Lapsellani on mopoauto.
Tyttöni sai mopoauton vuosi sitten, ja tosi tarpeeseen on tullut, kun pääsee kouluun, kavereiden luo ja harrastuksiin ilman jatkuvaa kuskaamista, ja kun on katto päällä, niin voi ajaa vesisateella, talvella yms.
Tyttö on taitava kuski, mutta jatkuvasti autoilijat tööttäilee, näyttää keskisormea, ohittelee vaarallisissa paikoissa yms. Tytölleni ei ole yhtään vaaratilannetta käynyt, mutta suurin osa noista läheltä piti-tilanteista on ollut autoilijoiden aiheuttamia, kuten ohitukset huonoissa paikoissa ja liian lähelle tuleminen.
Mikä siinä on, kun mopoautoilijoita pitää aina olla haukkumassa keskisormet pystyssä?
Liikenteeseen mahtuu monia, myös mopoautoja. Kaikki mopoautojen omistajat on käynyt ajokoulun, joten osaa kyllä liikennesäännöt ja merkit. Ihmisillä ei niin kiire ole, etteikö ehtis mopoautojen perässä ajaa, aina ei tarvi mennä "minä minä minä, kunhan minä olen ekana perillä"-asenteella.
Paljon turvallisemmaksi liikenne muuttuis, jos ne 90.v huononäköiset ja eksyneet mummelit saatais ratin takaa pois!
Kommentit (55)
Olen muutamaan otteeseen joutunut täällä kaupungissa ajamaan mopoauton perässä ja joka kerta tiputtanut vauhdin sellaiseen kolmeenkymppiin ja jättänyt reilusti tilaa väliin. Noista teineistä kun ei koskaan tiedä, mitä siinä edessä saavat päähänsä tehdä... Käyttävätkö vilkkua kääntyessään, kiinnittyykö huomio johonkin aivan muualle kuin liikenteen seuraamiseen, osaavatko lukea liikennettä oikein. Suoraan sanoen pelkään ja kammoan mopoautoja ja niiden kuskeja! Ei sitä autokoulua turhaan käydä! Parempi sana olisikin ajokoulu, ja se pitäisi olla pakollinen kaikille moottoriajoneuvoilla tien päällä oleville, ja miksei pelkille polkupyöräilijöillekin. Itsekin opin kunnolla liikennesäännöt vasta autokoulun myötä ja sen jälkeen oli paljon helpompi ajaa pyörälläkin, kun tiesi, miten missäkin tilanteessa toimitaan muun liikenteen seassa.
opettakaa kunnolla liikennesäännöt. Eniten läheltä piti -tilanteita on tullut silloin, kun nuori on ajanut mopoautolla miten sattuu. Ja liian usein noista kolareistakin on saanut lukea lehdistä.
Miksi ette pistä lapsianne polkemaan pyörällä? Olin n. 15 vuotta sitten nuori ja poljin pitkiä matkoja pyörällä. Ennen kuin sain mopon, jolla pystyin ajamaan n. 20 km:n päähän kavereideni luokse. Pyörä on kaiken lisäksi edullisempi ja syö vähemmän polttoainetta. Ei kalliita vakuutusmaksuja.
Ja samalla itsensä. Tosin ainoa jota käy sääliksi on ambulanssin kuljettaja, joka sentään säilyi hengissä. Tätä myötä mopoja kun on 50 kertaa enemmän ja kuolonkolareita vain maks. 10 kertaa enemmän, on mopoauto virallisesti Suomen tilastollisesti vaarallisin kulkupeli; vähintään viisi kertaa vaarallisempi kuon mopo. Mopoilijat sentään vaarantavat pääasiassa ainoastaan oman henkensä ja tästä tietoisena myös suhtautuvat ajamiseen kumniallisemmin, ja ovat lievissäkin onnettomuuksissa viisi kertaa harvemmin kuin mopoautot. Mopoautoilijalta pitäisi vaatia ajokoetta siinä missä keneltä tahansa muultakin autoilijalta; ei teoriakokeen läpäisemisellä ole mitäään korrelaatiota ajotaidon kanssa kuten tästä nähtiin.
Kun oiski vaan mopoautoja, mutta kun täällä meidän perällä teinit rällää koulumatkoja työmatkaruuhkassa TRAKTORILLA! Pienestä kuppasesta mopoautosta menee heittämällä ohi (mikäli sitä ei ole viritelty, näitäkin on meinaan nähty), mutta traktori onkin jo sen verran isompi, että ohitus ei niin vaan onnistukaan kun on vastaantulevaa liikennettä ja itsellä keltainen viiva.
Sitä paitsi, traktorin polttoaineesta pitäisi maksaa enemmän veroa jos se ei ole maatalousajossa. Tuskinpa maksavat.
vanhemmista pitäis tehdä ls-ilmo. Järjetöntä hommaa. Kumpikohan siinä kolarissa pääseen hengestään, lasikuitukopissa vai auton ratissa istuva?
Ootte ihan edesvastuuttomia hulluja, mopoautovanhemmat.
Itse olen 16v ja mopoauton omistaja. Mopoautosta o n ollut minulle enemmän hyötyä kun haittaa. Varmasti mopoautoilijat törttöilevät liikenteessä. Lähes kaikki kuskit ovat nuoria eivätkä ehkä osaa havainnoida asioita samoin tavoin kuin kokeneet autoilijat. Mopoautot ovat hidaste isommilla teillä, eivätkä kaikki valitettavasti ymmärrä pysähtyä sivuun ja päästää autoilijat. Myös autoilijoiden asenteissa on vikaa. Olen kokenut vaarallisia ohituksia, eteen kiilamista jopa 40 alueella ja perseessä kiinni ajamista. Mopoauton tunnistaa takaa varoituskolmiosta ja toisin kun autoissa, mopoautoissa ei ole edessä rekisterikilpeä. En usko autoilijoiden turvautumista siihen, että mopoauto näyttää ihan autolla.
Jos haluat ostaa lapsellesi mopoauton, mene hänen kanssaan yhdessä liikenteeseen ja opeta miten toimia vaaratilanteissa ja ylipäätään käyttäytyä liikenteessä. Mopoautoon tarvitaan nykyään erillinen kortti, johon sisältyy myös ajotunteja ja ajokoe.
Mopoautot itsessään ovat hyödyllinen keksintö ja kätevä liikkumistapa. Kuitenkin ihmiset unohtavat, että mopoautokolarit eivät ole mopoautojen vaan kuskien vika (unohtamatta autoilijoita).Mopoauto ei siellä liikenteessä yksinään törttöile. Se että joku ajaa mopoautolla se ei leimaa häntä samalla sekunnilla huonoksi kuskiksi. Se on vähän sama asia että päättäisin vihaavani kaikkia mersuja, koska joku ohitti minut vaarallisesti kyseisen merkin autolla. Tästä hetkestä lähtien vainon jokaista mersukuskia henkeen ja vereen.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2012 klo 21:49"]Aiheesta vähän sivuten, minkä merkkinen mopoauto lapsellasi on? Me olemme suunnitelleet ostavamme kahdelle pojallemme yhteisen mopoauton, olisi kiva kuulla mikä on hyvä ja turvallinen auto...
[/quote]
Valitettavasti turvallisia mopoautoja ei ole olemassakaan.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2012 klo 00:59"]tsemppii ap. mopoautoille ollaan tosi tosi KATEITA! Minun pojal on mopoauto, uudehko, sellainenhan on arvokas, ja sen hinnal nuo kateet naapurin köyhät mukulat vois ostaa 200 niitä niitten räsymopoja ;) vähän aikaa sit yks mopoauto taas kaadettiin kateuksissaan. SE ON KATEUTTA, MUUTA EI. JOS HEILL OIS RAHAA OSTAA KUNNON MOPOAUTO HE OSTAISIVAT. Totuus o tämä. -äiti33
[/quote]
herää, voin sanoa että 99\100 mopon omistajista ei ole kateellinen mopoauton omistajalle.. Nämä "räsymopot" kun sattuvat muutenkin kulkemaan paljon kovempaa kun nuo peltipurkit
Ainakin meillä mopoautoilijalta vaadittiin teoriakokeen lisäksi myös ajokoe, kun joku täällä oli sitä vailla. Ja kyllä, pojallamme on mopoauto, joka oli kalliimpi kuin oma autoni.
kukkahattu täti äidit on perseestä
Sanopa tyttelillesi että siinä vaiheessa kun takana on kilometrin jono ja vastaantulevaa liikennettä runsaasti, olisi erittäin huomaavaista poiketa vaikka bussipysäkille hetkeksi ja päästää takana olevat ohi. Minua ei ainakaan ärsytä mikään muu mopoautoissa kuin se, että sen takia koko jono ajaa viittäkymppiä.
Täällä valitetaan mopoauton vauhdeista, mutta eihän noi pääse edes autoilla suurinta sallittua nopeutta maanteille. ohittelemaan joutuu kokoajan. Jos ei ole varaa ostaa lapsilleen mopoautoa, niin turha sitä on tänne tulla tilittämään. Ja ottaahan se monia päähän, kun teinit ajaa 5 kertaa kalliimmalla mopoautolla, kuin mitä oma auto maksaa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2012 klo 21:59"]
Jos ei pysy muun liikenteen tahdissa, niin kannattaa pysyä kotona.
[/quote]
Ja muun liikenteen tahti on, että merkissä ilmoitettu nopeusrajoitus on ehdoton alaraja, jota hitaampi syyllistyy alinopeuteen ja on tietä tukkiva kusipää josta pitää mennä välittömästi ohi, oli tilaa tai ei. Maksiminopeus ei ole niin tarkkaa, about merkki + 20.
Niin 80% noista vehkeistä on nykyään kuristin "rempan" käyneitä :). Pikkusen pistää vituttamaan kun 60/70 alueella tullaan 1m päähän roikkumaan, sitten palstalla tai missä vaan on että "minun lapseni kyllä...". Voihan viturallaa mitä touhua.
saisi ihan oikeankin auton; sellaisen, joka on onnettomuuksissa neljä kertaa harvemmin kuin mopoautot (mopoautoista yksi per 10 on vuosittain onnettomuudessa, autoilla vastaava luku yksi per 42; mopoilla luku tosin on vain yksi per 50). Näistä onnettomuustilastoista ei voi edes syyttää muiden autoilijoiden asenteita: mopoautoilija on tilastollisesti huomattavasti useammin syyllinen kuin syytön osapuoli. Lisäksi mopoautojen kuljettajat lähtevät tien päälle aivan liian pienellä koulutuksella. Teoriakoe, jossa pitää tunnistaa muutama liikennemerkki tai väärin parkkeerattu punainen auto on lähinnä vitsi; kun liikut keskustassa jossa kohtaat tusina ärsykettä kerralla ainoa millä on väliä on se, oletko saanut kunnollista opetusta auton ratissa, jossa pätevä ohjaaja on pannut ajamaan liikenneympyrät ja tasa-arvoiset risteykset moneen kertaan läpi. Teoria on kiva mutta käytäntö on se, joka opettaa oikeasti ajamaan muun liikenteen seassa. Siihen on syy, miksi alle 18-vuotiaat, etenkin miespuoliset, mopoautoilijat joutuvat suhteellisesti useammin onnettomuuteen kuin mikään muu ajajaryhmä joka tien päällä liikkuu. Pätevää ajo-opetusta ei korvaa mikään määrä teorian tuntemista.