Ratsastuksen alkeiskurssi - suurin osa ajasta kuluu hevosen hoitoon eikä ratsastukseen - ok?
Kuinka paljon olette päässeet alkeiskurssilla ratsastamaan ja kuinka paljon kurssiin on kuulunut hevosen perushoitoa (harjaamista ja puhdistamista) ja valmiiksi laittamista tunnille (satulointi ja suitsinta)? Voiko tosiaan olla niin, että suurin osa tunnista kuluu näihin perustoimiin?
Olen käynyt nyt kolme kertaa ratsastamassa ja hevosen selässä olen ollut vajaan puoli tuntia. Ymmärrän, että aloittelijan on hyvä oppia hevosen perushoitoa ja välineiden laittoa, mutta eikä ratsastustunnilla pitäisi päästä myös ratsastamaan! Etenkin kun tuntihinta on aika suolainen. Tulee siinä hintaa hevosen harjaamiselle yli kolmenkympin tuntimaksulla...
Olisin kiinnostunut muiden kokemuksista ja mielipiteitä.
Kommentit (81)
paikalla viimeistään 11.15 valmistelemassa hevosta. Eli harjaamassa ja suitsimassa.
Tunnin jälkeen menee n puoli tuntia tallin ja hepan hoitoon. Otetaan valjaat yms pois, harjataan taas ja siivotaan vähän pilttuuta.
Ei siihen hevosenhoitoon sitä maksullista aikaa käytetä, mutta kyllä olennaisena osana tuo hevosen ja tallin hoito kuuluu silti oppituntiin.
hevonen laitetaan ennen tunnin alkua ja tunnin jälkeen riisutaan ja hoidetaan. aikaa kuluu noin kaks tuntia, jos hevonen ei jatka seuraavalle tai ollut aiemmalla tunnilla. Mutta alkeistunti on ihaan just saman pituinen ko estetuntikin! Näin tallilla jossa käyn.
tehdä muuta kuin keskittyä siihen ratsastuksen opetteluun. Heppahöperöt on tietysti erikseen.
No ihan sen takia, että ratsastus ei ole mitään aerobiccia, minne mennään ja laitetaan vaan hikinauhat ojennukseen ja sit jumpataan.
Ratsastus on yhteistyötä hevosen kanssa ja jotta siihen pääset sisälle, on osattava myös käsitellä hevosta. Hevosmiestaitojen alkeiskurssi pitäisi olla ennen ratsastuksen alkeiskurssia...
Hevosparat joutuvat teitä perunasäkkejä kantamaan siellä kentällä kun horjutte ja pompitte täysin epärytmissä siellä selässä -vähintä mitä voitte tehdä on opetella huolehtimaan hevosen hyvinvoinnista ja harjaamaamaan+laittamaan varusteet oikein. Likaisen hevosen selkään ei satulaa saa laittaa -johtaa hiertymiin. ja kaikilla talleilla ei tänä päivänä ole enää hoitajia vaan hevosten laitto ratsastuskuntoon on ratsastajien vastuulla -samoin kuin tunnin jälkeinen huolto.
Hevostahan ei tunnin jälkeen vaan jätetä sinne karsinaan vaan pitää riisua ne varusteet, hikinen hevonen pitää pestä/harjata ja monesti myös loimittaa ja jossain talleissa juottaakin... ai että. Ajattelepas sitä.
Suosittelen sulle kuitenkin sitä jumppaa -pääset helpommalla... samoin se hevonen ;)
Olisin kyllä valmis maksamaan, että saan valmiin hevosen alle. Toki alussa pitää oppia perusjutu, mutta kenellä riittää aikaa tunti ennen ja jälkeen hevosenhoitoon? Kyllä noihin hommiin pitäisi olla henkilökuntaa.
Mutta tietty alalla kun alalla käytetään ilmaistyövoimaa...
Osaako joku sanoa laadukkaan tallin pääkaupunkiseudulta, jossa ap:n toivoma käytäntö. Olen itse suunnitellut ratsastuksen aloittamista.
alkanut ajatella, että tuon pikkutyttötyövoiman käyttö on oikeastaan ihan jees. Tytöt tykkää ja oppivat samalla kantamaan vastuuta. Mitä tulee tallinomistajiin, niin eipä ne mitään rikkaita kukaan ole. Jos kaikki pikkutyttöjen ilmainen työ otettaisiin pois, niin hinnat nousisi entisestään. Lisäksi ei koko hommaa voi tyttöjen varaan laskea vaan täytyy aikuisten sitä hommaa kuitenkin tehdä.
t: hoitajatytön äiti
jotka ovat niin tyhmiä, että vieläpä maksavat kiltisti siitä, että saavat tehdä oikeasti henkilökunnalle kuuluvat työt. Jos ei asiakas tee, niin sitten riittää lapsityövoimaa, eli hevoshulluja pikkutyttöjä, jotka roikkuvat talleilla ilmaisina työntekijöinä.
kunnes kolmannen tunnin alussa menin ilmoittamaan ratsastuksenopettajalle, että kyseessä on ratsastuksen alkeiskurssi, ei hevosenhoidon kurssi. Tyttöni ei aio hoitaa hevosia, ei aio luoda lantaa eikä aino huolehtia varusteiden peruskunnostuksesta, hän aikoo oppia ratsastamaan. Siksi edellytän, että hän opettelee ratsastamista tunnin ajan, ei hevosenhoitoa.
Yrittäjä nikotteli vähän aikaa, mutta ei kyennyt mitenkään todistamaan, että ratsastuskurssista suurin osa on tallitöitä. Niin on ollut tapana. Vastasin, että sitten kurssin ostajalle tulee tehdä selväksi, että kyse ei ole ratsastuksesta oikeastaan lainkaan.
Joten nyt tyttöni ratsastaa tunnin ajan. Minua ei kiinnosta, kuka laittaa hevosen kuntoon. Olen ostanut ratsastustnteja, ei mitään muuta.
mielestäni.
Alkeiskurssille usein kuuluu myös teoriaosuus, mutta se pitäisi selkeästi ilmoittaa kurssille ilmoittautuessa, esim. sisältää 9 tuntia ratsastusta ja 1 tunti teoriaa. Se, että jokaisesta tunnista puolet kuluu kuntoon laittamisessa, ei ole asianmukaista, ellei sitä ole etukäteen ilmoitettu.
Mielestani paras systeemi on ollut sellainen, jossa on pidetty kurssin alussa pari pakollista teoriatuntia ratsastuksen lisaksi. Nailla osallistujille on naytetty, miten hevonen harjataan ja esim miksi on tarkeaa varmistaa, etta satulan alle jaava alue on puhdas ennenkuin satula nostetaan selkaan.
Sitten osallistujat ovat paasseet pareittain kokeilemaan harjausta kiltilla pollella ja samalla on opeteltu lisaa asioita - varomaan silmia ja jalkojen nivelia ja sukuelimia harjatessa ja pysyttelemaan hevosen sivulla eika koskaan takana. Jalat on opeteltu nostamaan ja puhdistamaan kaviot, mutta erityisesti on painotettu sita, etta jos ei jotain tieda tai on epavarma, niin aina kannattaa kysya neuvoa.
Sitten on paastetty valmiiksi laitettujen hevosten selkaan tunniksi tutustumaan. Seuraavalla kerralla on sitten kayty lapi suitsien ja satulan laitto - ja kokeiltu kiltilla pollella. Ja taas paastetty tunniksi ratsastamaan.
Fiksu ihminen laittaa alkeiskurssin jonkun toisen tunnin peraan, niin hevoset ovat valmiina, eika tarvitse kayttaa tunnista ensimmaista puolikasta siihen, etta satuloi joka ikisen pollen uudestaan, kun satulahuopa on rutussa tai satula 10cm liian takana tai satulavyo poimuttaa vatsanahkaa tms.
Samaa mielta aloittajan kanssa - on ihmisten huijausta veloittaa ratsastustunneista, joilla ei paase hevosen selkaan (lahes) koko ajaksi. Tallille joko tullaan etukateen laittamaan hevoset valmiiksi tai maksetaan teoriatunneista erikseen ja opetellaan yhdessa tehokkaat tavat toimia.
Monilla talleilla olen käynyt usean vuoden ajan eikä missään ole kyseistä tapaa käytössä. Ota asia puheeksi tai vaihda tallia. Olet maksanut ratsastustunnista ja hevosen hoito tehdään ennen kyseisen tunnin alkua ja tietty kun tunti on ratsastettu.
Mulla kokemus lapsen yhdestä alkeiskurssista, josta 2-3ekaa tuntia meni niin että 30min harjoiteltiin hepan hoitoa ja kuntoon laittoa ja vain 30min ratsastettiin. Tämän alun jälkeen sitten tultiinkin ennen tunteja ajoissa laittamaan ne hepat valmiiksi ja ratsastettiin se täysi 1h.
Itse en muista lukiko tuota hepan kuntoonlaiton opettelua missään kurssin sisällössä, mutta se pitäisi lukea. Jossei siitä ole selkeää tietoa ollut etukäteen, niin ota puheeksi ja anna palautetta. Jossei toimi, niin vaihda tallia.
Itse ainakin olen nyt aikuisiällä nopeasti äänestänyt jaloillani, jossei joku talli miellytä. Lapselleni olen myös etsinyt hänelle sopivaa ja mukavaa tallia, josta rahoilleen saa vastinetta. Talleissa on eroja ja pelkän rahastuksen välineeksi ei kannata ryhtyä.
Alkeiskurssin alkuun voi kuulua hevosen kuntoon laittoa juuri OPETTAJAN johdolla, jolloin tuo aika menee ratsastustunnista. Jos tallitytöt voivat opastaa, niin asia on eri. Mutta usein opettaja opastaa sen muutaman kerran ensin, jotta homma tulee oikein opastettua.
Sitten tuo hevosen kuntoon laitto ennen tuntia ja sen jälkeen. Yleensä opastetaan että pitäisi tulla 30min ennen, jotta ehtii laittaa hevosen kuntoon. Tunnin jälkeen aikaa menee yleensä vähemmän ja en ole tähän mennessä nähnyt tallia, jossa tavallinen tuntiratsastaja pesisi hevosen kunnolla (eri asia on märällä sienellä kostutus).
Hevosen kuntoon laitto tunnille vie yleensä enemmän aikaa kuin tunnilta pois laitto. Itse suoriudun hevosen laittamisesta 15minuuttiin ihan hyvin ja jos on kunnon raparoope, niin vie sen 5min pidempään. Tunnin jälkeen hevonen on 10-15minuutissa kyllä valmis. Eli ihan älyttömiä ohjeita nuo että tunti menisi kuntoon laittamiseen ennen ja jälkeen tunnin. Siinä ajassa ehtii hevonenkin ärsyyntyä, saatikka ratsastaja.
Mutta yleisesti ratsastuskouluissa hevosen laitto kuuluu sille ratsastajalle, mutta apua siihen pitäisi aina olla saatavissa kysyttäessä.
hevonen laitetaan ennen tunnin alkua ja tunnin jälkeen riisutaan ja hoidetaan. aikaa kuluu noin kaks tuntia, jos hevonen ei jatka seuraavalle tai ollut aiemmalla tunnilla. Mutta alkeistunti on ihaan just saman pituinen ko estetuntikin! Näin tallilla jossa käyn.
eli ap se tehdään ihan ilmaisella ajalla! ja kun maksamasi ratsastustunti alkaa, olet hevosen selässä ja ratsastat tunnin!!! ja sen jälkeen , jos hevoselle ei tule uutta ratsastajaa, niin
sitten ratsastuksen jälkeen viet hevosen talliin ja riisut välineet jne
eli koko tunti ratastetaan!!!
jos et ehdi tunnille niin, et ehtisit laitta hevosesi kuntoon itse, niin imoitat siitä, niin hevoshullut laittaa ; ))
niitä riittää ainakin pääkaupunkiseudntalleilla aivan varmasti!!!!!
he tekevtä sitä iahn ilosta ja ilmatteeksi !
joku voi saada josku ilmaisen tunnin, mut mekoisen urakan jälkeen
eli kyllä ne tallit toimii noilla ilmaisilla hevoshulluilla nuorilla ja heidän talkoo töillään.
omani on ollut tallityttöhöperö ja tuota ilmaistya työtä tehnyt paljonkin
eli ap vaadi oikeaa ratsastusta, sitä varten olte sinne mennyt ja siitä todellakin maksat!
kunnes kolmannen tunnin alussa menin ilmoittamaan ratsastuksenopettajalle, että kyseessä on ratsastuksen alkeiskurssi, ei hevosenhoidon kurssi. Tyttöni ei aio hoitaa hevosia, ei aio luoda lantaa eikä aino huolehtia varusteiden peruskunnostuksesta, hän aikoo oppia ratsastamaan. Siksi edellytän, että hän opettelee ratsastamista tunnin ajan, ei hevosenhoitoa.
Yrittäjä nikotteli vähän aikaa, mutta ei kyennyt mitenkään todistamaan, että ratsastuskurssista suurin osa on tallitöitä. Niin on ollut tapana. Vastasin, että sitten kurssin ostajalle tulee tehdä selväksi, että kyse ei ole ratsastuksesta oikeastaan lainkaan.
Joten nyt tyttöni ratsastaa tunnin ajan. Minua ei kiinnosta, kuka laittaa hevosen kuntoon. Olen ostanut ratsastustnteja, ei mitään muuta.
lapset tekevät ilamista työtä ja tässä sun tapauksessa
jopa olisi itse maksaneet siitä et hoitavat hevosia !!!
upoeaa, et löytyy ihmisiä jotka osaa avata suunsa !
KAtson vielä tuon seuraavan ratsastuskerran miten se sujuu ja sitten kyllä tosiaan otan asian puheeksi, jos homma etenee samalla tapaa.
MEillä oli ensimmäinen kerta teoriatunti, pelkästään siis hevosen hoidosta asiaa ja hevosen harjaamien harjoittelua. Toisella tunnilla sama juttu, mutta silloin pääsimme sentään viideksi minuutiksi hevosen selkään, eli melkein kaksi kertaa kaviouran ympäri. Nyt kolmannella kerralla ratsastusta oli "sentään" 15 minuuttia.
Tulemme kaikki 15-30 minuuttia etukäteen tallille ennen tunnin alkua, jotta ratsastusaikaa jäisi enemmän, mutta silti hommat etenevät kovin verkkaisesti. Itselleni hevoset ovat eläiminä tuttuja ja osaan kyllä hoitaa niitä, joten siksi melkein pelkkä hevosen hoidon opettelu turhauttaa.
No, katsotaan nyt miten jatko sujuu.
ap
Teette itsellenne ja lapsellenne vain karhunpalveluksen, mikäli tahdotte vain oppia ratsastamaan. Et voi milloinkaan oppia hyväksi ratsastajaksi, jos et tune hevosta. Ja se tunteminen lähtee ihan perusjutuista, hoidosta, kuntoon laittamisesta jne., perus hevosmiestaidoista. Kun harjaat pollen ennen tuntia ja laitat sille kamat päälle, saat jo tuntumaa siitä minkälaisen hevosen selkään olet nousemassa.
Sellaisella ratsastustaidolla et tee mitään, että et ole vaivautunut tekemään muuta kuin olemaan siellä selässä!!!
talutusratsastuksessa pääsee heti hepan selkään, ei kulu aikaa puhdistukseen,harjaamiseen,suitsimiseen ja satulointiin.
talutusratsastuksessa pääsee heti hepan selkään, ei kulu aikaa harjaamiseen,suitsimiseen ja satulointiin.
Tunneille pitäis saapua 30min ennen tunnin alkua, milloin se hevonen varustetaan ja siinä neuvotaan.
KURSSIT JA LEIRIT ovat eri asia, mutta kyllä niilläkin pitäisi olla erikseen teoria-osuus.
Nim. n.7 vuotta vakiotunneilla käynyt, 3 ratsastusleiriä takana (yleis) joilla jokaisella edelleen teoriaosuuksia, yksi alkeiskurssi takana missä päivässä 1h ratsastusta ja 1h teoriaa! (:
Omasta mielstäni tua on ihan normaalia koska ennen ratsastusta sinun pitäsi tutustua hevoseen ja jatkon kannalta on erittäin tärkeää että osaat harjata hevosen tarkasti niin että satulan,suojien/pinteleiden,suitsien alle jää mitään mikä hankaisi. Suitset on myös osattava laittaa kunnolla ja opeteltava laittaa erillaisia suitsia ja kuolaimia ja omasta kokemuksesta voin kertoa että ratsastuskolun hevoset osaavat olla suitsien ja satuloiden kanssa hankalia. Satula on osattava laittaa oikealle kohdalle ja oikein. pintelit on osattava kääriä oikein ja tarkasti. Jalustin hihnat pitäisi osata mitata ja laittaa oikean pituiseksi. On myös hyvä osata hoitaa/puhdistaa varusteuta. Varsinkin isoilla talleilla sinulla saatetaan vain antaa hevosen nimi ja joudut sitten itse laittamaan sen valmiiksi. Hevosta on myös opittava käsittelemään oikein ja turvallisesti. Ratsastuskoulun hevoset ovat hyviä jekuttamaan esimerkiksi suitsien laitossa munet hevoset nostavat päänsä ylös tai satulavyön kiristämisessä monet hevoset pullistelevat eli pullistavat vatsansa oikein isoksi jotta vyö jäisi mahdollisimman läysäksi ja se on vaarallista sillä satula voi keikahtaa mahan alle. Siksi satulavyö pitäisi kiristää uudelleen juuri ennen satulaan menoa.
Jos on niin minä menisin. Ja soittaessasi voisit kysyä, että hoidetaanko hevoset kuntoon ennen varsinaista tuntia, (josta maksetaan). Siis ratsastaja hoitaa hevosen kuntoon, mutta maksaa vaan ratsastuksesta. Eli voi varata noin 1 h 45 min aikaa per tunnin ratsastus (hevosen pukeminen ja riisuminen). (tai sitten selvästi alempi hinta, jos hevosen laiton opastuksestakin veloitetaan).
Luulisi, että sen laiton parilla kolmella kerralla oppisi.