Mitä vastaat kun kysytään paljonko tienaat?
Saat palkkaa Xe
Lisäksi lapsilisiä Ye
Ja muita tukia Ze
Vastaatko Xe, X+Y+Ze, vai jotain muuta?
Kommentit (25)
tai vaihtoehtoisesti kun olen työelämässä bruttopalkkani xxxx euroa. En lisää lapsilisiä tai muita yhteiskunnan tukia saati kokouspalkkioita tms. siihen.
olen sijasuuksia tekevä, ja tienaan niin paljon kun töitä on.
lähimmille kerron tarkan palkkasumman, lähinnä siis perhepiirissä. En laske mukaan lapsilisiä enkä esikoisesta maksettua vammaistukea.
Muille sanon että tienaan tarpeeksi tai että palkka on OK. Työskentelen ammatissa, joka tiedetään hyväpalkkaiseksi. En tunne tarvetta lähteä kertomaan tarkkaa palkkaa, koska sitä saatettaisiin pitää rehentelynä.
En erittele sen tarkempaa ja mielestäni "tienaan" vain sen minkä oikeasti työlläni saan (kuukausi) palkkaa.
Ei me keskustella kaveripiirissä mitä kukakin tienaa.
Käsitteeseen "tienaa" en kyllä laskisi mitään tukia, tienaaminen=palkka työstä. Että jos joku kysyisi että kuinka paljon tienaan ja olisi pakko vastata kertoisin palkan.
Ainoa tilanne jossa joutuu kertomaan tulot on joku asuntolaina/luottokorttiasia ja silloin tietenkin eritellystei kerron että palkka on xx ja lapsilisät xx €.
eli kysyjä ei siis olisi mikään naapuri tai muu tuttu, vaan oikeesti halutaan tietää tulosi.
Itse saan palkaa + omaishoidontukea, joka tavallaan on pakkkaa myös, ainakin siitä menee verot ja kertyy eläkettä. EHkä laskisin sen tosiaan tienisteihini.
Enemmänkin voisi saada
enkä laske lapsilisää tms. tuloksi, vaan pelkät palkkatulot.
bruttotuloni + lapsilisät. Muita tuloja tai tukia ei ole.
Sanon, että saan voita leivälle ja hyvänä kuukautena makkaraa päälle.
400e eli kotihoidontuki + kuntalisä tai vaihtoehtoisesti kun olen työelämässä bruttopalkkani xxxx euroa. En lisää lapsilisiä tai muita yhteiskunnan tukia saati kokouspalkkioita tms. siihen.
Olevan muuta kuin yhteiskunnan tukea? Ennemmin kai kokouspalkkio on tienaamista kuin kotihoidontuki ja kuntalisä jotka ovat ihan samanlaisia tukia kuin mikä tahansa muu yhteiskunnan tuki... Yhteiskunnan tuelle kai tyypillistä on se, että sen saa tekemättä oikeastaan mitään (paitsi opintotuki). Kokouspalkkionkin eteen kai joutuu käymään edes niissä kokouksissa eli tienaamaan
Mä en häpeile sanoa palkkaani, koska kuka tahansa voi sen tarkistaa KV-TESsistä, jos oikein kovasti kiinnostaa.
Koska tienaamisesta tulee yleensä mieleen että jotain tekeekin sen eteen. On mulla pääomatulojakin mutta ei nyt ole tapana niistä huuudella.
mutta palkkaa saan, noin 3800 bruttona.
että saan opintotukea eli alle 500e kuussa.
Tienaan niin hävettävän hyvin, etten vähävaraisessa ystäväpiirissä sen tarkemmin erittele summaa.
Tienata meinaa kyllä mielestäni palkkatuloja, jos olisi pakko kertoa eurolleen.
Tienestiksi lasken ainoastaan palkkatulon, en mitään lapsilisiä tms.
Miksi muuten palkkataso on joku tabu, josta ei saa avoimesti puhua? Onko se työantajien intressissä/joku juoni pitää porukka tietämättömänä siitä ovatko palkkakuopassa vai ei...?
...paitsi pankille tarvittaessa. Jos joku läheinen kysyy, voin mainita joutuvani maksamaan tuota uutta nk. solidaarisuusveroa. Muille vastaan tienaavani sopivasti työmäärään ja vastuuseen nähden.
että myös kahdet lapsilisät ja osittaisen hoitorahan, mutta niitä en kyllä omaksi tulokseni laske (menevät yhteiselle taloustilille ruoka ja lainamenoihin)