Miten tuohon heliumin hengittämisen vaarallisuuteen on herätty vasta nyt?
Olen 32v ja hengitellyt heliumia lapsesta saakka, kuten kaikki muutkin. Joka vappu. Isä hauskuutti meitä hassulla äänellä, itse kokeilin, sisarukset, kaverit.. Aina vaan ja joka kerta, kun heliumpallo saatiin.
En osaa edes arvioida kuinka monta palloa olen vetänyt henkeen. Tai tuttavani. En kuitenkaan ole ikinä kuullut, että kukaan olisi tukehtunut tähän leikkiin.
Helium kuulemma syrjäyttää hapen ja tästä aiheutuu tukehtumisvaara.
Turhaa hysteriaa ja hauskan leikin loppu? Fuss over nothing?
Kommentit (39)
Miksi kannustat tollaseen? Onhan tuo nyt tiedetty ainakin mun 36-vuotisen iän. Meillä oli kotona aina tollanen hulluus kielletty ja hyvä niin. Ei todellakaan sallita lapsille etenkään sellasta!
Ootko jostain landelta?
Ja en ihan oikeasti ollut kuullut tuosta ennen viime vuotta. Eikä kukaan muukaan tuttavistani. Ja on kyllä vedetty heliumia henkeen jokaisesta mainospallosta joka marketin avajaisista ja näistä vappupalloista.
ap
Sori, vanha ketju mutta pakko postata. Etsin tapaa tehdä kivuttomasti itsemurha ja helium on tosiaan sellainen. Se on kuin menisi nukkumaan eikä heräisi koskaan. Paitsi että näytät hölmöltä kun lapset tai puoliso tulee kotiin ja löytää sinut naamari päässä sohvalta, heh :D
Ilmapallolla sitä ei kuitenkaan pysty tekemään. Itsensä voi tappaa vaikka juomalla viitisen litraa vettä, mutta eivät vanhemmat sen takia lapsiaan kiellä juomasta vettä lainkaan. Sama juttu heliumin kanssa, harmitonta leikkiä imaista ilmiksestä akuankkaäänet pari kertaa. Siinä kuitenkin hengitetään ilmaa ennen ja jälkeen joten ei se heliumi sinne kroppaan jää. Siinähän se tulee jo pihalle kun piipität :)
Oon 11.v ja hengitin tänään pari palloo heliumia..
Mua pelottaa!!! Imin tänään heliumia vappupallosta muutaman kerran. Ja nyt mua sattuu alakylkeen vasemmalla puolella. Siellä missä joillain ihmisillä joskus sattuu kun juoksee. Mut mä Oon tosi peloissani enkä uskalla kertoa vanhemmille. Pelkään et jotai pahaa on tapahtunut ja äiti eikä Isi oo täll hetkellä ees kotona. Oon 12 v. Pliis auttakaa!!!!! ;(((((((
Hei!
Sen verran pahaa elämässä että voimat on loppu ja toi helium pussin kanssa ei tunnu pelottavalta vaihtoehdolta poistua täältä..
Jos ei nää elämässään enää iloa ni säkki päähän ja heliumia pullosta perään.. 10 sec ja menee taju... 30min ja olet poissa....
Hei !
Toivottavasti et ole tehnyt sitä....yritä löytää elämässä edes pieni ilo. On olemassa myös ammattiauttajia, joille voi puhua. Älä myöskään unohda lähimmäisiä, kavereita yms. Yritetään yhdessä eteenpäin .... Lääkäri voi myös määrätä sopivat lääkkeet, että pääsee pahimman yli. Elämä on ainutkertainen ja omaisille suru on niin valtava rakkaan poismenon vuoksi, että siihenkin voi kuolla.
Mäki oon pari kertaa vetäny heliumii henkee ja pilailin kamunkaa, mut ei mitää käyny. Kaikki nykyää vaarallista :D
Tekemässä lähtöä kirjoitti:
Hei!
..helium pussin kanssa ei tunnu pelottavalta vaihtoehdolta poistua täältä.. säkki päähän ja heliumia pullosta perään.. 10 sec ja menee taju... 30min ja olet poissa....
Itse olen jo pullon ostanut ja mietin että mikä olisi oikea tilanne lähteä. Tuo tosiaan toimii täysin kivutta ja huomaamatta, 10 sekuntia ja taju lähtee. Minuutin kuluttua aivot ovat jo täysin hapettomat ja siinä kohtaa myös autonominen hermosto pysäyttää sydämen joten elvytys ei onnistu ja kuolema on 100% varma. Elvytys ei onnistu koska elvytyspainallukset kierrättävät vain jo valmiiksi hapetonta verta.
Typpi toimii yhtä hyvin. Kumpaakin kaasua saa kotiinkantopulloissa eri verkkokaupoistakin. Kun ihminen hengittää enintään 10 litraa minuutissa ja jos haluaa varmistaa kaasun riittävyyden vaikkapa 10 minuutiksi ja kun noissa pulloissa on kai 200bar paine, niin suurempaa kuin 0,5L kaauspulloa ei varmasti tarvitse. Myynnissä on pieniäkin mutta 2L ja 5L pulloja löytyy useimmista kaupoista...
Joskushan täältä kumminkin on lähdettävä, joten koen että minulla on oikeus määrätä itseni kohtalosta edes sen verran, kun elämä on päättänyt tarjota vuosikausia vain pelkkää sontaa kovista ponnisteluistani huolimatta. Kuten kirjoituksestani voitte päätellä, niin olen miettinyt asiaa jo pidempään ja tällä hetkellä olo o tyynen rauhallinen kun tiedän että kaikki on vihdoinkin omissa käsissäni.
Ruumis mätänee, mutta uskon että sielulle on olemassa paikka jossa ei tarvitse tuntea tuskaa.
Mä olen kans googletellut tota ns exitbag systeemiä ja tuntuu todella olevan kivuton pois meno siihen kun ensin vetäsee kunnon kännit ja uninapit naamaan sit ei muuta ku pussi päähän venttiili auki ja ikuiseen uneen. Jos ite lähtisin ni kyl noin enkä esim hirttämällä. Kyllähän siinäkin lähtis taju varmaan aika nopeesti mut pelko siitä parinminuutin tuskasta kivusta ja pelosta ei oikein olis mun juttu. Ja tätä ihan siksi sivuutan koska elämä on kohdellut mua todella kaltoin multa vietiin kaikki mitä rakastin sekä on kontaktit mielenterveyshommiin ja masennuslääkitykset mut ei niistä ole mulle mitään apua ni ehkäpä tuo on sitten mun kohtalo. Sit ku ei jaksa ni sit ei vaan enää jaksa. Masentuneelle kaikki on mustavalkoista.
Samaa mietin. Olen 40v ja ja käyttänyt ilmapalloa äänenmuuntimena teinistä asti, samoin mies. Lapsistakin on hauskaa, kun iskä ja äiskä kuulostaa Aku Ankalta :D
Vierailija kirjoitti:
Hei!
..helium pussin kanssa ei tunnu pelottavalta vaihtoehdolta poistua täältä.. säkki päähän ja heliumia pullosta perään.. 10 sec ja menee taju... 30min ja olet poissa....
Itse olen jo pullon ostanut ja mietin että mikä olisi oikea tilanne lähteä. Tuo tosiaan toimii täysin kivutta ja huomaamatta, 10 sekuntia ja taju lähtee. Minuutin kuluttua aivot ovat jo täysin hapettomat ja siinä kohtaa myös autonominen hermosto pysäyttää sydämen joten elvytys ei onnistu ja kuolema on 100% varma. Elvytys ei onnistu koska elvytyspainallukset kierrättävät vain jo valmiiksi hapetonta verta.
Typpi toimii yhtä hyvin. Kumpaakin kaasua saa kotiinkantopulloissa eri verkkokaupoistakin. Kun ihminen hengittää enintään 10 litraa minuutissa ja jos haluaa varmistaa kaasun riittävyyden vaikkapa 10 minuutiksi ja kun noissa pulloissa on kai 200bar paine, niin suurempaa kuin 0,5L kaauspulloa ei varmasti tarvitse. Myynnissä on pieniäkin mutta 2L ja 5L pulloja löytyy useimmista kaupoista...
Joskushan täältä kumminkin on lähdettävä, joten koen että minulla on oikeus määrätä itseni kohtalosta edes sen verran, kun elämä on päättänyt tarjota vuosikausia vain pelkkää sontaa kovista ponnisteluistani huolimatta. Kuten kirjoituksestani voitte päätellä, niin olen miettinyt asiaa jo pidempään ja tällä hetkellä olo o tyynen rauhallinen kun tiedän että kaikki on vihdoinkin omissa käsissäni.
Ruumis mätänee, mutta uskon että sielulle on olemassa paikka jossa ei tarvitse tuntea tuskaa.
jos nyt vielä olet tässä maailmassa niin minkä kokoisen pullon olet ostanut? Itse vain mietin sen pullon riittävyyttä näin niinkuin teoreettisesti laskien ettei varmasti jäisi niin sanotuksi vihannekseksi se jos mikä ottais päähän vaikka ei aivotoimintaa olisikaan. En kyllä nyt ole itseäni ainakaan vielä pois viemässä mutta itse aihe kiinnostaa kovin.
Jos ei yksin leiki, niin tuo on vaaratonta.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo exitbag tehdään? Siis ostan heliumpullon ja pussi päähän. Millä se kaasu johdetaan pussiin? Saako siihen pulloon kiinni esim. letkun? Ja toimiiko se pullo niin, että sieltä tulee kaasua koko ajan, kun venttiili on auki? Eikä tarvi painaa mistään koko ajan?
Olen tutkinut erilaisia tapoja tehdä itsemurha ja tämä exitbag kuulostaa erittäin varteenotettavalta. Ei minusta ole hyppäämään korkealta tai juoksemaan junan alle. Asetta en omista ja hirttäytyä en uskalla. Myöskään hukuttautuminen ei tunnu hyvältä vaihtoehdolta. Lääkkeillä lopputulos on erittäin epävarma ja haluaisin kyllä kuolla kertalaakista.
Just noin simppeliä.
Suurin vaara on vetää syvään henkeä ja pidätellä hengitystä liian pitkään. Jos alkaa hengittää normaalisti pian on epätodenäköistä pyörtyä. Pyörtymisen jälkeenkin yleensä autonomisesti hengitys kulkee ja siitä vielä toipuu, mutta riski on jo iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei!
jos nyt vielä olet tässä maailmassa niin minkä kokoisen pullon olet ostanut? Itse vain mietin sen pullon riittävyyttä näin niinkuin teoreettisesti laskien ettei varmasti jäisi niin sanotuksi vihannekseksi se jos mikä ottais päähän vaikka ei aivotoimintaa olisikaan. En kyllä nyt ole itseäni ainakaan vielä pois viemässä mutta itse aihe kiinnostaa kovin.
5L pullolla tulos on likipitäen varma
Vierailija kirjoitti:
Ihanko teillä isä laittoi lapset vetämään heliumia henkeen? Sairasta. Onhan heliumista varoitettu jo vuosikymmenet. Se on ihmiselle vaarallista hengittää.
Ei helium ole millään lailla myrkyllistä, sitähän käytetään hengityskaasuna sukeltajillakin.
Jokainen tekee mitä itse haluaa, antaa tai ei anna lastensa tehdä. Kerroin vaan faktat.
Ilmeisesti Stadilainen kysyy. Tehän ootte tunnetusti valveutuneempia kuin muut, ainakin omasta mielestänne. Kumma kun et tienny minkälaisia kaasuja sukeltajat käyttää. Ilmeisesti jääny fysiikan tunnit koulussa väliin, ja aika kulunu pulkkamäessä. Siinä ainoassa "virallisessa" mikä teillä Paloheinässä on. :D