, jos olin vapaalla keskellä viikkoa. Nyt eskarina se täytyy ehdottomasti roudata päiväkotiin, ku siellä on kaverit :D vaikka ite pääsisinki helpommalla ku pysyttäis vaan molemmat kotona.

[/quote]

ai arkena? Ei kai...

Vierailija
20/36 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä stadissakin keskellä päivää, katsokaa vaikka finnkinon sivuilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi