Olenko vain voimavaroiltani vähäinen äiti, joka ei jaksa työelämää? Kommentteja
Olen 3- ja 4-vuotiaiden yksinhuoltaja, lukenut itselleni ammatin ravintola-alalta silloin kun olin vielä naimisissa ja lastenhoidon kimuranttiuet pystyi jakamaan.
Nyt tuntuu, että vain pysty enkä jaksa perhe- ja työelämän kuvioita yhdessä. Lapseni joutuvat käymään yöhoidossa, joskus jopa 24-tunnin mittaisina hoitojaksoina (kun on iltavuoro ja aamulla heti aamuvuoro perään), enkä saa itse levättyä en niin oikein missään vaiheessa. Yövuorosta kotiin tullessani on vaikea saada heti unta, ja aamulla haen lapset klo 8-9 välillä. Vapaapäivät menee aivan palautumiseen, eikä niitäkään aina ole sitä kahta peräkkäin.
Olen jo lähespä päättänyt, että haen opiskelemaan syksyllä jotain ammattia mikä on lähinnä päivätyötä.
Tuntuuko minusta vain raskaalta tämä kuvio, vai olenko saamaton äiti joka ei saa yhdistettyä työtä ja kotielämää?
Opiskeluaika on lasten kanssa sujunut hyvin, johtuen päivärytmistä?
-ap
Kommentit (11)
Eikö työssäsi olisi mahdollista siirtyä inhimillisempiin vuoroihin siis vaikka työpaikkaa vaihtamalla ?
Tai onko sinun pakko mennä opiskelemaan jotain eikö löydy työtä jota voisit hakea tuolla nykyilsellä koulutuksellasi + työkokemuksella vaikka joltain toiselta alalta ?
Lapset on niin nuoria, että tarvitsee vielä paljon huomiota.
En minä jaksaisi.
kannattaa ottaa huomioon että sitten kun lapset on koulussa niin tuommmoinen kuvio ei enää onnistu kun eikai ne enää illalla ja yöllä pääse hoitoon koululaisina, mutta toisaalta ovat niin pieniä että eivät voi olla keskenään.
jos ei mitään tukiverkkoja oo niin pakkohan sun on opiskella toinen ammatti..
mutta lapsillesi sinun pitää olla koko ajan läsnä ja he elävät vain yhden rytmin mukaan.
Onnea opiskeluun!
Lapset ei ole mikään pyhä lehmä jonka takia naisen pitää kärsiä kärsimästä päästyään. Jos tilanne on tuo niin lapsillakin rytmi voi vaihdella. Ja miten helvetissä KUKAAN työssäkäyvä voi olla koko ajan lapsille läsnä??? Vuoden vitsi.
Mieheni on samalla alalla ja ihan päivätyössä, koska on duunissa lounasravintolassa joka ei ole iltaisin auki.
kuulostaa tosi rankalta. Hanki ihmeessä päivätöitä tai uusi ammatti. Minä olen yhden lapsen yksinhuoltaja, enkä jaksaisi mitenkään vuorotöitä tai yötöitä. Ei monet ydinperheäiditkään jaksaisi. Säännöllinen rytmi on tosi tärkeää koko perheen hyvinvoinnin kannalta.
mutta lapsillesi sinun pitää olla koko ajan läsnä ja he elävät vain yhden rytmin mukaan.
Onnea opiskeluun!
Lapset ei ole mikään pyhä lehmä jonka takia naisen pitää kärsiä kärsimästä päästyään. Jos tilanne on tuo niin lapsillakin rytmi voi vaihdella. Ja miten helvetissä KUKAAN työssäkäyvä voi olla koko ajan lapsille läsnä??? Vuoden vitsi.
mutta eiköhän tuossa ajeta takaa sitä, että vaikka äiti tekee vuorotöitä ja elää noiden vuorojen mukaan, niin lapset eivät sitä kuitenkaan tee; lapset elävät "normaalirytmissä" -> yöt nukutaan ja päivät valvotaan. Eli äiti ei voi lastensa kanssa ollessaan nukkua pitkin päivää vaikka tarve ehkä olisi.
Sinuna ap kyllä vaihtaisin duunia sellaiseen jossa inhimillisemmät työajat, tai sitten tosiaan lähtisin opiskelemaan.
Vuorotyö ei oikeasti sovi kaikille. Itse tarvitsisin varmasti masennuslääkkeitä jos joutuisin vielä vuorotyöhön, sen verran hajottavaa se oli. Omat rajoitteet kannattaa hyväksyä, eikä tapella niitä vastaan. Etsit jonkun normaalielämään sopivan työn.
Ja tosiaan koulun alkaessa tarvitset joka tapauksessa päivätyön eli opiskelemaan lähtö nyt voisi senkin takia olla hyvä idea.
Se on kuule vielä helppoa, kun voi viedä lapset yöksi hoitoon ja mennä töihin! Tein itse vaativaa ja hyvin vaikeilla työajoilla 3-vuorotöitä siitä lähtien, kun nuorempi oli 1 v 8 kk. Nyt esikoinen ekaluokkalainen ja kuopus eskarissa. Ja voin sanoa, että nyt on sovittelemista! Mulla isovanhemmat hoitaa lapset, kun olen töissä. Muuten ei onnistuisi. Olen ollut koko ajan yh. Miksei eksäsi hoida lapsia esim viikonloppuisin? Minulla ei hoitanut, nyt hän onkin jo täysin poissa kuvioista. Se, mitä sinuna nyt tekisin on, että lyhennät työaikaa sen, minkä kela antaa eli 30 tuntiin viikossa. Veroprosenttisi pienenee eli et tulollisesti häviä juurikaan, koska päivähoitomaksutkin pienenee. Sitten haet lapset hoidosta vasta 10 aamulla pitkän iltavuoron jälkeen. Ja jos vuorosi loppuu vasta 3 tai sen jälkeen, niin haet ne vasta esim 14-15 aikaan. Lisäksi aamuvuoron jälkeen menet lasten kanssa samaan aikaan nukkumaan eli ysiltä? Harrasta liikuntaa, ethän tupakoi? Minä urheilin 5 kertaa viikko, sovitin urheilut ennen iltavuoron alkua, vein lapset tuntia, paria aiemmin hoitoon. Tai poljin kotona kuntopyörää. Jos eksäsi ottaa lapsia esim vkl ja olet vapailla, niin lepää kotona. Älä mene baariin. Ei kannata alkaa seurustella, se vie vikatkin mehut. Keskity nukkumiseen ja lapsiin. Nämä ohjeet neljän vuoden päiväkotirumba totaaliyh kokemuksella ja pahasta burn outista kokemuksella. En vaihtanut alaa, koska pidän työstäni ja palkka on hyvä.
Onnea opiskeluun!