Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako joku av-mamma tehdä niin hyvää salaattikastiketta että vieraat ihastelee sitä?

Vierailija
23.04.2012 |

Minun pitäisi tehdä salaattikastiketta juhliin enkä ole koskaan tehnyt sitä. Mietin jo etä jospa ostaisin kaupasta valmista ja laitan vain "kotikutoiseen" pulloon... Mutta onko liian vaikeaa tehdä hyvää kastiketta itse?

Olisiko jollain hyviä ehdotuksia miten tehdä hyvää salaattikastiketta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermaviilistä saa hyviä kastikkeita.

Helppoa on myös balsamico ja oliiviöljy, ja maun mukaan mausteita.

Vierailija
2/13 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermaviilistä saa hyviä kastikkeita.

Helppoa on myös balsamico ja oliiviöljy, ja maun mukaan mausteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitetaan lasipulloon joten herkullinen ulkonäkö on plussaa :) En tiedä kastikkeista sen koommin, ostan ne aina itse valmiina. Joku itsetehty mikä on ihanaa?

ap

Vierailija
4/13 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin mun tekemä kastike on saanut kehuja valkosipulin ystäviltä:)

Aineet on öljy, valkosipulin kynnet murskattuna, sinappi, sokeri, etikka. Ja kaikki vaan sauvasekottimella sekasin.

Vierailija
5/13 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitetaan lasipulloon joten herkullinen ulkonäkö on plussaa :) En tiedä kastikkeista sen koommin, ostan ne aina itse valmiina. Joku itsetehty mikä on ihanaa?

ap

Vierailija
6/13 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan oliiviöljy / balsamiviinietikka (tai sitruunamehu) -pohjaisen. Noiden lisäksi aina suolaa ja mustapippuria, ja sitten sen mukaan mitä muuten salaatissa on joko valkosipulia tai hunajaa tai vaikka sinappia. Ihmiset tykkäävät kovasti. Tässä tärkeää hyvälaatuinen oliiviöljy tietysti, jos käyttää jotain kitkerää (tai mautonta) öljyä niin ei ole herkkua tosiaan.

Vierailija
7/13 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin mun tekemä kastike on saanut kehuja valkosipulin ystäviltä:)

Aineet on öljy, valkosipulin kynnet murskattuna, sinappi, sokeri, etikka. Ja kaikki vaan sauvasekottimella sekasin.

Vierailija
8/13 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oma perhe ainakin tykkää kastikkeistani. Valitettavasti en osaa sen kummempia reseptejä antaa, kun yleensä en mittaile määriä. Mutta rohkaisuna sanoisin, että kokeile vaan, itsekin pelkäsin ennen niiden tekemistä, mutta ei se ollutkaan vaikeaa, ainakin jos pysyy simppelillä öljyä-etikkaa-mausteita-linjalla.

Juhliin tarvitaan varmaan kohtuu iso annos, joten tee ensin vaikka pieni koe-erä (esim. kahvikupillinen). Etsi joku hyvän kuuloinen, simppeli resepti ja tee sen mukaan pieni määrä. Maista, ja lisäile sitten reseptin muita aineksia kunnes saat mielestäsi hyvää, esim. jos teet sinappikastiketta joka on liian tujua lisää öljyä tai hunajaa, jos kaipaat kirpeämpää niin etikkaa, jos tuntuu mauttomalta niin yrttejä jne.

Salaattikastkkeen teko kuulostaa usein pelottavammalta kuin onkaan, onnea matkaan, onnistut varmasti :)

Vierailija
9/13 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

saadaan syömään vaikka pelkkiä salaatinlehtiä:

12 puristettua valkosipulinkynttä

4 dl sokeria

0,6 dl sinappia

2,4 dl ketsuppia

1,8 dl HP-kastiketta

1 dl etikkaa

reilu ripaus valkopippuria

8 dl kiehuvaa vettä

2 l öljyä

Tää ohje on tehty ravintolakäyttöön, kannattaa tehdä kotiin 1/4 annos ja sekin on iso

Vierailija
10/13 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lorautan salaatin joukkoon neitsytoliiviöljyä ja vaaleaa balsamicoa ja sekoitan. Siinä kaikki.

Vierailija
11/13 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen tulee desi etikkaa, desi sokeria,teelusikka suolaa ,sinapia desi, 4 kynttä valkosipulia.kuivattuja yrttejä pari tl.Rapsi tai rypsiöljyä 4-5dl ja vettä 3 dl. Sauvasekoitajalla sekaisin.

Vierailija
12/13 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä siis erehtyisi luulemaan kaupan kastiketta itsetehdyksi.

Helppo kastike on mielestäni kaksi osaa neitsytoliiviöljyä, yksi osa balsamiviinietikkaa, lusikallinen pestoa (esim. Pirkka-pesto), teelusikallinen suolaa. Öljy kannattaa siis olla neitsytoliiviöljyä (Lidlin on halpa ja hyvä), peston sellaista, jossa ei ole juustoa tai tärkkelystä mukana.

Tämä kastike sopii hyvin mozzarellan ja tomaatin tai fetasalaatin kanssa.

Vierailija
13/13 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme