Ratsastuksen alkeiskurssi - suurin osa ajasta kuluu hevosen hoitoon eikä ratsastukseen - ok?
Kuinka paljon olette päässeet alkeiskurssilla ratsastamaan ja kuinka paljon kurssiin on kuulunut hevosen perushoitoa (harjaamista ja puhdistamista) ja valmiiksi laittamista tunnille (satulointi ja suitsinta)? Voiko tosiaan olla niin, että suurin osa tunnista kuluu näihin perustoimiin?
Olen käynyt nyt kolme kertaa ratsastamassa ja hevosen selässä olen ollut vajaan puoli tuntia. Ymmärrän, että aloittelijan on hyvä oppia hevosen perushoitoa ja välineiden laittoa, mutta eikä ratsastustunnilla pitäisi päästä myös ratsastamaan! Etenkin kun tuntihinta on aika suolainen. Tulee siinä hintaa hevosen harjaamiselle yli kolmenkympin tuntimaksulla...
Olisin kiinnostunut muiden kokemuksista ja mielipiteitä.
Kommentit (81)
Täällä kommentoi taas vaan entiset tallilikat jotka ovat itsekin ilmaistyöhön täysin tottuneita eivätkä näe metsää puilta. Kyseessä on kuitenkin yritystoiminta ja tässä on kyse asiakkaille maksua vastaan tarjottavasta palvelusta. Muutama kysymys tähän liittyen muunlaisen yritystoiminnan valossa:
- Karting. Maksavat asiakkaat eivät huolla autoja ennen ajoa, vastuu autojen kunnosta, ajettavuudesta ja huollosta kuuluu yrittäjälle.
-Kuntosali. Vastuu laitteiden kunnosta, turvallisuudesta ja huollosta kuuluu yrittäjälle.
-Laskettelu. Vastuu mäkien ja välineiden kunnosta, huollosta ja turvallisuudesta kuuluu yrittäjälle.
-Vesijumppa. Vastuu altaan kunnosta, huollosta, turvallisuudesta kuuluu yrittäjälle.
Eli... Muutaman esimerkin valossa vesijumppaaja ei huolehdi altaan puhtaudesta eikä laskettelija hiihtohissien toimivuudesta, kartingkuski ei tuntia ennen ja jälkeen ajovuoron huolla autoa eikä kuntosalilla käyvä järjestele, siivoa ja tarkastele salilaitteita ilmaiseksi.
Mutta hevoshullut naiset ovat just yrittäjän näkökulmasta bisnekselle todellinen kultakaivos kun ilmaiseksi tehdään - vielä kuorossa huudetaan että kyllä näin meidän kuuluu ilmaiseksi toimia ja pelataan täydellusesti yrittäjän pussiin. Hitto, taidan perustaa hevostallin, vaikuttaa hyvältä bisnekseltä.
Meillä mennään tallille noin 20 minuuttia ennen tunnin alkua ja silloin harjataan, laitetaan suojat ja muut varustukset.
Tasalta ollaan maneesissa ja tunnin päästä lopetetaan. Mikäli hevonen ei jatka seuraavalle tunnille niin silloin viedään hevonen talliin ja hoidetaan varusteet pois ja harjataan hevonen.
Meillä menee siis yhteensä matkoineen 2 tuntia aikaa tuon tunnin ratsastuksen kanssa yhteensä. Kivaa ja toimivaa. Saa hoitaakin kunnolla.
Näin siis Rovaniemen Ratsastuskeskuksessa.
Se että maksan melkein neljäkymppiä siitä että pääsen tekemään tallitytön hommia on vähän hassua. Puolet ajasta hevosen harjaamiseen olisi vielä siedettävää ja ymmärrettävää.
ap
Siihen se tähtää. Kaikilla talleilla ei ole työntekijöitä laittamaan hevosia tunnille valmiiksi.
Tallitytöt ei nykyssädösten mukaan oikein saa tehdä mitään.
Se että maksan melkein neljäkymppiä siitä että pääsen tekemään tallitytön hommia on vähän hassua. Puolet ajasta hevosen harjaamiseen olisi vielä siedettävää ja ymmärrettävää. ap
Minä en suostuisi tuollaiseen. Meillä alkeiskurrilla ei mennyt yhtään ratsastusaikaa hevosten laittoon. Meitä pyydettiin tulemaan aina puolta tuntia aikaisemmin, että kaikille ehdittiin laittamaan hevoset valmiiksi. Pyydettiin ilmoittamaan jos ei ehditty tulla aikaisemmin niin silloin tiedettiin laittaa yhdessä myös heille hevonen valmiiksi.
Tyttäreni on juuri nyt alkeiskurssilla ja minä "vanhana hevostyttönä" olen aina mukana laittamassa hänelle hevosen valmiiksi. Autan myös muita lapsia sillä suurin osa heistä on niin pieniä, etteivät yllä laittamaan satulaa selkään.
Tallilla on myös aina muutama isompi tallityttö jotka auttavat ystävällisesti jos apua tarvitaan. Eivät tuppaannu auttamaan jos kurssilainen haluaa itse yrittää, mutta auttavat siis pyydettäessä. Nämä samat tytöt taluttivat ensimmäisinä kertoina myöskin, nyt ratsastetaan jo itsenäisesti.
Mikäli meillä ratsastettaisiin vain puolet ajasta tai vielä vähemmän niin en varmasti maksaisi täyttä hintaa. Kyllä alkeiskurssilainen tarvitsee jokaisen minuutin ratsastukseen, että pärjää sitten vakiotunneilla mikäli haluaa jatkaa.
Siis lähes joka tallilla laitatte hevosen itse valmiiksi?
Olen itse ratsastanut 80-luvulla ja silloin sai AINA valmiiksi satuloidun ja suitsitun hevosen juuri, kun ratsastustunti alkoi. Jos oma hevonen sattui lopettamaan tunnin jälkeen, niin sillopin vietiin omaan karsinaan, otettiin suitset ja satula pois ja pestiin kuolaimet. Aikaa tähän kului ehkä tasan 5 minuuttia.
Tämän jälkeen ole 20 vuoden aikana käynyt ratsastamassa n. 20 kertaa, joista jokaisella hevonen on odottanut ratsastajaa valmiina.
Lueskelin näitä täysin ihmeissäni...kyllä se hevosenhoito kuuluu sitten niille, jotka hevosista pitävät niin paljon, että haluavat sitä ilmaistyötä tehdä. Maksavana asiakkaana ehdottomasti odotan, että saan hevosen valmiina.
Jos hevosta aletaan vasta puuhaamaan valmiiksi, niin paikalla on joku, joka homman osaa ja tunti lähtee juoksemaan siitä hetkestä, kun ratsastaja pääsee selkää - näin on käynyt mm. mökkikunnalla.
Vaatikaa nyt vähän sitä palveluakin...itse ainakin menisin kiireisenä ihmisenä paikalle juuri silloin, kun tunti alkaa.
Jos homma toimii näin, niin enpä lähde tytärtä kovin mielellään viemään ratsastuksen pariin...
Tuo systeemi kuulostaa oikein hyvältä, missä mennään tallille aikaisessa, laitetaan hepo valmiiksi ja sitten oikeasti ratsastetaan se tunti, mistä maksettiinkin. Noin se kuuluisi kaikissa paikoissa mennä.
Muuta en ole edes ennen tätä kuullut. Kokemukseni pohjautuu viime vuosituhannen puolelle, jolloin ystäväpiirini koostui pitkälti heppatytöistä eripuolilta Suomea. Pikaisella laskennalla sain tulokseksi kaveriporukkamme jäsenten käyneen yhteensä ainakin kymmenellä eri ratsastuskoululla.
Alkeiskurssin yleinen käytäntö oli tuolloin, että ennen ensimmäistä ratsastustuntia pidettiin ns.teoriatunti, jolla opeteltiin sitä hevosen valmiiksi laittamista ja muita hevosten maasta käsittelyyn liittyviä perusasioita. Kurssin kesto oli 11 tuntia, joista siis yksi teoriatunti ja 10 ratsastustuntia.
Tämä on ihan tallista kiinni. Jos käyt tallilla, jossa on hevosenhoitajat (pikkulikkoja) niin yleensä he laittavat hevoset kuntoon ja sä vaan kävelet satulaan. Tämä on ainaki mun mielestä huolestuttavaa koska ratsastus ei ole mitään bodypumppia, jossa kuntoiluvälineet otetaan tunnin alussa nurkasta.
Lisäksi tänä päivänä monien hevosenhoitajien äidit soittelevat ties mille valtuutetulle ja syyttävät lapsityövoiman käytöstä, joten monet tallit ovat luopuneet hoitajista. Silloin sun pitää itse harjata -joskus hakea hevonen tarhasta, jolloin harjaamiseen menee ainakin vartti, jos olet kokenut.
Hevosmiestaitojen opiskelu on kaiken a ja o. Mulla menee satuloimiseen n. 3min -paljon sulla? Sen takia sä nyt treenaat, jotta myöhemmin sua ei tarvii tunneilla odottaa
pitäisi olla tunti, se hoito tehdään ennen ja jälkeen sen tunnin.
Meidän tallilla, muut hoitaa ja harjaa hevosen, lapsi suitsii ja satuloi, jos ei ole valmiiksi tunnilla ja ratsastusta on 55 minuuttia. 5 minuuttia menee siis suitsimiseen ja satulointiin.
SRL = suomen ratsastajainliitto
SRL valvoo ja hyväksyy ratsastuskouluja ja harrastetalleja. Hyväksymisen edellytyksenä on tiettyjen perusvaatimusten (esimerkiksi koulutettu henkilökunta, sopivat opetushevoset ja turvalliset puitteet) täyttyminen. Ratsastuskoulujen ja harrastetallien vaatimukset eroavat hieman toisistaan: ratsastuskouluissa pääpaino on opetuksen tasossa ja tiloissa, harrastetalleilla puolestaan opetukselle ja puitteille asetetut vaatimukset ovat matalammat ja pääpaino on hevostaitojen opettelussa. Usein harrastetallit ovat erikoistuneet tiettyyn lajiin tai toimintaan, esimerkiksi vaelluksiin.
http://www.ratsastus.fi/ratsastuskoulut_ja_tallit
Meijän porukkaa kiinostaa enemmä ratsastus ku hevosen hoito. Mut pitäähän hevostakin hoitaa kun on halunnu hoito hevosen! Sit sanoin jos ei hevosen hoito kiinnosta niin miks pyysitte hoitsut?!
Olen itsekin törmännyt tällaiseen ilmiöön. Todella kummallista. Ymmärrän hevosihmisenä, että hevosen hoidon oppiminen on tärkeää, mutta aika paksua, että tunneista käytetään aikaa siihen. Ja vielä noin paljon. Ehkä vielä se, että puolet tunnista käytetään alussa teoriaan on ihan ok, mutta ei noin paljon. Tyttärelläni alkeiskurssilla ihan sama juttu ja kyllä siinä entisenä ratsastuksenohjaajana pyörittelin silmiäni.
Mielestäni hyvä systeemi on se, että teoriaa on tosiaan ensimmäisellä tunnilla ja silloin opetellaan ne toimintatavat, joiden mukaan toimitaan jatkossa. Sitten sen jälkeen loppukurssi ihan oikesti keskitytään ratsastukseen.
Toinen mitä olen ihmetellyt on se, että kuinka hitaasti tunneilla edetään. Itse olen mm ravuuttanut aika paljon heti kun näyttää, että porukka pysyy selässä. Tyttäreni alkeiskurssilla ravattiin ekan kerran kolmannella tunnilla ja jokainen sai ravata tyyliin yhden pitkän sivun pari kertaa. Eteneminen on kyllä tosi hidasta. Nyt kurssin lopussa ei kukaan osaa vielä keventää kunnolla ja laukannostoa koitettu kerran. Enkä tarkoita, että pitäisi heti tehdä kaikkea, mutta esimerkiksi mitä enemmän alusta asti tehdään myös ravipätkiä niin sitä varmemmaksi se ravinkin ratsastus tulee ja kevennyksenkin oppii nopeammin.
Kyllä se on niin, että ratsastajan tehtävä on laittaa hevonen kuntoon tuntia varten ja hoitaa hevonen tunnin jälkeen. Se nyt vain kuuluu ratsastukseen!
Haluaisinpa nähdä esim pumptunnin, jolle asiakkaille viedään painot ja tunnilla tarvittavat välineet valmiiksi ja että joku keräisi ne myös tunnin jälkeen pois.
Jollei osaa käsitellä hevosta maasta, ei voi koskaan eikä milloinkaan olla hyvä ratsastaja.
niin mulla oli kanssa ihan sama juttu. Ennenkuin lähdettiin ratsastamaan niin aloitettiin kyllä ihan noista perusteista: harjauksesta suitsien laittamiseen asti. Sen jälkeen mentiin vasta ratsastamaan ts. opeteltiin selkään nousu ja alastulo sekä kierrettiin kenttä ympäri.
Enemmän aikaa mullakin meni noihin perusjuttuihin ekalla tunnilla, mutta olin ihan tyytyväinen ettei kylmiltään tarvinnut hypätä hevosen selkään. Siinä laittaessa hevosta kuntoon näki jo jonkin verran minkälainen hevonen oli luonteeltaan.
ja ope tyytyy huuteleen ohjeita kentän nurkasta.
Seuraavan kerran mennään ihan muualle ratsastamaan.
Peruskäytäntö on, että alkeiskurssi on esim. 10+1 tuntia joista se +1 tunti on hevosen perushoitoa ja satulointia. Sitten muilla kurssin tunneilla pyydetään ratsastajia saapumaan ajoissa (ope laittanu ilmoitustaululle listan kuka ratsastaa milläkin hepalla) ja satuloimaan talliväen/heppahoitajien avustuksella yhdessä ne hevoset valmiiksi, jotka eivät ole jo edellisen tunnin jäljiltä maneesissa oottamassa vaan pönöttämässä tallissa.
Kun itse lapsena kävin alkeiskurssini, ei hevosen hoito kuulunut siihen aikaan, mistä maksettiin. Onpa HYVIN kummallista jos siitäkin ajasta oikeasti pitäisi maksaa.
Noin puoli tuntia ennen ratsastustunnin alkua alettiin harjailemaan heppoja ja laittamaan kuntoon. Siellä oli tallityttöjä jelppimässä ja neuvomassa jos tarvitsi apua. Kokonainen tunti saatiin ratsastaa ja hintaan kuului 10 ratsastustuntia.
Harmi jos ei alkeiskurssiin kuuluvaa "ilmaista" hevosenhoito-opetusta ole enää tarjolla. Voisihan sitä tallinpitäjä ajatella myös kouluttavansa mahdollisia tulevia tallityttöjä.
Jos trendi alkeiskursseissa on tämä, taidanpa opettaa hevonsenhoidot itse lapsilleni ja ehkä jopa opettaa ratsastuksen alkeet heille itse.
Ei ole ok ap.
Ratsastusta pitäisi olla se aika mistä maksat. Ratsun valmiiksi laittoa varten mennään hyvissä ajoin paikalle, jos se pitää itse satuloida. Itse olen nuoruudessa heppatyttönä lapioinut lantaa ja puleerannut heppoja varmaan monen miestyövuoden edestä. Nyt aikuisena (lue kiireisenä) haluaisin todellakin marssia paikan päälle, hypätä valmiin hevosen selkään ja ratsastaa se aika mistä maksan suolaisen hinnan. Nopsa harjaus ja satulointi on ihan ok, mutta kyllä ketuttaa lähteä hakemaan jostain laitumelta mudassa piehtarointta hevosta, kyllä yrittäjän homma on lähtökohtaisesti huolehtia että hevoset on valmiina ja aikataulut pitää.
meidän tallilla tullaan alkeiskurssilla 30min ennen tuntia joten ratsastukseen jää aikaa 1h. Ihan mieletöntä että joku maksaa siitä ettei pääse edes ratsastamaan 30€
Vierailija kirjoitti:
että tunnista 75-95% käytetään hevosen hoitoon ja loppu ripaus ratsastukseen.
Totta ihmeessä hevosenharjaukset pitää oppia tekemään, mutta se että sitä on lähes koko osuus tunnista on suhteetonta.
Joten en usko, että hevosen hoito on pelkästään pedagoginen tavoite vaan pitkälti myös käytännön sanelema juttu, tallitytöt eivät ole vielä alkuillasta päässeet talleille ja jonkun on ne hevoset laitettava kuntoon kun työvoimaa ei siihen hommaan ole. Seuraaville tunneille osallistujat saavat alleen valmiiksi laitetut hevoset ja voivat käyttää ratsastukseen koko tunnin. Myös siis alkeiskurssilaiset.
ap
Ei ole kyllä oikein tuo homma. Äänestä jaloillasi, löytyy kyllä paikkoja jossa saa rahalle vastinetta. On totta että ratsastajan tulee opetella hevosen käsittelyä ja hoitamisen perusasiat mutta ei sen ratsastusajan kustannuksella.
Kuulostaa oudolta. Oon aina olettanu että kaikilla talleilla on sama käytäntö minkä moni on täällä maininnutkin - vähän ennen tunnin alkua tallille, heppa kuntoon ja sitten tunnille.
Kun pikkulapsena aloitin ratsastuksen, menimme muistaakseni poneilla talutuksessa ja kaikki oli laitettu valmiiksi. Ihan ymmärrettävää, eihän sellainen hädintuskin hepan jalkojen kokoinen tyttö mitään ylettäisi tehdäkkään. Jos aikuisten alkeiskurssista puhutaan, niin kyllä oletan että hommaan kuulu ns. esittely, opetetaan satuloimaan yms niin että homma hoituu jatkossa sitten juohevasti ennen jokaisen tunnin alkua ja mahdollisesti sen jälkeen. Millä tallilla käyt ap?