Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaa otta MPR-rokote 1½-vuotiaallemme

Vierailija
24.04.2012 |

Lapsi on hyvin pienipainoinen ja sairastellut tänä talvena kovasti. Rokotteet tehneet aina oireilua, kuumetta jne. ennenkin. Influenssarokotteesta alkoi pitkä sairastelukierre, ei tietenkään voi varmaksi sanoa johtuiko siitä vai oliko sattumaa. Mutta nyt edessä MPR-rokote ja jo valmiiksi pelottaa hirveästi! Mitä jos siitä tulee taas pitkä tautikierre tai muuten vaan vahvat rokotereaktiota? Kun pienemmistäkin rokotteista tullut kuumeet jne.

Voiko tuota rokotetta siirtää vaikka vuoden päähän? Vai olisiko ylipäätään järjetöntä? Onko tuhkarokkoa Suomessa liikkeellä? Millaisia kokemuksia rokotteesta lapsilla, joilla muutkin rokotteet tehnyt kuumeilua?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrettiin seuraavaan neuvolakertaan eikä rokotteesta tullut juuri mitään oireita, ainakaan mitään mikä olisi arkea häirinnyt. Tarkemmmin en enää muista.

Vierailija
2/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt eka talvi takana, kun eivät ole joutuneet keuhkokuumeen tai jonkin muun taudin takia osastolle sisälle, tippaan, lääkkeille. Oikeasti, ovat sen verran heikkoja, että nämä talvien infektiot voivat tappaa.

En missään nimessä siirtäisi heidän rokotusohjelmaansa silti mihinkään. Selviävät paremmin rokotteen aiheuttamista lämpöilyistä ja kolotuksista kuin sairauksista, joita vastaan ne on kehitetty.

Suosittelen samaa sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä on annettu tuo rokotus aina suositeltua myöhemmin. Siis tuo ikähän on suositus, ei mikään pakko. Tyttäremme taisi saada sen eskariin mennessä (ovat olleet kotihoidossa), poika ei ole saanut vielä, on nyt 4. Kuopukselle samalla aikataululla.

Muistaisin, että jokunen kuukausi sitten puhuttiin parista tuhkarokkotapauksesta etelä-suomessa, mutta en ole varma.

Muut rokotukset ollaan annettu miltei normaaliaikataulussa, rokottaminen on vain aloitettu vasta noin puolivuotiaana jokaisella.

Vierailija
4/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muut rokotteet ole aiheuttaneet pattia kummempaa reaktiota (on siis annettu norm. rokotusohjelman mukaiset+rota, kausi-influenssa, sikainfluenssa, hepatiitti..), ainoastaan 1,5 vuotiaana MPR:stä tuli n. viikon kuluttua muutaman päivän korkea kuume. Lapsi on nyt 4,5v

Vierailija
5/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rokotusreaktio on vain elimistön reaktio, itse tautia siitä ei tule. Ja reaktio on tosiaan paljon lievempi kuin itse tauti. Kannattaa rokotukset ottaa.

Vierailija
6/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aionkin otattaa rokotteen, mutta mietin voisiko sen ottaa vaikka vasta vuoden päästä? Vai onkohan tämä nyt turhaa pelkoa ja hysterisointia omassa päässäni, ja lapsen terveydellä leikkimistä..? Jännittää vaan tuolla kirpulle (vajaa 9kg) ottaa kovaa rokotetta.

Vierailija
7/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkarokkoa on ollut juuri nyt mm.thaimaasta palaavilla matkailijoilla. En lähtisi pelaamaan rokotteiden antoajoilla.

Vierailija
8/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennätysmäärä. Ja jos rokotteet on lapselle huono homma niin ajatteles jos se oikeesti sattuu saamaan sen tuhkarokon. Sairaalareissu edessä.

Vierailija
9/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rokotusreaktio on vain elimistön reaktio, itse tautia siitä ei tule. Ja reaktio on tosiaan paljon lievempi kuin itse tauti. Kannattaa rokotukset ottaa.

Juuri yksi rokottamaton nainen sai Thaimaasta tuhkarokon ja oli viikon sairaalassa, vai kymmenen päivääkö se oli. Kehotti kaikki ottamaan rokotukset, kivut oli kuulema olleet hirveät. Toinen puutteellisesti rokotettu sai myös samalta matkalta saman taudin, mutta ilmeisesti ei tullut niin rajuna, kuten yleensä käy kunhan on edes jotenkuten rokotettu tai kunnolla rokotettu. Mikään rokotehan ei takaa 100 % suojaa, siihen tarvitaan se laumasuoja sitten että nekin on turvassa, jotka saa taudin rokotteesta huolimatta.

Vierailija
10/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä rokotuksesta voi nimenomaan sairastua rokotettavaan tautiin, harvinaista se on, mutta aivan mahdollista

Vierailija
11/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt eka talvi takana, kun eivät ole joutuneet keuhkokuumeen tai jonkin muun taudin takia osastolle sisälle, tippaan, lääkkeille. Oikeasti, ovat sen verran heikkoja, että nämä talvien infektiot voivat tappaa.

En missään nimessä siirtäisi heidän rokotusohjelmaansa silti mihinkään. Selviävät paremmin rokotteen aiheuttamista lämpöilyistä ja kolotuksista kuin sairauksista, joita vastaan ne on kehitetty.

Suosittelen samaa sinulle.

jokin perussairaus, kun ovat noin heiveröisiä? ei kuulosta "normaalilta"...

Vierailija
12/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä rokotuksesta voi nimenomaan sairastua rokotettavaan tautiin, harvinaista se on, mutta aivan mahdollista

kyseistä virusta, heikennettynä esimerkiksi, ja näin ei nykyään enää ole. Rokotuksissa on vain virusten osia, jolloin ei ole mitenkään mahdollista saada itse tautia.

Nämä sairastapaukset ovat tapahtuneet aikoinaan esim poliorokotusten yhteydessä, jossa todellakin annettiin aitoa heikennettyä virusta, mutta näin ei ole MPR-rokotteen yhteydessä.

Vierailija
13/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suositellaan ainakin täällä vantaalla annettavaksi jo 1v neuvolassa, koska tautia on esiintynyt enemmän kuin vuosiin. Meidän tyttö sai tuon mpr-rokotteen noin kuukauden muiden rokotteiden jälkeen, kun on jokaiseen pistokseen reagoinut voimakkaasti. Tuon mpr-rokotteen aikaan oli juuri flunssa päällä ja lääkekuuri korvatulehdukseen. Viikon päästä rokotteesta oli päivän kuumessa ja jokusen päivän todella kiukkuinen. Tosin samaan aikaan oli taas tulehdus korvassa ja kaksi hammasta puhkesi, joten saattoi kiukku mennä niidenkin piikkiin :) Eli ainakin meillä tuo rokote on saanut aikaan kaikista vähiten oireita!

Vierailija
14/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä molemmat lapset saivat 3-vuotisneuvolassa. toinen rokote sitten 6-vuotiaana.

ainut mikä tällä hetkellä mietityttää, on tuo että tuhkarokkotapauksia on ollut joitakin Suomessakin. Silti taitaisin edelleen kallistua itse siihen, että lapset saisivat ko. rokotteen mutta vasta vähän myöhemmin. Ellei sitten tiedossa olisi ulkomaanmatka jonnekin, missä esiintyy paljon tuhkarokkoa.

Mut kukin tekee kuten itse parhaaksi näkee. Oma mielipiteeni on, että sen voi ottaa vasta myöhemminkin.

Vierailija
15/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

60v naisen, suomalainen, joka sairastui tuhkarokkoon, oli 3kk sairaalassa koska tauti oli niin raju, meni hermoihin ja niveliin asti, sekä kuume oli viikkoja kova, siis sahaili ylös ja alas rajuina piikkeinä, muista oireista puhumattakaan.

Vierailija
16/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä voit tehdä päätöksen ja voit lykätä rokotteen antamista jos haluat!

Tee itse päätös, älä kuuntele ketään muuta!

Vierailija
17/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole terveitä ja näitä infektiojuttuja on joutunut miettimään. Kiertelemme mm. uimahallit ja kauppakeskukset kaukaa, kun vointi on sellainen, ettei ole varaa sairastua flunssiin tai noroviruksiin. En vie heitä mielellään sairaaloihin tai terveyskeskuksiin. Taudit iskevät helposti.

Halusin vain esimerkilläni kertoa ääripäästä, eli siitä etten pelkää rokotteita vaan sairauksia.

Vierailija
18/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä voit tehdä päätöksen ja voit lykätä rokotteen antamista jos haluat!

Tee itse päätös, älä kuuntele ketään muuta!

mutta tervepäinen vanhempi kyllä osaa ottaa tietoa vastaan asiantuntijoilta, eikä uhoa saavansa päättää lapsensa elämästä. Viisaampaa olisi kysyä lääkäriltä neuvoa, kuin päättää itse.

Vierailija
19/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

A Jännittää vaan tuolla kirpulle (vajaa 9kg) ottaa kovaa rokotetta.

Nyt reilun vuoden ikäinen tyttäreni sai yksivuotisneuuvolasssa tai oikeastaan viikko sen jälkeen MPR:n. Siksi että tuhkarokkoa on nyt esiintynyt Suomessakin taas enemmän, on rokotteen antamista aikaistettu ja vuonna 2011 tai myöhemmin syntyneet saavat sen vuoden ikäisenä. Omani oli tuolloin myös noin 9 kiloinen ja hyvin meni.

Muuten lapsi on aina saanut rajut rokotusreaktiot: lyhytkestoinen (noin 1 vrk), mutta korkea kuume on tullut takuuvarmasti vielä rokottamispäivän iltana. Siksi tuo MPR päätettiinkin antaa vasta viikko muiden rokotteiden jälkeen, niitä kun oli muutenkin kaksi ohjelmassa 1-vuotisneuvolassa. Muut piikit aiheuttivatkin taas kovan kuumeen, mutta viikkoa myöhemmin annettu MPR ei mitään.

Minustakin tuntui toki pahalta piikittää noin pieneen niin paljon vierasaineita kerralla, mutta toisaalta vielä pahemmalta se tuntui, kun lapsi oli 3 kk ja sai ensimmäiset piikkinsä. Ja vielä paljon pahemmalta tuntuisi, jos se saisi tuhkarokkotartunnan ja mahdollisesti jonkin pirullisen jälkitaudin. Noita tuhkarokon sokeuttamia yms. kun on omassakin suvussani ollut useampia vielä pari sukupolvea sitten...

Vierailija
20/22 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sen takia, että niitä tauteja on nyt Suomessa tavattu.

Ottaisin siitäkin huolimatta, että lapsen kanssa vietettiin 5 vuorokautta tiputuksesta ko. rokotteen jälkeen (todella harvinainen, ei montaa tapausta vuodessa...). Ja tehosterokotteen otinkin.

Se, että tietää, että lapsi voi sairastua rokotteen jälkeen on helpompi kuitenkin sietää, kuin se, että saisi jonkun todella vakavan taudin rokottamattomuudesta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi