Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

168cm/68-72kg, kertoisitko elämäntavoistasi? Miten saat painosi pysymään tuossa?

Vierailija
26.04.2012 |

Esimerkki päivän ruokailuistasi?

Syötkö usein herkkuja (karkki,sipsit, roskaruoka)?

Koetko joutuvasi rajoittamaan syömisiäsi?

Alkoholin käyttösi?

Liikunta tottumuksesi?

Onko työsi fyysisesti raskasta?

Muuta,mitä vaan :)

Taistelen painoni kanssa, olen ylipainoinen. Tuo olisi tavoitepaino ja tuntuu mahdottomalta saada niin paljon elämäntapa muutoksia,että saavuttaisin.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia on säännöllisessä ruokailussa. En osaa syöda aamupalaa,syön iltapainotteisesti. Elämäntapa muutoksen alussa jaksoin miettiä syömiseni etukäteen. Söin kaksi lämmintä ruokaa päivässä (toinen välillä salaattina esim. kana).

Nyt on tullut väsymystä ja alan palata vanhaan. Eilen söin ihan typerästi. Töissä jugurtti+banaani. Kotona pakastealtaan valkosipulivoipatonki, kolmioleipä (metwursti), 4 ruispalaa juustolla, 3 satsumaa.

Yllä varmasti näkyy suuri ongelmani ruokailjen suhteen. Herkuisat olen saanut luovuttua 80% aikaisempaan verraten. Karkkia syön 1krt/2-3vko (aikaisemmin lähes päivittäin). Sipsejä 1krt/1-2vko (aikaisemmin 2krt/vko). Roskaruokaa 1krt/1-2vko (aikaisemmin 2-4krt/vko).

Sokeripitoiset juomat olen jättänytkokonaan. Hedelmiä syön aikaisempaa enemmän. Alkoholin kanssa vaihtelee. Huomasin alkaneeni korvata viinillä aikaisempaa herkuttelua joten seuraan nyt käyttöäni. Viikottainen viinin juominen on vaihdettu siideriin max 2-3krt/kk (tiesän että sis.sokeria).

Liikuntaa en ole lisännyt. Alkuun kokeilin,mutta nälkä sen jälkeen oli kamala. Oli vaikeuksia oppia syömään pienempiä annoksiasen vuoksi. Aikaisemmalla kerralla liikuin 4krt/vko, joka tuki painossa pysymistä.

ap

Vierailija
22/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimerkki päivän ruokailuistasi?"

Tässä esimerkiksi eilinen, aika tyypillien päivä:

Aamu: Täysrasvaiseen maitoon tehty latte macchiato -kahvi

Lounas: Työpaikkaruokalassa halloumisalaatti, 2 leipäviipaletta (ilman levitteitä), lasi luomupiimää, jälkiruoaksi hedelmä.

Päivällinen: Alkuun napostelin ruoan kypsyessä raakoja vihanneksia: pienen porkkanan, palan kurkkua, muutaman kirsikkatomaatin (en jaksanut laittaa salaatiksi koska söin yksin). Ruoaksi tein miilunpolttajan pastan ja join sen kanssa lasin punaviiniä. Jälkiruoaksi rivi tummaa suklaata.

Välipaloja en syö koskaan minkäänlaisia.

"Syötkö usein herkkuja (karkki,sipsit, roskaruoka)?"

- Lähes joka päivä jotain makeaa, mutta vain aterioiden yleensä päivällisen jälkiruokana. En välitä syödä mitään aterioiden välillä.

"Koetko joutuvasi rajoittamaan syömisiäsi?"

- En todellakaan.

Alkoholin käyttösi?

- Päivittäin ruokaviini. Joskus juhlissa isompia määriä, muutaman kerran vuodessa.

"Liikunta tottumuksesi?"

- En harrasta minkäänlaista liikuntaa.

"Onko työsi fyysisesti raskasta?"

- Ei, ole konttorirotta.

"Muuta,mitä vaan :)"

- En ole mikään synnynnäinen läpipasko, vaan olen ollut myös jonkin verran ylipainoinen aikanani (painanut noin 75 kg). SYynä siihen oli parisuhteen aikana tavaksi tullut alkoholin liikakäyttö ja napostelu aterioiden välillä. Kun lopetin ne tavat palasin nuoruuden painooni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paino on 70kg... ennen kilpirauhasen vajaatoimintaan sairastumista painoin 56-58kg ja paino pysyi siinä helposti. Käyn salilla ja juoksen, kilot ei vaan lähde. Vituttaa

Vierailija
24/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

168/68 ja siihen painoon sai syödä kyllä karkkiakin joka päivä. Lopetin karkin, roskaruuan ja herkkujen syönnin ja vähensin hiilareita. Siis juuri nuo valkosipulipatongit on pannassa, samoin kolmioleivät ja leipääkin vain 2-3 palaa päivässä. Puolessa toista vuodessa -10 kiloa, joista pari on parin vuoden aikana hiipinyt takaisin, eli painan nyt 60 kiloa.

Karkkipäivä mulla on kerran kuukaudessa. Jätskin syön kerran-kaksi viikossa. Oon sokerihiiri, joten jos kieltäisin herkut kokonaan, niin ihan varmasti retkahtaisin. Pitsaa syön pitserian valmistamana ehkä 2 kertaa vuodessa, kotitekoista runsaalla kasvistäytteellä kerran kuukaudessa ainakin. Ranskalaisia en muista milloin olisin syönyt. Subway-patonkia ehkä kerran kuukaudessa.

Uskoisin, että sullekin auttaa sama kuin mulle, vaikka kilotavoite on eri. Syö säännöllissti. Aloita aamupalasta, älä hypää lounasta yli. Painota energian saantia aamupäivään ja vähennä syömistä iltaa kohti. Toinen lämmin ateria välillä salaattina. Paljon kasviksia ja hedelmiä. Proteiineja. Juhlat on asia erikseen. Silloin voi syödä, mutta kun juhla on ohi, niin heti takaisin ruotuun.

Ikää mulla on kohta 40 ja aineenvahdunnan hidastumisen huomaa jo. Ei kärsi enää mässäillä kuten nuorempana, ne mässyt ja herkut ja viinit löytyy silmien alta pusseina ja lanteilta pallukkana.

Vierailija
25/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat hyviä ja maistuvat varmaan, vaikkei muu ruoka niin uppoaisi heti aamusta. Niihin voi sekoitella kaikenlaista terveellistä, eikä tule iltapäivään mennessä niin älytön nälkä.

Pienempi lautanen on myös yksi psykologinen kikka, joka ainakin minua auttaa syömään pienempiä annoksia.

Suosittelen kyllä myös liikuntaa, jos vain ehdit. Muutaman kerran kun on käynyt jossain (hauskalla!) ryhmäliikuntatunnilla/ urheilemassa/ mistä nyt tykkäätkin, niin kroppa alkaa vaatia sitä. Itse lähden aina jumppatunnille uupuneena ja tulen pirteänä ja reippaana takaisin. :)

Tsemppiä!

Vierailija
26/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen joka päivä: ruissämpylä, sipaisu Flora 60:a, kalkkunaa tai kinkkua, tomaatti.

Arkisin työpaikalla: välipaloiksi 1 rivi tummaa suklaata, 5 aprikoosia, 1 omena. Lounaaksi tuorepuuro, jossa kuitulisättyä jogurttia, Elovena+-hiutaleita ja appelsiini tai kaksi mandariinia.

Iltaisin kotona: päivän pääateria kotiruokaa, noin 300 grammaa + lisäkesalaatti tai hedelmä. Iltapala: hedelmä, purkillinen persikkaviipaleita, voileipä tai Ötkerin puutarhamarja-vaniljavanukasta

Jos en pääse heti töiden jälkeen kotiin eikä nälkä salli yhtään ruoanlaittoa, teen pikaruoan maitorahkasta ja ananaspurkillisesta.

Syön suklaata joka päivä, mutta karkkia vain muutaman kerran viikossa, sipsiä ja roskaruokaa en koskaan. Kebab runsaiden vihannesten kanssa ei mielestäni ole roskaruokaa. Leivonnaisia syön silloin tällöin, kun niitä on tarjolla esim. töissä. Olen hyvä leipuri, mutta olen luopunut leivonnasta kotona, koska söisin ihan liikaa.

Kyllä, rajoitan syömisiäni jatkuvasti. Syön aina jotakin, kun on nälkä, mutta paljon vähemmän kuin mieli tekisi. En myöskään syö himoitsemiani leivonnaisia juuri koskaan. Myös makkaran syöntiä rajoitan rajusti, samoin viininjuontia.

Alkoholin käyttösi?

Noin 1-2 lasia kuohuviiniä viikossa. Juhlien aikaan vähän enemmän.

Liikunta tottumuksesi?

Liikun vähintään puoli tuntia päivässä, sulan maan aikana juoksen vähintään 2 kertaa viikossa, 1-2 näistä lenkeistä puoli tuntia ja yksi yli tunnin.

Erittäin kevyttä työtä fyysisesti.

Painoin muutama vuosi sitten 74 kiloa. Laihduttaminen oli helppoa painon ylläpitoon verrattuna. Keväisin painoni nousee väistämättä siihen aikaan, kun joudun syömään allergialääkkeitä. Yleensäkin kaikki lääkkeet keräävät nestettä kehooni. Olen seurannut painoani jo usean vuoden ajan Kalorilaskurissa, joten minulla on siitä täsmälliset tiedot.

Vierailija
27/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta JOS syön jotain herkkuja, esim sipsejä dippikastikkeella tai karkkia, jätän syömättä oikean ruoan ja hedelmävälipalat. Kuulostaa ehkä raa'alta peliltä, mutta en syö herkkuja niin usein että se vaikuttaisi ravitsemukseeni. Ja toisaalta, tykkään syödä hyvää ruokaa, rajoitan mielummin annoskokoa kuin sitä, että mitä syön.

Ruoka-ajat on mulle aika tärkeät, ja niistä lipsun todella harvoin. Aina ennen syömistä juon lasillisen vettä.

Normaali päivä:

Aamulla: klo8 Lasi vettä. 2 ruisleipää, oivariinia, meetwurstia tai maksamakkaraa, kuumaan veteen + luomumaitoon tehty kaakao tummasta kaakaojauheesta + lusikallinen sokeria. Joskus appelsiini tms hedelmä lisäksi.

lounas: klo 11-12 (Ennen ruokailua lasi vettä.) Tavallista kotiruokaa yksi lautasellinen. Esimerkiksi kaalikeittoa/ lasagnea + salaattia/ kanaa riisillä + kasviksilla / 2 jauhelihapihviä, kypsennettyjä kasviksia. Ruokajuomana lasi maitoa. Ei leipää ruoan kanssa.

Välipala: 15 (lasi vettä) Hedelmä / proteiinipatukka / pari kaurakeksiä, yksi ruisleipä tai jotain muuta pientä, ja lasi maitoa.

Päivällinen: klo 17-18 (lasi vettä) lautasellinen kotiruokaa, toisinaan vähän parempaakin, sillä tämä on koko perheen yhteinen ateria. Esim pihvit, itse tehdyt lohkoperunat, bernaisekastike, höyrytetyt kasvikset. Tai vaikka pieni salaatti, pekoniin käärittyä kanaa ja risottoa.

Iltapala: 20-21 5-6 mansikkaa, vaniljasokeria ja 1rkl smetanaa. Tai pieni annos itse tehtyä suklaajäätelöä. Tai pari palaa tummaa suklaata ja lasi maitoa. (tämä menee aina herkuttelun puolelle, mutta annoskoko on aina kohtuullisen pieni)

Vierailija
28/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toki syö karkkia muutaman kerran viikossa, vaan vuodessa :) Jouluna, pääsiäisenä ja lomalla.

Vierailija
29/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en sovi ihan tuohon skaalaan koska olen 171cm pitkä, mutta menee niin läheltä että taidan kuitenkin vastata. Olen siis 171cm pitkä ja painan 68kg. Paino kyllä heittelee välillä 66-69 riippuen liikkumisesta ja syömisestä. Syön karkkia joka päivä, viikossa menee ainakin ½ kiloa. Sipsejä syön pari kertaa kuukaudessa, grillillä tms käyn pari kertaa kuukaudessa. Syön joka päivä yhden tai kaksi lämmintä ateriaa, paljon lihaa, kalaa ja kanaa. Hedelmiä ehkä muutama hedelmä viikossa, marjoja muutama desi viikossa. Leipää silloin tällöin, salaattia muutmana päivänä viikossa. Annokset kohtuupieniä, syön sen verran että nälkä lähtee, en missään nimessä santsaa enkä syö ähkyyn asti. Esim. eilen: aamupala 2 näkkileipää voilla, sinapilla ja juustolla, mandariini, teetä makeutusaineen kera. Päivällä jauhelihakeittoa n. 3 desiä ja ruisleivän puolikas voilla, vettä. Iltapäivällä lämpimiä voileipiä jossa voita, kinkkua, ananasta, juustoa ja mausteita, vettä. Illalla karkkia ja sokeritonta limua. Syön kalkkitabletteja ja silloin kun muistan, monivitamiineja.

Kahvileipiä en syö kotosalla, joskus saatan ottaa kun vieraita käy. Alkoa käytän muutaman kerran vuodessa. Liikun aika vähän, teen kävelylenkkejä vaunuja työnnellen muutamana päivänä viikossa ja ehkä parina iltana käyn itsekseen kävelemässä 3,5km lenkin. Kotona hippasen ja touhuan koko ajan jotain, en jouda paljon istuskelemaan. Tällä hetkellä olen kotiäiti. Paino on kyllä noussut vuosien varrella hitaasti mutta varmasti, joten varmaan olisi aika lopettaa tuo karkin syönti...

Vierailija
30/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alla on ilmeisesti vastaaja sitä mieltä että syö reilusti. joopajoo...

arkisin ei siis mitään herkkuja? yhtenä päivänä vain karkkia? vain viikonloppuna pullaa? pizzaa vain kerran kuussa? käytännössä ei juuri yhtään alkoholia? ja liikuntaa _tosi_ paljon? harva pystyy tuohon!

eipä ihme että paino on mitä on. eikä myöskään ihme, että tosi monella se on enemmän.

Jos et pahastu, niin kerron miten pysyn 58 kiloisena tuon pituisena. Ehkä sen avulla ymmärrät, että 10kg painavampana pysyminen on TODELLA helppoa!

Aamulla 2 ruisleipäpalaa (esim. jälkiuunipalat, 100% ruispalat, Uotilan maalaisruislimppu) täytteillä, eli oivariinia, kinkkua, metvurstia, juustoa, paprikaa ja kurkkua. 2 isoa mukillista kahvia.

Lounaaksi salaatti työpaikkaruokalassa, eli salaattipohjaan (vihersalaatti, kurkku, tomaatti, paprika, porkkanaraaste, mitä siellä nyt milloinkin on) tonnikalaa/raejuustoa/kinkkua/broileria/fetaa tms. REILUSTI, siis niin että sitä proteiinia on ihan kunnolla. Tai sitten vaihtoehtoisesti pakastimesta noin 300g parsa/kukkakaalia ja edellisen päivän päivällisjämät niiden kanssa (jauhelihakastike, broilerikastike, lohta, possua tms. mitä nyt on ollutkaan ruokana).

Iltapäivällä hedelmä.

Päivällinen tavallista kotiruokaa, mutta tosi harvoin perunaa, pastaa tai riisiä. Salaattia tai muuta tuoretta, sitten ihan vaikka jauhelihakastiketta ja jotain kasviksia, parsakaalit on lemppareita. Pari näkkäriä oivariinilla.

Iltapala kuten aamupala ilman kahvia.

Perjantaisin syön aina karkkia ja jätskiä. Lisäksi viikonloppuna päiväkahvilla pullaa. Ja voi olla, että lauantaina paistetaan poppareita. Juhlissa syön aina mitä haluan ja paljon!

Alkoholia käytän 2-3 annosta viikossa. Roskaruokaa (pizzat, hampparit) noin kerran kuussa. Liikun reilusti, eli työmatkat 7km suuntaansa pääsääntöisesti pyörällä, lisäksi juoksen noin 50km viikossa. Työ on toimistotyötä.

Jos tavoitepainosi on 10kg enemmän kuin minulla, niin mielestäni voit syödä silloin aika paljon liikkumatta näin paljon kuin minä...

Vierailija
31/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alla on ilmeisesti vastaaja sitä mieltä että syö reilusti. joopajoo...

arkisin ei siis mitään herkkuja? yhtenä päivänä vain karkkia? vain viikonloppuna pullaa? pizzaa vain kerran kuussa? käytännössä ei juuri yhtään alkoholia? ja liikuntaa _tosi_ paljon? harva pystyy tuohon!

eipä ihme että paino on mitä on. eikä myöskään ihme, että tosi monella se on enemmän.

Minusta kun tuon kirjoittajan syöminen kuulostaa tiukkiskuurilta eikä tosiaan olisi ainakaan itselleni ollenkaan helppoa ja en olisi moiseen kituuttamiseen valmis painon takia oikeastaan ikinä.

Vierailija
32/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

painoni laski noihin lukemiin ja niissä on pysynyt.

Syön aamuisin tavallisen aamupalan. Töissä syön luonaaksi "kotiruokaa" niin paljon kuin jaksan. Välipalaksi (jos syön) hedelmää tms. Kotona päivälliseksi lapsille teen jotain ruokaa, mutta itse saatan syödä esim. salaattia ja leipää. Iltapalaa en välttämättä enää syö lainkaan.

Herkkuja: Karkkeja, sipsejä syön 1-3 kertaa viikossa, mutta en pysty syömään suuria määriä kerrallaan. Tulee helposti paha olo.

Alkoholiannoksia juon muutaman/vko.

Työmatkan kuljen pyörällä tai kävellen. En juuri muuten liiku.

Vierailija
33/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä outoa tuossa nyt on? Onks teillä muilla sit joku kuvitelma et herkkuja voi syödä päivittäin, eikä 1-2 herkkupäivää viikossa riitä? En ole kyseinen vastaaja, mutta samassa painossa 168 cm pituudella.

Yhdessä kaljassa/siiderissä on tuhdin juustovoileivän verran kaloreita, että eipä sitä alkoholiakaan kannata kitata huvin vuoksi pieniä annoksia pitkin viikkoa. Mielummin juo sit muutaman kun on jotkut juhlat tms.

Ei se herkkujen pois jättäminen tee niin tiukkaa kun ihmiset kuvittelee. Ensin sitä tietty voi olla jossain sokeri&hiilarikoukussa, mut sit kun pääsee yli pahoista tavoista, niin ei edes tee mieli napostella kaikkea makeaa päivittäin.

Vierailija
34/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllä paljon perimälläkin on vaikutusta siihen kuinka paljon lihoo tai kuinka laiha on. Tiedän monta naista tuttavapiirissäni jotka syövät kuin hevoset, karkkiakin, eivätkä silti liho, sanovat itsekin etteivät vain liho. Se tuntuu epäreilulta, minun ei tarvitse herkutella kuin muutaman kerran lyhyen ajan sisällä, niin varmasti näkyy heti.

Vierailija
35/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkeja, sipsejä ja roskaruokaa en juurikaan syö. Jäätelö on kyllä herkkuni. Syon terveellistä, monipuolista kotiruokaa. Usein kanaa, kalaa ja vähärasvaista jauhelihaa. Usein salaattia. Leivon aika usein, ja myös syön leipomuksiani. Käyn punttisalilla, käverlen vaunuja työnnellen, pelailen lasten kanssa.

Vierailija
36/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllä paljon perimälläkin on vaikutusta siihen kuinka paljon lihoo tai kuinka laiha on. Tiedän monta naista tuttavapiirissäni jotka syövät kuin hevoset, karkkiakin, eivätkä silti liho, sanovat itsekin etteivät vain liho. Se tuntuu epäreilulta, minun ei tarvitse herkutella kuin muutaman kerran lyhyen ajan sisällä, niin varmasti näkyy heti.

pyrkiä minimoimaan herkuttelu ja syömään oikeaa ruokaa kohtuudella joka päivä? En ymmärrä että se voi ärsyttää jos joku toinen voi syödä enemmän epäterveellisiä ruokia..

Ei karkit ja sipsit pelkästään lihota, ne myös veltostuttavat ja rypistävät ihoa ja rupsahduttavat.

Vierailija
37/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se vaan on. Itekkin kyllä syön usein herkkuja. Olen 166cm ja 59kg.

Vierailija
38/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita löytää joku liikuntamuoto johon hurahdat ja voisit tehdä sitä jatkuvasti ;)Luulen kun alat liikkumaan (muista myös ulkoilma) alat myös kinnittämään ravintoosi huomiota enemmän, koska olostasi tule energisempi ym. Ja sitten etsi/löydä joku oikeasti herkullinen salaattiateria .. älä syö ruokia joista ajattelet vain "hyi hyi hyi", vaan jotain mistä oikeasti pidät ja joka myös ei pahimmasta päästä. Pelkällä ruuan karsimisella ja liikunnalla saat kyllä jo painoa putoamaan! T. 165cm 63kg

Vierailija
39/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen joka päivä: ruissämpylä, sipaisu Flora 60:a, kalkkunaa tai kinkkua, tomaatti.

Arkisin työpaikalla: välipaloiksi 1 rivi tummaa suklaata, 5 aprikoosia, 1 omena. Lounaaksi tuorepuuro, jossa kuitulisättyä jogurttia, Elovena+-hiutaleita ja appelsiini tai kaksi mandariinia.

Iltaisin kotona: päivän pääateria kotiruokaa, noin 300 grammaa + lisäkesalaatti tai hedelmä. Iltapala: hedelmä, purkillinen persikkaviipaleita, voileipä tai Ötkerin puutarhamarja-vaniljavanukasta

Jos en pääse heti töiden jälkeen kotiin eikä nälkä salli yhtään ruoanlaittoa, teen pikaruoan maitorahkasta ja ananaspurkillisesta.

Syön suklaata joka päivä, mutta karkkia vain muutaman kerran viikossa, sipsiä ja roskaruokaa en koskaan. Kebab runsaiden vihannesten kanssa ei mielestäni ole roskaruokaa. Leivonnaisia syön silloin tällöin, kun niitä on tarjolla esim. töissä. Olen hyvä leipuri, mutta olen luopunut leivonnasta kotona, koska söisin ihan liikaa.

Kyllä, rajoitan syömisiäni jatkuvasti. Syön aina jotakin, kun on nälkä, mutta paljon vähemmän kuin mieli tekisi. En myöskään syö himoitsemiani leivonnaisia juuri koskaan. Myös makkaran syöntiä rajoitan rajusti, samoin viininjuontia.

Alkoholin käyttösi?

Noin 1-2 lasia kuohuviiniä viikossa. Juhlien aikaan vähän enemmän.

Liikunta tottumuksesi?

Liikun vähintään puoli tuntia päivässä, sulan maan aikana juoksen vähintään 2 kertaa viikossa, 1-2 näistä lenkeistä puoli tuntia ja yksi yli tunnin.

Erittäin kevyttä työtä fyysisesti.

Painoin muutama vuosi sitten 74 kiloa. Laihduttaminen oli helppoa painon ylläpitoon verrattuna. Keväisin painoni nousee väistämättä siihen aikaan, kun joudun syömään allergialääkkeitä. Yleensäkin kaikki lääkkeet keräävät nestettä kehooni. Olen seurannut painoani jo usean vuoden ajan Kalorilaskurissa, joten minulla on siitä täsmälliset tiedot.

Ilmeisesti on kovin yksilöllistä, millä syömisillä paino pysyy kurissa. Toinen saa tehdä todella töitä (kuten yllä 169/67) kun taas toinen pysyy samassa painossa mässäilemällä ja satunnaisilla kurinpalautuksilla.

Minä olen tällä hetkellä "pulskanakautena" 168/65-66 (paino vaihtelee kuukautiskierron vaiheen mukaan), en siis kuivan kesän kurki, mutta en missään nimessä edes pyöreä. Mässykautena ruokavalio on jotain tällaista:

Aamupalaksi 4 ruisleipää juustolla

Lounas saattaa jäädä väliin tai sitten joku eines

Iltapäivällä kahvi ja pulla

Illalla esim. jauhelihapastaa

Jälkkäriksi voi mennä puoli litraa herkkujäätelöä ja päälle saattaa mennä vielä vähän karkkia tai suklaata.

No kyllähän tällä ruokavaliolla tulee puolessa vuodessa helposti esim. 2-3 kiloa. En ole tästä ylpeä, mutta saan kyllä palautettua painoni esim. 60-62 kiloon aika vähäiselläkin keventämisellä.

Kevennyproggis on nytkin meneillään, ja nyt syön:

Aamulla 2 ruisleipää ja kalkkunaleikettä, kurkkua/tomaattia, kahvia maidolla

Lounaaksi kevyttä pastaa (tumma pasta, chili-tomaattikastike, katkarapuja, hieman parmesaania)

Välipalaksi kahvi + pieni pulla tai jäätelö

Iltaruoaksi esim. sama kuin aamulla tai sitten vaikka ohrapuuroa mehukeitolla, rahka + marjoja tms.

Viikonloppuna pari lasia skumppaa, pääateria voi olla hieman isompi.

Lasken, että päivässä tulee syömisen vähentämisestä noin 400-500 kalorin vaje. Tiukempaakin olen yrittänyt, mutten siinä koskaan pysy. Minulle sopii tämä, sillä syöminen ei ole koko ajan mielessä, kun sallii itsellensä hyvää ruokaa ja jopa päivittäin pienen herkun. Lisäksi vaunulenkkeilen 3-4 kertaa viikossa noin pari tuntia kerrallaan ja juoksen kotona 8 kk vauvan perässä. Näillä konsteilla olen jo nytkin saanut painoa hitaasti, mutta varmasti putoamaan. Tosin tällä dieetillä onkin oltava useampi kuukausi, eli pikapudotus tämä ei ole. Toiveissa olisi, että kun olen raskautta edeltävässä 62 kg painossa, en päästäisi enää itseäni lihomaan edes sitä paria kiloa. Jos jonain päivänä syön herkkuja, niin seuraavana päivänä sitten kevennän.

Ihme kyllä, jojoilu ei ole terveyttäni vaurioittanut (vielä).

Loppuun kommentti ylipäätänsä tästä painoontuijottelusta. Minulle riittää, että olen normaalipainoinen. Otan mieluusti vaikka 2-3 kg enemmän painoa, jos saan sillä hinnalla välillä herkutella. Kaikille ei sitä paitsi äärimmäinen laihuus sovi. Ja minusta esim. 169/58 on todella hoikka, bmi 20, eli juuri ja juuri normaalipainoinen. Minulla on kauniit kasvot, sopusuhtainen kroppa ja olen terve. Mieheni tykkää kovasti (sanoo, ettei kiihotu puberteettipojan vartalosta) ja itsekin kestän peiliin katsoa. Eli mitä muuta tarvitaan!

Vierailija
40/46 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-yleensä aamiainen (usein n. 9 aikoihin töissä koneen ääressä) + lounas + välipala (yl. hedelmä ja ehkä pala suklaata) + iltaruoka (=päivällinen)

-yleensä en, mutta välillä voi tulla viikko kun menee paljon, sitten ei halutakaan enää niin paljon. Karkkia en juurikaan syö enkä esim. hampurilaisia, limsaa juon vaan pari kertaa vuodessa, sipsejä ja keksejäkin ostan harvoin (koska TIEDÄN että niiden kanssa en vaan saa pysyttyä kohtuudessa). Yleensä herkuttelu on tummaa suklaata tai joku leivonnainen ja pizzaa ehkä kerran kuussa. Mehua juon vain viikonloppuisn aamiaisella (tuoremehussa on yhtä paljon kaloreita kuin limsassa).

-kyllä ja ei. Jos syön kunnon ruokaa on helppo pysyä kohtuudessa, ja esim. sipsien ostamattomuuteen olen tottunut joten se ei rasita. leivonnaisia tekee eniten mieli, mutta koska viihdyn nykyisessä koossani (olen aikoinaan laihduttanut 8 kg) en syö niitä joka päivä. EN siis pidä itseäni nälässä tjsp, kyse on siis niiden epäterveellisten rajoittamisesta (ja mikään niistäkään ei ole totaalikiellossa)

Alkoholin käyttösi?

-viikolla 0-2 annosta, pe ja la menee puolitoista lasia viiniä iltaruualla ja lasten mentyä nukkumaan kun luen tai katsomme elokuvia 1-3 lasillista. Keskimäärin ehkä pullo viiniä viikossa, mutta välillä enemmän ja välillä vähemmän (voi myös mennä viikkoja juomatta ilman että olen missään lakossa)

Liikunta tottumuksesi?

-lenkillä tai kotijumppaa pari kertaa viikossa, työmatkojen kävelyä/pyöräilyä 3-6 km päivässä (työt kahdessa paikassa), viikonloppuisin usein perheen kansa ulkoilua

-kausittain (välillä teen siistejä sisätöitä, välillä ulkona fyysisempää)

Muuta,mitä vaan :)

-tsemppiä ja jaksamista :) Kun uusiin elintapoihin tottuu niin helpottaa, liikunta ei tunnu yhtä pakkopullalta ja herkkuja kaipaa vähemmän. Ja muista että jumittaminen ja takapakki on normaalia. Jos tuntuu raskaalta pistää kaikki elintavat remontiin kerralla, tee muutokset pikkuhiljaa - oli ainakin minule helpompaa (esim. aluksi pidin yhden herkuttoman päivän viikossa ja jätin lounaalla leivät syömättä, kun olin noihin tottunut pidin 2 herkutonta päivää viikossa ja jätin aamiaismehun viikonloppuihin).

[/quote]