Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kokemuksia "humautuksesta"?

Vierailija
26.04.2012 |

Onko siinä tosiaan ihan kanttuvei? Olen siis menossa humautuksessa tapahtuvaan toimenpiteeseen, mulla on hirveä toimenpidekammo ja pelkään että mitä jos sittenkin olen ihan tolpillani siinä ja saan taas lisää traumoja. Entisissäkin on tarpeeksi.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukutuksessa. Siksi, että pienemmät toimenpiteet eivät vie kauan. Älä huoli, et tiedä mitään toimenpiteestä.

Vierailija
2/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipua voi tuntea myös unessa, jos kipulääkitys unohtuu. Humauksessahan ei käytetä kunnon kipulääkkeitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahdat hetkeksi ja heräät ilman että muistat mitään. Jos pelkäät pahoinvointia, pyydä että saat pahoinvointia estävää lääkettä samalla kuin humauttavat.

Vierailija
4/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipua voi tuntea myös unessa, jos kipulääkitys unohtuu. Humauksessahan ei käytetä kunnon kipulääkkeitä

Älä nyt vaan ap usko tuota.

Vierailija
5/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kipulääkitys minnekään "unohdu". Ja humautuksessakin käytetään todellakin kunnon kipulääkkeitä. Sulla ei näköjään ole minkäänlaista käsitystä näistä asioista, joten älä viitsi sitten lisätä toisen pelkoa entisestään.

Ne leikkaussalissa työskentelevät lääkärit ja hoitajat on huippuammattilaisia, olet ihan varmasti hyvissä käsissä. Ja mitään tuollaisia "unohduksia" ei siellä tapahdu.

Terveisin anestesiahoitaja

Vierailija
6/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukahdat ennen kuin anestesialääkäri ehtii laskea viidestä kahteen ja heräät heräämöstä peitto päällä. Nimim. kokemusta on

Vierailija
7/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukahdat ennen kuin anestesialääkäri ehtii laskea viidestä kahteen ja heräät heräämöstä peitto päällä. Nimim. kokemusta on

Kyseessä on gastroskopia joten kipulääkettä en varmasti tarvitsekaan. Se tilanne vaan ahdistaa niin paljon että ilman tainnutusta en siihen kykene...

ap

Vierailija
8/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty tuulimunaraskauden takia kaavinta humautuksessa rv12.

Nukahdin äkkiä ja en tiennyt mistään mitään ennenkuin heräsin heräämöstä.

Olin heti ihan normaali kun heräsin ja ei ollut mitään pahoinvointia, ei kipuja ym.

Ja se kaavinta ei edes mennyt ihan putkeen vaan aloin vuotaa verta ja sen tyrehtyttämiseen meni aikaan mutta koko ajan olin täysin tajuton! Ja aina voi puhua siitä pelosta lääkärille ja kerro pelosta myös sille anestesialääkärille leikkaussalissa...kyllä siinä ehtii pari sanaa vaihtaa kun valmistelevat sinua.

Vierailija
9/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty tuulimunaraskauden takia kaavinta humautuksessa rv12.

Nukahdin äkkiä ja en tiennyt mistään mitään ennenkuin heräsin heräämöstä.

Olin heti ihan normaali kun heräsin ja ei ollut mitään pahoinvointia, ei kipuja ym.

Ja se kaavinta ei edes mennyt ihan putkeen vaan aloin vuotaa verta ja sen tyrehtyttämiseen meni aikaan mutta koko ajan olin täysin tajuton! Ja aina voi puhua siitä pelosta lääkärille ja kerro pelosta myös sille anestesialääkärille leikkaussalissa...kyllä siinä ehtii pari sanaa vaihtaa kun valmistelevat sinua.

Joo, mulle itse asiassa sanottiin että voin sitten vielä anestesialääkärin kanssa keskustella että tehdäänkö ihan yleisanestesiassa vai humautuksessa. En vaan näe oikein syytä, miksi se yleisanestesia kannattaisi tehdä jos saman hyödyn saan humautuksesta (eli että en tajua mistään mitään). Sellaista mä oon kyllä kuullut, että joku on humautuksessa pistänyt niin kovasti vastaan että on ollut pakko tehdä se tähystys yleisanestesiassa. Ilmeisesti kuitenkin muistamatta sitä itse.

Ja maksaakohan se yleisanestesia enemmän? Mulla on vakuutusyhtiön maksusitoumus siihen humautuksessa tehtävään...

ap

Vierailija
10/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humautuksessa tehdään todella lyhyitä toimenpiteitä, jossa anestesialääkäri ja hoitaja ovat koko ajan paikalla ventiloiden sinua koko toimenpiteen ajan. Eli siinäkin olet unessa, etkä itse hengitä. Erilaisten mittareiden avulla varmistetaan, että olet kivuton ja unessa.

Sh

Vierailija
11/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaa, että nukutus on aina myös "riski" ja tähystys on sellainen toimenpide, että humautus sopii siihen hyvin...eihän sua siis leikellä auki veitsellä.

Turha käyttää järeämpiä toimenpiteitä kun on pakko.

Humautuksesta pitäisi myös toipua nopeammin ja tosiaan minulla ei ollut yhtään pahoinvointia sen kaavinnan jälkeen...olo oli samanlainen kuin olisi vaan aamulla herännyt ja mitään ei olisi edes tapahtunut.

Vierailija
12/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humautuksessa tehdään todella lyhyitä toimenpiteitä, jossa anestesialääkäri ja hoitaja ovat koko ajan paikalla ventiloiden sinua koko toimenpiteen ajan. Eli siinäkin olet unessa, etkä itse hengitä. Erilaisten mittareiden avulla varmistetaan, että olet kivuton ja unessa.

Sh

Miten se ventilointi tapahtuu? Gastroskopiassa? Yllättävää jos siinäkin annetaan kipulääkettä, ei kai sen kuuluisi olla mitenkään kivuliasta?

Vierailija
13/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaa, että nukutus on aina myös "riski" ja tähystys on sellainen toimenpide, että humautus sopii siihen hyvin...eihän sua siis leikellä auki veitsellä.

Turha käyttää järeämpiä toimenpiteitä kun on pakko.

Humautuksesta pitäisi myös toipua nopeammin ja tosiaan minulla ei ollut yhtään pahoinvointia sen kaavinnan jälkeen...olo oli samanlainen kuin olisi vaan aamulla herännyt ja mitään ei olisi edes tapahtunut.

Joo mäkin ihmettelen vähän että miksi ne siitä yleisanestesiastakin puhui vaihtoehtona. Ei kai se nyt kauhean järkevää ole tuollaisessa nopeassa (?) toimenpiteessä.

Mulla oli jopa kunnon nukutuksen jälkeen ihan tuollainen olo kuin kuvailit, ei yhtään tokkurainen eikä huono olo, just niin kuin olisi aamulla herännyt. Ainut mistä nukutuksen tunsi oli se, kun se hengitysputki oli ilmeisesti tehnyt haavan syvälle kurkkuun/henkitorveen. Joskus viikon päästä leikkauksesta yskäisinkin ruven jostain syvältä kurkusta.

Vierailija
14/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina annetaan kipulääkettä. Ventiloinnissa sinulle annetaan maskin kautta happea.

Vierailija
15/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kovempi "riski" kuin humautus. Nukutus/humautus on aina riski. Mietitään pot.kohtaisesti mikä on sopivin vaihtoehto. Kivusta huolehditaan aina, on menetelmä mikä hyvänsä. Humautuksessa toivut nopeammin. Voidaan tehdä helposti ilman intubaatiota (hengitysputki) esim. propofolilla. Eli kipulääkettä, happea, propofolia ja hyvää yötä.

Älä huoli, kaikki menee varmasti hyvin

Vierailija
16/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina annetaan kipulääkettä. Ventiloinnissa sinulle annetaan maskin kautta happea.

En mä pelkää sitä ettei annettais kipulääkettä :) koska eikös se gastroskopia ole sellainen ettei siihen muutenkaan mitään kipulääkettä edes tarvitse, pikemminkin ihmettelen miksi siinä annetaan kipulääkettä. Vai onko sekin näitä "ei se satu!" -toimenpiteitä jotka oikeasti sattuukin.

Vierailija
17/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se satu. Pikkasen yökkää aluksi. Ei käytetä kipulääketta

Vierailija
18/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kipulääkitys minnekään "unohdu". Ja humautuksessakin käytetään todellakin kunnon kipulääkkeitä. Sulla ei näköjään ole minkäänlaista käsitystä näistä asioista, joten älä viitsi sitten lisätä toisen pelkoa entisestään.

Ne leikkaussalissa työskentelevät lääkärit ja hoitajat on huippuammattilaisia, olet ihan varmasti hyvissä käsissä. Ja mitään tuollaisia "unohduksia" ei siellä tapahdu.

Terveisin anestesiahoitaja

siis opiaatteja?

Vierailija
19/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti saat kipulääkettä, se on ihan varma

Sh

Kerros miksi isoja leikkaksia ei tehdä humautuksessa?

Vierailija
20/31 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nukutetaan niin tottakai opiaattia. Ei kipua salissa millään aspirinilla hoideta. Morfiini, fentanyyli, alfentaniili jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme