Uskaltaako teinin päästä vapuksi Kaivariin?
16.v tyttömme haluaisi mennä viettämään iltaa Kaivopuistoon kaveidensa kanssa. Lupas ettei juo alkoholia, mutta varmasti seurueesta jollakin sitä on mukana...
Voiko tuon ikäisen päästää kahden kaverin kanssa? Mikä olisi sopiva aika tulla viim. kotiin?
Ajattelimme miehen kanssa, että viemme lapsen sinne autolla ja haemme myös pois, vaikka asutaankin lähellä ja ratikallakin pääsis kotiin.
Kommentit (21)
Ite en ehkä päästäis, ku siellä joka vuosi jollain menee överiksi kuitenkin ja teinit joukkotappelee ja ryöstelee toisiaan...
Itellä ei kyllä oo teini-ikäsiä lapsia niin ei oo vielä ajankohtaistakaan mulle miettiä, mut voisin kuvitella et ehkä kymmeneltä vois alkaa hipsiä kotiin?
Ite en ehkä päästäis, ku siellä joka vuosi jollain menee överiksi kuitenkin ja teinit joukkotappelee ja ryöstelee toisiaan... Itellä ei kyllä oo teini-ikäsiä lapsia niin ei oo vielä ajankohtaistakaan mulle miettiä, mut voisin kuvitella et ehkä kymmeneltä vois alkaa hipsiä kotiin?
Ne nuorimmat eivät ole Kaivarissa vaan pysyvät omilla nurkillaan ja pääkaupunkiseudulla on aika monta nuoriso-operaatiota käynnissä vappuyönä. Olen ollut niissä mukana kymmenen vuotta ja ehdottomasti eniten ongelmia tuottavat täysi-ikäiset nuoret miehet, tytöt ovat sivistyneesti omissa porukoissaan ja käyttäytyvät hyvin (nimittäin kukaan ei halua itsestään huonoa kuvaa Faceen) :DD
ja halussapidon, joten ihmettelen kovasti näitä "antaa sen juoda, kun se juo kuitenkin" -puheita. 16-vuotias ei todellakaan ole sama kuin 18-vuotias.
Mun mielestä tytön voi päästää, mutta sanoa samalla, että tullaan itsekin Kaivariin käymään, jotta pitää kans lupauksensa.
Oma tyttäreni on täyttänyt 18, ja meillä on ollut tapana noudattaa lakia. Sitä en tiedä, onko tyttö juonut alaikäisenä, mutta ei ainakaan meidän hyväksymänä.
Suomen laki kieltää alaikäisiltä alkoholin nauttimisen ja halussapidon, joten ihmettelen kovasti näitä "antaa sen juoda, kun se juo kuitenkin" -puheita. 16-vuotias ei todellakaan ole sama kuin 18-vuotias.
Kyllä fiksu teini keksii keinot, kuinka saada alkoholia. Aina on niitä isosiskoja ja -veljiä, jotka käyvät ostamassa. Meillä ei ollut, päivystettiin Alkon edessä ja joku dena haki meille ne pari lonkeroa, josta sitten vedettiin "kännit":D
Minusta siis liian tiukasta linjasta ei ole mitään hyötyä, huonoimmillaan se voi olla asioiden kieltämistä.
Itse toivoisin, että nuoren kanssa voisi keskustella överien vetämisestä ja sen vahingollisuudesta. Olisi myös hienoa, jos nuoret eivät pitäisi övereitä hienona.
Vaikka vappu onkin jo mennyt niin tulin silti kommentoimaan. Tyttäresi on jo 16v.v ja tottakai tässä elämänvaiheessa alkoholikin tulee yleensä asiaan vaikka se ei tietenkään ole suotavaa. Minulla itselläni on hyvät välit tyttäreni kanssa ja olen tietoinen siitä että tytär juo välillä viikonloppuisin kavereiden kanssa, ja se on osa nuoruutta. Tällä en tarkoita sitä että se olisi täysin ok juoda alaikäisenä, mutta olen huomannut että kun en vedä hirveitä raivareita tytön juomisesta vaan nykyään hyväksyn sen niin tyttäreni myös varmasti uskaltaa soittaa minulle jos jotain on käynyt,tarvitsee apua tai on liian humalassa huolehtiakseen itsestään. Mutta sitten taas ne teinit jotka juovat ties missä salaa kun vanhemmat eivät ollenkaan suvaitse alkoholin käyttöä ja sitten on kuukausi kotiarestia jos jää kiinni, onko sekään hyvä vaihtoehto että lapsi on pulassa ja juopuneena,mutta ei uskalla soittaa vanhemmilleen koska pelkää sitä kotiarestia ja huutoja mitä saa? tässäpä pohtimista..
Oma lapseni, tosin 17.v on kans menossa isolla kaveriporukalla Koffin puistoon. En kyllä oletakkaan että he ovat siellä täysin raittiina, vaikka niin vannoi. Me asumme kans lyhyen matkan päässä, joten tulee ratikalla, kun muitakin kavereita tulee samaa matkaa.
Mun mielestä 11-12 on sopiva aika tulla viimeistään kotiin.
tuskin on kuivin suin mutta vappu oli itselleni ainakin teininä ainoa mahdollisuus ottaa kontaktia vastakkaiseenkin sukupuoleen.
sano, että vikalla välineellä on tultava kotiin. Jos tyttö ei saa mennä ja kaverinsa saavat, se on hänelle traagista, joutuu sitten kuuntelemaan kaveriensa juttuja, kuinka hauskaa oli.
Ja jos tyttö on kavereiden kanssa niin todennäköisesti kokeilee alkoholia ihan turvallisessa seurassa (tunnet kaverit?).
En päästäisi yksin kaivariin valvomatta (vienti ja haku), mutta riippuu tietty vähän teinistä.
Mutta mitä tarkoita vappua ja Kaivaria?
Vappuaattoa vai -päivää?
Tiedän, että jos nyt en päästä, niin siitä ei seuraa muuta kun riitelyä ja mykkäkoulua...
Tunnen kaverit, ja yhdellä heistä on täysikänen isosisko, joka varmasti hommaa juomat jne.
Tätä iltaa tosiaan tarkotin.
Teini vannoi kyllä, että ei juo mitään ja pysyy kavereiden kanssa mutta sehän nähdään... :D
mennä Kaivariin vasta huomisaamuna vappupiknikille? Aamulla vasta alkaa sivistynyt juhlinta. Saisi ottaa esim viltin, herkkuja kassillisen ja parhaat ystävänsä mukaan?
Houkuttimiksi, että klo 9.00 alkaa suora radiolähetys sieltä ja sakkia on silloin pilvin pimein. Klo 11 on aika mennä Pressanlinnalle moikkaamaan Jenniä ja Saulia tai vaihtoehtoisesti jatkaa piknikiä. Entäs Hakaniemen vappu, onko se jo koettu?
Jos päästät illalla, niin muisuta, että kallioille ei sitten kiipeillä tippumaan ja varotaan jotumasta yksin syrjäiseen paikkaan/hyvin juopuneeseen seuraan.
Jos ihan ollut kunnolla ja tulee kotiin kun on sovittu niin ilman muuta täytyy päästää vappuna liikenteeseen.
Jos ollut juomista ja muuta ongelmaa niin harkitkaa tarkoin. silloin ainakin aikainen kotiintuloaika ja noutaminen.
Jos mietit asiaa oikein objektiivisesti, niin mitä väliä vaikka ottaisikin muutaman kaljan tuttujen kavereiden kanssa? Parasta olisi jos avoimesti pystyisitte puhumaan siitä juomisesta. 16v nuoret ovat juuri siinä iässä, että alkoholi kiinnostaa ja mitä enemmän sitä mystifoidaan ja kielletään niin sitä enemmän riitaa ja salailua vaan syntyy ja tytör juo kuitenkin jos on juodakseen.
Minkä ikäisenä itse kokeilit alkoholia ensimmäistä kertaa? Miksi tyttäresi olisi jotenkin eri asia? Alle 2v niin tytär ostaa jo omat juomansa. Jos tytöllä on järki päässä noin yleisestiottaen niin anna kokeilla sitä alkoholia ihmeessä. Ensi vuonna tähän aikaan luulen, että tytön lähteminen kaivariin juomaan on jo itsestäänselvyys.
Jos tytön päästät kaivariin niin itsestäänselvyys on, että kyllä hän ainakin maistelee. Kysymys onkin: Onko se oikeasti 16-vuotiaana niin vakavaa? Minun mielestäni ei, mutta sinä voit tietysti olla toista mieltä.
Tuon ikäisen voi päästää tekemään yksin lähes mitä vaan, jos pystyt nuoreen luottamaan. Itse ehdottaisin, että sopisit tytön kanssa että voi ottaa muutaman, mutta pitää kuitenkin suht. järkevissä rajoissa. Tietysti siinäkin saattaa mennä yli jos ei ole ennen kokemusta, mutta kokemuksesta oppii.. Teet selväksi, että soittaa saa aina. Kun annat sitä narua hieman enemmän niin saattaa olla, että tyttö rupeaa paljon avoimemmin puhumaankin sinulle juomisistaan kun huomaa että ei se niin vakavaa oikeasti ole etkä rankaise asiasta.
Ps: Poliisit valvovat kaivaria koko yön, mutta klo 1 jälkeen rupeaa meno olemaan hieman villimpää ja varsinkin nuorten tyttöjen kannattanee kyllä pysytellä omien kavereidensa kanssa, jonka he kyllä sanomattakin useimmat tajuavat..
T: 5-vuotta paikanpäällä ollut ja tänäänkin sinne menossa alkuillasta.
Tiedän, että jos nyt en päästä, niin siitä ei seuraa muuta kun riitelyä ja mykkäkoulua...
Tunnen kaverit, ja yhdellä heistä on täysikänen isosisko, joka varmasti hommaa juomat jne.
evästää tyttöä, että olehan ihmisiksi ja pitäkää toisistanne huolta?
Minusta muuten kaikki hölmöilevät jossain vaiheessa alkoholin kanssa. Meillä ne kaikkein kilteimmät vetivät sitten överit vasta abiristeilyllä, kun heillä ei sitten ilmeisesti ollut ollut mitään kokeiluja aiemmin.
Perusteluni ei ole siis se, että nuoren pitäisi päästä "koska kaikki muutkin pääsee" (no, osittain toki siksikin) vaan koska teinille pitää jossain vaiheessa antaa vastuuta ja hänen pitää itse tehdä ne omat kokeilunsa. Ei siinä oikein vanhempien suojelu auta. Se suojelu ei tuo teinille ymmärrystä siitä, mikä käytös on ok tai mikä ei.
t: tuo aiemmin puoltavasti aiheesta kommentoinut
Ps: Poliisit valvovat kaivaria koko yön, mutta klo 1 jälkeen rupeaa meno olemaan hieman villimpää ja varsinkin nuorten tyttöjen kannattanee kyllä pysytellä omien kavereidensa kanssa, jonka he kyllä sanomattakin useimmat tajuavat..
Ainakin koulujen loppujaisissa noissa paikoissa pyörii vanhempia miehiä, jotka ovat hakemassa teinipillua. Jos tyttösi on perusjärkevä, hän ei haksahda noihin.
On osoittautunut (ainakin tähän asti) tosi järkeväksi ja fiksuksi, myös iltamenoissaan. Ei ole tullut vanhempiinsa tuossa suhteessa... Tuttavapiirinkään tuon ikäisistä suuri osa ei käytä alkoa ollenkaan, mikä on minusta ihan ihme, kun muistelen omaa nuoruuttani.
tarpeeks vanha pitämään huolta itsestään. Ja miksei olisi. Voit kuitenkin pyytää et laittaa tarpeeks vaatteita päälle, siellä tuulee aina. Voit pyytää etsoittaa parin tunnin välein, jos oot huolissas. Hyvää vappua !
lupasi olla juomatta. Mutta jos ei luota teiniin, ei teini välttämättä edes yritä olla luotettava, joskus on vaan uskallettava.
Antaisin tytön mennä, mutta kotiin pitäisi tulla ajoissa, klo 23 tai 24. Meillä 9. luokkalaisen kotiintuloaika on tällä hetkellä klo 24, ja siitä ei saa myöhästyä yhtään (tai jos nyt muutaman minuutin myöhästyy, niin ok, mutta siitä pitää ilmoittaa ennen klo kahtatoista). Sen on tyttö itse ansainnut tulemalla ajoissa ja selvin päin kotiin, välillä kotiintuloaika on ollut jopa 21, koska sääntöjä ei ole noudatettu.
Meillä ollut ongelmia teinin päihteiden käytön kanssa, ollaan käyty päihdeklinkalla keskustelemassa viime joulukuusta lähtien, ja muutama kuukausi jo mennyt erittäin hyvin. Toivon, että meidän teini tulee kotiin selvin päin, ja jos ei tule, niin toivoin ettei tulisi ainakaan kovin humalassa, ja että tulisi ajoissa. En kuitenkaan voi sitä kotiin sitoa, siitä ei pitkällä aikavälillä tule mitään, ja joskus teinin on opittava myös ottamaan itse vastuuta itsestään. Nyt on pakko vaan yrittää luottaa, koska tyttö on viime aikoina ollutkin luotettava.
Me asumme tosin pienemmässä kaupungissa, ja täältä voin tarvittaessa lähteä tyttö hakemaan kotiin, jos se ei itse tule ajoissa tai muuten epäilen jotain, stadissa se on vähän hankalampaa. Mutta kyllä 16 v. selviää Kaivarissa, itsekin olen siellä teininä vappuni viettänyt, harvemmin siellä mitään ikävää tapahtuu, keskellä väkijoukkoa, vaikka porukka humalassa siellä onkin.