Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat - sosiaalinen media opetuksessa?

Vierailija
24.04.2012 |

Kun täällä näyttää paljon opettajia olevan, niin teenpä teille kysymyksen. Hyödynnättekö "somea" opetuksessa? Jos kyllä, miten?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä voin sen verran itsekin kertoa, että käytän jonkun verran facebookia työmielessä. En kylläkään opetuksessa (ainakaan vielä) mutta ryhmänohjauksessa. Twitteriä olen harkinnut, mutta mun oppilaat ei ilmeisesti juurikaan sitä käytä. Blogit voisi olla yksi varteenotettava vaihtoehto.

Vierailija
2/13 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä tulee helposti itseisarvo ja varsinainen oppiminen jää tapahtumatta. Kyllä sitä voi erittäin harvakseltaan hyödyntää mutta erittäin harkiten.

Oppimistuloksilla mitattuna anti noilla uusilla tekniikoilla on jäänyt heikommaksi kuin perinteisemmillä menetelmillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetan alakoulussa.

Vierailija
4/13 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin alkeelliset atk-varustukset koululla, ettei mitään mahdollisuuksia sen hyödyntämiseen edes ole. En ole muutenkaan kovin innostunut asiasta.

Vierailija
5/13 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei hyödynnetä!

Ikään kuin kaikki oletusarvoisesti kuuluisivat Facebookiin tai muuhun sosiaalisen median yhteisöön... Jotain bilekutsuja voi mennä tämän takia sivusuun, mutta ei sentään opetusta ja koulun asioita.

Meillä yhden kurssin sisältöön kuului aihealue "sosiaalinen media", jonka kuluessa olisi pitänyt liittyä ja tutustua mm. Facebookiin. Vaan kun opettaja itse ei Facebookiin kuulu, niin ei laittanut muitakaan "tutustumaan". Hyvä niin.

Vierailija
6/13 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oppilaat surffaa älypuhelimillaan facebookissa oppitunneilla. Todellinen riesa tänä päivänä. Älkää hankkiko jälkikasvullenne älypuhelimia, kiitos!

Vierailija
7/13 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi pakottaa oppilaita liittymään facebookiin tai vastaavaan ja on vaikea löytää yhteisö, jossa kaikki olisivat jäseniä. Olen käyttänyt muita netin kautta käytettäviä työkaluja ja alustoja kuitenkin (wikispaces ym.)

Toivottavasti ei hyödynnetä!

Ikään kuin kaikki oletusarvoisesti kuuluisivat Facebookiin tai muuhun sosiaalisen median yhteisöön... Jotain bilekutsuja voi mennä tämän takia sivusuun, mutta ei sentään opetusta ja koulun asioita.

Meillä yhden kurssin sisältöön kuului aihealue "sosiaalinen media", jonka kuluessa olisi pitänyt liittyä ja tutustua mm. Facebookiin. Vaan kun opettaja itse ei Facebookiin kuulu, niin ei laittanut muitakaan "tutustumaan". Hyvä niin.

Vierailija
8/13 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille loin ryhmän, jotka jo facebookissa olivat (31 opiskelijaa 33:sta). Eikä sitä tosiaan käytetä opetukseen, vaan ryhmäytymiseen. Kyselevät toisiltaan läksyjä ja koealueita ja ihan vaan kuulumisia. Tosin viime aikoina on ollut hiljaisempaa ja luulen sen johtuvan ihan vaan siitä, että ovat "löytäneet" toisensa facessa muutenkin. Aionkin poistaa itseni ryhmästä pian, niin saavat jatkaa omin nokkinensa.

Se on totta, että niitä kännyköitä yrittävät käyttää tunnilla ihan vaivaksi asti. Olenkin miettinyt, voisiko suunnitella jonkun tunnin sellaiseksi, että kännyä saisi käyttää ihan luvan kanssa. Esim. tehtävänä lähettää yksi tekstiviesti , jonka avulla täytyy 15 minuutin sisällä saada viesti jostain toisesta maasta. Viestissä voisi olla joku pakollinen tieto, esim. minkälainen sää siellä on sillä hetkellä. Näitä tietoja voitaisiin sitten kerätä tai jotain. Six degrees of separation -ilmiötä olisi myös joskus kiva testata jollain kurssilla.

Mä olen kuitenkin sitä mieltä, että some tulee olemaan sellainen juttu, johon kannattaa yrittää paneutua. Nuoret nykyään ja tulevaisuudessa liikkuvat siinä maailmassa kuin kalat vedessä, mutta se maailmahan on riskialtis. Koulussa voisi harjoitella turvallisessa ympäristössä myös somen käyttöä. Ja ei, en ole sitä mieltä, että koulun pitäisi ottaa vastuu tästäkin, toki päävastuu kuuluu kodeille, mutta koulu voisi ottaa siihen osaa. Minun mielestäni ainakin.

ap

Vierailija
9/13 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole tullut mieleenkään!

olen alakoulun ope

Vierailija
10/13 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa jne on ongelmana kiusaaminen siinä missä vaikka välitunnillakin - paitsi mahdollisuus tähän 24/7.

Eli en ole innostunut vahtimaan jokaisen viestin sävyjä ja vastaamaan niistä nykypäivän vanhemmille. Opea kun kaikesta lopulta vastuuseen halutaan... Jo nyt olen saanut selvittää poliisinkin kanssa valvontaluokkani oppilaan facebook-viestittelyä, joka siis tapahtunut vapaa-ajalla. Mut opehan vastaa nykyään siitäkin, vai mitä? (Hulluksi on maailma mennyt.)

Vierailija
11/13 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ihan jokainen ryhmän jäsen ei ole siellä. Tällöinhän osa porukasta eristäytyy ryhmästä. FB ei ole mikään neutraali ympäristö eikä edes erityisen tietoturvallinen.

Vierailija
12/13 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tekee sinne tietyt tehtävät (kuvis, äikkä...) ja sitten saavat kommentoida jne. toistensa blogeja. Opettajana valvon kaikkea siellä käytyä keskustelua.

Oppilaat on vitosella alakoulussa.

Vierailija
13/13 |
24.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä paikka jakaa ideoita. Oppilaiden kanssa viestitellään suljetussa yhteisössä ja pidetään julkista blogia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme