Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka elätte mielestänne

Vierailija
25.04.2012 |

hyvässä tai onnellisessa parisuhteessa/avioliitossa, kertoisitteko onko siihen sisältynyt mitään näistä? Hyväksyisitkö mitään seuraavista suhteessa?

-Toisen haukkuminen

-Toisen kiristäminen

-(Toisen pettäminen)

-Toisen alentaminen

-(Toisen pahoinpitely)

-Toisen pulaan jättäminen

-(Toisen uhkailu)

-Toisen vahtiminen

-Toisen seksuaalinen painostaminen

-Toisen ystävien tai lähipiirin haukkuminen, (alentaminen tai ahdistelu/pahoinpitely)

-Toisen huomiotta jättäminen

-Toisen rahojen käyttäminen

-(Toisen rahojen varastaminen)

-Toisen henkinen ylikävely

-(Toisen tavaroiden tahallinen hajottaminen)

-Toisen manipulointi

-Toisen tahallinen valvottaminen

-(Toisen eristäminen)

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta en hyväksy.

Vierailija
2/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisisvat vastata rehellisesti. Tiedän että nämä

asiat ovat suurimmalle osalle tabuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liittynyt toisen rahojen käyttäminen, kun on yhteiset rahat. Noita muita en meidän suhteesta tunnista. Riidellään meilläkin kyllä välillä, mutta ei nimitellä toisiamme tms.

Vierailija
4/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-toisen haukkuminen (kylläkin vähäistä)

-toisen rahojen käyttäminen (minä käytän välillä miehen rahoja mutta minulla on siihen lupa)

Muihin ei.

Vierailija
5/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut miehen taholta haukkumista, alentamista, pulaan jättämistä, vahtimista, seksuaalista painostamista, huomiotta jättämistä, henkistä ylikävelyä.

Nyt kun tätä listaa katsoo niin sitä miettii, että mitä hittoa mä tässä suhteessa oikeen oon.

(Suhdetta on takana jo reilut 25 vuotta.)

Vierailija
6/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

väkivaltaa ja tavaroiden hajottamista myöten. Alkuaikoina meno oli niin vaikeata, etten alkaisi sellaiseen enää koskaan uudelleen. Eikä nuo ongelmat olleet tabu, puhuimme muille ja ammattilaisille. Kovalla työllä on päästy suhteeseen, johon ei kuulu enää mikään noista.

Vierailija
7/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riitatilanteessa on tullut siinä mielessä alennettua toista, että on tullut liioiteltua toisen tekemiä virheitä tyyliin 'sinä et koskaan...'. Tai tullut valitettua toisen tekemistä asioista vaikka oma paha mieli onkin ollut vaikkapa väsymystä. Nämä on saatu sitten jälkeenpäin puhuttua. Toisen rahoja olen käyttänyt vain luvan kanssa ja joskus on tullut sanottua joku paha sana jonkun miehen ystävän tai sukulaisen käyttäytymisestä. Muita en tunnusta ja mies on tainnut tehdä myös näitä samoja mutta ei muuta.

Koen että meillä on hyvä ja onnellinen suhde 'ruuhkavuosista' huolimatta. Ollaan oltu 11 vuotta yhdessä, 5 naimissa ja lapsia 3 v ja 1 v.

Vierailija
8/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut ainoastaan tuota toisen haukkumista, riidan yhteydessä. Siis sellaista "Sä oot tosissaan ihan vitun tyhmä kun et tätä tajua" -henkistä. Ei muuta. Ja no siis rahat on yhteiset yhteisellä päätöksellä, eli toisen rahankäyttöä on:)

Vierailija
9/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehnyt melkein kaikkia. nyt vasta nelikymppisenä huomannut olevani epävakaa ja oppimani käytösmallin väärä. Onneksi vierellä ollut vahva ihminen. Ja en todellakaan hyväksy mitään mainituista.

Vierailija
10/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huomiotta jättämistä välillä mutta se on kummunnut vain omasta tarpeestani juuri sillä hetkellä ja miehellä on ollut tärkeämpää tekemistä.

Vierailija
11/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi ajatella?

Menin vähän hämilleni, onko avioliittomme siis täysi paska?

Vierailija
12/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ilmennyt koskaan mitään muuta kuin:

-toisen rahojen käyttäminen

-toisen valvottaminen

Sellaisissa asiayhteyksissä, kun:

-meillä yhteinen tili, mieheni tienaa 3x enemmän kuin minä, joten jos eläisin vain omilla tuloillani, niin ei minulla olisi varaa asua tässä yhteisessä talossa. Ei minun palkka riittäisi maksamaan esim. 50% asuntolainasta ja kuukausittaisesta elämisestä. Aika vaatimatonta elämää saisin elää, jos eläisin vain omien tulojeni mukaan. Ei minulla olisi edes varaa pitää näillä tuloilla omaa autoa. Ja nyt kun olen hoitovapaalla, niin tällä n.300€/kk-tuloilla minun on pakko "turvautua" mieheni rahoihin. ;D Eihän tuo 300€ riitä edes 50% asuntolainanlyhennyksestä.

-no joskus kun joku riitä/selvittämätön asia on selvittämättä, ja se ei selvästikään selviä yhden illan aikana, niin yritän silti vain venyttää asian selvittelyä, vaikka mieheni selvästi on jo todella väsyny ja haluaisi nukkumaan (kun aamulla tyyliin aikainen herätys/työpäivä). Mutta tästä huonosta tavasta olen opetellut jo aika hyvin eroon, ja ollaan sovittu että otetaan sitten asioiden selvittelylle oikein aikaa, ettei tarvitse yöunia siihen tuhlata. Väsyneenä kun sitä tulee sanottua sitten pahemmin, kuin olisi tarkoittanut. Eikä se koskaan ainakaan asiaa paremmaksi muuta.

Mutta mitään muita tekoja tuosta ap:n listasta en kyllä tunnista näiden 15-vuoden ajalta, kun olemme olleet yhdessä mieheni kanssa.

Vierailija
13/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhde on sisältänyt kaikkea tuota, oikeastaan

kaikkea mitä alun lista pitää sisällään.

Olen vasta päälle parikymppinen ja ollut suhteessa muutaman vuoden. Olen ollut masentunut ja läheisriippuvainen. Nyt kuitenkin olen saanut voimaa lopettaa suhteen ja se on työn alla. Tämä onnistuu nyt äidinksi tulon ja käydyn terapian myötä. Olen myös elänyt valheessa, ettei ole parisuhteita joissa näitä ei esiinny. Kun en muusta paljon tiennyt ja niin syvälle olin vajonnut. Vaikeinta on "perheen" hajottaminen. Mutta kun ajattelee ei meillä sitä onnellista perhettä koskaan ollut. Lapset kärsisi huudosta ja tappeluista. Nyt riittää. Haluan vapaaksi. Elän vaikka loppuelämäni ennemmin yksin (joka erittäin epätodennäköistä.)

Vierailija
14/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvässä tai onnellisessa parisuhteessa/avioliitossa, kertoisitteko onko siihen sisältynyt mitään näistä? Hyväksyisitkö mitään seuraavista suhteessa?

-Toisen haukkuminen (kinastellessa jotain ääliötä tulee)

-Toisen kiristäminen (no ei)

-(Toisen pettäminen) (ei)

-Toisen alentaminen (ei)

-(Toisen pahoinpitely) (ei)

-Toisen pulaan jättäminen (varmaan joku pikkujuttu joskus)

-(Toisen uhkailu) (ei)

-Toisen vahtiminen (kun olin vainoharhainen kiitos Yasminien)

-Toisen seksuaalinen painostaminen (ei)

-Toisen ystävien tai lähipiirin haukkuminen, (alentaminen tai ahdistelu/pahoinpitely) (joskus sanottu ilkeästi jostain)

-Toisen huomiotta jättäminen (joskus pikkujutuissa)

-Toisen rahojen käyttäminen (yhteiset rahat)

-(Toisen rahojen varastaminen) (ei)

-Toisen henkinen ylikävely (hmmmm ei)

-(Toisen tavaroiden tahallinen hajottaminen) (kts Yasmin-vastaus)

-Toisen manipulointi (ei varsinaisesti)

-Toisen tahallinen valvottaminen (kts Yasmin-vastaus :D)

-(Toisen eristäminen) (no ei)

Vierailija
15/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noista ei kyllä mikään kuulu hyvään parisuhteeseen! Herranen aika. Pitää itseään arvostaa sen verran, että häipyy ja äkkiä.

Vaikka onkin parisuhteessa ei kumpikaan toista omista millään tavalla ja jokaisen kuuluu olla vapaa olemaan mitä on. En muutenkaan ymmärrä sitä, että toista yritetään kontrolloida ja toinen puoli päättää toisten asioista (esim. ystävät, harrastukset ym.). Hyvässä suhteessa saa olla sitä mitä on, molemmat arvostavat ja puolustavat toisiaan ja luottavat toisiinsa. Elävät myös omaa elämää!!

Vierailija
16/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen rahojen käyttämisen kohtaa sillä, että

kyse nimenomaan toisen rahoista ilman toisen varsinaista suostumusta tai hyväksyntää.

Yhteisten (etenkin avioliitossa) yhteisymmärryksessä suuniteltu rahojen käyttäminen

kuuluu siis täysin normaaliin, hyvään suhteeseen.

Vierailija
17/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen sanonut yhdestä miehen ystävästä, että hän ei käyttäydy kovin fiksusti kännissä. Ehkä myös käyttänyt miehen rahoja, hän kyllä saattanut käyttää minunkin.

Vierailija
18/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kriisejäkin on ollut. AP:n listasta meillä on koko 10-vuotisen avioliiton ja 15-vuotisen yhdessäolon aikana syyllistytty seuraaviin:

Toisen haukkuminen

-riidan aikana kyllä, myös "kriisittöminä" aikoina

Toisen pettäminen

-kyllä, ja vielä minun (vaimo) taholtani. Siitä se pahin kriisi sitten alkoikin

-Toisen alentaminen

-riidan aikana varmaankin, mitä tällä nyt sitten tarkoitetaankaan

-Toisen ystävien tai lähipiirin haukkuminen

-kyllähän sitä joskus on tullut kommentoitua negatiivisesti jotain toisen ystävää tai sukulaista, puolin ja toisin

- Toisen tavaroiden tahallinen hajottaminen

-Yhden pahemman luokan riidan aikana lensi tavaroita seiniin

-Toisen tahallinen valvottaminen

-Miehellä on paha tapa vatvoa riitoja yötä myöten, itse pystyn kyllä nukkumaan, vaikka olisi selvittämättömiäkin asioita

Pitkä lista, mutta silti koen liittomme onnelliseksi. Osa em. "synneistä" on menneen talven lumia, nykyään syyllistymme lähinnä riitojen aikana toistemme ja toistemme lähipiirien haukkumiseen.

Vierailija
19/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- mutta varsin pienimuotoisesti - seuraavia:

Toisen ystävien tai lähipiirin haukkuminen - minä olen kritisoinut erästä sukulaista sekä välillä anopin aikaansaannoksia

Toisen huomiotta jättäminen - yleensä vahingossa, ei tarkoituksella

Toisen rahojen käyttäminen - tai no pikemminkin erimielisyyttä rahankäytöstä yleensä.

Vierailija
20/39 |
25.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Toisen haukkuminen joskus

-Toisen kiristäminen EI

-(Toisen pettäminen) EI

-Toisen alentaminen EI

-(Toisen pahoinpitely) EI

-Toisen pulaan jättäminen EI

-(Toisen uhkailu) VIHAISENA JOSKUS

-Toisen vahtiminen VAIN AUHTEEN ALUSSA

-Toisen seksuaalinen painostaminen EI

-Toisen ystävien tai lähipiirin haukkuminen, (alentaminen tai ahdistelu/pahoinpitely) EI

-Toisen huomiotta jättäminen EI

-Toisen rahojen käyttäminen EI, VAAN TASAPUOLISESTI

-(Toisen rahojen varastaminen)

-Toisen henkinen ylikävely EI

-(Toisen tavaroiden tahallinen hajottaminen) EI

-Toisen manipulointi EI

-Toisen tahallinen valvottaminen EI

-(Toisen eristäminen) EI