Tokaluokkalaisen hoito-ongelma kesällä.
Itselläni 4 viikkoa lomaa ja miehellä vain 5 päivää. Tällöin lähdetään reissuun (häät toisella paikkakunnalla ja sukulointi samalla).
Äitini lupasi katsoa perään parina viikkona, mutta mitä sitten loppuajalle? Ei ole varaa laittaa moneksi viikoksi leireille eikä ole varaa maksaa lapsenhoitajallekaan.
Kommentit (17)
eikä kotiäitejä täällä meilläpäin nyt ole.
Ei ole varaa palkata hoitajaa eikä ole varaa laittaa leirille.
Pakko kai pojan on nyt vaan pärjättävä yksin päivät (7-16). Pitkäksi aika varmaan tulee mutta ei kai tässä muuta voi.
ap
vaikka molemmat käytte töissä ja tämä hoitotarve on ollut tiedossa kahdeksan vuotta?
Päiväleirit maksaa muutaman kympin viikossa. Joku 4-5 tunnin leirikin auttaa jo tosi paljon, jos pystyy itse kulkemaan sinne ja pois. Ei ole niin pitkä päivä olla yksin.
toimistosta pph:ien yhteystietoja.
Moni ottaa mielellään kouluikäisen "kesälapsen" puoleksi päiväksi korvausta vastaan.
on pilvin pimein päiväleirejä myös tarjolla lähtien luontoteemasta SPR:n ensiapuun. Toki ne hiukan maksaa, mutta siinä menee viikko kätevästi. Eikö teiltä sieltä löytyisi mitään?
Entäs jos palkkaatte hoitajan? Olisiko tuttavapiirissä sopivaa teiniä tai tuttavapiirin teineillä kaveria, joka haluaisi hiukan taskurahaa helposta duunista? Palkkaa ei noin helposta työstä tarvi hirveästi maksaa, jos ette kasaa vahdille kotitöitä. Entäs toinen mummula? Veisitte vaikka sinne viikoksi?
Jos lapsen loma koulusta on vaikka 10 viikkoa, niin siitä viisi olette te kotona. Sun äitisi kaksi viikkoa, joten ongelmaksi jää 3 viikkoa! Noista kolmesta viikosta voisi olla viikon toisessa mummulassa ja viikon vaikka päiväleirillä ja sitten vaikka vielä viikoksi naapurin 14-vuotias notkumaan nettiin teille?
Palkattu hoitaja tulee kalliiksi, mutta joku kotiäiti vois ottaa lapselleen kaveriksi kun se kuitenkin on kotona. Siinä se menis sivussa. Turvaverkkoja nääs.
niin selvähän se, että lapsen pitää pärjätä itsekseen, eväät ja ruuat valmiiksi kaappiin, ettei sentään tarvitse itse ruokiaan tehdä?
Riippuu missä asutte? Helsingissä näissä tarjotaan jopa lämmin ruoka kesällä ja kivaa ohjattua toimintaa. On leirejä mihin voi hakea tukea jos ei ole varaa...
Laitat hänelle päivittäin ruuat kaappiin valmiiksi ja ostatte kännykän mikäli sellaista ei vielä ole. Näin saat pidettyä yhteyttä vaikka puolen tunnin välein.
Pojalla on varmaan kavereita? Koitat sopia heidän vanhempiensa kanssa josko kaverukset voisivat leikkiä keskenään suurimman osan tuosta kahdesta viikosta.
Itse olen veljeni kanssa pärjännyt tuon ikäisenä juuri näillä menetelmillä, tosin tuohon aikaan ei vielä kännyköitä ollut. Ihan hyvin se menee, lapsikin tykkää varmasti kun häneen luotetaan :)
Mä olen ottanut lapsille hoitajan 4-5 tunniksi, ovat siis kouluikäisiä. Hoitaja on seurana ja kattoo, että syövät kunnolla. Kyllä tollaseen pitää olla varaa.
Palkattu hoitaja tulee kalliiksi, mutta joku kotiäiti vois ottaa lapselleen kaveriksi kun se kuitenkin on kotona. Siinä se menis sivussa. Turvaverkkoja nääs.
ja ihan ilmatteeksi.
minulla tosin on tyttö.
eli kysele nyt poikasi kavereilta ja heidän vanhemmiltaan, ja lähialueen kotona olevilta äideiltä jne jne
uskon, että moni ottaisi erittäin mielellään kaveriksi omalle lapselleen, kuten min'kin
eli jos joku vantaalta tarvitsee kesällä lapselleen kaveria, niin meille voisi tulla.
ottaisi tähän lisähoidokkia ilman kunnon maksua. Ilmaiseksi voisi välillä tulla, mutta palkka tarkoittaa sitä, että olen sitoutunut johonkin aikatauluun ja tarjoamaan tietyt asiat tietyllä tavalla. Siihen rumbaan en 10 Euron päiväkorvauksesta lähtisi. Väitän, että 20 Eurolla/pv saa kyllä jonkun teinin sinne pelaamaan pojan kanssa pleikkaa ja surffaamaan nettiin. Eihän tuon ikäinen tarvi kuin läsnäoloa.
Miten se koululainen nyt niin työläs olisi, jos hän kuitenkin hoituu pleikanpeluun ohella?
kotiäiti menettää oman palkan hoitamalla omia lapsiaan kotona.
saa korvaukseksi hieman vapautta. jos kotiäidillä on varaa hoitaa omaa lasat kotona ilmaiseks, nin miten työssäkäyvällä ei ole varaa maksaa asaillaista korvausta oman lapsen hoidosta?
Miten ihmiset kehtaavat ilmaiseksi yritää työntää lapsensa muille?
että pidän palkatonta kesäkuussa ja elokuussa siihen saakka kun koulut alkaa. Kesäkuun alussa on pari viikkoa omin nokkinensa tai joku mummu tmv. katselee vähän perään. Oikeastaan on ihan innoissaan siitä, että saa olla 2 vk yksinään. Menee kyllä suurimmaks osaks varmaan pelailuks, joten ihan hyvä vanhempien kannalta että rajoittuu tuohon kahteen viikkoon. =) Tämä tietenkin on rahallisesti joillekin mahdotonta, menettää puolen kuun palkka, joten ymmärrän, ettei käy kaikille. Moni vanhempi sanookin, että hoito-ongelmat alkaa siinä vaiheessa kun koulut alkaa. Meidän kaupungissa ei koululaiset pääse minnekään kunnallisiin hoitopaikkoihin, ihmettelen kyllä pääseekö jossakin? Eka- ja tokaluokkalaisille tarjotaan kyllä esim. yksityisten koulujen toimesta päivätoimintaa ja leirejäkin on.
Meillä Vantaalla sellainen maksaa kesäkuussa (3vkoa) yhteensä 50 eur koko ajalta.
Oma lounas pitää tuoda, mutta senhän voi aina aamulla tai jo edellisenä iltana pakata lapselle valmiiksi.
Seurakuntien kerhoja on yleensä pienemmilläkin paikkakunnilla tai alueilla, ja niihin on helppo lasten kulkea itse.
Meillä kerho alkaa jo klo 9 ja päättyy klo 15, jossain muualla saattaa olla klo 10-16. Kysele ihmeessä alueesi seurakunnasta.
Meidän poika viihtyi ihan hyvin viime kesänä. Emme ole mitenkään uskonnollisia, eikä kerhossa tuputettu uskonasioita lapsille, vaikka esim. ruokarukous taidettiin lukea.
Ota itse joku kaveri teille kun tämän vanhemmat on töissä ja sitten taas päinvastoin.
Tai sitten kyselet ottaisiko joku kotiäiti hänet korvausta vastaan.