Miksi puudutus ei toiminut hammaslääkärissä?
Yleensä minulla on tuntikausia puoli päätä puuduksissa mutta tällä kertaa en tuntenut minkäänlaista puutumista vaikka hammaslääkäri pisti vähintään kahteen ja mielestäni jopa kolmeen kohtaan hampaan vieressä. Eikä mitään vaikutusta eikä eroa "puudutetun" ja puuduttamattoman puolen välillä. Kummallista. En sanonut siitä mitään koska kipu oli siedettävää, paikka vain vaihdettiin eikä porattu kunnolla, silti sattui sen verran että jos olisi porattu olisin vaatinut uutta puudutusta. Mutta siis mikä tuossa voi mennä pieleen?
Kommentit (31)
Ainoastaan pari kommentoijaa on oikeassa, tulehdus tosiaan on se mikä estää puudutusta toimimasta.
Joskus pätevän oloinen erikoislääkärikin saattaa pistää puudutuksen kielen syrjään, eikä puudutus toimi. Yritäpä siinä mennä apteekkiin hakemaan antibiootteja, kun suusta kuuluu vain mongerrusta.
Joskus ei vaan onnistu. Minäkin tulen yhdestä oluesta normaalisti humalaan. Sitten yhtenä päivänä voi kiskaista pullon viinaa eikä tule edes nousua. Joinakin kertoina hammaslääkäri puuduttaa koko pään yhdellä annoksella. Kerran tuli laittaneeksi 7 piikkiä eikä mikään puutunut. Jokin vaan on systeemeissä ihan sekaisin kun vaihtelu on näin suurta toisinaan.
Väärin. Jos alahammasta puudutetaan, kielen pitää tuntua osaksi puutuneelta. Takimmaiset alahampaat ovat hankalia puuduttaa olkoon tulehtunut tai ei. Joku sanoi hyvin että sivistynyt sokkopuudutus. Anatomia on erilainen ja hermon kulku ja se kuinka paljon kudosta on alueella ja minkä mallinen leukaluu. Tulehtunut hammas taas, olkoon missä vaan, ei välttämättä puudu.
Jos sulla on ollut tulehdus siellä hampaassa tai ikenessä, niin puudutus ei silloin toimi
Puudutus toimii aina jos sen laittaa oikein, myös tulehtuneeseen hampaaseen.
Se pisti vain keittosuolaliuosta. Trokaa oikeat puudutusaineet muualle.
En osaa vastata, mutta tuli mieleen yksi oma käyntikertani. Puudutettiin niin, että puutui kieli ja nielu. Tuo nielun puutuminen aiheuttaa jostain syystä mulle tunteen siitä, että henki ei kulje.. eli pienen sisäisen paniikin.
Mulla aina kestää ennenkuin puudutukset toimii. Lekuri aina ekana pistää ja sitten puhutaan asiat ennenkuin alkaa toimenpiteet. Usein joutuu myös lisäämään. Mulla myös poistuu vaikutus suht nopsaa eikä tunneissa.
Se puudutuspiikki on kyllä kamalin, ei itse operaatio.