Outo olo nukutuksen jälkeen...
Olin leikkauksessa 5pv sitten. Nukutuksessa tehtiin ja leikkaus kesti n puolitoistatuntia. Heräämössä sain vahvaa kipulääkettä ja sen jälkeeen olen pärjäillyt buranan voimin. Tietysti leikkaus päivä meni ihan sekavissa tunnelmissa, torkuin koko illan, ja siihen yöunet perään.
Nyt huomaan että pääni ei ole palautunut normaaliksi anestesian jäljiltä. Koko ajan päässä on hidas olo. Sellainen samea ja todella epätodellinen olo. Meinaa oikeasti tulla ihan paniikki, että mitä tää on ja palautuuko pääni enää ennalleen. Tuntuu kuin vetäisin vieläkin tietämättäni jotain kolmiolääkkeitä. Olen myös todella väsynyt. Ei jaksa lehtiä lukea, eikä keskittyä telkkariin. Sohvalla makailen ja pidän vain silmiä kiinni, vaikka en nukukkaan. Ruuan laittokin tuntuu vaikealta, kun pää käy "vajaalla" :-(
Mietityttää kovasti että onko päässäni tapahtunut jotain, mikä ei enää palaudu?? Jos näin on, niin mereen hypppään!! ei tällaisella päällä voi elää!Eilen illalla ihan itku tuli kun pelottaa tämä olo niin paljon :(
Onko muilla kokemuksia että anestesian jälkeen olisi esiintynyt vastaavaa?????
Kommentit (23)
asiaa kysyä lääkäriltä tai edes terveydenhoitajalta. Puhelin kouraan ja soitto sinne osastolle missä sut leikattiin.
Olin yhteydessä sinne, sanoivat että ehkä johtuu anestesia aineista...Mutta ei kukaan ole kuulemman ennen vastaavaa valitellut että menisi monta päivää jotenkin tokkurassa. Joten tämä vastaus ei lohduttanut yhtään. Muuta eivät osaneet sanoa.Lähinnä minulle tuli tunne että teinpäs itsestäni hölmön kun asiaa edes kysyin. :-(
Sait aivovaurion nukutuksen aikana, niinkö? Jospa tämä kaikki on psyykkistä, olet vielä sairauden/ leikkauksen takia vähän shokissa.
Eli mullakin saattaa olla toivoa että pää tästä vielä terävöityy entiselleen :-)
Runsas nukkuminen jo itsessäänkin tahmeuttaa pään.
luulisin, että olet vielä ylipäätään toipilas ja kroppa on väsynyt. Mutta koet sen nyt noin "pää-oireena". Anna vaan itsellesi aikaa toipua fyysisesti, sitten toi muukin puoli tulee kuntoon.
Itsekin olen silloin tällöin kysellyt olosta ja oireista ja toipusmivauhdista sairaalassaoloaikana ja viimeksi soitellut jälkikäteen ja aina on tullut just toi kuvaamasi tunne, että olinpa hölmö kuin kysyin.
Eli sanoisin, että ei hätää. Jatka nyt vaan tyytyväisin mielin sitä sohvalla makoilua yms. mikä on toipumisen kannalta erittäin tärkeää :) ja touhuat sitten myöhemmin, kun oikeasti olet kokonaisvaltaisesti toipunut!
Mutta sitäkin alkuun vain vähän ja vähäisellä rasituksella eli ei mitään hikilenkkejä!
Kiitos teille..Kai tämä tästä.
Yritän lepäillä ja liikkua sopivassa suhteessa :-)
minulla oli vähän sama homma ja outoa olo kesti päiväkausia. Hoitaja sanoi vaan että jos ei ole tottunut käyttämään yleensäkään paljon lääkkeitä niin vie aikaa että elimistö puhdistuu "myrkyistä" ja vointi taas normalisoituu. Käy ulkona että saat raikasta ilmaa ja nuku kun nukuttaa! Aika parantaa. Tsemppiä! :)
olin jo lääkärien kimpussa vihaisena kun olin varma että leikkauksessa on sittenkin käynyt jotain mitä minulle ei kerrota ja lapselle on tullut vakava aivovaurio. Lapsi oli kuin joku veltto nukke monta päivää, hereillä mutta jotenkin ihan puolivireessä, nukkui ja nukkui vaan ja valveillakin oli "hidas" reagoimaan mihinkään tai tekemään mitään. Kyse oli jo kouluikäisestä lapsesta. Ongelma meni kuitenkin ohi noin 5 päivässä.
Onko hemoglobiinisi millä tasolla ja vuoditko paljon leikkauksen aikana
Kiitos teille vastauksista!!!
Hb oli ennen leikkausta 130, vähän on saattanut laskea leikkauksen myötä. Siksi syönkin nyt rautaa.
Myös särkylääkkeet nousevat päähän.
ensimmäiseen vuorokauteen en tiennyt olenko hereillä vain nukunko. Se oli ihan hirveää. En päässyt pois sairaalasta vaikka piti olla päiväkirurginen toimenpide. Meni useita päiviä toipua. PAhoinvointikin oli hirveää, aina kun yritin jotain mehukeittoa lipittää niin laatta lensi kaaressa.
Mä uskon että kyllä se tosta kohenee olo sullakin. Jotkut vaan reagoi voimakkaammin noihin aineisiin.
töstä nopeasti.
Ei ne siellä viikkotolkulla muhi. :)
Käyttämäsi särkylääkkeet jos niitä käytät, vaikuttavat kyllä.
Olet siis leikattu, olet topilas, elimistöösi on kajottu. Siitä kuuluukin olla hiukka höntti ja outo. Tarkoitus on sillloin ottaa rennosti ja levähtää, ulkoilla hieman.
Sun nukutusaikasikin on tosi lyhyt.
Et kerro mitäå tehty, joten ei voi tietää esim. verenvuotosi määrää.
Huhuu....ketjun aloittaja täällä 😉
Nova että löysin tämän ketjun. Taas meinaan samassa tilanteessa. Leikkaus tehty päiväkirurgialla kolme päivää sitten. Noin tunti unessa ja saman päivänä kotiin. Ja TAAS tåmä outo olo päässä. Samea, vaikea keskittyä mihinkään...telkkaria yritän katsella mutta kaikki menee ihan ohi. Jotenkin ihan tööt olo. Ja särkylääkkeitä menee yksi burana päivässä, verta en menettänyt kuin tipan kaksi.
Jotain mulla tuolla päässä tapahtuu anestesiassa ja palautuminen on hidasta.
Mielenkiintoista🤔mitäköhän aineita siellä nukutuksessa oikein käytetään...
Mä en meinannut myöskään herätä nukutuksesta ns. normaalisti. Puhuminen ei meinannut onnistua millään ja ku käsiä yritin nostaa, tuntui, että ne painoi miljoona kiloa. Torkuin ja makasin vain siis 13 tuntia tuollaisessa horroksessa. Sitten aloin heräämään.
Joillakin voi kestää kauemmin että ne kaikki aineet poistuu elimistöstä
Siis, että elimistö ei kävisi vielä ihan täysillä koska toipuu vielä leikkauksesta?