Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

itse tehdyt hedelmä- ja marjasoseet

Vierailija
01.05.2012 |

Miten tehdä ensisoseita itse? Kasvikset ja lihat menee, mutta hedelmät tai marjat?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Banaani, päärynä, omena, persikka jne hedelmät on helppo tehdä tuolla tavalla tuoresoseeksi. Tai sitten ihan sormiruokana paloina, meillä lapset syöneet ihan alusta 6 kk ikäisestä niin. Puuron lisukkeena soseina.

Marjoja (itse poimittuja tai ainakin kotimaisia) voi antaa ihan sellaisenaan (pakastimesta otettaessa hieman jäisinä). Tai sitten olen tehnyt niistä kiisseliä. Sen jälkeen kun perunaa ja maissia on kokeiltu soseina, olen käyttänyt perunajauhoja tai maizenaa kiisselin saostamiseen.

Rehellisyyden nimissä olen ison osan hedelmäsoseista antanut Piltteinä. On halvempaa ja niihin käytetyt hedelmät tutkitusti turvallisia.

Vierailija
2/6 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupan Pilttipurkki maksaa sitäpaitsi Lidlissä 0,29e, kun taas yksi päärynä taitaa olla vähintään euron hintainen. Omenaa raastan joskus tuoresoseeksi ihan tavallisella raastimella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myöhemmin myös puuroja.

SAmalla lailla kaupassa elintarvikkeiksi myytävät hedelmät on testattu kuin valmissoseisiin käytetytkin. Ja omasta puutarhasta ne on yleensä luomuja.

Itse en ole vielä päättänyt, onko meilläkin syytä luopua tuoreiden metsämarjojen käytöstä ekinokokkoosin leviämisen takia. Sitähän ON jo tavattu sekä Virosta että Ruotsista, joten sen leviäminen SUomeen on vain ajan kysymys.

Vierailija
4/6 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAmalla lailla kaupassa elintarvikkeiksi myytävät hedelmät on testattu kuin valmissoseisiin käytetytkin. Ja omasta puutarhasta ne on yleensä luomuja.

Itse en ole vielä päättänyt, onko meilläkin syytä luopua tuoreiden metsämarjojen käytöstä ekinokokkoosin leviämisen takia. Sitähän ON jo tavattu sekä Virosta että Ruotsista, joten sen leviäminen SUomeen on vain ajan kysymys.

Lastenruokia koskeva lainsäädäntö on tiukempaa ja valvonta tarkempaa kuin muiden elintarvikkeiden kohdalla. Mm. torjunta-ainejäämien osalta ero on merkittävä.

Suomessa ei käytännössä kukaan voi saada omasta puutarhasta tuoreita hedelmiä läpi vuoden. Jos niitä haluaa tarjota lapselleen, melkein pakosta on suunnattava kauppaan.

Ekinokokkoosia (nimenomaan myyräekinokokkia) ei todellakaan ole vielä tavattu Suomesta, joten sen vuoksi on ainakaan vielä turha alkaa hysterisoimaan. Joka tapauksessa tuoreiden marjojen sijaan suuremman riskin ihmiselle sen suhteen aiheuttava koirat. Kotikoirien madotuksesta huolehtiminen on olennaista ekinokokin torjumiseksi.

Vierailija
5/6 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvii sitten vain raastaa 'raakana'. Marjat kyllä tuntuisi (tähän aikaan vuodesta pakkasesta otettuna) vähän liian voimakkaita.

Joo, helppoahan noita Pilttejä ja Bonaa on antaa, Suomessa tehtyjä ja varmaan ihan laadukasta tavaraa. Ajattelin vain, että joskos yrittäisi välillä itsekin :) Ja onhan niissä erinäisiä ylimääräisiä aineita, kun huoneenlämmössä säilyvät vuosia...

ap

Vierailija
6/6 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onhan niissä erinäisiä ylimääräisiä aineita, kun huoneenlämmössä säilyvät vuosia...

vauvanruoat, kuten muutkin umpiointitekniikalla säilötyt tuotteet, EIVÄT säily säilöntäaineiden takia, vaan siksi, että ne on umpioitu steriiliin, ilmatiiviiseen pakkaukseen niin kuumina, että mitään bakteereita tai muita mikrobeja ei ole joukkoon päässyt. Sama tekniikka siis, kuin ennen vanhaan hilloamisessa. Kotioloissa vaan ei saa niin täysin mikrobitonta olosuhdetta luotua, minkä takia hillot tavallisesti säilyvät vain pari vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi