Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lähden opiskelemaan, lapselle yli 10 tuntiset päivät hoidossa?

Vierailija
02.05.2012 |

Mitä ihmettä mä teen? Työllistymisen kannalta mun olisi tärkeää opiskella uusi ammatti mutta miten ihmeessä lapseni ja minä jaksamme tuon ajan? Lapsen pitäisi herätä 6.30, minä toki heräisin aikaisemmin ja 6.45 lähdettäisiin kävelemään päiväkodille. Perillä oltaisiin noin 7.10 ja sitten minä lähtisin lampsimaan pysäkille ja matkustamaan kahdella eri linja-autolla. Lapsen pääsisin hakemaan vasta puoli kuudelta ja silloinkin pitäisi "juosta" pysäkiltä että kerkeää puoli kuudeksi päiväkodille. Siitä sitten mahdollisessti kauppaan ja kotiin. Kotona oltaisiin joskus kuuden maissa tai vähän yli.

Miltä kuulostaa? Ihan kamalalta kait :( Lapsi täytti juuri 4 vuotta ja tämä iso muutos tulisi eteen syksyllä. Näitä pitkiä päiviä lapsella olisi keskimäärin 13 kuukaudessa. Loput päivät isä hakisi vähän aikaisemmin pois hoidosta. Tuttuja, sukulaisia emme voi hyödyntää tässä asiassa. Enkä minä voi ostaa autoa, julkisilla on pakko kulkea ja nehän menee miten sattuu täällä "maaseudulla". Miten on, pitääkö minun siirtää opiskelut johonkin kauemmas tulevaisuuteen vai mitä teen? Jaksanko minä tämän rumban, lukea, opiskella, tehdä kotitöitä myöhään illalla/yöllä, entä lapseni.... Pari vuotta näin aluksi joutuisi tällä järjestelyllä mennä. Kokemuksia?! Kommentteja.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hurjaltahan tuo tahti kuulostaa. Oletko varmasti miettinyt kaikki vaihtoehdot, ettei hommaa voisi mitenkään saada helpommaksi? Osa opinnoista etänä tai pestata joku hoitamaan lasta satunnaisesti tai jotain?

Vaikeita valintoja on elämä täynnä. Minä en tuohon rumbaan todennäköisesti ryhtyisi jos muitakin vaihtoehtoja olisi (esim. lykätä opintojen aloitusta parilla vuodella, tai odottaa että puoliso saa järkättyä omat työaikansa tms.). Minulla lapset tekevät tällä hetkellä 7-tuntista tarhapäivää, ja silti arki on kovin hektistä.

Vierailija
2/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa todella karmivalta, eli itse en tuohon ryhtyisi. Eli minä odottelisin pari vuotta ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi isä ei voi osallistua enempää?

Vierailija
4/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi kypsällä äänellä että kyllä ne muutkin jaksaa ja pärjää. Sellaista se nyt vaan on, ihan normaali tilanne sulla. Että turhaan valitan, kun ääneen mietin eri vaihtoehtoja ja että miten tuosta ajasta selviytyisi.... Sanoi vielä että kyllähän ne nyt siellä koulussakin joustaa. Kyllä heilläkin annettiin erilaisia vapautuksia jne. Kun hän opiskeli aikuisena, vertasi omaa opiskeluaan minun opiskeluuni vaikka on eri alasta, opinnoista kyse. Ja äitini ei todellakaan joutunut pyörittää taloutta yksin ja me lapset oltiin jo isoja, kun lähti opiskelemaan. Ja opiskelupaikka oli vielä kodin lähellä. Hitsi kun se sai taas pahotettua mun mieleni ja mulle tunteen että olen joku "luuseri", tyhjästä valittaja...

ap

Vierailija
5/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei ole rahaa ostaa autoa opiskelun takia. Rahat tosi vähissä, asumusero päällä. Tämä ikävä muutos, miehen sekopäinen käytös tuli täysin yllättäen ja nyt ollaan tässä tilanteessa.

Vierailija
6/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan lyhyempi hoitopäivä on. mun lapsella on löhes 12 h. työaika on 8 h + pakollinen tunnin ruokatunti. ruuhkissa n. 2-3 h päivässä. Koouspäivät vielä pidempiä mutta silloin vähemmän ruuhkaa. miten jollain voisi olla edes alle 10 h päivä??? ellei sitten työpaikka ja hoitopaikka ole vierekkäin.

Vierailija
7/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi pitää muuttaa korpeen ilman autoa ja hankkia lapsi ennen opintoja ja työpaikkaa ja tehdä se lapsi miehelle, jota lapsen hyvinvointi ei kiinnosta.

Vierailija
8/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi pitää muuttaa korpeen ilman autoa ja hankkia lapsi ennen opintoja ja työpaikkaa ja tehdä se lapsi miehelle, jota lapsen hyvinvointi ei kiinnosta.

mistä voi tietää missä tulee aina olemaan töissä? pitäiskö aina ostaa uusi okt kun saa uuden työn? lapset vaihtaisi koulua esim. vuoden välein? ootko ihan seko?

Vierailija
9/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hankkia edes sen ekan työpaikan ennen perhettä ja auton, jos muuttaa maalle.

On meilläkin vaihtunut työpaikat moneen kertaan, mutta molemmilla on auto, eikä lapset ole koskaan olleet yli 8 tunnin päiviä hoidossa ja hoitoon menivätkin vasta 4- ja 6-vuotiaina.

Itse olet seko!

Vierailija
10/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin lapset ovat aina olleet vähintään tuon 10h. Jossakin vaiheessa 2 ja 3-vuotiailla normaalipäivänä herätys oli 6.00, päiväkodilla piti olla 6.30 ja hakemaan tultiin yleensä n. 17.15, kotona 17.30. Hoitopäivän pituus siis 11h.

Poikkeuksellisesti päivä saattoi olla pidempi, mutta näitä poikkeuksia oli kyllä tosi harvoin.

Vierailija
11/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ja menoksi!

Vierailija
12/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et omista asuntoasi, voit muuttaa samantien sieltä lähemmäs oppilaitosta. Jos taas omistat etkä halua myydä, hyväksyt sen, että elämässä on vähän tiukempi kausi. Minä olen ollut 3 lapsen työssäkäyvä ydinperheen äiti, joka lähtee lasten kanssa kotoa 6.45 viedäkseen nämä hoitoon ja ehtiäkseen töihin 8.30. Noin 10 krt/kk hoitopäivät venyivät lähemmäs seitsemää illalla, mutta en nähnyt sitä ongelmana. Elämä nyt vain oli sellaista.

Tekosyitä keksii jokainen, jos ei halua tehdä jotain. lapsi tai matka eivät ole sellaisia.

Ihan maalla et voi asua, jos päiväkotiin kävelee tuossa esittämässäsi ajassa! Meillä päiväkotiin on matkaa 17 km.

Vierailija
13/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole voinut tietää etukäteen että mieheni "pimahtaa" 20 vuoden yhdessäolon jälkeen. Minulla on ammatti mutta ei töitä koska selkävaivat iskivät päälle. Olen käynyt selän vuoksi kuntoutuksessa yms. Ja nyt etsin sellaista koulutusta, työpaikkaa jossa pystyisin olemaan. Mistä hitossa olisin voinut tietää että selkääni tulee joku sairaus???????? Tai että elämässäni monta asiaa menee päin peetä suht lyhen ajan sisällä.... Mutta kiitos joo asiallisista vastauksista.

ap

Vierailija
14/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi löytyä vaikka edullinen opiskelijaasunto, niitä on perheillekin.

Vierailija
15/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten isompi lapsi ei enää pääsisi luokseni, kuin harvemmin, olisi sitten isällään enemmän, koska ei koulua ala vaihtamaan murkkuikäisenä. Ja tämä murkku ei tule kunnolla toimeen isänsä kanssa joten... Niin, kyllähän sitä nyt töissä käy ja päivät voi venyä pitkiksikin mutta missä vaiheessa sitä kerkeää opiskella, ja tehdä kotihommia, olla lasten kanssa?

Voihan se olla että keksin vain tekosyitä ja olen laiska jne. Ehkäpä äitini on sittenkin oikeassa!

ap

Vierailija
16/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkä ikäinen sä olet? Mitä väliä sun äidin mielipiteellä on? Aika katkaista napanuora, nainen.

Vierailija
17/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tähän menen lähes aina. Äitini yrittää hallita, määräillä, on aina oikeassa ihan missä asiassa vain jne. Tiedän tämän mutta siltikin menen puhumaan ajatuksiani hänelle sillä seurauksella että saan "haukut" päälleni. Olen jo aika paljonkin päässyt äitini otteesta irti, siitä mitä se on ollut mutta kiitos muistutuksesta 17!!! Elän omaa elämääni. Ja yritän olla ottamatta itseeni hänen kommenttejaan. Ja sori muille jos olen kimpaantunut, selitellyt ja valitellut turhista. Hermot on vaan vähän kireellä........

ap

Vierailija
18/18 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hankkia edes sen ekan työpaikan ennen perhettä ja auton, jos muuttaa maalle.

On meilläkin vaihtunut työpaikat moneen kertaan, mutta molemmilla on auto, eikä lapset ole koskaan olleet yli 8 tunnin päiviä hoidossa ja hoitoon menivätkin vasta 4- ja 6-vuotiaina.

Itse olet seko!

Siihen on varmaan ollut pakottava tarve kun opiskelu on välttämättömyys. Eli on opiskellut ennen lapsia ja se työpaikkakin on kai ollut mutta mennyt alta. Aina ei voi tietää mitä elämä tuo tullessaan.

Esim. itse opiskellessani oli Suomessa vielä sellainen tilanne, että "paperimiehet" olivat ihan kuninkaita tuloissa ja työllistyminen oli pommin varmaa. Moni perusti kodin jonnekin tyyliin Voikkaalle kunnes kaikki menikin alta ja alan vaihto jäi käytännössä ainoaksi vaihtoehdoksi vaikka olisi ollut 20 v työkokemus. En siis itse ole alalla enkä varsinkaan Voikkaalta mutta ihan näin esimerkkinä, että ihmisen työelämä on yleensä sen verran pitkä että jo yhteiskunnalliset muutokset saattavat kolahtaa ihan sen yksittäisen työntekijän nilkkaan ja ainoa vaihto on kouluttautua uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi