Kuka hitto jaksaa mennä aamu kello 9-10 aikaa puistoon lapsen/lasten kanssa?
Kommentit (47)
Lapsi herää n.7-8 aikaan ja aamupuuron jälkeen käy ulos tiemme. Ihan täysiä jos sataa, niin ei itseä huvita mennä, poika menis varmasti kyllä. No varusteet kun on kunnossa molemmilla, niin ei paljon sää vaikuta. Sit ulkoilun jälkeen maistuukin hyvin ruoka, syödään siis 11 aikaan ja sit 12 aikaan poika onkin jo sikeässä unessa, ulkona rattaissa. Puen sen siis sinne taas nukkumaan. Nukkuu n.klo 15 asti. Unien jälkeen välipala ja sisällä leikkiä/ulkoillaan. Sit ruoka puol kuuden maissa ja yleensä mennään vielä illalla ulos. Iltapuuro kasilta ja ysiltä poika on täyessä unessa. Siinäpä meidän päiväohjelma.
Meillä herättiin vasta 9 maissa niin ei tosiaankaan oltu puistossa aamupäivällä. Yleensä ennen lounasta oltiin omassa pihassa tai naapurin pihassa ja vasta iltapäivällä puistossa jos oli hyvä keli.
Meillä ainakin sisällä menee riehumiseks ja kiukutteluks, siksi jok päivä ollaan ulkona säällä kun säällä ja lapset tykkää. Mulla hajoo pää jos ollaan koko päivä sisällä.
ja moni muukin tuntemani pienen lapsen äiti..
sairasta olisi olla menemättä..lapset tarvii raistista ilmaa ja se rauhoittaa niitä kummasti..22
ainakin meillä päin. Aamuvirkut pääsee jo hyvissä ajoin ja aamutorkut voi tulla sitten myöhemmin ja olla sinne klo 12 asti, niin ei oo kaikki ihan yhtäaikaa. Muutenkin aina paljon porukkaa, et huhhuh. Vähän liikaa..siis, jos ei mene jo ysiltä. Et hyvätkin puolensa tuossa lapsen aamuvirkkuisuudessa. :)
silloin kun asuin puiston lähistöllä. Nykyään mennään tuohon aikaan omaan pihaan, joka päivä. :) Ja iltapäivällä uudestaan.
ja nukkuu päikkärit 10-14, joten puistossa ollaan jo kasilta. Eihän sitä aina jaksaisi mutta minkäs teet.
Todella pitkät päiväunet nukkuu. Lyhennä päikkäreitä, niin mahdollisesti aamuherääminen myöhäistyisi. Silloin ei tarvitsisi olla puistossa noin epäinhimilliseen aikaan.
En ole nähnyt tarpeelliseksi lyhentää päikkäreitä, lapsi nukkuu ne joka päivä samaan kellon aikaan ja mä teen sen aikaa kotihommia ja lepäilen itsekin. Illalla lapsi nukkuu sit vielä tunnin verran ennen kuin menee yöunille kymmenen aikaan.
ja nukkuu päikkärit 10-14, joten puistossa ollaan jo kasilta. Eihän sitä aina jaksaisi mutta minkäs teet.
Todella pitkät päiväunet nukkuu. Lyhennä päikkäreitä, niin mahdollisesti aamuherääminen myöhäistyisi. Silloin ei tarvitsisi olla puistossa noin epäinhimilliseen aikaan.
En ole nähnyt tarpeelliseksi lyhentää päikkäreitä, lapsi nukkuu ne joka päivä samaan kellon aikaan ja mä teen sen aikaa kotihommia ja lepäilen itsekin. Illalla lapsi nukkuu sit vielä tunnin verran ennen kuin menee yöunille kymmenen aikaan.
Parempi kuin ei mene sörköttään, lakkaa pian nukkumasta.
Joka aamu herätään 6.3-7.00 riippuen isompien kouluaamusta.
Kyllä meillä on viimeistään puoli 10 hommat tehty ja mennään puistoon.
Meillä ainakin sisällä menee riehumiseks ja kiukutteluks, siksi jok päivä ollaan ulkona säällä kun säällä ja lapset tykkää. Mulla hajoo pää jos ollaan koko päivä sisällä.
ja moni muukin tuntemani pienen lapsen äiti..
sairasta olisi olla menemättä..lapset tarvii raistista ilmaa ja se rauhoittaa niitä kummasti..22
ne ei osaa sisällä käyttäytyä? Jotain erityslapsia? Vai vapaan kasvatuksen tuotteita?
Mulla on kolme poikaa eikä sisällä olo aamuisin mene koskaan helvetilliseksi, kuten joku oli asiaa luonnehtinut.
Korkeintaan illalla saataa olla vähän hippaa ja räkättämistä ennen iltapalaa.
Meillä lapset onneksi alkaa olla siinä iässä että tulevat ja menevät pihalle omaan tahtiinsa kavereiden kanssa.
Ei kuitenkaan ihan noin aikaisin silti.
Itsekin olen yleensä tuohon aikaan vauvan kanssa ulkona. Keväämmällä mekin olemme sitten puistossa ihemetystä aiheuttamassa, kun vauva alkaa haluta möyriä maassa.
En ole itse todellakaan aamuvirkku, mutta vauva herää yleensä ennen seitsemää... Koululaisen vuoksi olisi muutenkin pakko nousta ajoissa arkisin.
esikoisen ollessa n. 1v3kk ikäinen. Hyppi kotona seinille ja kiipeili ties minne, vilkas poika kun oli, niin oli helpompaa olla ulkona. Päivään tuli myös selkeä rytmi siten. Poika saattoi herätä jo kuuden maissa niin eihän yhdeksältäkään meille kovin aikaista ollut.
Nykyään lapsia on kaksi, esikoinen on eskarissa ja kuopus 2,5-vuotias. Usein vien esikoisen eskariin ja sen jälkeen menen kuopuksen kanssa suoraan puistoon. Näin olemme puistossa n. vähän yli yhdeksältä. Jos mies vie esikoisen, alkaa kuopus yleensä haluta itse ulos, joten menemme puistoon ehkä n. 10 maissa. On mielekkäämpää ulkoilla silloin kun puistossa on muitakin lapsia. Joskus olemme ulkoilleet esim kolmen maissa niin se ei oikein onnistu, kun puistossa on koululaisten iltapäiväkerho ja välillä kauhea meno päällä.
aina helpommaksi. Sisällä ei tarvi koko ajan kytätä perään, puistossa on todella rasittavaa olla koko ajan perässä. Näin siis pienten kans. 4-5v kans on sitten jo jaksanut paremmin puistoilla.
Aamuisin meitä ei saa yhtään mihinkään. Ollaan täysin iltaihmisiä.
en puistoile kovinkaan ahkerasti, mutta olen vähän yllättynyt, jos 9 aikaan on monille "tosi aikaisin". Täällä alkaa kerhotkin usein silloin, esikoista olen saattanut kouluun kahdeksaksi, esikoisen eskarivuonna oltiin aina liikkeellä yhdeksältä jne. Kuopus nyt muutenkin herää yleensä seitsemän jälkeen ja musta se on ok aika. Esikoisella on rytmi alkanut siirtyä myöhäisemmäksi, eikä ole kiva väkisin herätellä aamuisin, joten musta on ihan hyvä, jos saa aikaisen rytmin ylläpidettyä. Koulut ja työt alkaa sitten aikanaan yleensä aamulla, joten joskus siihen rytmiin on vaan sopeuduttava. Ja jos lapset aamulla heräävät aikaisin, niin useimmiten myös nukahtavat ihmisten aikoihin. Silloin kun meillä vielä nukuttiin päikkäreitä, oli nukkuminen vaikeampaa, ja kyllä mua harmitti nukuttaa lasta joskus klo 21. Nyt kun lapsen laittaa sänkyyn klo 19.30 alkaa jo oma aika ja nukkumaankin voi mennä aikanaan.
Pakkopuistoilua en ihan ymmärrä, jos aamupäivät sujuu kotonakin. Mutta usein on helpompaa, jos aamupäivällä käy jossain ja sitten on ruoka, sen jälkeen meillä leikitään aika kiltisti. Joskus on kiva olla koko päivä kotona, muttei jatkuvasti onnistuisi. Meillä taas on onneksi oma piha, jolla lapset viihtyvät ilman minuakin.
Mulle on ihan utopistinen ongelma, että puistossa olisi liikaa väkeä; täällä on tosi hiljaiset puistot, ja juttuseuran kannalta olisi yleensä se ja sama, vaikkei pihasta mihinkään lähtisikään.
Lapset herää seiskalta, kasin jälkeen laitan esikoisen koulumatkalle, mies lähtee puoli ysin jälkeen. Silloin olen edelleen yöpuvussa ja luen kahvin kanssa päivän lehden kuopuksen touhaillessa jotain. Olen valmis alkamaan itseni ja lapsen kuntoon laittamiseen aikaisintaan puoli kympiltä. Pesen hampaita, harjaan tukkaa, etsin vaatteita, juon vielä yhdet kahvit jne. Puistossa ollaan puoli yksitoista. Usein kyllä hypätään autoon ja käydään jossain marketissa tai muualla. Sitten kotiin, kun ehditään, jotain ruokaa lapselle ja laitan nukkumaan, kun ehdin. Yleensä menee päiväunille siinä 12-13, joskus venyy kahteenkin. Nukkuu sen 1,5-2 tuntia. Ei meillä ole kummankaan kanssa ollut kovin orjallista rytmiä. Iltatoimet tehdään kasin-ysin välillä, yleensä puoli ysin jälkeen. Se on oikeastaan ainoa aika, josta pidetään suhteellisen hyvin kiinni.
Meillä herätään jo kukonlaulun aikaan, siis aina joskus viiden ja kuuden välillä. Siis 3-v. poika herää, me vanhemmat kyllä nukuttais.
Aamupäivä on tosi pitkä, jollei keksi jotain tekemistä. Useimmiten mennään ulkoilemman ja puistoon jo klo 9-10.
Kesällä ollaan ulkona usein jo klo7, sillä lapset heräävät ennen kuutta. Enemmän ihmettelen niitä vanhempia, jotka ovat lastensa kanssa sisällä kaiket päivät.
Ahkerat ihmiset ja perhepäivähoitajat minen kuulu kumpaakaan.
Sillä eihän ne tee yhtään sen pidempää päivää kuin muutkaan.
Satku vetoa, että nämä aamunvirkut vastaavasti sammuvat kuin saunalyhdyt klo 8, kun ovat enste laittaneet lapset maate klo 7. Joten onko ihme että silloin herää sianpieremän aikaan.
Meillä lapset heräävät siinä 7-8 aikaan. Silti ei olla koskaan aamukymmeneltä puistossa, vaikka hyvin ehdittäisiin. Aamupäivät ollaan sisällä ja lounaan jälkeen mennään ulos.
meillä syödään aamupala yhdeksän maissa, mutta joskus ulkoillaan jo kymmeneltä. Kotiäitinä on kyllä ihanaa, töissä ollessa oli liukuva työaika, mutta silti piti olla jo yhdeksältä paikalla
On erilaisia vuorokausirytmejä, aamuvirkut jotka heräilevät jo kuudelta, menevät varmasti uloskin aiemmin?!
Meillä lapset herää vasta 8 maissa, joten ulos menemme sitten kun ehdimme, yleensä 9:30- 10 maissa. Rytmi aikaistuu viimeistään sitten kun menen töihin ja lapset hoitoon.