Minkä kouluaineen oppeja olet eniten tarvinnut elämässäsi?
Kommentit (54)
psykologia
kuvataide
...
yhteiskuntaoppi
kotitalous
matematiikka
Alkaen perushahmottamisesta, eli tajuan paljonko on 10% alennus, jatkuen päässälaskutaitoon (tiedän kaupassa pyydetäänkö kassalla 70 vai 150 euroa), jatkuen syvempään ymmärtämiseen esim. lainaa haettaessa. (Ihan perusasioita silti, mutta koulumatikka antoi pohjan tähänkin)
Minulle perusmatikka ennen integrointia on ollut se hyödyllisin koulussa oppimani taito. Lukutoukkana olin hyvä kirjallisesti muutenkin, samoin kieliä opin koulun ulkopuolellakin. Perusmatikkaa en sen sijaan olisi muualla oppinut.
Englanti
Kotitalous
Matematiikka
Myös lukuaineita (psykologia, maantieto, historia, uskonto jne.) tarvittu mm. siihen, että hahmottaa lukemaansa, katsomiaan elokuvia, uutisia.
En ole juurikaan tarvinnut:
Ruotsia
2 muuta lukemaani kieltä
Fysiikkaa
Kemiaa
Musiikkia
Liikunnan lentopallosta tai 100 metrin juoksusta ei niin ikään ole ollut mitään hyötyä.
englanti ja muut kielet opiskelua ja kontakteja varten. Sekä lisäämään ymmärrystä kielestä.
Matikka, mukana arjessa ne perusasiat.
Yleistietoon reaaliaineet, tosin niitä voi lukea ilman kouluakin.
Puheterapeuttina duunailen.
Matematiikka, englanti, äidinkieli, fysiikka
kemiasta eikä fysiikastakaan tainnut olla suurempaa hyötyä. Muista aineista kaikista ihan yleissivistyksellistä.
Koomisinta on, että kirjoitin lyhyestä matikasta hädin tuskin B:n, nyt olen pankkialalla tekemisissä numeroiden ja rahojen kanssa :)
Äidinkieli, englanti, matikka ja kotitalous. Olen myös tyytyväinen siitä, että meidät opetettiin käyttämään ompelukonetta, sillä siitä on näin aikuisiällä tullut mukava harrastus.
Ei monista muistakaan oppiaineista tietenkään haittaa ole ollut - eihän tieto tieltä työnnä...
vaikka kouluaikaisella ATK:lla ei olekaan mitään tekemistä nykyaikaisen tietojenkäsittelyn kanssa...
Yhteiskuntaopistakin ollut paljon hyötyä ihan normaalissa elämässä, ja käsityössä ja liikunnassa opittuja taitoja hyödynnän harrastuksissani.
Kotitalous kaikki perustyöt kotona.
Olen sairaanhoitaja
Äidinkieltä Suomessa asuva suomenkielinen tietysti käyttää koko ajan, mutta onko siinä kouluopetuksella iso merkitys? Ainakin minä osasin lukea ennen kouluun menoa ja olisin lukenut (ja kirjoittanut, kommunikoinut, tulkinnut jne) paljon, vaikken olisi koulussa ollutkaan.
Itselläni matematiikan hyvä pohja on varmaan tärkein koulun anti, koska teen työtä, jossa tarvitsen perustyökaluja koko ajan. Niiden osaamisen hankkiminen nollasta olisi ollut rankka rupeama.
Kielet on toinen. Auttavaa englantia varmaan oppii väkivinkin, mutta hyvä yleiskieli + muut kielet on helpointa oppia koulussa.
Yleissivistävät aineet on kivoja osata, mutta ei jokapäiväisessä käytössä.
Mä olen asiantuntijatehtävissä ja siitä syystä äidinkieli (yhdys sana virheet vievät heti uskottavuuden), englanti, yhteiskuntaoppi, historia (yleissivistys) ovat kouluaineista tärkeimmät työelämässä.
Arkielämän sujuvuuden kannalta matematiikka eli kertotaulut, prosenttilaskut, todennäköisyydet ym.
Tavallaan molemmista tuli työ, mutta kai niillä olisi muutenkin käyttöä.
Siviilielämässä äidinkieli ja matematiikka on tärkeimmät.
Työelämässä taas äidinkieli, matematiikka, biologia, fysiikka, kemia, englanti.
Saksasta ei ole ollut juurikaan hyötyä, tai en ole osannut hyödyntää sitä.
Biologiastakin on ollut hyötyä.
Hävettää ette osaa historiaa.
Perusasiat fysiikasta olisi näppäriä tietää käytännössä.
Maantieto kuuluu yleissivistykseen.
Käsityötaito on ollut hyödyllinen aikuisiällä sitten kun äiti ei enää ompele puolesta.
Täytyy vastata, että äidinkieli, englanti, historia, matematiikka. Yleensäkin yleissivistävät jutut on erittäin hyvä hallita.
Kun aikuisena asiaa ajattelee niin eipä koulussa hirveästi mitään turhaa edes ollut.
Äidinkieli tietysti, ja myös muut kielet, englanti ja saksa. matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaakin hiukan, taitoaineita paljon. Työssäni tartten kielten lisäksi historian, kuviksen ja tietotekniikan taitoja. Tai kaista tärkeintä on kohtuullisen hyvä ja laaja yleissivistys. Pitää tietää ainakin vähän lähes kaikesta. Ja ennennkaikkea mistä tietoa hakee.
Noista eniten.
Mutta olen kokenut saaneeni suoraa tai epäsuoraa hyötyä myös ainakin näistä
-käsitöistä (ompelen paljon)
-historiasta (mm. taustojen ymmärtäminen)
-psykologiasta (perusjuttuja ihmisten toiminnasta henkisellä puolella)
-kuvaamataidosta (tykkänä piirrellä ja maalailla)
-maantiedosta (työ ja matkustelu yms)
-kotitalous (oli hyötyä kun muutin pois lapsuudenkodista)
Vähiten hyötyä olen kokenut saaneeni koululiikunnasta. Ei siksi että se olisi ollut tarpeetonta, vaan koska ikävä liikunnanopettaja melkein tappoi kaiken kiinnostuksen liikuntaan :/
t. biologi
Pitkän pohdinnan jälkeen sanon äidinkieli, englanti ja kotitalous.
Siitä tuli työni.