Jess, kaikki valtion työntekijät saa omat kännykät!
Kommentit (16)
Valtio tukee Nokiaa ostamalla siltä kännykät.
Työntekijä saa kännykkäedun, ja maksaa palkastaan tietyn summan kännykän käytöstä ja saa soittaa sillä sitten normipuhelut.
Valtion puhelinkulut puolittuvat nykyisestä, kun työntekijöiden lankapuhelimet vaihdetaan kännyköihin. Uudistuksella saadaan reilun 16 miljoonan euron säästöt, arvioidaan valtion yhteishankintayksiköstä Hanselista.
Työntekijöiden väliset puhelut muuttuvat maksuttomiksi, kun käyttöön otetaan 0294- tai 0295-alkuiset numerot. Ne katsotaan saman puhelinvaihteen alaliittymiksi, ja niiden välillä voi soitella ilmaiseksi.
- Tähän asti puheluista on joutunut maksamaan normaalia hinnastoa vastaavan sopimuksen mukaisesti. Lankapuhelimen ja kännykän väliset puhelut ovat kalliimpia kuin kännykästä toiseen soittaminen, selvittää Valtiokonttorin tietoliikennepäällikkö Lasse Melkko.
Suurella osalla työntekijöitä on ollut päällekkäisiä liittymiä, eikä toista puhelinta ehkä ole käytetty. Turhia kuluja on tullut, vaikka kyse olisi ollut kuukausimaksusta.
Uudistuksen toteuttaminen kestää ensi vuoteen, mutta ministeriöissä kännykät otetaan pääosin käyttöön toukokuussa.
Valtionhallinnossa työskentelee 80 000-100 000 ihmistä. Melkon mukaan kännyköitä joudutaan hankkimaan uudistuksen vuoksi vain vähän.
STT
Käytössä halvin Nokian perusmalli. Puhelin on tarkoitettu työtehtävien hoitoon, sillä ei puhuta yksityispuheluita (jos puhuu, ne vähennetään palkasta). Ei se ole mikään työsuhde-etupuhelin, vaan ihan työpuhelin. Itse en ota sitä ikinä kotiin, olen tavoitettavissa siitä tasan silloin kun istun työpöytäni ääressä! Ihan sama, kuin lakapuhelimenkin kanssa aikoinaan.
Eikä meillä ainakaan saa edes kalenteria tai sähköpostia puhelimeen, todellakaan... No mutta joo, ei haittaa tipan tippaa! Töissä olen töissä, vapaalla vapaalla. Olen ollut myös yksityisellä sektorilla, enkä ollenkaan ikävöi sitä aikaa, kun piti olla aina tavoitettavissa.
se olisi yli kaksinkertainen hinta verrattuna mun omaan kulutukseen.
EIkä meillä edes sitä saisi, kun sieltä tosiaankin tulee tuo numerosarja, joka pitää naputella "omien puheluiden" eteen.
Ja lisäksi se tosiaan on se nokian halvin ja paskin luuri, johon ei edes saisi mitään nettiyhteyttä eikä mitään kalentereja (puhumattakaan sellaisista, jotka jotenkin synkronoisivat itseään järjellisesti esim tietokoneen kalenterijärjestelmän tai työkaverien )kanssa. Eli käytännössä sitä omaa puhelinta joutuu kuitenkin pitämään rinnalla ja vielä käyttämään työtehtäviinkin.
Ihan per***stä koko "uudistus".
se olisi yli kaksinkertainen hinta verrattuna mun omaan kulutukseen.
EIkä meillä edes sitä saisi, kun sieltä tosiaankin tulee tuo numerosarja, joka pitää naputella "omien puheluiden" eteen.
Ja lisäksi se tosiaan on se nokian halvin ja paskin luuri, johon ei edes saisi mitään nettiyhteyttä eikä mitään kalentereja (puhumattakaan sellaisista, jotka jotenkin synkronoisivat itseään järjellisesti esim tietokoneen kalenterijärjestelmän tai työkaverien )kanssa. Eli käytännössä sitä omaa puhelinta joutuu kuitenkin pitämään rinnalla ja vielä käyttämään työtehtäviinkin.
Ihan per***stä koko "uudistus".
puhelinetu tarkoittaa siis:
20 eurosta vero, eli esim. 25% veropidätyksellä 5 e menisi veroa. Ei siis makseta tuota 20 euroa.
Jos siis olisi luontoisetuna. Jos ei ole niin puhelin jää työpaikalle.
akku ei lopu,
jos en ole paikalla, joku toinen poimii puhelun tai vastaamatta jää (eikä tule vastaajaviestejä eikä tekstareita työajan ulkopuolella),
on helpompi pitää luuria olalla ja kirjoittaa yhtä aikaa,
ei tule kyttäiltyä lomilla ja viikonloppuisin sähköpostia ja/tai kalenteria,
ei tarvi kantaa kahta kännykkää mukanaan ja pelätä, että hajottaa tai hukkaa sen työversion.
nyt sitä pahuksen luuria on sit pakko kantaa mukana ja se säteilee ja proffat soittaa keskellä yötä että nyt tarvis sitä ja sitä tietoa. Ja vaikka teoriassa voit olla vastaamatta niin käytännössä et. Ja sit tulee nää perinteiset kysymykset, että kun on ulkomailla niin saako siihen vastata ja saako sillä soittaa ja jos oot ikinä ollut tekemisissä valtion kirjanpidon kanssa, niin aivan kaikkeen pitää olla joku selitys.
Musta oli kivempi, kun mulla oli se lankaluuri pöydällä ja oma kännykkä, jonka numeroa jaoin sit niille, joilla oikeastikin piti olla asiaa mulle.
nyt sitä pahuksen luuria on sit pakko kantaa mukana ja se säteilee ja proffat soittaa keskellä yötä että nyt tarvis sitä ja sitä tietoa. Ja vaikka teoriassa voit olla vastaamatta niin käytännössä et. Ja sit tulee nää perinteiset kysymykset, että kun on ulkomailla niin saako siihen vastata ja saako sillä soittaa ja jos oot ikinä ollut tekemisissä valtion kirjanpidon kanssa, niin aivan kaikkeen pitää olla joku selitys.
Musta oli kivempi, kun mulla oli se lankaluuri pöydällä ja oma kännykkä, jonka numeroa jaoin sit niille, joilla oikeastikin piti olla asiaa mulle.
käyttää ilman rajoituksia myös yksityisiin puheluihin!
Omat puhelut vähennetään palkasta.
eikä meillä tietysti mitään virallista vastaamisvelvollisuutta ole eikä tule. Se vaan, että me ollaan kaikki määräaikaisissa työsuhteissa määräaikaisissa projekteissa ja nämä samat proffat istuu meidän seuraavien rahoitusten päällä - jos et vastaa, unohdut äkkiä kun seuraavia rahoituskuvioita järjestellään. Tämähän ei tietenkään ole mitenkään lailllista, mut niin sekuitenkin vaan menee. Valtion kirjanpito sen sijaan seuraa sentin tarkkuudella sitä, mihin on soitettu ja onko hotellinhuoneesta joskus syöty yksi pussi pähkinöitä huoneen laskuun ja niin edelleen. Siinä kyllä mennään lain mukaan.
Eihän yliopistot ole enää valtiolla...
olen valtion työntekijä, joten kokemusta on useamman vuoden ajalta.
Ilmeisesti aloitus liittyy siihen, että valtion lankapuhelimet vaihdetaan kännyköihin.
Oman voi jättää pois käytöstä jos tuota valtion puhelinta ei tarvitse jättää työpaikalle. Kustannuksia tulee vain puhelinedusta, verotusarvo 20 e / kk.
Eri juttu tietysti jos kännykät on tarkoitettu vain työpaikalla käytettäväksi.
Oman voi jättää pois käytöstä jos tuota valtion puhelinta ei tarvitse jättää työpaikalle. Kustannuksia tulee vain puhelinedusta, verotusarvo 20 e / kk.
Eri juttu tietysti jos kännykät on tarkoitettu vain työpaikalla käytettäväksi.
terveisin, valtion työntekijä ylempää
Meillä omat puhelut vähennetään palkasta. Niiden eteen pitää laittaa numerotunnus, joista ne erottaa.