En pysty
"En jaksa itkeä joka ilta.
Kuljen päivät kuin sumussa.
Jokainen katse tuntuu siltä,
että joku pilkkaisi minua.
Olen juuri menettänyt paljon tärkeää,
rohkeuden ja varmuuden elämästäni.
En uskalla tehdä mitään, tuntuu kuin vihaisin itseäni.
Häpeän, kärsin.
Menetin mieheni, vain siksi, että toinen mies ei ymmärtänyt,
miksi pistän vastaan. Miksi huusin ei.
Hän uhkaili minua. Uhkaili vielä jälkeen päin. Haukkui minua.
Minusta tuli tyhjä, pelokas ja voimaton.
En voi pyytää apua, kuka minua uskoisi.
Kannan lasta, miehelle, joka riisti minulta oikeuteni.
Voin pahoin, en kuule enää ketään.
Tyhjyys valtaa, tahdon silti tietää.
Miksi juuri minulle piti käydä näin?
Olin joskus onnellinen ja nyt kaipaan,
sielulleni sitä rauhaa.
Joka oli joskus mielessäin.
Jonka julmasti riistit,
se repii aina mun sydäntäin."
Teon motiivi
Raiskaajien motiiveista vallitsee erilaisia näkemyksiä. Erityisesti feministiset tutkijat ovat väittäneet raiskauksessa olevan kyse ennen kaikkea vallankäytöstä ja uhrin kiduttamisesta ja nöyryyttämisestä. Eräät evoluutiopsykologit ovat puolestaan esittäneet, että raiskaus on ensisijaisesti seksuaalisen halun toteuttamista, mitä on katsottu ilmentävän sen, että raiskauksen uhrit ovat yleensä sukukypsässä iässä olevia naisia.
Vaikka raiskaus luetaan myös sotarikokseksi on teko ollut monesti kuitenkin osa sodankäyntiä. Sitä on käytetty muun muassa etniseen puhdistukseen
Raiskauksen seuraukset uhrille
Raiskauksen uhrit kokevat usein traumaattisia muistoja vielä pitkään teon jälkeen, joskus jopa koko loppuelämänsä ajan. Henkiset seuraukset ovat yleensä kulttuurisidonnaisia, mutta yleensä koetaan häpeää ja vihaa, josta usein seuraa masennusta ja syrjäytymistä. Joissakin kulttuureissa raiskatut saatetaan syyllistää ja syrjäyttää yhteisöstä, koska heidän katsotaan syyllistyneen aviorikokseen.
Raiskauksen fyysiset seuraukset uhrille voivat olla vakavat: Hän voi saada sukupuolielinten vaurioita, kuten anuksen ja emättimen repeämiä, jotka voivat vaatia joissakin tapauksissa hoitotoimenpiteitä. Myös erilaiset sukupuolitaudit ovat mahdollisia, kuten myös naisen tuleminen raskaaksi raiskaajalleen.
Raiskauksen uhrit saavat tukea, apua ja neuvontaa Raiskauskriisikeskus Tukinaisesta.
Kommentit (2)
Raiskauksen usein pitkäaikaiset traumaattiset seuraukset vaativat pitkäaikaista ja monipuolista ammattitaitoista hoitoa, ja raiskausten kohteiden vaikeasti saatavasta ja niukasta hoidosta täytyisi keskustella julkisuudessa paljon enemmän.
Raiskaajia rahdataan nykyään urakalla ulkomailtakin Suomeen, mutta raiskauskriisikeskus Tukinaisen kriisipuhelin on perjantaisin kiinni, ja nyt myös Tukinaisen kriisipuhelimen keskusteluaika on rajattu 20 minuuttiin. Ja Suomen Delfins ry:n Helsingin keskusteluryhmiin on nykyään vaikea päästä.
Raiskausten määrä kasvaa Suomessa samaan aikaan kun raiskausten kohteille suunnattu apu ja tuki supistuu entisestään...