Bruttotulot n. 2000 €, asumismenot 900 €, onko mahdotonta?
Kommentit (13)
tuohon 2000 nettotuloihin sisältyy palkka, lapsilisä ja elatustuki.
900 euroon sisältyy vastike, vesi, vakuutus, lainakulut.
Muita pakollisia menoja n. 150 euron edestä.
Luin jostain, että jos yli 1/3 tuloista menee asumiseen, on talous epätasapainossa. Ja mullahan menisi melkein puolet. :/
mutta halusin matkustaa kerran vuodessa sekä antaa lapsen harrastaa mitä haluaa, joten minulle jää nyt paljon enemmän käteen... koska niin halusin.
Ei jaksa kituuttaa ja sanoa lapselle joka asiaan, ei ole rahaa. Lapsi on nyt kolmannella ja sillä on 4 harrastusta á 130 - 200 € lukukausi.
se on yksi syy miksi tuo asunto olisi hyvä -> lyhyen kävelymatkan päässä kaikesta. Autoa ei ole enkä sitä halua.
Lisäksi tietysti ruoka-, vaate- ym. menot.
Minulla on lapsi ja tienaan 2300-3300 e /kk brutto, riippuu paljon jaksan raataa. Netto siis vaihtelee 1670-2200e/kk. Minulla lainat 900 e + kaikkea muuta siihen lapsilisät on 152e ja elarit se minimi 140e. Eli tiukille menee minulla ainakin. ´Mutta olen tottunut elämään näin. Eli olen elänyt ylivarojeni, mutta minkäs teet... Ukon ostin talosta ulos kun en halunnut muuttaa, elämä on valintoja.
siis reilu tonni. Minun järkeni mukaan riittää hyvin.
Lapsen ikä jäi mainitsematta, sekin vaikuttaa, esim. lukion kirjat ovat sikamaisen kalliita...
Samoin se meneekö rahaa esim. tupakkaan, osaako laittaa ruokaa, jne...
Tarkalla taloudella voi jäädä säästöönkin vaikka lomamatkaa varten.
Kyllähän tuo tosiaan riittää. Lapsi on nyt vasta 4-vuotias, mutta yritän tehdä nyt pidemmän tähtäimen suunnitelmia.
Tupakkaan ei mene rahaa, eikä alkoholiin.
Punnitsen juuri kumpi on tärkeämpää, nykyinen ihana asuntomme (72m2) vai vapaus elellä vähän leveämmin.
siis reilu tonni. Minun järkeni mukaan riittää hyvin. Lapsen ikä jäi mainitsematta, sekin vaikuttaa, esim. lukion kirjat ovat sikamaisen kalliita... Samoin se meneekö rahaa esim. tupakkaan, osaako laittaa ruokaa, jne... Tarkalla taloudella voi jäädä säästöönkin vaikka lomamatkaa varten.
Me olemme opiskelijaperhe 2+1. Nettotulot meillä 2100 e/kk ja vuokra vesineen ja autopaikkoineen 820/kk. Eli tuosta jää 1280. Siitä menee netti, sähkö, vakuutukset, puhelimet ja päivähoitomaksu, yht n.400/kk. Eli jäljelle jää 880. Siitä laitamme säästöön joka kuukausi 150 euroa ja lopuilla elelemme ihan kivasti :)
Me olemme opiskelijaperhe 2+1. Nettotulot meillä 2100 e/kk ja vuokra vesineen ja autopaikkoineen 820/kk. Eli tuosta jää 1280. Siitä menee netti, sähkö, vakuutukset, puhelimet ja päivähoitomaksu, yht n.400/kk. Eli jäljelle jää 880. Siitä laitamme säästöön joka kuukausi 150 euroa ja lopuilla elelemme ihan kivasti :)
Lisään vielä, että matkustelemme kotimaassa monta kertaa vuodessa ja kesäisin tienaamme kyllä enemmän ja käydään niillä rahoilla ulkomailla kerran.
ne nimittäin voi olla mitä tahansa 1200-1600€ välillä ja tuo 400€ on kyllä merkittävä ero
Menoja pitäisi verrata nettotuloihin.... ne nimittäin voi olla mitä tahansa 1200-1600€ välillä ja tuo 400€ on kyllä merkittävä ero
Kyllähän tolla elää, mutta itse en ainakaan enään haluaisi lähteä tinkimään elintasosta kun on ollut työelämässä pitkään ja ikää päälle kolmekymmenen. Tarkoitan siis, että opiskelijana ja myöhemmin kotihoidontuella tuli kitkutettua ihan tarpeeksi niin nyt haluan elää vähän leveämmin.
Yritin arvioida nettoa, ja tuohon vaikuttaa myös muut pakolliset kulut (etenkin työmatkat).
Tarkalla taloudenpidolla riittänee.