Mitä kertoo naisesta, jos pystyy synnyttämään 4,5kg vauvan ilman ongelmia?
Ei siis tule mitään vaurioita, repeämiä, episiotomiaa tms. ja muutenkin synnytys sujuu hyvin ja vauhdilla. Onko ihan normaalia, vai onko tuo nainen "messuhalli"?
Kommentit (33)
synnyttämiselle optimaalisesta lantion rakenteesta. Eli suht leveästä lantiosta. Omalla poikamaisella lantiollani ei tuollainen ulos tulisi.
Eihän kellään nyt ole sellaista pildeä, että vauva mahtuisi siitä tuosta vain pullahtamaan, vaikka olisi pienikin. Toki kaikki kudokset ovat väljemmät, jos lapsia on syntynyt enemmän tai edellisestä synnytyksestä on vähemmän aikaa.
Oon nyt lueskellut jonkin verran "luonnollisempaan" syntymään liityviä asioita, ja jos esimerkiksi se ns. vauvan ulostulorefleksi (en muista sen nimeä) pääsee tapahtumaan, vauvan pitäisi tulla ulos aika kivuttomasti. Tosi moni asia vaikuttaa siihen, millainen se synnytys sitten lopuksi on.
Ei siis tule mitään vaurioita, repeämiä, episiotomiaa tms. ja muutenkin synnytys sujuu hyvin ja vauhdilla. Onko ihan normaalia, vai onko tuo nainen "messuhalli"?
ja vain yhden synnytyksessä tehtiin eppari (ensimmäinen synnytys). Lasten painot 4 kg, 4,5 kg, 3,9 kg ja 3,9 kg.
Ja mies sanoo että ei ole tiukkuusongelmia (eikä muuten ole mikään JÄTTImunainen mies, vaan ihan normi).
- tilava lantio (luut)
- luonnollinen synnytyksen kulku, ei käynnistystä, ei nopeutusta
- hyvät lantionpohjan lihakset
- itsensä tunteminen, kyky rentouttaa lantionpohja
- synnytys esim. pysty- tai konttausasennossa, jolloin lantiossa enemmän tilaa
- turvallisuuden tunne synnytyksessä, kätilön, miehen tuki...
- aiempi kokemus synnytyksistä
tule repeämiä kun kudokset pystyy venymään, ja sillä ei ole mitään tekemistä messuhallin kanssa.
Synnytysasento on aika tärkeä myös.
jos "messuhalliasiaa" ajatellaan on tuo että synnyttää tuollaisen edes repeämättä. Lantion sisärakenteen perusteella tuskin kukaan naista "messuhalliksi" nimittää vaan lähinnä sitä nimitystä käytetään erittäin väljästä emättimestä.
En tiedä sitten onko korrelaatiota väljän emättimen ja repeämien välillä, vai onko enemmän niin että toisilla tiukillakin on joustavat kudokset ja toisilla väljemillä taas ei jousta vaan repeää. Minulle eräs vanha kätilö muuten joskus sanoi että hänestä usein samoilla ihmisillä joilla ihokaan ei veny ja tulee paljon raskausarpia ei usein alapääkään veny vaan repeää synnytykesssä. Omalla kohdalla piti ainakin paikkaansa, repesin oikein kunnolla 2800 g vauvan synnyttämisestä ja ekat raskausarvet tuli jo teininä.
eka lapsi oli yli 4kg, ei mitään jälkiseuraamuksia, kuin ei ois synnyttänykkään, seksikin aloitettiin jo 1vk päästä.
toinen 4v päästä reilu 3kg ja repi paikat niin, et tikkejä ei laskettu...
ei se siitä vauvan koosta oo aina kiinni, eikä sillä ole mitään tekemistä messuhallien kanssa...
synnyttämiselle optimaalisesta lantion rakenteesta. Eli suht leveästä lantiosta. Omalla poikamaisella lantiollani ei tuollainen ulos tulisi.
eli siis ei ollenkaan avara! Ei se leveys tarkoita tosiaan onttoutta, vaan sitä, että lantio on raskasrakenteisempi kuin jonkun toisen. Eli kapea lantio voi olla tosi hyvä synnytyslantio.
Ap:lle sanoisin, että synnytys on mennyt muuten hyvin. Lapsi on ollut optimaalisessa tarjonnassa ja synnytys edennyt siten, että kudokset ovat ehtineet antaa myöten. Ei kai se muuta vaadi. Eipä siinä paljoa eroa väljyyden suhteen ole vaikka nelikiloiseen tai kolme ja puolikiloiseen vauvaan, sillä tuskinpa kenenkään synnytyselimistö on normaalitilassa sellainen, että sieltä mahtuu vauva ulos.
Minä synnytin 4,4 kiloisen pojan ilman kipulääkkeitä, epparia tms. Käynnistetty synnytys joten en voi sanoa täysin luomuksi. Hyvin se lapsi tuolta mahtui ja alapääkin palautui yllättävän nopeasti ennalleen (ainakaan mies ei ole valittanut =D).
ja vain yhden synnytyksessä tehtiin eppari (ensimmäinen synnytys). Lasten painot 4 kg, 4,5 kg, 3,9 kg ja 3,9 kg.
Ja mies sanoo että ei ole tiukkuusongelmia (eikä muuten ole mikään JÄTTImunainen mies, vaan ihan normi).
Varmaan aika mahtavaa löysän ja "normi"munasen seksi :D:D
19v ystäväni synnytti 5,2kg parilla pikku nirhaumalla ja nopeasti. Hän on täydellisessä synnytysiässä, sopiva lantion aukko (leveyshän ei kerro mitään ulkoapäin) ja hyvä tuuri. :)
lantion rakenteesta? Itse olen kyllä kuullut, että vyötärö-lantiosuhteeltaan tiimalasityyppiset vartalot olisivat parhaita synnyttämiseen. Esim. äidilläni on tälläinen ja hänelle suositeltiin perätilan synnyttämistä alakautta ja hyvin meni. Itselläni on suora vartalo ja en usko, että olisi onnistunut.
Jotkut on sellaisia. Sain mäkin punnattua ulos yli 4kg esikoisen vaikka lantion ympärykseni on 93 cm enkä revennyt kuin pikkuisen.
Siis mistä te niitä lapsia synnytätte? Kohdunsuuhan siinä se tiukka paikka on. Kohdunsuun avautuminen sen kivun aiheuttaa. Emätin on vain loppuhuipennus pitkällä matkalla, eikä sen tiukkuudella tai löysyydellä (huoh) juuri ole mitään merkitystä synnytyksen kulkuun. Oikeastaan niin, että hyvät lantionpohjalihakset (=tiukkuus) edesauttavat synnytyksessä.
Lapsen koostakaan on vaikea kilojen perusteella päätellä mitään. Enemmän merkitystä on lapsen ruumiinrakenteella, esim. päänympäryksellä. Supistusten voimakkuus ja äidin kudostyyppi vaikuttavat myös.
Itse olen synnyttänyt kaksi lasta, ensimmäinen 4190g 54cm ja toinen 4280g ja 55cm. Itse olen 162cm/50kg. Sirorakenteinen ja kapeapaikkainen. Kätilö mainitsi, että minulla on mitä mainioin synnyttäjän ruumiinrakenne. Ei se rasva luiden ympärillä edesauta synnytystä yhtään.
Mä olen 164cm pitkä, painan 49kg, enkä silti ole luiseva. Mulle neuvolalääkäri totesi, kun esikoista vartosin, että "täältä tulee ulos ihan mimmonen tahansa!" (mittaili lantion sisämittaa) Hieman mä sitä mulkoilin, mutta kai mulla on sit luut ylipäätään niin hentoiset, ettei lantion sisälläkään sitä luuta pahasti ole. Ei mun ranteenympäryskään ole kuin 13cm... Se nystyluu ranteessa näkyy, muttei sekään törrötä.
Tolla lapsellisella teorialla et lantion leveys vaikuttaisi synnytykseen aasialaisia ei olisi olemassa ollenkaan.Heidän vauvat ovat syntyessään saman kokoisia kuin meidän,suhteessa äitiin tietenkin,ja heitä on miljardeja=D
Mul on eka lapsi kiskottu ulos pihdeillä, painoi 3600g eli ihan normikokoinen, toka Lapsi oli tosi iso mut "pullahti" ulos tosta vaan ja painoi 4700g (tosin oli episiotomia) ja kolmannen ponnistamisessa sain tosiaan tehdä töitä et sain ponnistettua ulos ja oli kuitenkin pienempi, 4000g. Et kyllä siinä on muustakin kyse kuin "sen koosta" kuinka helposti ne tulee.
eli itse olen punatukkainen ja iho ja limakalvot ovat herkät + ohuet.
1.vauva oli alle 3kg ja repesin reippaasti vaikka synnytys ei ollut edes nopea...kudokset ei vaan venyneet tarpeeksi ratkeamatta.
Vauva voi olla iso ja painava, mutta pää pieni ja vauvan asento synnytyskanavassa hyvä.
Itse repesin pahasti 3,5-kiloisten tenavieni synnytyksessä, mutta he ovatkin tulleet minuun pään ympäryksessä. Itsellänikin on hatunkoko 60...
t. kätilö