Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitää sisällään 5-luokan biologia/seksuaalikasvatus??

Vierailija
30.04.2012 |

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidennellä luokalla opiskellaan sukupuolielimet (ulko- ja sisä-), molempien sukupuolten sukusolut ja niiden tuotanto, hedelmöittyminen, raskaus (alkion ja sikiön kehitys, kesto yms.) ja syntymä.

Murrosikä ja sen merkit/oireet/saavuttaminen/kuukautiset/ siemensyöksy kuuluvat myös 5.lk:lle. Usein terveydenhoitaja pitää tunteja myös tytöille ja pojille oman opettajan lisäksi, jolloin oppilaat uskaltavat usein kysyä rohkeammin aiheeseen liittyvistä askarruttavista asioista.

Unohtuikohan jotakin?

Vierailija
2/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri se menee. Yllätävää kyllä, lapset jaksavat olla erittäin keskittyneinä nämä tunnit ja esittää hyviä kysymyksiä.

Minulla on vielä tapana antaa lasten kysyä nimettömänä kysymyslaatikkoon mieltänsä askarruttavia kysymyksiä murrosiän ja seksin aihepiireistä. Vastaan niihin sitten luokan kanssa yhdessä keskustellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis lähinnä hygienia, kuukautis ym asiaa. Olin odotellut tuotannon vuotta, mutta tämä kevään valistus tuli jotenkin puun takaa.

Vierailija
4/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri se menee. Yllätävää kyllä, lapset jaksavat olla erittäin keskittyneinä nämä tunnit ja esittää hyviä kysymyksiä. Minulla on vielä tapana antaa lasten kysyä nimettömänä kysymyslaatikkoon mieltänsä askarruttavia kysymyksiä murrosiän ja seksin aihepiireistä. Vastaan niihin sitten luokan kanssa yhdessä keskustellen.

Minäkin annan aina tehdä kysymyksiä nimettöminä. 5. luokkalaisia mietityttää niin monet asiat, joita eivät uskalla ääneen kysyä.

Esim. näitä kysyttiin viimeksi:

- Pitääkö olla 18-vuotias, että voi ostaa kondomeja?

- Miksi verisuonet on siniset, vaikka veri on punaista?

- Miksi hiki haisee?

- Onko pakko kasvaa aikuiseksi?

- Pitääkö kertoa äidille jos on tullut yöllä siemensyöksy?

- Minkä väristä sperma on?

- Kuinka lapsi voi syntyä niin pienestä reiästä?

- Voiko kiinnostua samasta sukupuolesta?

Ja paljon paljon muuta!

Vierailija
5/14 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on nyt neljännellä ja tytärpuoleni kolmannella. Arvailin heidän pohtivan murrosiän muutoksia (ja kysyinkin tytöltä, haluaisiko tietää enemmän) ja lainasin sitten kirjastosta erilaisia kirjoja aiheesta. Annoin ne heille vapaasti tutkittaviksi ja lupasin vastata jos tulee kysymyksiä (kirjoissa kerrottiin fyysisistä muutoksista ja jotain seksuaalisuuden kehittymisestä ja seurustelusta). Eivät oma-aloitteisesti kysyneet mitään, mutta saunassa (=rauhallinen leppoisa hetki) kerroin heille yhdessä ja erikseen kertoilin heille neutraaliin sävyyn eri muutoksista tytöillä ja pojilla, ja varsinkin tyttö on avautunut ihan eri tavalla kuin ennen :) On jopa tunnustanut ihastuksia yms. Minulle äiti ei ikinä puhunut mitään asioista, joten olen vakaasti päättänyt olla tietotoimistona vaikka miten nolostuttaisi..

Vierailija
6/14 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmasluokkalainen tyttöni ei tiedä edes kuukautisista! Nyt pitää alottaa valistus!

Kertokaas äiteelle miten otan asian esiin jos lapsi ei itse kysele? Kerrotteko tuon ikäiselle seksistäkin? Vai ihan vaan lisääntymisen kannalta asioista? Tajuatteko?

Vierailija
7/14 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmasluokkalainen tyttöni ei tiedä edes kuukautisista!

Lapset on toki erilaisia mutta....?

Meillä kaksi poikaa 7- ja 9-vuotiaat ja asioista aloin kertoa heti kun tulivat kysymään kaapissa olevista tampooneistani (useampi vuosi sitten). Poikia kiinnosti mitä ne ovat ja miten toimivat.

Nyt odotan kolmatta lastamme, kun kerrottiin lapsille vauvasta kantoivat he eteeni kirjan josta luettiin yhdessä "miten vauvoja tehdään".

Isompaa biologia kiinnostaa sen verran paljon, että on kysellyt itse lisää, myös sukupuoliasioista. Siinämäärin on kiinnostunut, että pari vuotta sitten osti itse ihmisestä kertovan kolmiulotteisen kirjan jossa näkyy mm. luut, jänteet ym.

Solujen sodat kirjat on luettu moneen kertaan, opettajakin oli huomannut pojan kiinnostuksen luonnontieteisiin ja jonkun vanhan 5-6lk:n kirjan oli antanut omaksi. Myös mun lukion biologian kirjoista ollaan yhdessä luettu evoluutiosta, perinnöllisyydestä, (x ja y kromosomeista) sukupuolen määräytymisestä ym.

Joo ja poika ei ole mitnkään seksuaalisestikieroutunut vaan ihmisen biologian lisäksi kiinnostaa kaikki muukin biologiaan ja maantietoon (kuin myös historiaan) liittyvä.

Vierailija
8/14 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmasluokkalainen tyttöni ei tiedä edes kuukautisista! Nyt pitää alottaa valistus!

Kertokaas äiteelle miten otan asian esiin jos lapsi ei itse kysele? Kerrotteko tuon ikäiselle seksistäkin? Vai ihan vaan lisääntymisen kannalta asioista? Tajuatteko?

Kyllä minä olen kertonut lapsille seksistä ihan seksinä luontevan tilaisuuden tullen ihan iästä riippumatta.

Kuukautisista tulee kerrottua kun ostaa kuukautissuojia, tai kun itse ottaa omat kuukautiset puheeksi esimerkiksi: "minun täytyy käydä vessassa vaihtamassa kuukautissuoja" tyyliin tai "äidillä on pää kipeä, olen huomannut että minulla tulee usein pää kipeäksi kuukautisten aikaan". Tai telkkarista tulee mainos tms. Jos huomaa että puhuu jostain jota lapsi ei ymmärrä niin sitten tietysti selittää, mutta en muista mitään tiettyä hetkeä jolloin olisin selittänyt mistä kuukautisissa on kyse. Vähän aikaa sitten juuri kysyin 9-vuotiaalta tytöltä että miettiikö hän koskaan milloin hänellä alkaa kuukautiset. Siinä hänen olikin sitten luontevaa kysyä sattuuko ne, ja minä sanoin että veren vuotaminen ei satu yhtään, se ei ole samanlaista verta kuin jos on satuttanut itsensä jne jne...

Seksistä tulee myös puhe ihan arkisissa yhteyksissä, varsinkin telkkariohjelmien yhteydessä. Voi olla että olen joskus kysynytkin lapsilta: "tiedättekö miksi aikuiset ja melkein aikusiet tykkää pussailla toisiaan kun ovat rakastuneita?". Ja sitten selittänyt miten aikuiseen rakkauteen kuuluu sellainen koskettelun ja hyväilyn halu. Näkeväthän he sitä meidän aikuisten kesken.

Vierailija
9/14 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis seksuaalikasvatus?? Mitä vielä!!

Vierailija
10/14 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.05.2012 klo 09:20"]

Kyllä minä olen kertonut lapsille seksistä ihan seksinä luontevan tilaisuuden tullen ihan iästä riippumatta.

Kuukautisista tulee kerrottua kun ostaa kuukautissuojia, tai kun itse ottaa omat kuukautiset puheeksi esimerkiksi: "minun täytyy käydä vessassa vaihtamassa kuukautissuoja" tyyliin tai "äidillä on pää kipeä, olen huomannut että minulla tulee usein pää kipeäksi kuukautisten aikaan". Tai telkkarista tulee mainos tms. Jos huomaa että puhuu jostain jota lapsi ei ymmärrä niin sitten tietysti selittää, mutta en muista mitään tiettyä hetkeä jolloin olisin selittänyt mistä kuukautisissa on kyse. Vähän aikaa sitten juuri kysyin 9-vuotiaalta tytöltä että miettiikö hän koskaan milloin hänellä alkaa kuukautiset. Siinä hänen olikin sitten luontevaa kysyä sattuuko ne, ja minä sanoin että veren vuotaminen ei satu yhtään, se ei ole samanlaista verta kuin jos on satuttanut itsensä jne jne...

Seksistä tulee myös puhe ihan arkisissa yhteyksissä, varsinkin telkkariohjelmien yhteydessä. Voi olla että olen joskus kysynytkin lapsilta: "tiedättekö miksi aikuiset ja melkein aikusiet tykkää pussailla toisiaan kun ovat rakastuneita?". Ja sitten selittänyt miten aikuiseen rakkauteen kuuluu sellainen koskettelun ja hyväilyn halu. Näkeväthän he sitä meidän aikuisten kesken.

Kannattaisiko kuitenkin olla rehellinen, jos sinulla kuukautisverenvuoto ei satu yhtään, se ei välttämättä pade tyttäreesi,jolla saattaa alkaa kuukautiset parin vuoden päästä. Itselläni alkoi 11-vuotiaana, ja koko teini-iän kärsin kovista kuukautiskivuista.

Vierailija
11/14 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin omalle tytölle kuukautisista silloin kun tämä oli kahdeksan ja ihan hyvin suhtautui . Tytöllä alkaa kohta kuukautiset terkan mukaan

nyt siis kuudenella

Vierailija
12/14 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="01.05.2012 klo 09:20"]

kolmasluokkalainen tyttöni ei tiedä edes kuukautisista! Nyt pitää alottaa valistus! Kertokaas äiteelle miten otan asian esiin jos lapsi ei itse kysele? Kerrotteko tuon ikäiselle seksistäkin? Vai ihan vaan lisääntymisen kannalta asioista? Tajuatteko?

Kyllä minä olen kertonut lapsille seksistä ihan seksinä luontevan tilaisuuden tullen ihan iästä riippumatta. Kuukautisista tulee kerrottua kun ostaa kuukautissuojia, tai kun itse ottaa omat kuukautiset puheeksi esimerkiksi: "minun täytyy käydä vessassa vaihtamassa kuukautissuoja" tyyliin tai "äidillä on pää kipeä, olen huomannut että minulla tulee usein pää kipeäksi kuukautisten aikaan". Tai telkkarista tulee mainos tms. Jos huomaa että puhuu jostain jota lapsi ei ymmärrä niin sitten tietysti selittää, mutta en muista mitään tiettyä hetkeä jolloin olisin selittänyt mistä kuukautisissa on kyse. Vähän aikaa sitten juuri kysyin 9-vuotiaalta tytöltä että miettiikö hän koskaan milloin hänellä alkaa kuukautiset. Siinä hänen olikin sitten luontevaa kysyä sattuuko ne, ja minä sanoin että veren vuotaminen ei satu yhtään, se ei ole samanlaista verta kuin jos on satuttanut itsensä jne jne... Seksistä tulee myös puhe ihan arkisissa yhteyksissä, varsinkin telkkariohjelmien yhteydessä. Voi olla että olen joskus kysynytkin lapsilta: "tiedättekö miksi aikuiset ja melkein aikusiet tykkää pussailla toisiaan kun ovat rakastuneita?". Ja sitten selittänyt miten aikuiseen rakkauteen kuuluu sellainen koskettelun ja hyväilyn halu. Näkeväthän he sitä meidän aikuisten kesken.

Kannattaisiko kuitenkin olla rehellinen, jos sinulla kuukautisverenvuoto ei satu yhtään, se ei välttämättä pade tyttäreesi,jolla saattaa alkaa kuukautiset parin vuoden päästä. Itselläni alkoi 11-vuotiaana, ja koko teini-iän kärsin kovista kuukautiskivuista.

Loppuiko pituuskasvu kun menkat alkoi noin varhain? Olen kuullu monelta ettei tyttö kasva juuri pituutta enää kun kuukautiset alkavat.

Vierailija
13/14 |
02.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika normaalisti nuo asiat on tullut perheessä puhutuiksi. Muistan, kun esikoinen, poika oli 2,5-3-vuotias, kuinka hän näki eteisessä hyllyllä juuri ostamani terveyssidepaketin. Hän sanoi sen olevan äidin tarvikkeita, äidin pepputarvikkeita... Lapsen tasoisesti siis :)

Kolmas lapsi puhui jo eskari-ikäisenä äidin ja isin rakkaushetkestä, kun näki meidän halivan :) Taitaapi käyttää tuota sanaa nyt tokaluokkalainen vieläkin

Vierailija
14/14 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 7-vuotias lapseni on kysellyt jo monia vuosia, että miten niitä lapsia tehdään... Päätin nyt kertoa hänelle seksistä ja milloin sitä penistä saa alkaa tunkemaan sinne emättimeen. Lapsellani tuli paljon kysymyksiä ja päätin kertoa hänelle kaiken mukaan lukien kondomien käytön, kuukautissiteiden perusasiat jne.

Hänelle on ostettu monia kirjoja hänen mielenkiinnon perusteella ja näyttäisi tykkäävän lukea niitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi